Készült: 2024.03.29.06:54:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2017.04.20.), 86. felszólalás
Felszólaló Szabó Zsolt (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 4:02


Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ ZSOLT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Jelen törvényjavaslat módosításai a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdí­tásáról és a közlekedésben felhasznált energia üveg­házhatásúgáz-kibocsátásának csökkentéséről szóló törvényt érintik. Fontos hangsúlyozni, hogy a je­len­legi törvénymódosítás egy 2015. év végén ha­tályba lépett irányelv elfogadása alapján válik szük­ségszerűvé. Az önök előtt lévő törvényjavaslat a köte­lező jogharmonizációs munka eredménye, amelyet az alábbiakban szeretnék ismertetni.

2015. október 5-én hatályba lépett a bioüzem­anya­gok használata kapcsán felmerülő közvetett földhasználat-változás jelenségének kezelése céljából elfogadott európai uniós irányelv, az úgynevezett ILUC-irányelv. Ennek a módosítása a 2009/28. eu­rópai irányelv, ami a megújulóenergia-irányelvet is jelenti egyben. Az egyes tagországoknak, így Ma­gyarországnak is 2017. szeptember 10-ig kell elvé­gez­nie az irányelvben rögzített kötelező jogharmoni­zációt. Az irányelv többek között szabályozza a 2020‑ra kitűzött 10 százalékos közlekedési hányad elérésének a számítási metodikáját, szigorította a bio­­üzemanyagok fenntarthatósági követelményeit, 7 százalékban maximalizálta az úgynevezett hagyomá­nyos bioüzemanyagok, étkezési és takarmányozási alapanyagból készült bioüzemanyagok tagállami célból történő elszámolhatóságát, kibővített bizonyos bioüzemanyagokra vonatkozó tagállami jelentéstételi kötelezettségeket is egyben.

Magyarországon a 2010. évi CXVII. törvény rendelkezik a megújuló energia közlekedési, vala­mint ezek üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csök­kentési keretrendszeréről, így a jelen törvénymódosí­tás legfontosabb feladata, hogy az irányelv változata­it és megváltozásait ebben a törvénymódosításban át tudja ültetni.

A jelenlegi törvénymódosítás szövege több mint egy éve zajló jogharmonizációs munka következmé­nye, amelybe az érintett szabályozói és iparági sze­replőket folyamatosan bevontuk. A jogharmonizáci­ós folyamat egyúttal arra is lehetőséget biztosított, hogy a jogalkalmazók visszajelzései alapján a törvény hatálya alá tartozó rendelkezések finomhangolása is megtörténjen.

A módosítás során figyelembe vettük a 2017. jú­lius 1-jétől hatályba lépő jövedékiadó-törvény okozta változásokat. A jelenlegi törvényjavaslatban számos, az irányelv által meghatározott új definícióit is rögzí­tettünk.

A törvénymódosítás során folytatott előzetes egyeztetések alkalmával a Nemzeti Adó- és Vámhiva­tal javaslatai alapján a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény Büat.-törvényt érintő technoló­giai és technikai jellegű változásai a jelen törvény­módosítás keretében átvezetésre kerülnek egyben. Ilyen változás például a vámtarifaszámokat felváltó és az Európai Unióban egységesen használt kombi­nált nómenklatúra, a KN-kód bevezetése.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem önöket, hogy a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált ener­gia üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csökkentésé­ről szóló T/15067. számú törvényjavaslatot megvi­tatni és támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai