Készült: 2024.04.19.01:26:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

58. ülésnap (2019.03.05.), 50. felszólalás
Felszólaló Hajdu László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:28


Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HAJDU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tegnap már a TAB ülésén vitáztunk a törvényről. Meg kell mondjam, meglepetés volt számomra, hogy csütörtökön volt a TAB-nak ülése, és csütörtökön délután még nem tudta senki, hogy hétfőn rendkívüli ülésre kell összeülnünk. Gondolom, ez csak a kormányzati előterjesztés tervszerűségének egy mutatója, hogy ennyi idő alatt, egyetlen munkanap  péntek, mondjuk, fél nap , fél nap alatt történik akkora változás, hogy egy ilyen horderejű törvény kerül a parlament elé, amely ugyan csak 16 paragrafust tartalmaz, de amely 16 paragrafus igen fajsúlyos dolgokról szól, ahogy Szilágyi képviselő úr már megelőzött engem, egy sor kérdést elmondott az én mondandómból, ezért vázlatból fogok beszélni, mert nem akarom ismételni ugyanazokat a gondolatokat.A kivételes eljárás indokát az államtitkár úr indokolta a bizottsági ülésen is és indokolta most is. Hozzá kell tegyem, egyetértve Szilágyi képviselő úrral, hogy ez az indoklás nem fogadható el. Különösen nem fogadható el, ha azt veszem, hogy Dubaj ügyében 2017 óta tudjuk, hogy világkiállítás lesz, és öt év nem volt elegendő a kormánynak arra, hogy normál előterjesztésben, nem sürgősséggel, akár tervpályázattal, sok minden egyéb olyan demokratikus eszközzel, amely rendelkezésünkre áll, egy nagyon szép valamit tudjunk ott, Dubajban megvalósítani a világ másik végén.

Ez az A típusú világkiállítás nem kerülhet olyan szégyenbe, mint  ahogy korábban elhangzott  a milánói eset, amiről az indulásnál senki nem tudta, hogy mibe kerül. Végül 9 milliárd forintba került a milánói, és nem kellett az olaszoknak. Nem kellett senkinek, ezért kell hazahozni, mert egy olyan randaságot építettünk meg 9 milliárd forintból. Ezért van félelmünk, hogy mi ez a Dubaj, mi az, ami miatt sürgősséggel; el vagyunk késve, már augusztusra kész is kell lenni. A sürgősséget állítólag az indokolja, hogy ugyan 2017 óta tudjuk, de ennek most ebben az évben már augusztusra el is kell készülni vagy októberre legkésőbb.

Ha tudta a kormány, hogy van egy ilyen feladat, akkor azt gondolom, hogy itt egy hosszú, mély téli alvásból ébrednek föl, vagy pedig valami más probléma volt a hanyagságon kívül, talán nem volt pénz. Valahonnan időközben pénz érkezett, a szaklapokat olvasva Moszkvából jött valami pénz ide jelentős összegben. Lehet, azért, hogy megvan a pénz, és akkor kellett ilyen sürgősen ideterjeszteni. Csak gondolkodik az ember, mert nem kap tájékoztatást. Meg szerettem volna azt említeni mindenképpen, hogy a kormány már 2017-ben ebben a Dubaj-ügyben hozott egy döntést, 700 millió forintot a tervezésre eltett. Ez a 700 millió, gondolom, el is lett költve. 2018-ban ezt ide kellett volna hozni a parlament elé. Ez nem jött ide, nem tudjuk, mi van azzal a 700 millióval. Tehát itt van kormánydöntés, a sürgősséget egyébként ez is annullálja, hogy lehet az, hogy mégis idekerül.

Ebben a törvényben érdekes módon megjelenik ez a Magyar Turisztikai Ügyönség Zrt., amely előrelép ezzel a projekttel egy olyan kivételes vállalati jogi státuszba, ami miniszteriális jogokat kap. Mondhatni azt  egyetértve azzal, amit a törvényből idézett Szilágyi képviselőtársam , hogy a miniszternek nincs joga, és nem is kell, hogy ez a vállalat kikérje a miniszter véleményét, mondjuk, például a közbeszerzések ügyében.

A másik kifogás mind Dubajjal, mind pedig az itt szereplő sok minden egyébbel kapcsolatban az, hogy hozzányúlunk  ha a Ptk. stabil törvény itt, Magyarországon  a közbeszerzési törvényhez, ha a közbeszerzési törvényhez bármikor csak úgy hozzá lehet nyúlni. És ez az eltérés a közbeszerzési törvénytől súlyos eltérés. Ma minden települési önkormányzatnak van közbeszerzési helyi rendelete. Ha ezt meg merné tenni a 3186 önkormányzat közül bármelyik, hogy eltér a saját közbeszerzési rendeletétől, no hát, akkor kapna. Az a polgármester, az a képviselő-testület aztán retorzió alá lenne téve. A kormány a saját rendeletétől, a saját törvényétől, a közbeszerzési törvénytől eltérhet, és nem határozza meg, hogy meddig térhet el. Ennek nincs határa, lehet, hogy végleg eltértünk, bár az államtitkár úr tegnap azt mondta, hogy ez nem módosítás. Maga a törvény, a T/4998. törvény, amit most tárgyalunk, ez önmagában egy törvény, tehát eltérünk, tehát valamilyen módon törvényt módosítunk. De hogyan módosítjuk majd ezt vissza? Mi az, ami visszamódosítja ezt a törvényt, hogy majd ezt követően normál menetben lesznek a közbeszerzések, az állami közpénzek odaítélése?

A fő probléma az, nem csak Dubajjal, tehát a világkiállítással kapcsolatban és a sportcsarnokkal vagy ezzel a városi világjátékokkal, hogy semmiféle pénzügyi tervet nem nyújtottak ide be, nem tudjuk, hogy 100 milliárd, 80 milliárd, 50 milliárd, mibe fog kerülni ez az egész csomag, ami ebben a törvényben meg van határozva. Ezt senki nem tudja. Miért titok? Mert itt hallottunk Nacsa képviselőtől előbb egy indoklást, hogy azért nem lehet tudnunk, hogy melyik ingatlan az Budapesten, ahol a sportcsarnok fölépül, mert akkor fölmegy az értéke. Ennél a kormánynál ez nem jelent problémát, közérdekűként kijelöli, és nincsen semmiféle…  mindenki tudja, hogy a népligeti helyszínről van szó, egészen biztos, hogy ott fog megépülni, de titkos. Gondolom, titkos ez ugyanígy Tatabányánál, ugyanígy titkos Veszprémben is, ugyanígy titkos Szegeden is, és ugyanúgy nem kérdezték meg az önkormányzatot, mint ahogy nem kérdezték meg Budapesten sem.

És ha már itt vagyunk, kíváncsi vagyok arra, hogy ez a bizonyos városi világjátékok game program, amely itt megvalósításra kerül, hány kerületet érint, mekkora fölfordulással fog járni Budapesten  és a főváros erről nem tud hivatalosan. Egyetlen bizottsági előterjesztést nem tárgyaltak erről, semmit nem tárgyaltak. Ez úgy érkezik a fővárosra, hogy szeptemberben, amikor a gyerekek tanítása megkezdődik, tehát a legnagyobb forgalom van a városban, akkor egy ilyen világverseny az utcákon, a tereken  vagy nem tudjuk, hol  zajlik. Ennek semmiféle bemutatása nincs; hogy ez mivel fog járni a város megbénításában, erről semmi nem hangzik el. Én egyébként erre rákérdeztem tegnap a bizottsági ülésen, államtitkár úr nem tért ki rá, nem adott választ.

(10.20)

Azt gondolom, hogy ha a város vezetői, a város képviselői nem tudnak róla, akkor ez egy kicsit hasonlít ahhoz, mint a már említett vizes világbajnokság, ahol szintén a kommunikáció, a városvezetés nem tudott róla  fővárosi képviselő voltam, tehát pontosan tudom, hogy hogyan zajlott a vizes világbajnokság előkészítése. De legalább a vizes világbajnokságnál azt megcsinálták, hogy a parlamenti pártokat összehívták, és volt egy egyeztetés a parlamenti pártokkal.

Most még azt a formális rangot sem adták meg, hogy legalább egy ilyen parlamenti többpárti egyeztetés legyen ebben a súlyos témában, amiről nem tudjuk, mennyi milliárd. Nacsa képviselő úr, nem tudjuk, nem mondtál te sem számot. Egyet mondtál, hogy 20 ezer néző lesz, de hogy a tatabányai hány ezer néző, azt nem, és hogy hány milliárd, azt nem. Azt tudjuk, hogy a szombathelyi 16 milliárd forintba került. 16 milliárd volt a szombathelyi, de az indulásnál nem ennyi volt. Ez is kiköthet 25 milliárdnál vagy 30 milliárdnál. Semmit nem tudunk róla. Úgy adunk biankót, hogy fogalmunk sincs, hogy mire nyomunk gombot. Ezért erre igent nyomni a Demokratikus Koalíciónak hazárdjáték lenne, azt gondolom, az lenne a hazaárulás. Ezt nem lehet megtenni, úgy gondolom.

A másik nagyon fontos ennél a törvénynél  hogy ne ismételjem az előttem szólókat , hogy ilyen nagy eseményekről szól ez a törvény. Ráadásul, ha nagy események vannak, ilyen imázsmeghatározó, nagy események, miért van ez ilyen nagy csöndben, ilyen nagyon mély hallgatásban. Erről nem lehet tudni, hogy ilyenekre készülünk, és cikkek sem jelennek meg, még a kormánysajtóban sem.

Azt én is muszáj vagyok itt említeni és kifogást emelni, hogy bent van a törvényben az, hogy egy bizonyos egyesület fogja majd tulajdonba kapni például a főváros esetében  gondolom, ez ugyanúgy történik a vidéki helyszíneken is  ezt a bizonyos multifunkcionális sportcsarnokot. Hogy ennek a tulajdonjogát, a kezelői jogát kapjae meg, ez pontosan nem derül ki. Hogy a működtetését neki kell megoldani, és akkor össze is omlik, vagy a kormány nagy pénzekkel fogja ezt támogatni, ki az a szerencsés persze, aki ezt meg fogja kapni, erről semmi nem derül ki ebből a törvény-előterjesztésből.

Tulajdonképpen nem a sportellenesség miatt, a kultúraellenesség vagy az imázsellenesség miatt, hanem egyszerűen az ebben a törvényben megfogalmazott sötét homály miatt a Demokratikus Koalíció nem tudja támogatni. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai