Készült: 2024.03.29.10:52:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2019.06.25.), 39. felszólalás
Felszólaló Nyitrai Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:54


Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NYITRAI ZSOLT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kikapcsolódás és biztonság  erről szól az előttünk fekvő javaslat. A tömegrendezvényeken részt vevők biztonságának megfelelő szintű védelme és biztosítása kétségkívül korunk legnagyobb kihívásai közé tartozó feladat. Hazánk a 15. legbiztonságosabb ország a világon, és nekünk az a célunk, hogy ez így is maradjon, akár még javuljon. Tisztelt Országgyűlés! A látogatók szubjektív biztonságérzetének növeléséért és fizikai biztonságuk biztosításáért, így különösen a bűncselekmények, kiemelten a terrorcselekmények elleni küzdelem elősegítéséért és előmozdításáért a rendezvények szervezőinek Európa- és világszerte egyre komolyabb lépéseket kell tenniük. Erről szól ez a mai javaslat is. E küzdelemben egyre aktívabb szerepet vállalnak a jogalkotók is azzal, hogy különféle jogi előírások útján e rendezvények szervezőire vonatkozóan olyan kötelezettségeket állapítanak meg, amelyek alkalmasak a látogató biztonságának megóvására és a bűncselekmények hatékony megelőzésére is. Erre biztatom most magunkat is.

Tisztelt Ház! A különféle tömegrendezvények szervezőire vonatkozó jogi kötelezettségek Magyarország jogrendszerében sem ismeretlenek, elég csak a sportról szóló törvény azon előírásaira utalni, amelyek lehetővé teszik, hogy kiemelt biztonsági kockázatú, illetve általánosságban a fokozott biztonsági kockázatú sportrendezvények tekintetében a látogatók igen szigorú azonosítása is megtörténhessen.

Szintén e körben említhető az úgynevezett zenés-táncos rendezvényekre alkotott, jelenleg is hatályos szabályozás, amely alapján az ilyen szórakoztató rendezvények csak külön engedély birtokában tarthatóak meg, amely engedély feltétele többek között az is, hogy a szervezők megfelelő biztonsági tervvel is rendelkezzenek.

Jól látható tehát, hogy a jogalkotó Országgyűlés, illetve Magyarország Kormánya eddig is prioritásként kezelte, és jelenleg is prioritásként kezeli a látogatók biztonságának minél nagyobb fokú biztosítását, valamint az e rendezvényeken esetleg elkövetni szándékozott bűncselekmények sikeres megelőzését, továbbá az esetlegesen elkövetett bűncselekmények hatékony felderítését.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat e prioritásokat figyelembe véve a már hatályos szabályozások sorának bővítésére tesz javaslatot, kifejezetten a zeneszolgáltatást fő szolgáltatásként nyújtó, belépő ellenében látogatható tömegrendezvények látogatóinak azonosítását lehetővé tevő szabályozás megalkotásával. A törvényjavaslat alapján a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló törvény kiegészülne az e kritériumoknak megfelelő tömegrendezvények szervezőire vonatkozó rendelkezésekkel.

Miről is szól a javaslat valójában? Az ilyen tömegrendezvények szervezői, feltéve, hogy a tervezett rendezvényre több mint 25 ezer darab jegyet kereskedelmi forgalomba bocsátottak, a tömegrendezvényre belépő természetes személyek személyi biztonságának biztosítása, a bűncselekmények, kiemelten a terrorcselekmények hatékony megelőzésének, illetve felderítésének elősegítése érdekében a látogatók meghatározott adatainak rögzítésére volnának kötelesek. Ezen adatkör csak a fenti célok eléréséhez legszükségesebb, így a látogató megfelelő azonosításához éppen elégséges adatokat ölelné fel, így a látogató okmánya alapján rögzítetten a látogató családi és utónevét, állampolgárságát, születési idejét, nemét, okmányát kiállító állam megnevezését, valamint a látogatónak az okmányról rögzített arcképmását is.

A tömegrendezvény szervezője számára a szabályozás okmánymásolásra nem adna lehetőséget, ekként a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások alapján az adattakarékosság elvére, különös tekintettel kizárólag az arcképmás esetében adna arra lehetőséget, hogy a látogató ezen személyes adatát az okmány e részének másolata útján rögzítse, minden más adat tekintetében kizárólag az adatnak az okmány alapján történő rögzítésére kerülhetne sor.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat által célzott adatrögzítésre fő szabály szerint a tömegrendezvény helyszínén kerülhetne sor. Figyelemmel ugyanakkor arra, hogy a javaslattal célzott tömegrendezvények jellemzően igen nagy számú látogatót vonzanak, a jogalkotónak a látogatók kényelmének biztosítása érdekében szükséges lehetőséget biztosítania a jeggyel már rendelkező látogatók adatainak előzetes rögzítésére is. A törvényjavaslat e körben arról rendelkezik, hogy az előzetes rögzítésre csak a tömegrendezvényre szóló jegyek forgalomba hozatalát követően, de legfeljebb a tömegrendezvény kezdetének időpontját megelőző 90 napon belül kerülhetne sor.

Fontos kiemelni továbbá, hogy a törvényjavaslat az előzetes rögzítés lehetőségét nem teszi kötelezővé. Annak módját pedig, a technológiasemlegesség elvére is figyelemmel nem részletezi, az adatok rögzítésének technikai lebonyolítását ekként az adatkezelő mérlegelésére bízza.

Az előterjesztői szándék tehát: ha a tömegrendezvény szervezője lehetőséget biztosít az előzetes rögzítésre, úgy arra a szervező által mérlegelt módon, így például személyes megjelenés útján vagy bármilyen más észszerű módon, például a szervező által létrehozott és adatvédelmi szempontból is megfelelő online felület útján is sor kerülhet. A törvényjavaslat kifejezetten erre az esetre nézve rögzíti azt is, hogy az előzetes rögzítés során megadott adatokat a tömegrendezvény helyszínén kizárólag az okmány bemutatása útján össze kell vetni a látogató okmányában szereplő adatokkal.

Szintén a személyes adatok védelmére, különösen a célhoz kötöttség és korlátozott tárolhatóság elvére figyelemmel az előzetes rögzítés során megadott adatokat a tömegrendezvény befejezését követően akkor is haladéktalanul törölni kellene, ha a látogató a tömegrendezvény kezdetének időpontjától a tömegrendezvény befejezésének időpontjáig a tömegrendezvényre nem lépett be. Ekkor tehát a törvényjavaslat célja kizárólag az, hogy a tömegrendezvényre ténylegesen belépők adatai kerüljenek rögzítésre, minden más esetben, így ha a látogató a tömegrendezvény területére valamely okból végül nem lép be, az adatrögzítés kizárt volna, vagy a már fennálló adatkezelés céljának megszűnése okán az adatok haladéktalan törlését vonná maga után.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat az irányadó alkotmányossági követelményeknek maradéktalanul megfelelne, rendelkezik a személyes adatok megőrzésének idejéről is, illetve arról is, hogy az adatokhoz mely szervek férhetnének hozzá.

Az adatokat a tömegrendezvény szervezőjének a tömegrendezvény befejezésétől számított 90 napig kellene megőriznie, illetve csak a törvényjavaslatban felsorolt bűnmegelőző és -üldöző szervek részére kerülhetnének továbbításra. Az adatkezelési idő a hatályos büntetőeljárási szabályokhoz, így az előkészítő eljárás lefolytatásához szükséges időtartamhoz, illetve az esetlegesen elrendelt titkos információgyűjtés időtartamához igazodik, a korlátozott tárolhatóság elvéből fakadóan ugyanakkor korlátlan adatmegőrzésre nem ad lehetőséget. Ez egy nagyon fontos garanciális szabály.

Az adattovábbítás lehetséges körére vonatkozó rendelkezés továbbá: szintén a célhoz kötöttség elvéből fakadóan azt is egyértelművé teszi, hogy a tömegrendezvény szervezői semmilyen más, a jogalkotó által meghatározottól eltérő, sajátos célra, ekként profilalkotásra, közvetlen üzletszerzésre, kapcsolattartási célra ezen adatokat nem kezelhetik.

A személyes adatok védelmére vonatkozó, az általános adatvédelmi rendeletben az adatkezelővel szemben támasztott követelményekkel összhangban e személyes adatok kezelését is oly módon kell végezni, hogy megfelelő technikai vagy szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítva legyen a személyes adatok megfelelő biztonsága, ideértve az adatok jogosulatlan vagy jogellenes kezelésével, véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni védelmet is. E követelmények biztosításáért szintén az általános adatvédelmi rendeletnek megfelelően az adatkezelők felelősek, amelyeknek esetleges megsértéséért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság szankciót is alkalmazhat az adatkezelővel szemben.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Összegezve tehát, a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló törvényeknek a törvényjavaslat szerinti kiegészítését, ekként a látogatók azonosítását a tömegrendezvények látogatói biztonságának biztosítása, valamint a bűncselekmények, kiemelten a terrorcselekmények hatékony megelőzésének, illetve felderítésének elősegítése, valamint körözött személyek azonosítása és elfogása indokolja.

Kikapcsolódás és biztonság  ezt a célt szolgálja, ezt a célt kívánja elérni az előttünk fekvő javaslat. Arra kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a fenti célok elérése érdekében támogassák ezt a javaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai