Készült: 2019.11.13.08:50:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

321. ülésnap (2013.11.05.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoffmann Rózsa (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOFFMANN RÓZSA, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen, elnök úr. Megpróbálok ezen víziók egyikére-másikára válaszolni. Kezdjük talán a bérrel!

Törvény rendelkezik arról, hogy a bérkifizetés a következő hónap 1-je és 10-e között esedékes. Novemberben 1-je ünnepnap volt, 2-a szombat, 3-a vasárnap, tegnap 4-e, hétfő, ma pedig 5-e, s ma mindenki megkapta a fizetését. Hagyományosan a pedagógusok 5-én szokták a fizetésüket kapni, de jelzem, ha ez 10-éig elhúzódna - nem történt meg -, akkor sem éri őket semmiféle törvénysértés.

Ezért, kedves képviselő asszony, öntől természetesen kérdezhetnek tudatlan emberek, de a parlamentbe azért nem illik ilyen fokú tudatlanságot bevinni (Osztolykán Ágnes: Jaj, istenem!), mert azok, akik hallgatják a közvetítést (Taps a kormánypártok soraiban.), azt fogják hinni, hogy itt valami probléma van, pedig nincsen probléma. (Osztolykán Ágnes: Nekik mondja, ne nekem!)

Folytassuk talán a valótlanságokkal, amelyektől igenis hemzseg az ön felszólalása, a tegnapi is és a mai is. A tegnapi felszólalásában is a beiratkozást botrányosnak minősítette. (Osztolykán Ágnes: Az volt, így van!) Hát legalább ötször elmondtam itt a parlamentben, hogy a megelőző években a beiratkozások elhúzódtak, sokszor egészen augusztusig, csak éppenséggel nem törődött vele senki, mert az önkormányzati iskolarendszerben a szülők valahogy megtalálták azt az iskolát, ami nekik tetszett, senki nem összesítette ezeket az adatokat, az országos sajtó nem foglalkozott vele. Megismétlem: augusztusig.

Ebben az évben április 8-án és 9-én, amikor az elsősök beiratkoztak, beiratkozott - ha jól emlékszem a számra, kerekítve mondom - 84 ezer kisgyerek, és 1900-nak nem sikerült, mert olyan iskolába akartak beiratkozni, ami népszerű volt, felkapott volt és nem volt nekik hely. Na, önök mindjárt elkezdtek itt botrányról vizionálni - ez igenis vízió volt -, mi pedig elmondtuk, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ garantálja, hogy április 30-áig minden elsős gyereknek meglesz a helye. Meg is lett a helye. Április 30-a után ez nem volt téma, de sem ön, sem az önhöz hasonlók nem mondták azt, hogy pardon, tévedtünk.

Nos, kérem szépen, itt van éppen a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és az állami fenntartásba vételnek az egyik szemmel látható eredménye és erénye, hogy sikerült mindenkit megnyugtatni, a Klebelsberg megoldotta a tankerületeken keresztül, vagy éppen a tankerületeken belül vagy között a gyerekek beiratkozását.

Azt, amit ön a napirend előtti felszólalásának az első harmadában felvázolt, sose vitattuk. Mi is tudjuk, hogy a magyar oktatás óriási különbségeket mutat, és azokat a társadalmi, szociális, kulturális különbségeket, amelyeket a magyar társadalom produkált éppen a megelőző ciklus áldatlan tevékenységének eredményeképpen (Babák Mihály: Hallotta?), ezt az iskolarendszer nem tudta idáig pótolni. Hogy tudná pótolni, hogyha az iskolákat továbbra is a nagyon különböző lehetőségekkel rendelkező önkormányzatok felügyelete, fenntartása és irányítása alá helyezi? Sehogy. Csak úgy lehet, ha az állam központilag felelősséget vállal azért, hogy minden magyar kisgyerek, szülessen akár nyugaton, keleten, északon vagy délen, ugyanazt a műveltséget, jó színvonalú iskolákban megszerzi.

Az idő már kevés, ezért csak néhányat említek azon intézkedések közül, amelyek kifejezetten ezeknek a nagy különbségeknek a kiegyenlítését szolgálják. A hároméves kortól kötelező óvoda. Az ön szakterületétől nem áll távol az a szakmai tudás, hogy 3-6 éves korban fejlődnek a gyerekek a leggyorsabban. Ezért vezettük be a hároméves kortól kötelező óvodát, hogy minden gyerek az intézményes nevelés keretén belül fejleszthesse a szókincsét, a memóriáját, a szövegmegértési képességét, hangfelismerési képességét, és folytathatnám azt a sort, amit csak eben az életkorban lehet hatékonyan fejleszteni.

A központilag előírt tananyag, ennek ellenőrzése, amely a műveltség átadását garantálja, az egységes pedagógusbérek, amelyek nem teszik kiszolgáltatottá a különböző önkormányzatok lehetőségeinek a pedagógusokat - amelyeket a mai napon megkaptak, jelentem még egyszer -, az a tanfelügyelet, az a minősítési rendszer, amely mind a közoktatás minőségét biztosítja, ezek már nem víziók (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), ezek tények. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai