Készült: 2020.09.18.18:23:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2007.10.09.), 64. felszólalás
Felszólaló Kovács Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Sport- és turisztikai bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS FERENC, a sport- és turisztikai bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kisebbségi véleményként elhangzott, hogy miért nem támogattuk a bizottságban az előterjesztést. Mi elsősorban a szakmai szervezetek véleményére támaszkodtunk, és elsősorban azoknak a szakmai szervezeteknek a véleményére, amelyek az új törvényeket, az új módosításokat több szinten jelezték már felénk. A legsúlyosabb változások, a legnagyobb terhek az idegenforgalom területén fognak megjelenni az új adójogszabályokban, gyakorlatilag az utazási irodai területet teljesen új áfarendelet fogja rendezni és szabályozni.

Ma az európai uniós piacon kell megfelelnünk azoknak a kihívásoknak, azoknak a versenyhelyzeteknek, amelyek lehetőséget is adnak nekünk, illetve fejlődést is biztosíthatnának a hazai kis- és közepes vállalkozásoknak. Itt a vita során ma is többször elhangzott, hogy nagyon fontos, hogy Magyarországon a legnagyobb az élőmunkateher, ez az adótétel. Sajnálatos módon az idegenforgalmi és vendéglátó-ipari szakma az, amelyik a legnagyobb élőmunkaigénnyel rendelkezik, és mivel semmiféle könnyítés nem történik, itt várható a közeljövőben szerintem a legnagyobb mértékű elbocsátások köre, és ha az utazási irodákra vonatkozó rendelkezés ebben az értelemben fog életbe lépni, akkor nagy valószínűséggel számos utazási iroda be fog zárni. Ez megsaccolhatatlan, megközelítőleg kiszámíthatatlan, hogy mit fog ez érinteni.

Engedjék meg, hogy a szakma általános véleményét elmondjam, hogy az Európai Unióban általában az idegenforgalom területén 5 és 10 százalék közötti az áfaterhelés, nálunk 20 százalékos. Most a kormány tervezi bevezetni az úgynevezett árrésadóztatást, amelyben nem tesz lehetőséget arra, hogy a szolgáltatók által nyújtott szolgáltatás árából az utazásszervező visszaigényelje az áfáját, és pluszban még be kell neki fizetnie különbözetként az árrés áfáját is. Engedjék meg, hogy pontonként megpróbáljam összefoglalni azt a gondolatsort, amely alapján felállítottuk a véleményünket, amely alapján nem tartjuk alkalmasnak ezt a parlamentben benyújtandó törvénytervezetet az általános vitára.

Először is az utazási irodáknál kezdeném: egy biztos, hogy az utazásszervezői és -közvetítői szakma adókulcsának csökkentése a nemzetközi adóversenyben meglévő hátrányunk mérséklése érdekében indokolt lenne. A külföldi megrendelők érdekében végzett utazásszervezői és -közvetítői és az idegenvezetői tevékenység adómentesítése erősítené Magyarország nemzetközi pozícióit, ösztönözné és növelné a beutazóforgalmat. Meg kell szüntetni az árrésadózásra vonatkozó részleges adófeltüntetési tilalmat is. Biztosítani kell az utazás megkezdése előtt és az utolsó részlet befizetésekor a végszámla kiadásának lehetőségét.

A szakmai szervezetek legjobban azt kifogásolják, hogy az új áfaszabályok életbelépése a vállalkozók terheit nemhogy csökkentenék, hanem növelik, és ez még olyan szempontból is súlyos teher, hogy a jövő évi árakat, kalkulációkat elkészítették, és kiadták már a katalógusokat, amelyeken keresztül vevőket próbálnak szerezni. A számlaadási kötelezettség szabályozásánál figyelembe kellene venni a turizmus sajátosságait. Én remélem, hogy majd a törvény végső megalkotásánál a módosító javaslatokkal valóban tudunk kicsit csiszolni ezen az álláspontjukon.

Az adótörvényben fenn kell tartani annak a lehetőségét, hogy az utasnak egy szolgáltatás értékesítésekor - szállodai szoba megrendelése és értékesítése közvetlenül az utasnak, a konferencián való részvétel céljából - más adóalanytól megrendelt és közvetített szolgáltatás esetében is normál áfaszabályok szerint lehessen adózni. Nem világos az áfakövetkezmény a külföldről külföldre, a belföldről külföldre való utaztatásnál, például repülőgép-üzemanyag pótdíja, ki- és belépési illeték, vagy pedig olyan országok esetében, ahol elvárt, hogy az utazásszervező, utazásközvetítő előre beszedje az érintett országban a szokásjog szerint járó borravalót.

Ha a szolgáltatásokat nem közvetlenül az utas javára rendeli meg az utazási iroda, annak díját az utas felé az utazási iroda csak közvetíti, és nem mindig adóalany a szolgáltatást nyújtó. Az új áfatörvény módosítja a számla-kibocsátási szabályokat, és lehetővé teszi a számlával egy tekintet alá eső okirat kibocsátását. A tervezetben szereplő határidő azonban szakmailag kivitelezhetetlen. Lehetetlen nyolc napon belül tényleges árrés alapján az áfa feltüntetése, és nem lehet minden külföldi vevő írásbeli hozzájárulását dokumentálni a devizában történő számlázáshoz. A tervezet szerint ugyanis az idegen nyelvű számlát csak a vevő előzetes írásbeli engedélye alapján lehet kiállítani. Ez olyan törvénycikkely lenne, amit lehetetlen betartani. Aki kicsit is dolgozott az idegenforgalom bármelyik posztján, területén, az visszaigazolhatja, hogy vicces ez az egész megfogalmazás. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi a felszólalási idő leteltét.)

Itt történik, hogy ha idegen számlával fizetnek - még egy mondat -, az áfa adóalapjának kiszámításánál lehessen a vételi és az eladási árfolyamot is figyelembe venni a Nemzeti Bank árfolyama mellett. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai