Készült: 2020.09.21.04:59:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2006.10.09.), 189. felszólalás
Felszólaló Kovács Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:51


Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Engedje meg, hogy először is a "reform" szó értelméről tájékoztassam önt és a kormány tagjait. A lexikonok szerint így szól a definíció: "reform: a réginek az átalakítása új eszme vagy elv aktív keresztülvitelével, valaminek a jobbá tétele érdekében". A kormány, az önök döntése nem valamiféle komoly vasút-átalakításról, reformról szól, hanem egyszerűen csak a költségek csökkentése érdekében végrehajtható és végrehajtandó 942 kilométernyi vasútvonal, a MÁV pályahálózata 12,2 százalékának felszámolását és 2500 vasutas elbocsátását jelenti.

S hogy ezt semmilyen komoly előkészítés nem előzte meg, nem készült hatástanulmány, az is bizonyítja, hogy a körmend-zalalövői közelmúltban felújított pályaszakasz vonalbezárását is eltervezték. Itt állítólag költségvetési szempontból kevesebb pénz kellene a villamosításhoz, mint az Iraknak elengedett államadósság összege. Ezzel a fejlesztéssel ez a szakasz biztosíthatná a Bécs-Sopron-Ljubljana-Trieszt útvonalon a legrövidebb nyomvonalú vasúti összeköttetést. Reform ez a fejlesztés lenne, mert ez hosszú távon hasznot termelne.

Reform az lenne, ha például a legkisebb vasúti megállók és állomások közelében is biztonságos parkolóhelyeket, kerékpártárolókat alakítanának ki, ezzel is a tömegközlekedés igénybevételére ösztönözve a munkába vagy egyéb ügyeik érdekében a közelebbi vagy távolabbi úti cél felé utazókat. Reform az lenne, ha az utazási igényekhez szerkesztett menetrend alapján kényelmes, pontos, tiszta és gyors vasúti szerelvények szállítanák az utasokat. Reform az lenne, ha a trianoni békediktátum miatt kettévágott és így szárnyvonalakká vált vasutakat újra összekötnék, ezek a szakaszok így újra forgalmas, valódi európai regionális vasutakká válhatnának, tehermentesítve a fő vasúti vonalakat és a már-már elviselhetetlen forgalom alól a közúti úthálózatunkat. Négy példát említenék meg: a Balassagyarmat-Losonc, a Kőszeg-Felsőpulya, a Battonya-Arad és a Lenti-Lendva közötti vasúti szakaszokat.

Amit önök most terveznek, az egyszer sajnos már megtörtént az 1970-es években, s akkor is és most is épp egy energiaár-robbanás évében. Mint ahogy az akkor okozott károkat a mai napig szenvedi a vasúti és közúti hálózatunk, a mostani döntéseik következménye is hosszú távon garantálja a negatív eredményt.

Tisztelt Miniszter Úr! Kérdezem, hol olvashatjuk el mi, országgyűlési képviselők az önök vasútromboló reformjának a terveit és ezek hatástanulmányait. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai