Készült: 2021.06.18.10:22:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

119. ülésnap (2000.02.10.), 64. felszólalás
Felszólaló Kiss Andor (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Környezetvédelmi bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KISS ANDOR, a környezetvédelmi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim! Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága mint kijelölt bizottság február 2-ai ülésén tárgyalta meg a T/2066. számú, a vízi közlekedésről szóló törvényjavaslatot.

A bizottság a törvényjavaslatot időszerűnek és szükségesnek tartotta. Megállapította, hogy a javaslat összhangban van az európai uniós jogharmonizációs követelményekkel és a nemzetközi szerződésekkel. Képviselői kérdésre a minisztérium képviselője kifejtette, hogy ez az állapot elméletileg már megfelel az EU-belépésünk idejében szükséges törvényalkotási állapotnak. Ily módon az elkövetkezendő, reméljük, jó néhány évben, még nem lesz szükség a törvény újabb módosítására.

A környezetvédelmi bizottság a vízi közlekedés környezetbarát volta miatt különös figyelemmel tekintette át ezt a törvényjavaslatot, és különösen fontosnak tartja azt, hogy eme környezetbarát vízi szállítási és közlekedési mód nagy hangsúllyal kapjon szerepet a különböző szállítási módok között. Különösen hangsúlyozta a bizottság a ro-ro, tehát a hajóra rakott konténerek szállításának a kérdését, mert fontos lépés lenne Magyarországon is ennek minél szélesebb körű elterjesztése.

A bizottság kifogást emelt, hogy a törvényjavaslat a vízi sporteszközök közé tartozó jetskik, motorcsónakok közlekedésének és ezáltal a zaj- és levegőszennyezésnek a korlátozását nem kezdeményezi. Erre vonatkozólag a bizottság módosító indítványt kíván majd benyújtani.

A bizottság felhívja az előterjesztő figyelmét arra, hogy szintén nem tartja kielégítőnek a vízi úton szállítandó esetleges veszélyes hulladékok, veszélyes anyagok szállítására vonatkozó biztonsági előírásokat a törvénytervezetben.

A bizottság megfogalmazta azt, hogy a jelenlegi körülmények között a déli határainknál történt háború miatt gyakorlatilag hajózhatatlan Duna-szakaszunk minél előbb újból járhatóvá legyen téve, és ezzel ismét megteremtődhessen a hajózás feltétele a déli irányba.

A bizottság meghallgatta szakértőként a Mahart Rt. vezérigazgatóját, aki hangsúlyozta, hogy nagyon fontos a hazai piac védelme ebben a hajózási iparágban, lévén hogy az Európai Unióba történő belépésünkkor holland, német vetélytársaink gyakorlatilag tönkretehetik a tradicionális hajózási ipart. Ennek megakadályozására a szakértő javasolta - mint ahogy Fritz Péter úr is említette -, hogy ne szűnjön meg az állami támogatás, sőt növekedjen ennek mértéke a hajózásban; a kormány átfogóan foglalkozzon a csepeli kikötő bővítésével, fejlesztésével, hiszen ez egy ragyogó közlekedési helyen lévő kikötő, mind vasúti, mind közúti kapcsolattal rendelkezik; illetve ne teremtsen lehetőséget arra, hogy külföldi cégek Magyarországon különböző stróman cégeken keresztül pillanatok alatt magyar felségjelzést kapjanak különböző hajókra, és így gyakorlatilag felvásárolhassák a magyar piacot a magyar hajótársaság elől.

Mindezek következtében a környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak tartotta a jelen lévő 11 képviselő egyhangú szavazatával, de kéri az előterjesztőt, hogy a javaslatait a tárgyalás során vegye figyelembe.

Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps a MIÉP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai