Készült: 2024.04.19.22:33:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

228. ülésnap (2012.10.10.), 24. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:37


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Először is szeretném megköszönni minden képviselőcsoportnak a hozzászólását. Nyilván ellenzéki oldalról igyekeztek a kritikákat kidomborítani, kormányoldalról nyilvánvalóan az előnyöket, az előrelépéseket, de azért szerencsére még az ellenzéki felszólalásokban is - akár Szávay képviselő úr legutóbbi felszólalásában is - az ember azért talált pozitívumokat.

Úgy gondolom, hogy azért két évvel ezelőtt, amikor megszavaztuk közösen a határon túli magyarok egyszerűsített honosítási eljárását, azaz a kettős állampolgárságot, és végre mindegyik párt megszavazta a parlamentben - egy kis kivétellel, aki azóta ki is szakadt az egyik ellenzéki pártból -, akkor azért láthattuk, hogy egy rendszerváltás szintű változás történt a nemzetpolitikában, végre minden párt nyíltan ugyanazt az álláspontot képviselte a határon túli magyarokkal kapcsolatban közjogi értelemben is. Ezért örülök, hogy majd' mindenki tudott pozitívumot is felsorolni.

A kritikákkal kapcsolatban egy-kettőre szeretnék válaszolni, amely valamelyest fontosabb volt vagy többször is előfordult. Először is a támogatások és az összegek nagyságrendje. Nyilvánvalóan mi lennénk a legboldogabbak, ha azzal foglalatoskodhatnánk, hogy nemzetpolitikára hányszor annyit fordítsunk, mint amennyi a 2011-es költségvetési évben volt. Csakhogy - önök is tudják - GDP-arányosan, a nemzeti össztermékkel arányosan ebben az évben 17, jövő évben pedig 19 százalék az adósságszolgálat, amit Magyarországnak nyögnie kell.

Ha csak mindent - kvázi ellen-fűnyíróelv szerint - ennyivel megnövelnénk, mert ennyivel kevesebb lenne az adósságszolgálat a szocialista időszak hitelfelvétele nyomán, már az érezhető, majdnem egyötödnyi támogatásnövekedést jelenthetne a jövő évben ezzel a 19 százalékkal. De sajnos nem tehetünk így. Sajnos ezeknek a pénzeknek már előre megvan a helyük, ezeket a pénzeket évekkel ezelőtt elköltötték, és a következő évek bevételei pedig ennek a fedezetéül szolgálnak és ezeket kell visszafizetni.

Higgyék el, szívesen hétszereznénk meg a lakástámogatásokat, szívesen feleznénk el az áfát, szívesen szüntetnénk meg a társaságok társasági nyereségadóját három évre, aminek a fedezete egyévnyi adósságszolgálat, és szívesen többszöröznénk meg a határon túli magyarok támogatását is, ugyanakkor ezt bizonyos keretek között tudjuk csak tenni.

Ami a kiszámítási különbségeket jelenti, amikor ellenzéki képviselőtársaim azt mondták, hogy a korábbi években is nagyságrendileg ennyi volt - mondta szocialista képviselőtársunk, hogy kis eltérés volt csak az akkori támogatási összeg és a mostani között. A jobbikosok meg szocialistábbak voltak a szocialistáknál, ők azt mondták, hogy az előzőekben több támogatásuk volt a határon túli magyaroknak, fogadatlan prókátora volt ezzel a Gyurcsány-Bajnai-kormányzatnak, azt hiszem, a Jobbik soraiban. Remélem, nem komolyan sírják vissza azokat az időket. Ha belegondolnak, hogy mi lenne akkor, ha 2014-től ismét szocialista kormány köszöntene Magyarországra, szerintem határon túli magyar testvéreink kicsit szomorúbban aludhatnának el a választások éjszakáján, ha ez tényleg megtörténne. Nos, tehát ezt vegyük retorikai túlzásnak.

De ami a számítási különbségeket jelenti, az abban nyilvánulhat meg, hogy nyilvánvalóan, ha az előző évek támogatását úgy számolom ki, hogy megvan az akkori Szülőföld Alap, és ahhoz hozzáadom azokat a támogatásokat, amelyeket a tárcák adtak, most pedig csak a Bethlen Gábor Alapot nézem, akkor lehet, hogy kisebbre jön ki az összeg. De ha körtét a körtével és almát az almával hasonlítok össze és nem keresztbe, és összeadjuk a mostani Bethlen Gábor alapos támogatásokat a többi tárcatámogatással, akkor is láthatják, hogy még nagyobb a különbség a korábbi kormányzat és a mostani kormány támogatása között, de önmagában a Bethlen Gábor Alapnál is a korábbi éveket messze felülmúló, hiszen messze több kötelezettséget vállaló támogatási összegeket láthatnak. Korábban nem volt Határtalanul-program, korábban nem voltak a Nemzetpolitikai Kutatóintézet vagy más által szervezett programok, amelyeket most finanszírozunk. Ha csak ebből indulunk ki, már formállogikailag is látni kell, hogy több feladat nyilvánvalóan több forrást is jelent, amit a kormányzat igyekezett is biztosítani.

Ami a szervezet nagyságát illeti, hogy miért nagyobb ez a szervezet, ennek egyszerű okai vannak, hiszen akár csak az Apáczai Közalapítvány, a Magyar Kultúra Alapítvány vagy a Nemzetpolitikai Kutatóintézet beolvasztott vagy létrehozott új szervezetek, amelyek több funkcióval korábban kiszervezett, az állam által kevésbé kontrollálható, törvényességi ellenőrzésben kisebb jogosítványokkal rendelkező, kiszervezett állami vagyontömegek helyett immáron egységesebb szervezetben jelentek meg 2011-ben a Bethlen Gábor Alapkezelőnél.

Ami a késés okait jelenti. A jelenlegi késésnek egészen egyszerű házszabályi vagy háztervezési problémája volt, hiszen amúgy a kormány részére ezt április 27-én benyújtotta a Bethlen Gábor Alapkezelő, tehát a tavaszi benyújtásnál probléma nem volt. Önök is látták, hogy meghosszabbított ülésszakkal mennyi törvényt tárgyalt a parlament. Nyilvánvalóan elsőbbsége van a törvényeknek, sarkalatos törvényeket is fogadtunk el a meghosszabbított ülésszakon. A Jobbik frakciója szóvá tette múlt hét csütörtök reggel 9 órakor, hogy ezt még mindig nem tárgyaltuk meg, pedig fontos lenne, és mivel a polgári törvénykönyvnek a szerdai napról kiesett a vitája, hiszen a kormány ebben halasztást kért, hogy több idő legyen kinek-kinek a módosító javaslatok átgondolására, ezért be is tettük jelentésként.

Ez egy jelentés. Általában törvényeket szoktunk tárgyalni, és a törvényeknek mindig elsőbbségük van a házszabályi tervezésnél. Semmifajta titkolózás, semmifajta különös ok nem volt emögött, csupán az a házbizottsági tervezési logika, hogy előbb fontosabb a törvényeket elfogadni és utána a jelentéseket. Ha önök megnézik a parlament restanciajegyzékét, hogy mennyi jelentést nem tárgyalt az elmúlt 8-10 évből, akkor igen vaskos - amikor megkaptam az ülésszak elején, láttam, hogy másfél centi vastag csak a jelentések felsorolása, amiket nem tárgyaltunk meg, pontosan az intenzív törvényalkotás miatt.

De mivel a Jobbik kérése az volt, hogy ezt tegyük meg, adódott a lehetőség a Ptk. kiesése kapcsán, azon pillanatban már be is tettük ide, mert nekünk is fontos, hogy ennek a jelentésnek a tárgyalásán a parlament végigmenjen, bár a benyújtásra már jóval korábban sor került, úgyhogy emögött semmifajta titkolózás nincsen, egész egyszerűen a megfeszített ütemterv, amit itt vinnünk kell.

Köszönjük szépen azokat a jelzéseket a képviselő hölgyek és urak részéről, amelyeket az esetleges működési zavarokkal kapcsolatban mondtak. Mi igyekszünk minden ilyesfajta problémát kiküszöbölni. Nyilván ahol ekkora nagyságrendű pályázatokról van szó, ennyi látogatás költségét kell fedezni, ennyi szervezési munka van amögött, hogy fiatalok határon túlra menjenek pedagógusokkal együtt, nyilvánvalóan itt mindig lesz probléma, de például a pályázati nyilvántartási, támogatás-nyilvántartási rendszer javítására külső forrásból, EKOP-ból - az elektronikus kormányzás operatív programból - kívánunk egy jelentős szoftverfejlesztést létrehozni, pontosan azért, hogy ezek is kiszámíthatóbbak legyenek.

Ami az OTP-bankszámlanyitással kapcsolatban felmerült, hogy sokak számára ez kellemetlenség volt - valóban ez egy pluszadminisztráció, amit első évben kell megtenni, de ha egyszer ezt megtették, 255 ezer bankszámlát megnyitottak, onnan kezdve sokkal egyszerűbben, sokkal könnyedébben fog ez működni.

A későbbi kis problémákat kiküszöböljük azzal, hogy most egyszer egy ilyen kvázi bankszámlanyitást valakinek meg kellett tenni.

Nyílt pályázatokkal kapcsolatosan is el tudom mondani, hogy azért döntő többségében arra törekszünk, hogy nyílt pályáztatás legyen, átláthatóság legyen, ezért fogadtuk el a törvényben pontosan a beszámolási kötelezettséget is, hogy mindenki mindig értesülhessen a Bethlen Gábor Alapkezelő történéseiről.

Tisztelt képviselőtársaimnak még egyszer köszönöm a vitában való részvételt. Köszönöm, hogy a jelentéssel foglalkoztak. Úgy érzem, hogy tényleg ez egy jó év; ahogy Ékes Ilona képviselőtársam is mondta, hogy a Diaszpóra Tanáccsal, a MÁÉRT-tal, a KMKF-fel, a Bethlen Gábor Alapkezelővel a nemzetpolitika nagyhetét sikerült megtartanunk. Úgyhogy bízom benne, hogy önök számára is sok újdonságot tartalmazott, és mindenki számára, aki a Bethlen Gábor Alapkezelő működése révén valamilyen támogatáshoz, segítséghez jutott, részt vett a konferenciákon vagy a programokban, azok láthatták, hogy mennyivel intenzívebb a magyar nemzetpolitika most, mint évekkel ezelőtt.

(10.50)

Bízunk benne, hogy az Európai Unióban Magyarország számára - amelynek az államhatára és a nemzethatárai nem esnek egybe - a nemzetegyesítésnek ez is egy nagyon fontos és hatékony eszköze lehet.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai