Készült: 2024.04.25.23:53:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

174. ülésnap (2012.03.26.), 134. felszólalás
Felszólaló Dr. Garai István Levente (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:04


Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAI ISTVÁN LEVENTE (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Különböző, a sajtóban napvilágot látott információk szerint az áprilisban esedékes menetrendváltozás alapján akár 412 vonattal kevesebb áll majd az utasok rendelkezésére. Ebből 34 vonat megszüntetése érintené Kiskunfélegyházát, úgy, hogy naponta 13 vonatot szándékozik törölni a minisztérium a Szeged-Cegléd-Budapest vasúti fővonalon, ahol rengeteg ember utazik munkába, diákok iskolába, sok beteg és hozzátartozó kényszerűségből a lakóhelyétől távoli vizsgálatokra, kezelésekre a félegyházi kórház tönkretétele okán.

A tervezett járatszűkítés, a közösségi vasúti közlekedés drasztikus beszűkítésnek terve számos nagyobb települést érint, csak Nagykőröst, Kecskemétet, Kiskunfélegyházát, Kisteleket és Szegedet számítva csaknem 350 ezer embert. A Kiskunfélegyháza-Baja-Bátaszék vonalon 10, a Kiskunfélegyháza-Szentes-Orosháza vonalon 8, a Kiskunfélegyháza-Lakitelek-Kunszentmárton vonalon további 3 járat megszüntetését tervezi a minisztérium, alapjaiban és drasztikusan csökkentve az iskolába és munkába járás lehetőségét az érintettek számára. Ezen túlmenően személyes tapasztalatom, hogy az említett 140-es Szeged-Budapest vonalon rengetegen utaznak Budapestre és onnan vissza a lakóhelyükre. A kérdés természetesen az is ebben a szituációban, hogy hány vasutas dolgozót fognak így munkanélkülivé tenni. Egyes szakmai források szerint, ha a fenti rémálom megvalósulna, akkor legalább 200 mozdonyvezető válik munkanélkülivé.

Szintén szakmai berkekből származik az a vélemény, hogy a személyszállítás szétrombolásából várt, illetve feltételezett 50-80 milliárdos évi megtakarítás teljesen valószínűtlen, legfeljebb 8-12 milliárd forint költségcsökkenéssel lehet kalkulálni. Nos, ennyiért érdemes több, sok százezer ember környezetkímélő és biztonságos, valamint az őrült benzinárak melletti relatíve olcsóbb utazási lehetőségeit tönkretenni, amikor az egykulcsos adórendszer bevezetésével a leggazdagabbaknak jutott 500 milliárd forint többletbevétel? (Dr. Józsa István: Így van!)

Tisztelettel várom válaszát. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai