Készült: 2024.03.29.10:39:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

281. ülésnap (2005.12.14.), 32. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:30


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Sisák képviselő úr felszólalása módot ad arra, hogy a gyermekvállalással kapcsolatos egyik nagyon fontos kérdésről, az oktatás kérdéséről és az ehhez járuló állami támogatások, hozzájárulások rendszeréről beszéljünk.

(11.20)

Kezdjük hát azzal, amivel Sisák képviselő úr kezdte, az ingyenes tankönyvellátás kérdésével. Sisák képviselő úr a kormány szemére hányja azt, hogy ez az ingyenes tankönyvellátási rendszer nem terjed ki az összes gyerekre. Valóban, képviselő úr, ezt a rendszert teljes egészében kiépítettük az általános iskola első osztályától a középiskola végéig. Ma minden rászoruló gyerek számára biztosítjuk az ingyenes tankönyvet, a hátrányos helyzetű, a beteg, a fogyatékos gyermekeknek, azoknak a gyermekeknek, akik három- vagy többgyermekes családban élnek, vagy ahol a szülő egyedül neveli a gyereket.

Képviselő úr, ez közel 700 ezer gyermeket jelent, minden második, ma a magyar közoktatásban tanuló gyereket. Lehet erre azt mondani, hogy ez kevés, lehet azt mondani, hogy ennél többet kellett volna elérni, és ha képviselő urak így gondolják, akkor bizonyosan adtak be olyan költségvetési módosító javaslatokat, amelyek növelték volna a rászorultsági kört. Ha képviselő úrék így gondolták volna, akkor nem majd a következő program terhére, ahogy önök szokták mondani, 2002-ben írták volna bele a programjukba az ingyenes tankönyvellátást, hanem elkezdték volna megteremteni ennek a rendszerét.

Mit tettek ehelyett? Önök csináltak egy olyan tankönyv-támogatási rendszert, amely szétkente az erre a célra rendelkezésre álló forrást. Rábízták az iskolákra, hogy döntsék el, kinek adnak, kinek nem adnak, ugyanolyan mértékben támogatták azokat az iskolákat, ahol nagyon sok hátrányos helyzetű gyerek volt, és azokat az iskolákat, ahol szerencsére talán kevesebb hátrányos helyzetű vagy rászoruló gyerek volt, aki a tankönyvtámogatást igénybe tudta vagy szerette volna venni. Mi ehelyett teremtettünk egy olyan rendszert, ahol a rendelkezésre álló forrás jóval több mint a kétszeresére, 3,5 milliárd forintról 8 milliárd forintra növekedett. Teremtettünk egy olyan rendszert, ahol az önök idejével szemben, amikor kizárólag az önkormányzatok egyike-másika, köztük sok szocialista vezetésű önkormányzat, de biztosan fideszes önkormányzatok is kizárólag saját forrásukból, kevés állami támogatással valósítottak meg ingyenes támogatási rendszert, hadd mondjam el, hogy nagyon örültem annak, amikor Kőbányán ehhez megtaláltuk a forrásokat, és az előző ciklusban ezt meg tudtuk teremteni, ma ehhez a kormány biztosít nagyon jelentős forrásokat.

Ugyanakkor abban a kritikában képviselő úrnak igaza van, amikor azt mondja, hogy ez a rendszer még mindig nem elég érzékeny arra, vagy nem volt elég érzékeny arra, hogy oda juttassa a forrásokat, ahol a diákoknak erre leginkább szükségük van. Ezért 2006-ban úgy fogjuk elosztani a tankönyvtámogatásra rendelkezésre álló forrást, hogy valóban oda jusson, ahol sok a rászoruló, hátrányos helyzetű gyerek, hogy azok a települések kapjanak több támogatást, ahol több rászorulóról kell gondoskodni.

Tisztelt képviselő úr felveti azt, és ezt minden alkalommal büszkén mondja, polgármesterként teljes joggal, hogy Pásztón mennyivel többet költenek az állami normatívából például az óvodás gyerekek ellátására. Ehhez gratulálok. Azt gondolom, ez egy fontos cél, különösen, ha az önkormányzat ezt megteheti. De ha képviselő úr az ehhez a ráfordításhoz nyújtott állami támogatást kevesli, akkor vajon mi volt a véleménye, mondjuk, négy évvel ezelőtt, amikor ezek a normatív támogatások 60-70 százalékkal voltak alacsonyabbak, másképp mondom, az akkori összeg 60-70 százalékával növekedtek azóta. Képviselő úr, akkor ezt a jóval kevesebb állami támogatást vajon kevesellette? Vajon tett azért valamit, hogy több legyen ez az állami támogatás?

Azt gondolom, hogy kormányok teljesítményét összehasonlítani vagy akár a jelenlegi helyzetet megvizsgálni fontos és jogos cél. Ebben van tennivalónk. Mindig keresnünk kell azt, hogy hogyan tudjuk jobbá tenni az oktatási rendszert, hogyan tudjuk jobbá tenni az oktatás normatív finanszírozását. A költségvetési vitában is azok a képviselőtársaink, akik nem sajtótájékoztatókat tartottak meg konferenciáztak, hanem a bizottságokban és a plenáris üléseken dolgoztak, módosító indítványokat írtak, jelentős pozíciójavulást tudtak elérni az önkormányzati közoktatás számára a normatívákban és más forrásokban. De lehet azt mondani, hogy kevés, lehet jobb javaslatokat tenni. Sajnos, az eddigi hozzászólásokban kevés elképzelést hallottam arról, hol vannak többletforrások, hol vannak többletlehetőségek.

Szeretnék arról is röviden beszélni, hogy persze az oktatásban a legfontosabb az, hogy mi az a tudás, ismeret, amit a diákok számára tudunk nyújtani. Elkezdtünk egy olyan változtatást a közoktatás rendszerében, a szakképzés, a felsőoktatás rendszerében, amely valóban megalapozza gyermekeink jövőjét, mert használhatóbb, a munkaerőpiacon és a hétköznapi életben jobban hasznosítható tudást ad számukra. Azt kérem, hogy értékeljük méltányosan a kormány teljesítményét, és ha valamivel nem értenek egyet, akkor tegyenek jobb javaslatokat. Ennek van értelme, ezzel haladunk előre.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai