Készült: 2024.04.19.17:37:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

240. ülésnap (2009.11.09.), 62. felszólalás
Felszólaló Vigh László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:11


Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VIGH LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A vasútvonalak bezárásának ügye tovább folytatja egyébként méltatlan útját. Hiába az utasok, hiába a szakma, hiába a civil szervezetek és az ellenzék tiltakozása, a kormány mégis újra több vasútvonalat kíván bezárni. Pedig mára a korábbi vonalbezárások tanulsága miatt már az is egyértelművé vált, hogy ezen intézkedések nem jelentenek valós, érzékelhető megtakarítást a költségvetés számára.

Érdemes pár szót szólni arról is, hogy milyen szakmai előkészítés előzi meg a szakaszok halálra ítélését. Talán inkább nevetni, mintsem keseregni kellene azon, hogy a tisztelt kormány olyan szakaszokra is lakatot szeretne tenni, amelyeknek a rekonstrukciója a mai napig is tart. Vajon milyen szakmai érv támasztja azt alá, hogy a talpfacserélések után bezárják a személyszállítást?

De feltehetem azt a kérdést is: vajon milyen szakmai alapokon áll egy-egy vonal bezárása, ha a Szocialista Párt frakcióvezetőjének kérésére a számára fontos területeken mégsem zárják be a vonalakat? Ezek szerint nincs más feladat, mint hogy a szakértő kormány szakértő miniszteréhez Mesterházy frakcióvezető úron keresztül kell eljuttatni kérésünket, és akkor talán meghallgatásra talál. Egyszerűen nevetséges, miniszter úr! Nevetséges, mint ahogy a Körmend-Zalalövő vonal bezárásának gondolata is az.

A recept a szokásos: olyan menetrendeket készítettek, amelyekhez nincs megfelelő csatlakozás. A vasúti körülmények egyébként is ismertek, tehát egy tudatosan fejlesztés nélkül hagyott vonalon közlekedő, egyébként semmilyen csatlakozási lehetőséget nem biztosító vonal bezárásán akarnak sajnálkozni, mondván, higgyük el, nem éri meg az üzemeltetés. Persze hogy nem, tisztelt miniszter úr!

Európához hasonlóan fejleszteni kellene. Olyan menetrendet kell készíteni, amely kiszolgálja az utazóközönség érdekét. A Zalalövő-Körmend 22. számú vasútvonal személyközlekedésének megszüntetése újabb csapást jelentene a térségben élők tízezreinek.

(14.50)

Az itt élő állampolgárok úgy érzik, megint szűkíteni akarják mozgásterüket, hiszen a vidéken élők használják leginkább a vasúti közlekedést. Most majd csak a busz marad, ami lényegesen jobban kitett az időjárási viszonyoknak, balesetveszélyesebb, és a környezetre gyakorolt hatása is károsabb. Az is jogos kérdésként vetődik fel, hogy milyen hatása lesz a munkanélküliség alakulására a sok ezer ember mozgását érintő vonalbezárás. A 22. szakasz választókerületem második legnagyobb települését érinti.

Kérdezem a tisztelt miniszter úrtól: mit tanácsol az itt élő embereknek, mivel járjanak munkába, ha önök bezárják a vasutat? Pontosan mekkora megtakarítást remélnek a Körmend-Zalalövő vonal bezárásától? Mikor és milyen értékben végeztek ezeken a szakaszokon utoljára fenntartási, fejlesztési beruházást? Ön szerint meg tud-e maradni ez a vasútvonal, ha egy szocialista képviselőtársamat ráveszem, hogy járjon közben a minisztériumnál?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Fidesz padsoraiban. - Hónig Péter szólásra emelkedik.)




Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai