Készült: 2020.09.20.05:42:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

287. ülésnap (2006.02.13.), 64. felszólalás
Felszólaló Dr. Kolber István (MSZP)
Beosztás regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:08


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOLBER ISTVÁN tárca nélküli miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A Gyurcsány-kormány támogatja, hogy több munkahely létesüljön ebben az országban, támogatja azt, hogy több munka és több jövedelem legyen, minden tervünk, minden fejlesztési tervünk legfontosabb intézkedése erre irányul.

Támogatjuk ezt, bár a felvetésben szereplő megoldásban, hogy külön állami dotáció nélkül úgymond létre lehet hozni ilyen munkahelyeket, nos, ebben kételkedünk. Kételkedünk, merthogy a munkahelyeknek a létesítése olyanképpen történhet meggyőződésünk szerint, hogy infrastruktúrát fejlesztünk, autópályát, gyorsforgalmi utakat, logisztikai központokat építünk ki, elősegítjük az innovációnak a terjedését, vagy éppen javítjuk a szakképzés feltételeinek a megteremtését.

Észak-Magyarország különösképpen rászorul erre a támogatásra, hiszen az Európai Unió 254 régiója közül az egy főre eső GDP tekintetében a 249. Sok az alacsony képzettségű ember, a szakmunkások, felsőfokú végzettségűek gyakran elvándorolnak a térségből. Ugyanakkor én magam azt tapasztaltam, hogy az autópálya megépítése sokat segített, sokat segít ezen a térségen.

(15.10)

A jelenleg futó nemzeti fejlesztési tervben például a regionális operatív program az, amely elősegíti a régió fejlesztését, és ezek a régiók a hazai forrásokkal egyetemben az elmúlt időszakban magasabb, több támogatást kaptak, mint az ország fejlettebb régiói, és nyilván ezt az elkövetkezendő időszakban is így szeretnénk azért, hogy ezt a térséget is felzárkóztassuk, de nem csupán felzárkóztatni szeretnénk, hanem versenyképessé tenni az észak-magyarországi régiót is. Nyilván ebben a városoknak - különösképpen a nagyvárosoknak, mint Miskolc - meghatározó szerepe van, és tulajdonképpen nem csupán a régió versenyképességéről van szó, de érdemes a tekintetünket a határon túli nagyvárosokra is vetni. Itt van Kassa mint Miskolc egyik várospárja. Nyilván nem mindegy számunkra, hogy az észak-magyarországi régió avagy éppen a határon túli területek töltik be majd a motor szerepét Észak-Magyarországon.

A regionális operatív program tartalmazza a mezőkövesdi repülőtér fejlesztését. Persze, hozzá kell tennem, hogy ehhez megfelelő befektetőkre is szükség van. Akkor érdemes egy repülőteret fejleszteni, ha van olyan befektető, aki munkahelyeket teremt, aki új technológiát hoz, aki az innováció elterjesztésében közreműködik. Sok példa van erre az országban. Említhetném például a taszári repülőtér fejlesztését, ahol ugyanígy gondolkodunk. De megnyugtatólag tudom mondani, hogy igen, számol a regionális operatív program a mezőkövesdi repülőtérrel, mint ahogy szó lehet az önkormányzati tulajdonba adásról is, abban az esetben, ha néhány helyben keletkezett jogi problémát meg tudunk oldani, hiszen a mezőkövesdi önkormányzat rendelete akadályozza pillanatnyilag az önkormányzati tulajdonba adást. De nagyon fontos dolog lenne az, hogy a regionális fejlesztési tanácsot bevonják ebbe a projektbe, több önkormányzat összefogását biztosítsák majd akkor, amikor a repülőtérrel kapcsolatos tulajdonviszonyokat, fejlesztési elképzeléseket ki fogják alakítani.

Ami a repülőterek fejlesztését jelenti, nyilván nem csupán a budapesti repülőtér fejlesztése a fontos - az ország versenyképessége szempontjából ugyan az a meghatározó -, hanem a vidéken lévő állami (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) és önkormányzati tulajdonban lévő repülőterek fejlesztését is tervezzük.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai