Készült: 2024.03.28.14:36:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2019.11.11.), 66. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:11


Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Immár több mint egy éve annak, hogy először kérdéssel fordultam a Külügyminisztériumhoz az Egyiptomnak szállítandó vasúti járművekkel kapcsolatos projektről. Azóta ezt számtalanszor megismételten, viszont mindeddig csupán semmitmondó, kitérő válaszokat kaptam. Most újra próbálkozom. Az orosz Transzmasholding megvásárolni szándékozza a Dunakeszi Járműjavító üzletrészének a felét, vagyis érdemi, akár többségi befolyást szerezhet az orosz cég a konzorcium magyar tagja felett, amely vasúti kocsikat szállíthat Egyiptomba. Mellesleg a tulajdonszerzés versenyeztetés nélkül történik. Azóta pedig a Csepel Holding is felbukkant az ügyben mint lehetséges beszállító, úgy tűnik, hogy az orosz cég megkeresésére. Tehát azt gondolom, a kérdések egyre csak szaporodnak ahelyett, hogy önök megválaszolnák őket.

A múlt heti interpellációmra válaszolva ön, államtitkár úr, újólag elkerülte a válaszadást, arra hivatkozott, hogy 1300 vasúti kocsi hazai gyártásáról szól a projekt, ám még ugyanaznap arról írt a Direkt36 az önök közlése alapján, hogy az Eximbank által nyújtandó hitelhez szükséges legalább 50 százalékos magyar beszállítói arány úgy fog teljesülni, hogy a megrendelt 1300-ból legalább 651 vasúti kocsi Magyarországon kell hogy elkészüljön. Az Egypt Today is írt a témában arról, hogy a szerződés szerint 650 kocsi Magyarországról, 500 Oroszországból fog érkezni, a maradék 150-et pedig Egyiptomban gyártják majd orosz felügyelettel.

Ezért kérdezem államtitkár urat, hogy milyen magyar érdeket szolgál a Dunakeszi Járműjavító orosz kézbe adása. Milyen indokok szóltak amellett, hogy a magyar kormány a Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben lévő saját MÁV-tulajdonrészének az eladásáról döntsön egy olyan cég számára, ahol egyébként a Transzmasholding a tulajdonos? Az egyiptomi vasúti kocsik milyen elemeit gyártja a Dunakeszi Járműjavító, s milyen elemek beszállításában vesznek részt a magyarországi cégek? Összesen mekkora lesz a magyar hozzáadott érték a vasúti kocsik tekintetében, illetve létrejönneke majd a jövőben az egyiptomi vasúti kocsik gyártásához kapcsolódóan új magyarországi munkahelyek? Várom a válaszát. Köszönöm, elnök úr. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai