Készült: 2024.03.29.11:06:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

55. ülésnap (2010.11.30.), 188. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  188  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Sok minden elhangzott már, úgyhogy kifejezetten azokra a kérdésekre utalnék, amelyeket minimum vitathatónak tartunk a javaslatban. Először talán a rövidebb kérdés, hogy több aljegyző választására is lehetőséget ad az önkormányzatoknak a javaslat vagy a megszavazása esetén a javaslat. Nyilván ez eddig csak a fővárosban volt lehetőség, érthető okokból, hiszen az önkormányzat méretéből adódik, hogy olyan sok hatáskör, feladat adódik a jegyzőnél, amelyre több helyettes szükséges. Azonban nehéz másképp értelmezni a javaslatot, mint egy olyan lehetőséget, amely lehetőséget ad akár a helyi káderpolitikának is arra, hogy több, jól fizetett apparatcsikot is kinevezzen, tisztelet a kivételnek. Ez meg semmiképpen nem költségtakarékosság, semmiképpen nem ebbe az irányba mutat, na pláne nem egy komplex önkormányzati reform irányába, hiszen elég sok önkormányzati típusú előterjesztést láthattunk az elmúlt fél évben, amelyek egyesével képviselői indítványok formájában jöttek be a Ház elé.

A komplex reformjavaslatokat azonban nem látjuk. Szerintem szerencsésebb lenne, ha a köztársaság kormánya gondolná úgy, hogy ezt összerakja egybe, hogy mit gondol, milyen feladatkörök változzanak, milyen legyen a finanszírozás, és az egész önkormányzati rendszer komplexen hogyan változzon.

A másik kérdés elsőre egyébként, amit el fogok mondani, népszerűnek látszik: a testület bármikor beleszólhasson a polgármester, adott esetben az újraválasztott polgármester illetményébe. Azonban az ilyen elsőre nagyon népszerűnek látszó intézkedések mögött sokszor demokráciaminimumok, garanciális elemek húzódnak meg. Azt gondolom, az elmúlt húsz évben ez a konkrét normatív szabályozás, hogy az előző polgármester illetményéhez képest az új testület nem állapíthat meg alacsonyabbat, ez nyilvánvalóan abból fakad, hogy kialakultak olyan szituációk, szerintem 2010 előtt egyébként sokkal ritkábban, hogy a polgármester személye, politikai hovatartozása és a testületi nem egyezett meg. Ebből nagyon sokszor alakult ki patthelyzet. Talán azért volt ez a szabályozás, hogy legalább egzisztenciálisan ne lehessenek fenyegetve ezek a polgármesterek egy ilyen szituációban.

Amikor tavasz végén, nyár elején szintén Kósa képviselőtársam és képviselőtársai behoztak egy változtatást, nagy, átfogó önkormányzati reformnak látszó változtatást, hogy a képviselők száma csökkenjen, amivel így általában szintén egyet lehet persze érteni, támogatták is önök, akkor eltérítették az arányokat az önkormányzati rendszerben. Sokkal kisebb arányban csökkent az egyéni képviselők száma, mint amennyire a listás képviselők száma például 10 ezer feletti településen. Felhívtuk a figyelmet, hogy ebből az fog következni, hogy a helyi politika arányai eltolódnak. Ez be is bizonyosodott, hiszen relatív többséggel, 35-40 százalék közötti eredménnyel többséget lehetett szerezni egy 10 ezer fölötti város képviselő-testületében, ugyanakkor, mint például Lamperth képviselőtársam hozta ide Esztergom kérdését, ott volt a fideszes jelölt, hogy most egészen konkrétan mondjam, és volt egy független jelölt, akit már végső felháborodásukban támogattak a helyi polgárok, felsorakozva mögé, hogy legyen már valami változás a tízéves fideszes rémuralom után, szóval ott viszont ez a fajta relatív többség, ez a 35-40 százalék közötti többség az adott településen nem tudott érvényesülni, tehát a polgármester személye más színezetű lett, egészen konkrétan független. De nyilván hozhattam volna példát más településekről is, adott esetben Borsod megyéből is lehet ilyeneket előhozni, szűkebb pátriámból. Ott is több helyen az MSZP jelöltje nyert, adott esetben színekben. Vannak olyan települések, ahol az ehhez fogható többség, nyilván az önök rendszere miatt nem minden esetben biztosítható.

Azt gondolom, ez a javaslat arról szól, hogy az emberek mégis vették maguknak a bátorságot ősszel, hogy a nyomulásuk, kétharmaduk, erőszakosságuk ellenére nem fideszes polgármestert választottak maguknak, akkor is, ha relatív többséggel elérhető testületi többségük, abszolút többségük birtokában sakkban tarthatják ezeket a polgármestereket. Nehéz ezt másképp érteni, az az igazság. Biztosan Kósa képviselőtársam el fogja mondani, hogy teljesen rosszul gondolom, fogalmam nincs az egészről, de olyan dolog ez, mint például elmondták az előző napirendnél, hogy negyven év munkaviszony után a hölgyek nyugdíjba mehetnek, ez a választási ígéretük, közben az volt a választási ígéretük, hogy negyven év szolgálati idő után. Ugyanúgy elmondták a választásokon, hogy a magánnyugdíjpénztárakat meg fogják védeni - aztán meg lenyúlják az emberek megtakarításait.

Tehát van a valóság, és van az, amit önök mondanak sok esetben. Azt gondolom, ez az indítvány sem találkozik azzal a valósággal, amit itt elővezettek, hanem valójában a politikai ellenfeleik ellehetetlenítését is szolgálja, ezért szerintem semmiképpen nem támogatható.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

(14.40)




Felszólalások:  Előző  188  Következő    Ülésnap adatai