Készült: 2021.05.05.23:44:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

304. ülésnap (2013.09.23.), 255. felszólalás
Felszólaló Márton Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:47


Felszólalások:  Előző  255  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁRTON ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Elöljáróban azért néhány dolgot az előbb elhangzottakkal kapcsolatban pontosítsunk már, csak azért, hogy ilyen nem egészen szakmai alapon nyugvó dolgok ne maradjanak a levegőben. Utána pedig mindenképpen szólni szeretnék magáról az egyezményről, a kétoldalú megállapodásról.

Tisztelt Gaudi Képviselő Úr! Tudja, a légi közlekedés világában az mindenhol, hangsúlyozom, tehát a világon mindenhol úgy van, hogy ha van egy légitársaság, amely időközben csődöt jelent vagy leállítja a közlekedését, ez most megítélés kérdés, de ha és amennyiben nem saját tulajdonú repülőgépekkel repül, hangsúlyozom még egyszer, a világ bármely pontján, akkor a bérbe adó, lízingbe adó cégeknek joga van azonnal azokat a repülőgépeket az adott repülőtéren, függetlenül attól, hogy azok, még egyszer mondom, a világ mely pontján vannak, rögzíteni, és az a repülőgép nem szállhat föl. Tehát ez, amit ön mondott, ez teljesen független attól, hogy egyébként tényszerűen abban igaza van, hogy az egyik utolsó útja a Malév-járatnak valóban Izrael volt, de ez teljesen független attól egyébként, hogy Izrael, nem Izrael, bárhol a világon ugyanígy jártak volna el. Ezt csak azért mondom, hogy maradjunk a tényeknél, mert ez tényszerű dolog.

A másik. A Malévval kapcsolatosan, új légitársaság. Szerintem önök is itt ültek a parlamentben, amikor a Malév ügyeit, csődjét vizsgáló bizottság jelentését tárgyaltuk, ha máshonnan nem, legalább onnan hallhatták, de az önök képviselője is ott volt abban a bizottságban, és tudják nagyon jól, hogy a Malév csődjéhez alapvetően az járult hozzá, hogy az önöktől jobbra ülők és a vitában jelen nem lévők, amikor kormányon voltak, nem tették meg azt a lépést, amit egyébként meg kellett volna tenni, hogy az Európai Bizottságtól megkérik az engedélyt, hogy az állam támogathassa a légitársaságot.

(19.20)

Ezt ugye a csehek megtették, nem is probléma, a csehek adhatták nyugodtan az állami pénzt, elindíthatták az átszervezési programot. Nos, ezt nem tették meg a szocialisták kormányzásuk idején, ezért tiltott állami támogatásnak minősítette az Európai Unió.

Valóban készültek tervek, tanulmányok, mi magunk is annak idején készítettünk egy 260 oldalas anyagot a cégre vonatkozóan, de sajnos azután, hogy előállt ez a csődhelyzet, és az Európai Bizottság kötelezte a Malévot az addig kapott állami támogatások visszafizetésére, azután nem lehetett már mit csinálni, és ha állami pénzből jött volna létre, bármilyen állami tőkéből, hozzájárulásból jött volna létre légitársaság, akkor automatikusan és azonnal meg kellett volna fizetni mindazokat az összegeket, mivel jogutódnak tekintette volna az Európai Unió, illetve az Európai Bizottság az állami tőkéből létrejövő légitársaságot. Tehát innentől kezdve egy olyan helyzetben vagyunk, hogy még ha az államnak lett is volna pénze és jó szándéka arra, hogy egy légitársaságot állami többségi tulajdonnal vagy állami tőkével, állami részvétellel létrehozzon, azonnal a 100 millió eurós visszafizetési kötelezettség, 30 milliárd forint ott lett volna a nyakában. Tehát innentől kezdve ez egy nagyon komoly problémát jelent.

És most rákanyarodva a megállapodásra. Csodálkozom azon, képviselő úr - én értem, hogy önöknek Izraellel kapcsolatosan mi az álláspontjuk; értem, de én ezzel nem értek egyet, de értem az önök problémáját. A kétoldalú egyezményekre vonatkozóan egyébként meg azon csodálkozom, hogy ön világosan elmondta, hogy egyébként amióta nincs hazai nemzeti légitársaság, azóta valóban, még ha nem is csökkent drasztikusan a beutazó forgalom, de az tény, hogy teljesen átalakult a Magyarországra beérkező utasforgalom, ami a légi közlekedést érinti. Valóban eltűnt egy igen széles réteg, egy magas költési intenzitással rendelkező réteg, valóban eltűnt - ezt valóban a hazai turizmusban, idegenforgalomban, szállodákban, vendéglátóhelyeken sajnos elég jól lehet érzékelni -, megjelent helyette egy másik, lényegesen kisebb költéssel rendelkező réteg. De én úgy gondolom - és ez ugye le is van írva az előterjesztésben -, hogy reményeink szerint minden nem európai uniós állammal megkötött légügyi egyezmény és megállapodás hozzájárul és -járulhat ahhoz, hogy növekedjen a két ország közötti légi utasforgalom, hiszen akkor lehetőség lesz az államnak kijelölni olyan légi fuvarozókat, akik egy adott országba repülhetnek, természetesen viszonossági, kölcsönösségi alapon. Ugye ez az Európai Unión belül nem gond, hiszen az Európai Unió belső piacain mindenki szabadon repülhet, ha a szükséges engedélyeket megszerzi. Tehát minél több olyan lehetőségünk van, hogy az Európai Unión kívüli országokkal megállapodjunk, reményeink szerint annál nagyobb forgalomra lehet számítani.

Én a magam részéről, már csak a szakmai elköteleződésem miatt is, bízom abban, hogy előbb-utóbb talán nemcsak fapados légitársaság lesz vagy lehet, akit a magyar állam ki tud jelölni mint hivatalos fuvarozót, hanem olyan légitársaság is, amely valóban komoly részt fog tudni vállalni egy magasabb költési minőséggel rendelkező utaskör szállításában.

Az adatcserére vonatkozóan megint csak csodálkozom, hogy önnek ez problémát jelent, hiszen pontosan ön említette, hogy az Egyesült Államok is bizonyos feltételeket szab minden egyes, az Egyesült Államok területére történő beutazás esetén. Előzetes adatkérésekről, valóban, erről zajlanak egyeztetések, hiszen helyenként talán túlzónak is nevezhető az, amilyen előzetes adatokat, információkat az Egyesült Államok kér, de sajnálatosan a 2001. szeptember 11-ei események azt bizonyítják, hogy bizony a terrorizmusnak egy új területe a légi terrorizmus és a repülőgépek terrorista eszközként való felhasználása, tehát bizonyos biztonsági szigorításokra szükség van.

Tehát én úgy gondolom, hogy Magyarországnak jó, ha minél több kétoldalú egyezmény megkötésére kerül sor a légi közlekedés területén is, bízván abban, hogy Magyarországra is olyan beutazó forgalmat tudunk ezáltal generálni, amely hozzájárul ahhoz, hogy itthon a szállodáink, a vendéglátóhelyek és a turisztikai nevezetességeink minél több vendéget tudjanak vonzani. Úgyhogy én azt mondom, hogy nemcsak ezt, hanem, ha más ilyen megállapodásra kerül sor, arra kérem önöket, támogassák.

Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  255  Következő    Ülésnap adatai