Készült: 2024.03.28.12:15:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

297. ülésnap (2013.08.26.), 42. felszólalás
Felszólaló Dr. Cséfalvay Zoltán
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:39


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Úgy gondolom, és remélem, két sarokpontban azért egyetérthetünk. A korábbi, liberalizált rendszerű játéktermek komoly kockázatot jelentettek a fiatalkorúakra, a veszélyeztetett csoportokra, valamint a pénzmosással szembeni törekvésekre; és remélem, abban is egyetérthetünk, hogy a szerencsejáték szabályozásánál tekintettel kell lennünk az összes érintettre és a szektor sajátosságaira is. Éppen ezért a kormány úgy kívánja szigorítani a kaszinók szabályozását, hogy a játéklehetőség megtartása mellett kizárja a korábban jellemző visszaélések lehetőségét.

A szerencsejáték valóban kiemelt figyelmet igényel az állam részéről, mivel jelentős jövedelemtermelő potenciálja mellett jelentős társadalmi kockázatokat is hordoz magában. Ezért a szerencsejáték a nemzeti vagyonról szóló jogszabály alapján az állam kizárólagos gazdasági tevékenységei közé tartozik. A társadalmi veszélyek, az ifjúságvédelmi szempontok és a nemzetbiztonsági kockázatok kezelése érdekében 2012 októberében a parlament a pénznyerő automaták kaszinókon kívüli, azaz liberalizált rendszerű működtetését betiltotta. Ugyanakkor - részben az ön által is említett gazdasági érdek miatt - most lehetőséget nyitunk egy állami felügyelet alatt tartott, különös eljárásban engedélyezett és ellenőrzött úgynevezett másodvonalas kaszinó üzemeltetésére.

A korábbi rendszerrel ellentétben a nem liberalizált kaszinóknak sokkal szigorúbb feltételeket kell betartaniuk, így sokkal kisebb biztonsági és társadalompolitikai kockázatot jelentenek. A pénzmosásellenes szabályok hatálya alá tartoznak, így a játékosokat minden esetben azonosítani kötelesek. A játékosok azonosítása miatt a kiskorúak kizárása minden esetben eleve garantált. Emellett a papír alapú és videórendszerben való dokumentálás eredményeképpen a játék- és pénzügyi ügyletek folyamatosan nyomon követhetőek.

Tisztelt Képviselő Úr! A kormányzati tervek szerint legfeljebb 10 új, második kategóriájú játékkaszinó létesítésére kerülhetne sor. A már működő, második kategóriába tartozó fővárosi és nyugat-magyarországi játékkaszinó üzemeltetési adatait alapul véve, egy új, nem fővárosi és Pest megyén kívüli játékkaszinó megközelítően évi 780 millió forintos játékadó-bevételt, évi legfeljebb 20 millió forintos szerencsejáték-felügyeleti díjbevételt, valamint legalább évi 53 millió forintos koncessziós díjbevételt, azaz összesen, megközelítően 853 millió forintos központi költségvetési bevételt eredményezhet.

Tisztelt Képviselő Úr! Tárcánk egyelőre vizsgálja a második kategóriájú játékkaszinók alapításának gazdasági és jogi feltételeit és ennek keretében azt is, hogy az üzemeltetés milyen pályázati eljárással valósítható meg. Ezért a kiválasztási elvekről, a pályázati feltételekről a döntés-előkészítés jelenlegi szakaszában még nem tudok tájékoztatást adni.

A cél azonban az, hogy a játékosok védelmét az iparágban legmagasabb szinten biztosító, a pénzmosásellenes szabályok hatálya alatt üzemelő és a költségvetési bevételeket alacsony felügyeleti költségek mellett garantáló játékhelyek jöjjenek létre.

(14.40)

Hasonlóképpen a játékosok hatékonyabb védelmének kérdését is folyamatosan napirenden tartjuk, és a kockázati szint emelkedése esetén szabályozási hatáskörünkben természetesen megtesszük a megfelelő megelőző vagy utókövető intézkedéseket is.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai