Készült: 2024.04.24.08:30:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap (2006.07.11.), 30. felszólalás
Felszólaló Tatai-Tóth András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TATAI-TÓTH ANDRÁS (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az ajánlás 3. pontjában a képviselőtársaimmal javaslatot tettünk arra, hogy az iskolai oktatás bevezető és kezdő szakaszában, valamint az alapozó szakasz 5. és 6. osztályt érintő részében 25-50 százalékban legyen lehetőség az alapkészségek fejlesztésére, az úgynevezett nem szakrendszerű oktatásra. Ez az előterjesztéstől annyiban tér el, hogy a felső határt támogatjuk, ami az előterjesztésben szerepel, az 50 százalék, az alsó határnál viszont a javaslatban szereplő 30 helyett 25 százalékot, a jelenleg hatályos szöveget javasoljuk megtartani.

Ennek az indoka az, hogy így azok az iskolák, amelyek már elkészítették a helyi tantervüket, nem kényszerülnek a tantervük átdolgozására, ugyanakkor azok az iskolák, ahol indokoltnak látszik az alapozó szakaszban az alapkészségek fejlesztésére nagyobb időkeretet fordítani, ott élhetnek a megnövekedett időkerettel.

Az ajánlás 24. és 25. pontjában a fideszes képviselőtársaink az iskolaszerkezet tekintetében a 8 osztállyal nem rendelkező iskolák másik iskolával való összevonása megszüntetését javasolják. Szeretnék elmondani annyit erről a két indítványról, hogy az eredeti javaslatot támogatjuk, nevezetesen, hogy minden kistelepülésen maradhassanak meg a képzési helyek, az alsó tagozatok, de ha az adott iskolafenntartó nem tudja önálló intézményként működtetni az adott kisiskolát, emiatt ne szűnjön meg a kistelepülésen az oktatás, hanem maradjon ott az iskola. Az egy másik kérdés, hogy szervezetileg egy teljes iskolához, egy 8 osztállyal működő általános iskolához kapcsolódjon, hiszen így jobban biztosítható a kisiskola szakmai működése, adott esetben a betegség vagy bármilyen okból hiányzó pedagógusok helyettesítése jobban megoldható, mint ha önálló intézményként működnének ezek a kisiskolák.

Az ajánlás 28. pontjában arra teszünk javaslatot, hogy a 2006-2007-es tanévben, tehát a következő tanévben ne az előterjesztés szerint alakuljon az iskolai pedagógusfoglalkoztatás, nevezetesen a heti 4 órában indokolt esetben elrendelhető többlettanítást 2 órára javasoljuk mérsékelni a nem kifejezetten a tanórai tanításhoz kötődő tevékenység esetében. A javaslatunk megfelel annak a szándéknak, amelyet 2001-ben a Fidesz-többségű kormányzat állított be az oktatási törvénybe, biztosította akkor ehhez a szükséges bérfedezetet is.

Mi 2002-ben ezt a plusz két óra megtartást kivettük a törvényből. Beláttuk, hogy az előző kormányzatnak igaza volt, amikor ezt a munkavégzést lehetővé tette e törvényben, és emiatt ennek a visszaállítását kezdeményezzük 2006 szeptemberétől. Ennek a lényege, hogy ha szükség van rá, 2006 szeptemberétől az iskolákban a pedagógusok tanórán kívüli tevékenységben részt vehetnek heti két órában, beoszthatja őket az igazgató. Azt gondoljuk, hogy ezzel azt a célt szolgáljuk, hogy ha a pedagógusok teljeskörűen vesznek részt a gyermekek tanórán kívüli nevelésében, akkor az iskola is nagyobb hatékonysággal fog működni.

A törvényjavaslatban szereplő második két óra helyett más megoldást javaslunk az előterjesztésben, nevezetesen azt, hogy a munkaidő átszervezésével oldja meg az iskola a pedagógusok foglalkoztatását, tehát 2006-tól ne növekedjen tovább a pedagógusok terhelése.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai