Készült: 2024.03.29.11:59:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (2007.05.29.), 274. felszólalás
Felszólaló Geberle Erzsébet (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:37


Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GEBERLE ERZSÉBET (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Ígérem, én sem tartom fel sokáig a Házat ezen a késői órán, de néhány olyan ellenzéki megszólalásra szeretnék reagálni, amit - azt gondolom - nem hagyhatunk szó nélkül.

Részben visszatérnék arra a vitára, amely a múlt héten kezdődött, és a múlt heti vezérszónoki felszólalásokban hangzott el. Ilyen például Kontur Pálnak az a véleménye, hogy a tiszkek nem fognak megoldást nyújtani a leszakadó gyerekek felzárkóztatására. Tisztelt képviselő úr, hadd mondjam - volt gyakorló pedagógusként -, hogy nincs üdvözítő iskolatípus vagy iskolamodell a leszakadó gyerekek felzárkóztatására, véleményem szerint ez mindig pedagógusfüggő. Azt gondolom, ha a pedagógus felismeri, hogy egy hátrányos helyzetű, egy nehezebben fejlődő gyereknek egyéni fejlesztésre van szüksége, akkor ennek az egyéni fejlesztésnek a differenciált oktatásban meg lehet találni a módját. Gondolok itt például a komprehenzív iskolákra, ahol minden gyerek a saját fejlődési szintjének megfelelően fejlődhet.

Ez a törvényjavaslat lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztési forrásoknál előnyt élvezzenek a hátrányos helyzetű térségek. Azt gondolom, ez pont azt fogja eredményezni, hogy a gazdaságra lesz visszaható hatása, hiszen odavisz fejlett technikát azokba a hátrányos térségekbe, ahol erre a legnagyobb szükség van. A miniszter úr is említette itt már, és többször előfordult a mai vitában is, hogy ezeket a térségi integrált szakképző központokat úgynevezett mamutintézményként képzelik el. Nehogy azt tessék képzelni, hogy nosza rajta, új épületeket fogunk felhúzni több ezer férőhellyel. Hadd mondjak példát erre: Budapest főváros önkormányzata volt az az önkormányzat, amely az első két térségi integrált szakképző központot létrehozhatta két évvel ezelőtt, és nyilván ez a két év nem elegendő arra, hogy messzemenő tapasztalatokat szűrjünk le ezekből az intézményekből, de hadd mondjam azt, hogy működik. Szeretik a gyerekek, a pedagógusok, és olyan fejlesztési lehetőségeket nyit meg, amelyekre másképp nem volna mód. Azt gondolom, akkor járunk el jól, ha ezeket a fejlesztési forrásokat koncentrálni tudjuk, hiszen annál nincs nagyobb luxus manapság, mint hogy a XXI. század technikájával felszerelt tanműhelyek kihasználatlanul állnak, és nem folyik bennük oktatás.

Babák Mihály képviselő úr is megérkezett, örömmel üdvözlöm. Ön azt mondta - és ezt a múlt heti felszólalásában is elmondta -, hogy mi, kormánypárti képviselők törünk pálcát a mai szétaprózott és nem hatékony szakképzés felett. (Babák Mihály: Így van.) Senki nem mondta azt, hogy ennek a szakképzési rendszernek nincsenek érdemei, előnyei, csak azt gondolom, hogy haladni kell a korral. Ön azt mondta, hogy hányan dolgoznak ma a szolgáltatóiparban vállalkozóként olyanok, akik ipari szakiskolába jártak. Ezt senki nem vonja kétségbe, csak azt gondolom, hogy akik a régi képzési rendszerbe jártak, nem biztos, hogy ha nem szereztek volna 15-20 év alatt tapasztalatot a saját szakmájukban, a saját szakterületükön, akkor a mai tudásukkal az iskolából frissen kikerülve ugyanilyen eredményeket tudnának elérni. (Közbeszólások az ellenzéki padsorokból.)

Azt gondolom, azok az iskolák, amelyek a '90-es években felismerték azt, hogy muszáj innovációt végrehajtani a szakképzésben, muszáj új képzési formákat bevezetni, ma sem küzdenek beiskolázási gondokkal. Hiszen az szerintem jó dolog, hogy megindult egy verseny az iskolák között, azt senki nem tagadhatja, hogy a gyereklétszám sajnálatos csökkenésével verseny indult meg a gyerekekért. Azok az iskolaigazgatók, akik nem voltak elég innovatívak, nem hoztak be például világbanki képzéseket (Tóth Tiborné dr. felé:) - az igazgatónő bólogat -, azt gondolom, nagyon-nagyon lemaradtak ebben a versenyben. Ez a fajta törvénymódosítás arra ad lehetőséget, hogy fel tudjanak zárkózni ezek az iskolák is, és társulásokat létrehozva két-három iskola közösségéből tudjanak létrejönni ezek a szakképző központok. Ezek az iskolák valóban munkanélkülieket képeztek, azt gondolom, ezt kár volna tagadni, de mondom, a beiskolázási gondok miatt nem volt más lehetőség arra, hogy más képzésben vegyenek részt. Tehát jó dolognak tartom, hogy kialakult egy verseny a gyerekekért.

Kuzma László és Révész Máriusz képviselőtársam azt mondta, hogy nem elegáns a kormánynak az a gesztusa, megelőlegezve, hogy a holnapi bizottsági ülésen fogja kialakítani a kormány az álláspontját a módosító indítványokról. (Közbeszólás az ellenzéki padsorokból: Mert már előre ki van alakítva.) Azt gondolom, egy hete kezdtük meg ennek a törvénynek a vitáját, a módosító javaslatok nagy része beérkezett. Nem vitatom, hogy a mai nap is lehet a vita lezárásáig beadni javaslatot, előlegezzük meg a kormánynak, hogy ki tudja alakítani a holnapi bizottsági ülésig az álláspontját. (Közbeszólások az ellenzéki padsorokból.)

Végezetül pedig Bencsik János képviselő úrnak mondanám, aki itt ostorozta a szocialista tervgazdálkodási rendszert és a teljes foglalkoztatást, úgy emlékszem, hogy az ön pártelnöke volt az, aki teljes foglalkoztatást ígért a minap.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

(Az elnöki széket dr. Áder János, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

(22.00)




Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai