Készült: 2024.03.28.20:37:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (2007.05.29.), 14. felszólalás
Felszólaló Dr. Mikola István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:02


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MIKOLA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Kiss Péter miniszter az előbb azt mondta, hogy meg kell őriznünk a köznyugalmat. Az ellenzék felelőtlenül veszélyezteti a köznyugalmat. Szeretném visszautasítani ezt a megjegyzést, miniszter úr. Önök veszélyeztetik a köznyugalmat, például a végtelenségbe nyúló várólisták létrejöttével az egészségügyben, és erről szeretnék néhány szót szólni, mert olyan helyzet alakult ki, ami sürgős kormányzati beavatkozást igényel.

Miről van szó? Magyarországon rossz a népegészségügyi helyzet, sokat beszéltünk már erről, a megbetegedési, halálozási statisztikák messze rosszabbak, mint az európai átlag, rövidebb ideig élünk, nem jó a csecsemőhalandóság, és folytathatnám. Tehát rossz a kiinduló alap, sok a beteg, és a sok beteget el kell látni. A konvergenciaprogram pénzügyi megszorításai nehéz helyzetbe hozták az egészségügyet. Megint azt tapasztaljuk, hogy a kormányzati költségvetési és államadósság-problémák a humán oldalról, az egészségügyből és az oktatásból vonják el elsősorban a forrásokat, ennek következtében nehéz helyzetbe került az ágazat. Tetézte ezt a kapacitáscsökkentés, az, hogy több ezer aktív kórházi ágyat bezártak, a megmaradt ágyakon kevesebb beteget lehet ellátni, közben persze a betegségek száma nem csökkent.

A negyedik nagy tehertétele az ágazatnak a teljesítményvolumen-korlát, amit 2005-ben önök vezettek be, a köznyugalmat megrontva ezzel, hiszen ez vezetett végül is a várólisták jelenlegi lehetetlen alakulásához. A teljesítményvolumen-korlát bevezetése azt jelentette, hogy egy kórház, egy egészségügyi szolgáltató egy bizonyos időszakban - mondjuk, egy hónapban - csak egy meghatározott számú és súlyosságú beteget láthat el; aki létszámon felüli, az után az egészségbiztosítás a szolgáltatónak, a kórháznak egyetlenegy fillért sem fizet. Ennek következtében bajba kerültek az intézmények, a kórházigazgatók nem mernek fedezetlen kiadást vállalni, hiszen a hűtlen kezelés vádja érheti őket, éppen ezért - bár tudják, hogy bevételre kell szert tenniük ahhoz, hogy a kórházuk fennmaradjon - várólistákat állítanak össze, amelyek néhány hónaptól, tudjuk, több mint hároméves várakozási időt jelenthetnek. A köznyugalmat és a gyógyítás körüli bizalmat rontja meg ez a lépés.

Mi történik közben? - és erre szeretném a tisztelt figyelmüket felhívni. Olyan folyamat indult el, ami - az előbb már utaltam erre - feltétlenül sürgős szabályozást igényel, nevezetesen a kétségbeesett intézmények, hogy ne kelljen beleájulniuk a privatizációt végző nagy tőkés erők karjaiba, megpróbálják kiszervezni az ágyaikat, amelyeket a hónap második felében már finanszírozás hiányában nem tudnak működtetni, és természetesen a műtőiket és a felszereléseiket megpróbálják kiszervezni a fizetőképes kereslet irányába. Ez azt jelenti, hogy ellátják a beteget, ha az volumenkorlát feletti létszámot jelent, ellátják - de csak akkor, ha kifizeti az ellátás árát. Ha ez egy magyar beteg, aki járulékot fizet, vagy például egy nyugdíjas, aki élete során már megfizetett azért, hogy idős korában ellássák a betegségét, akkor ez nagyon súlyos alkotmányossági aggályokat is felvet, hiszen a járulékfizetés fejében ezek a biztosított polgárok jogosultak az egészségügyi ellátásra. Amennyiben külföldiekről van szó, akkor meg az a gondolat vetődik fel, hogy meg lehet-e tenni azt, hogy egy önkormányzati, állami tulajdonban lévő kórház önkormányzati, állami tulajdonban lévő felszerelését, technológiai rendszerét, szakembergárdáját a fizetőképes keresletnek, a magánkeresletnek bocsássák rendelkezésére, pusztán azért, hogy az intézet talpon tudjon maradni. Ördögi a helyzet, a 22-es csapdája az, ami kialakult, és - ismét mondom - sürgős szabályozást igényel. Sajnos a korrupció melegágyát is jelenti ez a helyzet, hiszen úgy tűnik, hogy meg lehet kerülni a várólistát, ha valaki hajlandó kifizetni a beavatkozás árát, ez pedig megint súlyos alkotmányossági aggályokat vet fel.

A hátramaradó egy percben javasolni szeretném azt a három dolgot, amit tenni kellene annak érdekében, hogy a dolgok visszakerüljenek a nyugodt mederbe, és így a köznyugalmat meg tudjuk őrizni. Ezek közül az első az, hogy vissza kell térni a tényekre, adatokra alapozott egészségpolitikához, vagyis a népegészségügyi megbetegedések arányához, számához kell mérni a kapacitásokat és a finanszírozást. Legalább a járóbeteg-szakellátásban tegyük ezt meg! Ha most megkezdik a járóbeteg-szakellátás átszervezését, ne olyan fejetlenül, körzővel, vonalzóval, matematikai képletek alapján történjen a járóbeteg-kapacitások kialakítása, mint ahogy ez a kórházaknál történt!

A teljesítményvolumen-korlátot - ez a második javaslat - azonnal el kell törölni. Tessék hagyni az orvost dolgozni, hogy a műtőben betegeket tudjanak operálni, hogy a kórház működni tudjon. Tehát hagyják dolgozni az embereket és hagyják dolgozni az intézményeket! Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai