Készült: 2020.08.05.19:00:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2012.10.29.),  179-182. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:51


Felszólalások:   175-178   179-182   183-186      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Kovács Ferenc, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Mit tesz a kormány a Szombathely-Vát közötti útszakasz befejezésének felgyorsítása érdekében?" címmel. Öné a szó, képviselő úr.

KOVÁCS FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Úgy gondolom, hogy a gépjármű-számlálási adatok alapján a 85-ös Csorna-Győr közötti és a Csorna-Szombathely közötti útszakaszok Magyarország talán legforgalmasabb, járművel terhelt szakaszai. A Csorna-Szombathely közötti szakaszon naponta 12 ezer gépjármű fordul meg, ennél kicsivel több a Csorna-Győr közötti szakaszon.

Még az előző kormány idején, 2006-ban ígéretet tett dr. Ipkovich György, a 86-os út fejlesztési kormánybiztosa, hogy 2010-re elkészül a kétszer kétsávos, összesen négysávos nyomvonalú autópálya - amit később autóútra módosítottak - Győr és Szombathely közötti szakasza. 2010 márciusában elkezdték építeni az első szakaszokat, részben folynak a munkálatok, részben pedig leálltak. Egy biztos, hogy az elmúlt ciklusban mindössze egy körülbelül öt kilométer hosszúságú szakaszt építettek meg, ez gyakorlatilag a Szeleste-Vát elkerülő szakasz, amelynek folytatása lenne a Váttól Szombathelyig tartó útnak a kiépítése. 2010 márciusában kezdték el építeni a 6,2 kilométer hosszú nyomvonal építését Vát és Szombathely között, 3 kilométer hosszon pedig melléképítéssel kétszer két sávon főutat alakítottak volna ki a kivitelezők. Az összesen 11 milliárd 636 millió forintos beruházás 85 százaléka uniós támogatásból, 15 százaléka pedig hazai forrásból lenne finanszírozva, melyet az operatív programokon keresztül kapnának meg az építők.

A kormányváltás után, 2010 őszén tehát úgy tűnt, hogy a késés ellenére sikerül 2011 őszére befejezni a projektet, ám ekkor váratlanul olyan hírek érkeztek, hogy a munka lassul, a kivitelezés áll. A kivitelező konzorcium egyik tagja állítólag az esőzések miatt, mint később kiderült, fizetésképtelenség okán kiszállt a projektből, innentől kezdve bizonytalanná vált az építkezés befejezésének határideje.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem, hogy mikorra várható ennek az útnak a befejezése, amely nagyban megkönnyítené az ott élő emberek életét.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Válaszadásra megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány az M86-os építését kiemelt hangsúllyal kezeli. A 87-es főút Szombathely-Vát közötti szakasza építési munkáinak elvégzéséről szóló vállalkozási szerződést 2012. május 21-én aláírtuk az új vállalkozóval. A munkaterület 2012. júniusi átadása óta valamennyi műtárgy tekintetében folyamatos a munkavégzés, a villamos közművek áthelyezése, valamint a szabványosítási munkák. A munkaterület jelentős részén megtörtént az újbóli gyomirtás, a földműtükör kialakítása. A célkitermelő, magyarán a helyi homokbánya megnyitására vonatkozó engedély október első hetében vált jogerőssé, a töltés próbatömörítése sikeresen megtörtént. A múlt hét elején megkezdődtek a nagy tömegű töltésépítési munkák is, ezeket az elkövetkezendő hetekben be kell fejezni, hogy a munkák tavasztól folytathatók legyenek.

(16.30)

A projekt támogatási szerződése a közlekedési operatív program keretén belül 2014. december 15-ig biztosítja a szükséges pénzügyi forrást. A projekt befejezésének határideje a vállalkozási szerződés szerint legkésőbb 2014. június 30-a. Az útszakasz fejlesztésének kiemelt jelentőségét támasztja alá, hogy 2007-től kezdődően a közúthálózat fejlesztésének ütemezését meghatározó jogszabályok folyamatosan tartalmazzák az M86-os gyorsforgalmi út Szombathely-Csorna közötti szakaszának megvalósítását. A Csorna-Szombathely szakaszból a Vát-elkerülő szakaszt, mint ön is említette, 2009-ben, a Vát-Szeleste szakaszt 2010 végén helyezték forgalomba. Reméljük, hogy 2014 nyarán az ön által kérdezett szakaszt is átadjuk a forgalomnak.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   175-178   179-182   183-186      Ülésnap adatai