Készült: 2021.04.21.15:46:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

59. ülésnap (2010.12.13.),  129-136. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:22


Felszólalások:   121-128   129-136   137-140      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr.

Tisztelt Országgyűlés! Bödecs Barna, a Jobbik képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Egyetért-e a kormány azzal, hogy a BKV továbbra is a PPP-konstrukciót részesíti előnyben a közvagyon gyarapítása helyett?" címmel. A miniszter úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra Fónagy János államtitkár urat jelölte ki. Kérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a válaszadó személyét. (Bödecs Barna: Igen.) Igen, öné a szó, képviselő úr.

BÖDECS BARNA (Jobbik): Tisztelt Államtitkár Úr! A kormánytagok számos nyilatkozatban tettek hitet amellett, hogy az elmúlt 8 évben a közvagyon és a közpénzek megcsapolására létrehozott, úgynevezett PPP-konstrukciókat megszüntetik, és mindent megtesznek a közvagyon gyarapítására.

A Volánbusz off-shore cégekkel tűzdelt járatkiszervezési tenderei, amelyek ráadásul kínai autóbuszok beszerzésére irányultak, a kormányváltást követően visszavonásra is kerültek. Hidegzuhanyként érte viszont a nyilatkozatokat komolyan vevő választópolgárokat, hogy a BKV az önkormányzati választásokat követően olyan minibusz-beszerzési tendert bírált el és hirdette ki győztesnek az OrangeWays Zrt.-t, amely tartalmát tekintve nem más, mint PPP. Noha Tarlós István főpolgármester úr több ízben is arra hivatkozott, hogy a BKV eladósodottsága miatt más módon nem lehet megoldani 1000 darab selejtezett autóbusz cseréjét, tény, hogy a kiszervezésen kívül semmilyen más megoldást érdemben nem vizsgáltak meg.

Tény az is, hogy a nyertes OrangeWays 379 forint/kilométeres árajánlatát a jelenleg üzemelő 16 éves Ikarus-buszok 540 forint/kilométeres költségéhez viszonyították, eltérő megoldások vizsgálata helyett.

Kérdezem államtitkár urat: a főváros és a BKV miért PPP-konstrukciót alkalmaz pénzügyi lízing vagy flottabérlés helyett? Miért egy magáncég eszközállományát gyarapítják az önkormányzati tulajdonú közszolgáltató járműállományának megújítása és foglalkoztatási szintjének megőrzése helyett?

Milyen különbséget lát miniszter úr az eladósodott BKV és az OrangeWays között, amely utóbbi 2009. december 31-én nyilvántartott saját tőkéje 51,6 millió forint volt, és tulajdonosi köre egy magánszemélyre és egy 10 millió forint jegyzett tőkéjű, frissen bejegyzett kft.-re korlátozódott, amely utóbbi mögött szintén két magánszemély áll? Ön szerint a tendernyertes OrangeWays saját tőkéje elegendő-e a vállalt 40 darab új építésű magyar autóbusz beszerzésének finanszírozására?

Válaszát köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Elöljáróban engedje meg, hogy megjegyezzem, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat nem állami cég, tulajdonosa a főváros, tehát a tulajdonosi felelősséget ők viselik.

A PPP fogalma - még magyar szó sincs erre - ismert mindnyájunk előtt; ugye, alapvetően az állami és magánszektornak olyan együttműködése kellene hogy legyen, amelyben a felek a közszolgáltatás nyújtásának felelősségét és kockázatát együtt viselik.

(16.00)

Ennek futamideje általában 20-30 év, a jellemző alkalmazási területei Európában a közlekedés, oktatás, sport, egészségügy vagy magyar specialitás: a büntetés-végrehajtás. Magyarországon PPP alatt kifejezetten a rendelkezésre állási díj alapú projekteket értik, azaz a magánpartner felelős vagy felelősnek kellene lennie az adott infrastruktúra tervezéséért, építéséért, finanszírozásáért és működtetéséért.

A szocialista kormány autópályák, oktatási és sportlétesítmények, valamint börtönök építését és üzemeltetését adta át, meggyőződésünk szerint előnytelen, az állam számára hátrányos feltételekkel magánbefektetőknek. Éppen ezért valamennyi ilyen projektet most vizsgálja felül a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló államtitkársága.

A képviselő úr által felemlített eset jellemzően nem ebbe a PPP-konstrukcióba tartozik bele, hanem olyan alvállalkozónak az igénybevétele, ahol a teljesítés érdekében beruháznak, vagy eszközöket szereznek be. Ennek végrehajtására csak közbeszerzési eljárásban kerülhet sor, ahol ugyanazokat a feltételeket kell figyelembe venni, mint egyéb más közbeszerzéseknél.

Engedelmével majd folytatom a következő egy percemben.

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Válaszadásra megadom a szót a képviselő úrnak. Öné a szó.

BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Akkor nagyon konkrétan szeretném még egyszer felvetni azt a problémát, hogy itt a járatkiszervezés kapcsán egy olyan cég kap megbízást 40 darab új építésű autóbusz beszerzésére, amely a hivatalos cégbírósági adatok szerint semmilyen olyan kondícióval nem rendelkezik, ami mellett ezt érdemben le tudná bonyolítani. Az OrangeWays Zrt. hosszú ideje veszteséges cég. 2008-as vesztesége 391 millió, 2009-es vesztesége 253 millió, az 500 milliós jegyzett tőkéjéből mindössze 51 millió forint maradt, tehát a tőkemegfelelése sem biztosított, az eladósodottsága pedig horribilis, a kötelezettségállománya 1,7 milliárd forint volt 2009. év végén. Ehhez képest a teljes eszközállománya mindössze 1,2 milliárd forint, és az árbevétele alig haladja meg az 1 milliárd forintot, tehát az eladósodottsága magasabb, mint az árbevétele, nem a nyeresége, az árbevétele. Egy eladósodott BKV-t ismerünk. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Egy másik eladósodott cég jobb lenne?

Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Államtitkár urat viszontválasz illeti meg. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Nekem nincs okom kételkedni az ön által elmondott adatok megalapozottságában, ugyan azokat megerősíteni sem tudom. Ön készült a felszólalásra, én meg nem tudom a főváros, illetve a BKV közbeszerzésének bírálati adatait, s hogy milyen paraméterekre került sor. Azt viszont biztosan tudom, hogy a magyarországi eddigi PPP-s gyakorlatot nem tartjuk megfelelőnek, annak továbbvitelét minden szempontból megakadályozzuk, és a jövőben a korábbi ilyen programok felülvizsgálata mellett az ilyen hosszú távú, egyébként az ország számára szükséges infrastrukturális beruházásoknak a megszervezését, fejlesztését, beruházását és működtetését más alapokon kívánjuk elvégezni.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   121-128   129-136   137-140      Ülésnap adatai