Készült: 2021.04.17.21:50:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2010.06.28.),  156-163. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:12


Felszólalások:   148-155   156-163   164-167      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Bödecs Barna, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Megbízik-e a kormány az előző kormány idején politikai diktátumok végrehajtására létrehozott közlekedésszervezési irodákban és vezetőikben?" címmel.

A miniszter úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra Fónagy János államtitkár urat jelölte ki. Kérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e a válaszadó személyét. A képviselő úr elfogadja. Ebben az esetben akkor most kérem, hogy nullázzuk az időt, és most tessék a kérdést feltenni.

BÖDECS BARNA (Jobbik): Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előző kormány idején egy olyan szervezeti rendszert alakítottak ki a regionális közlekedésszervezési irodák struktúrájával, amivel a 2007. évi vasútvonal-bezárásokat még nem, de a 2009. évieket már mindenfajta egyeztetés nélkül le tudták vezényelni.

Ezek az irodák az elmúlt időszakban - egyébként a Közlekedéstudományi Intézet felügyelete alá tartoznak - bebizonyították magukról, hogy teljes mértékben nélkülözik azt a demokratikus intézményrendszert, ami egy kormányzati munkához szükségeltetik. Ezen irodák vezetői, illetőleg a Közlekedési Minisztérium megfelelő szervének helyettes államtitkára, dr. Dabóczi Kálmán úr a vidéki lakosságot, az önkormányzatokat megalázva hajtották végre azokat a diktatórikus intézkedéseket, amelyeknek részleges felülvizsgálatára az önök kormánya most sort kíván keríteni.

Kérdezem államtitkár urat, hogy szándékozik-e a szaktárca ezen a szervezeti rendszeren változtatni. Szándékozik-e a szaktárca azokat az egyébként SZDSZ-es és MSZP-s pártapparátusból származó vezetőket ezen szervezet éléről eltávolítani, akik ebben a gyászos folyamatban élen jártak, és gyakorlatilag a szubszidiaritás elvét megalázva a vidéki lakosságot olyan helyzetbe hozták, amilyenbe hozták?

Köszönöm szépen. Várom válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Államtitkár úré a válaszadás lehetősége.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! A közlekedésszervezési irodákat, ahogy ön is kérdése elején kifejtette, tulajdonképpen az általunk is károsnak ítélt folyamatok előtt abból a célból hozták létre, hogy a Budapestről és központilag nem vagy csak rendkívül nehezen megszervezhető, irányítható és előkészítendő, elsősorban menetrend-egyeztetéseket elvégezzék. Ezek az irodák tevékenységüket és az azt követő tevékenységüket illetően kétségtelenül egy központi akaratot hajtottak végre részletesen.

Tisztelt Képviselő Úr! Ugye, a késsel lehet kenyeret vágni és lehet embert ölni. Nem a késre kell haragudni, hanem a kézre, amely vezeti. Hogy egy hivatali szervezetet a hatalom mire használ, azért nem az ott dolgozók tehetők elsősorban ilyetén felelőssé. Szakmai feladatuk van, és ha ezt végrehajtják, akkor jól csinálják a dolgukat. Egyébként reményeim szerint, ahogy a vonalak megszüntetésében részt vettek, úgy most részt fognak venni a vonalak újraindításában is. Ha ezt megteszik, akkor nem a pártállásuk, érzelmi vagy ideológiai meggyőződésük az irányadó, hanem a szakmai tevékenységük, ismereteik és szakmai cselekedeteik. Ha ennek megfelelően járnak el, és ezt követik, akkor én foglalkoztatásuk ellen, bevallom, alapos okot nem látok.

Ha ön azt kérdezi, hogy ez a rendszer-e a legmegfelelőbb arra, hogy a központi elképzeléseket vidéken végrehajtsák, erre a válaszra viszont időt kérek, erre én néhány hónap múlva készséggel fogok önnek felelni. Ma ez a szervezet adott arra, hogy a mi szándékunkat is végrehajtsa.

Köszönöm a figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Egyperces időkeretben viszontválasz illeti meg a képviselő urat.

BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen válaszát. Erre szeretném megjegyezni, hogy éppen egy órával ezelőtt kaptam a hírt, hogy ezek a vezetők, akiket itt felszólalásomban említettem, mindössze két vonatpár megrendelésére látnak lehetőséget azokon a vasútvonalakon, amelyeket önök július 4-én újraindítani szándékoznak.

(16.30)

Ez teljesen nyilvánvaló az ő korábbi működésükből. Teljesen természetes, hogy napi két vonatpárral nem lehet normális közösségi közlekedést még vidéken sem csinálni. Ha ezek a vezetők ilyen irányban befolyásolják az önök kormányának működését, az roppant negatív jelzés lesz a lakosságnak. Én mindenképpen azt tartanám szükségesnek, hogy szakmailag hiteltelen és politikailag pedig más irányban elkötelezett vezetők ne az önök tollát forgassák, és ne ők döntsenek azokban az ügyekben, amelyeket önök javítani kívánnak.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Államtitkár úré a szó.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Én a szakmai aggódását megértem. A július 4-ével újraindítandó vonatoknál van, ahol kettő, van, ahol négy és van, ahol hat vonatpár indul. Elhatározott célunk az, és reményeim szerint ezt az irodák maradéktalanul végre fogják hajtani, hogy a nyári időszakban az érintett önkormányzatokkal egyeztetéseket folytatunk, és ősszel, elsősorban az iskolakezdéskor egy olyan menetrendet állítunk össze, amely mind a helyi lakosoknak, mind a vasút adott lehetőségeinek, mind a költségvetésnek megfelel. Ez nem egy tényező, ez egy többtényezős dolog. Bízom benne, hogy az irodák ezeket az instrukciókat fogják végrehajtani. Ha nem így történik, akkor önnek lesz igaza.

Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:   148-155   156-163   164-167      Ülésnap adatai