Készült: 2021.06.18.22:54:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

55. ülésnap (2015.03.16.),  387-388. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:38


Felszólalások:   373-386   387-388   389-390      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk, most a napirend utáni felszólalások következnek.

A mai napon napirend utáni felszólalásra jelentkezett Lukács László György képviselő úr: „Országos Mentőszolgálatot minden falunapra! Nesze neked, privát egészségügyi rendezvénybiztosítás!” Megadom a szót képviselő úrnak.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Emberi Erőforrások Minisztériuma az év elején tette közzé a mentésről szóló 5/2006. EüM rendelet módosítására vonatkozó tervezetét. Ez eddig csak szokványosan az e falak között inkább lelombozó kezdésnek tűnik, de a téma máris érdekesebbé válik akkor, ha a rendeletmódosítás okát nézzük. A rendelet ki fogja húzni a széket azok alól a magánmentők alól, akik a rendezvények egészségügyi biztosítását látják el. Ezzel kihúzza az állam több kisebb cég lábát is, amelyek sok egészségügyi dolgozót másod-, harmadállásban foglalkoztatnak, és maguk is akár családi vagy félcsaládi vállalkozásban működnek. Szóval, ilyen cégek alól húzza ki a talajt és veszi el a megélhetést egy egyszerű rendeleti módosítás.

De hogy megértsük jobban a problémát, elsőként meg kell nézni, mi is a rendezvények egészségügyi biztosítása. A magán- vagy közösségi rendezvények egészségügyi biztosítása kötelező, bármennyire is nem tudjuk, amiről a rendezőnek kell gondoskodnia. A biztosítás tényét ezáltal a mentőhatósághoz kell bejelenteni. Korábban, a még most is éppen hatályos jogszabály rendelkezése alapján az OMSZ, az Országos Mentőszolgálat jár el az állami rendezvények egészségügyi biztosításánál, a nemzeti ünnepeken, valamint a kiemelkedő fontosságú rendezvények előkészítésénél is.

Viszont a mostantól kezdve, illetve nemsokára kötelező új rendelet szerint az OMSZ fog eljárni, tehát az Országos Mentőszolgálat fogja kötelezően ellátni a feladatot lovas sportnál, autós sportoknál, szabadtéri, több helyszíni rendezvényeknél, szabadtéri fesztiváloknál, tehát minden olyan helyen, ahol a leghúsosabb falatok vannak, és ez nagyjából évente 200-250 rendezvényt fog jelenteni, amelyek volumenükben ide fognak tartozni.

De mi ezzel a probléma, ha egyáltalán van benne probléma? És álláspontom szerint van. Elsődlegesen az, hogy a már kifejtett extra időben és pénzért foglalkoztatott egészségügyi dolgozók elesnek attól a pluszlehetőségtől, amit korábban biztosított számukra a magánmentés. Márpedig a mentődolgozók nem éppen a legjobban fizetett dolgozók, nem éppen futsalos államtitkárok vagy luxusvillás dolgozók. Számukra az elvégzett munkáért járó juttatás igen fontos megélhetési forrás, legyenek akár ápolók, orvosok vagy sofőrök.

A másik probléma, és biztos, hogy ebben is van igazság, maga a kiterjesztés oka is lehet. A probléma, azaz a kiterjesztés oka az, hogy az állam saját forrásból a jelek szerint nem tudja vagy nem akarja megoldani az Országos Mentőszolgálat évek óta megoldatlan problémáit. Ezért úgy döntött, hogy a privát szférát veszi ehhez igénybe. Ennek fényében a hiányzó forrásokat a magánbiztosítást végző szolgáltatók kárára pótolja azzal, hogy csak az OMSZ által egészségügyileg biztosítható rendezvények körébe sorol át olyan eseményeket, amelyek korábban a magánszolgáltatók által is elláthatók voltak.

Ennek lényege, hogy az állam a költségvetésen felül más forrást nem tud bevonni, így a piacról kell szolgáltatást szereznie, a piacszerzés pedig kiválóan megvalósulhat az amúgy a technikai feltételekben mindenben megfelelő magánszolgáltatók tevékenységének lefölözésével, a legnagyobb volumenű rendezvények lenyúlásával. Így nem kell többet költeni a költségvetésből mentőautókra, mentőállomás-fejleszté­sekre, nem kell eszközfejlesztésre pénzt adni, szimplán kötelező piacot kell szerezni. Ez a jelek szerint meg is történik.

A helyzet tisztázása érdekében írásbeli kérdéssel fordultam a változás miatt a felelős miniszterhez, ahol a fenti problémákra tettem fel a kérdést, és alig kaptam választ. Egy meglepőt azonban közöltek velem. Az OMSZ szervezetének költségvetése álláspontjuk szerint stabil, és a biztonságos működés szempontjából megfelelő. Ezzel szemben a valóság nem más, mint állandó gond van a járművek rohamos romlásával a futásteljesítmény miatt, és bár érkeznek új autók, de a kidőlőket már nem tudja ez sem felülmúlni számában. Sok helyen még mindig nem normaidőben ér ki a mentő, van, ahol egyáltalán nem is érkezik meg 15 percen belül, emberek ellátatlanul maradnak. Vagy például emlékezhetünk arra, hogy Budapestre vezényelnek vidéki mentőket.

Mint látható, a kormány állítása nem hiteles, a költségvetési források pedig nem elegendőek a tevékenység megfelelő finanszírozására, ezért módosítja a rendeletet. Tehát a kérdések megmaradnak továbbra is. Szolgálja-e ez a rendeletmódosítás majd az OMSZ érdekét? Van-e egyáltalán erre az Országos Mentőszolgálatnak kapacitása? Hiszen így is kellően leterheltek a mentőszolgálat autói, egységei. El fog-e lehetetlenülni a pluszmunkában, pluszpénzért egészségügyi dolgozókat foglalkoztató magánágazat? Vajon mi lesz az ő eszközeivel, mert ők is rendelkeznek rohamkocsival, mentőkocsival, mozgó orvosi kocsival? Hogyan tovább, magánmentés? Hogyan tovább, állami mentés? Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki oldalról.)

(0.00)




Felszólalások:   373-386   387-388   389-390      Ülésnap adatai