Készült: 2020.05.25.17:49:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

197. ülésnap (2016.12.12.), 20-24. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  20 - 24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Azt nem tudom, hogy pontosan a Jobbikban mi van, ott is szövegértési probléma van vagy hallási probléma van, tehát a szelektív hallás lép fel vagy a szövegértés.

Az ön által idézett nyilatkozatok esetében ön egy részét idézi a nyilatkozatoknak, egy részét nem, így próbálja meg azokat sorba rakni; ahogy a társadalmi különbségek befolyásoló hatására is bizonyos részt idéz a jelentésből, bizonyos részt nem, a közfoglalkoztatás kapcsán is bizonyos adatokat idéz, bizonyos adatokat nem. Hadd tegyem teljessé (Dúró Dóra: Jaj!), hadd fejtsem ki a valóság többi részét is (Közbekiáltások az ellenzék padsoraiból. ‑ Kun­hal­mi Ágnes: Mondjon le! Nem szükséges ezt megmagyarázni, inkább mondjon le, államtitkár úr!), tisztelt képviselő asszony, amit ön nem tesz meg! (Az elnök csenget.)

ELNÖK: Miért zúg a tömeg? (Derültség.) Legyen szíves végighallgatni türelemmel az államtitkár úr válaszát! (Dr. Varga László: Türelem kell hozzá tényleg!) Próbáljanak legalább egyszer uralkodni az indulataikon, nekünk is sikerül. (Dr. Varga László: Nem mindig!)

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen. Először is, szerintem ne becsüljük le sem a tanárok (Kunhalmi Ágnes: Lázár János!), sem a diákok teljesítményét Magyarországon, amit önök itt a napirend előtti felszólalásaikban tesznek, hiszen ha összehasonlítjuk azt ‑ még kevesebb képviselő volt itt, tehát szívesen megismétlem ‑, hogy míg az OECD-or­szágok között az egy főre eső nemzeti össztermék arányában a 31. helyen állunk (Bangóné Borbély Ildikó: Ezt nem lehet magyarázni, államtitkár úr, nem kell!), addig a jelenlegi, még romló PISA-eredmény is a 28-29. helyet jelenti Magyarország számára a 35 ország közül, tehát a magyar oktatási rendszer erősebb, mint amilyen az ország gazdasági háttere. (Dr. Harangozó Tamás: Mint Zimbab­wé­ban!) Ebben a tekintetben szerintem el kell ismerjük az itteni teljesítményeket, mindamellett, hogy látjuk, két területen romlottak az eredmények, a harmadik területen, matematikából pedig megállt az eredmények romlása. (Bangóné Borbély Ildikó: Szégyen!)

Amit ön mondott, képviselő asszony, hogy nagy­mértékben meghatározza a családi háttér a gyerekek teljesítményét az iskolákban, ez így van, Magyarországon ebben nagy különbségek vannak, ez is így van. Csak az nincs úgy, tisztelt képviselő asszony, hogy ezt csak Magyarországra mondaná a PISA-je­lentés, hiszen szerintem sokak számára meglepő módon ugyanezt fogalmazza meg akár Izrael, akár Luxemburg esetében is az OEDC jelentése. (Bangóné Borbély Ildikó: Szerintem hagyja abba! Ön a magyar államtitkár!) Ez azt jelenti, hogy más országok is hasonló…

ELNÖK: Szeretném kérni Bangó képviselő asszonyt, hogy hallgassa végig türelemmel, és ne kiabáljon közbe! (Bangóné Borbély Ildikó: Nincs mit rajta meghallgatni!) Ez nem a piac, érti? Nem a piac. (Kunhalmi Ágnes: Rosszabb, kupleráj!) Viselkedjen úgy, mintha a Magyar Országgyűlésben lenne; és a frakcióvezető urat pedig kérném, hogy miután befejezte a mobiltelefonja simogatását, legyen szíves, utasítsa rendre a képviselő asszonyt! (Dr. Bárándy Gergely: A piacfelügyelő nem ilyen! ‑ Köz­be­kiáltások az ellenzék padsoraiból.) Az államtitkár úré a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Úgy látszik, baloldali képviselőtársaink ilyen közösjelölt-állítási egyeztetésen érzik magukat, hogy belevágnak egymás szavába, és nem hallgatják meg egymást, de szerintem itt, amikor a magyar diákok teljesítményéről van szó, akkor érdemesebb erről érdemi vitát folytatni.

Ami a közfoglalkoztatási számokat illeti, tisztelt képviselő asszony, úgy nőtt az elmúlt egy évben 138 ezerrel Magyarországon a foglalkoztatottak száma és csökkent 77 ezerrel a munkanélküliek száma, hogy közben a közfoglalkoztatásban részt vevők száma 11 ezerrel csökkent, ezek az emberek mind piaci munkahelyet találtak maguknak.

Az pedig érdekes változás pár hét alatt a Jobbik politikájában, hogy míg pár héttel ezelőtt kötelező bentlakásos kollégiumokat javasoltak, úgy látszik, a cukisodás erre a területre is kiterjedt, most már csak önkéntes kollégiumokat javasolnak. Gyors változás, de a Jobbiknál ehhez hozzászoktunk, hogy hetek alatt is tud változni a hozzáállásuk. (Kunhalmi Ágnes: A Fidesznél nem!)

Mennyit fordítottunk oktatásra öt-hat évvel ezelőtt, képviselő asszony? 1300 milliárd forintot. Mennyit fordítunk jövőre? 2000 milliárd forintot. Hány országban mutatja ki az OECD azt, hogy nagy­mértékben nő az oktatásra fordított költségvetési források aránya? Elég kevésben, Magyarországon mégis 2010 és 2015 között 1,2 százalékos GDP-ará­nyos növekedést mutatott ki (Kunhalmi Ágnes: Mihez képest?), amire nagy szükség volt, hiszen a 2010-et megelőző időszakban óriási mértékű elvonások voltak az oktatás területén.

Ezek a diákok, akiknek most megmérték a teljesítményét, mégis mennyi időt tanultak a korábbi NAT időszakában, és mennyit az új NAT időszakában? Közel nyolc év volt, amit a korábbi NAT időszakában töltöttek el, és alig több mint nyolc hónap, amit az új NAT időszakban.

(11.30)

Amikor az új NAT eredményeit látjuk, az először a 2018-as eredmény lesz.

S emellett még számtalan dolgot tettünk: Klebelsberg-ösztöndíjat vezettünk be, hogy a jó teljesítményű diákok, egyetemi hallgatók válasszák a pedagóguspályát. (Bangóné Borbély Ildikó közbeszól.) Az állami fenntartás biztos hátteret jelent a pedagógusfizetések kifizetéséhez, amelyeket egyébként 50 százalékkal megemeltünk, sőt pedagógus II. fokozatba előlépve még nagyobb ösztönzőt kaphatnak a pedagógusok. (Dr. Bárándy Gergely: Ha minden ilyen jó, miért ilyen rossz az eredmény?) A továbbképzéseket végre az egyetemek fogják végezni, és nem különféle gyanús hátterű kft.-k. A hároméves kortól kötelező óvoda, az ingyenes tankönyv (Kunhalmi Ágnes közbeszól.) vagy a kibővített ingyenes gyermekétkeztetés mind-mind azt a célt szolgálja, hogy minél inkább csökkenjenek már 6-7 éves korra azok a különbségek, amelyekről most 15 éves korban beszélt. (Kunhalmi Ágnes: Mindenki hülye, csak te vagy okos!)

Aki támogatta ezeket az intézkedéseket, az valóban támogatta a magyar diákok jobb teljesítményét. És ismerjük el azt, amiben többletet tudtak mutatni: a TIMSS-eredmények esetében mind matematikából, mind természettudományokból mind 4., mind 8. osztályban. Valóban, arról pedig folytassunk egy párbeszédet pedagógusokkal, hogy bővülő források mellett miért sikerült mégis bizonyos eredmények tekintetében visszalépnünk a korábbiakhoz képest. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban. ‑ Közbeszólások az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  20 - 24  Következő    Ülésnap adatai