Készült: 2020.05.25.15:26:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

197. ülésnap (2016.12.12.), 157. felszólalás
Felszólaló Dr. Hiller István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:13


Felszólalások:  Előző  157  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Tisztelt Államtitkár Úr! Brigiről, Ádámról, Gáborról és több százezer kortársukról kérdeztem önt 2015 októberében. Interpellációm akkor a diákok leterheltségéről szólt. Azóta eltelt több mint egy év, nézzük, hogy mi változott egy év alatt.

Brigi azóta már 3.-os, most a 3. b osztályba jár, óraszáma a tavalyihoz képest kettővel nőtt, tavaly 25, idén már 27 órája van egy héten. Brigi, tisztelt képviselők, 9 éves magyar kislány. Hétfőn, kedden és csütörtökön 5 órája van, szerdán és pénteken 6. Amikor erről kérdeztük Brigi anyukáját, sírt.

Ádám tavaly az 5. a osztály tanulója volt, idénre tagozatos lett, most a 6. c osztály diákja, óraszáma 30-ról 32-re nőtt, 32-re. Minden nap 6 órája van, plusz 2 óra tagozat. Ádám egy 12 éves magyar fiú.

Gábor idén már hetedikes. Tavaly óta hárommal nőtt az óraszáma, ami így most már 33. Gábor 13 éves fiatalember. Háromszor van 6 órája, kétszer 7, és egyszer, minthogy máshogy nem tudták a tanárok beosztani az órarendjét, reggel 7-től nulladik órája is van. Gábor a maga módján lázadó, szerinte ennek így semmi értelme.

Azt mindenesetre szögezzük le, hogy a diákok semmivel nem magyarázható leterheltsége, motiválatlansága és eredményességük között közvetlen kapcsolat van. Az a helyzet, hogy magyarán, a PISA-felmérésnek ez az eredménye. A napokban közzétett PISA a magyar közoktatásról azt mondta ki, hogy zuhanórepülésben van. Az eredmények lényegesen rosszabbak, mint 3 évvel ezelőtt voltak, amelyek lényegesen rosszabbak voltak, mint a 3 évvel korábbiak.

A 2011-es köznevelésről elnevezett törvényük szakmai horror. Az államosítás mértéke eltúlzott, a megvalósítás csapnivaló. A pedagógusok szakmai szabadsága gyakorlatilag nulla. A tanulókból alatt­valót nevelnek. Ennek véget kell vetni. Ezért azt kérdezem a tisztelt államtitkár úrtól, ismerve a PISA-felmérést, látja-e, hogy a magyar diákok és lányok leterheltsége az iskolákban túllépett minden kritikus határon. Látja-e, hogy a közoktatás rendszerén kívül kívánják biztosítani egyre többen, akik megtehetik, a használható és versenyképes tudást? Tudja-e, hogy a 2016-os PISA-eredmények az oktatáspolitikájuk teljes sikertelenségét mutatják? Mit kívánnak tenni, államtitkár úr? (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  157  Következő    Ülésnap adatai