Készült: 2020.02.17.19:48:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

75. ülésnap (2019.06.19.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Tóth Bertalan (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 20:58


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. TÓTH BERTALAN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Egy költségvetés nem csupán számok halmaza, hanem mindig egy tükör. Annak a tükre, hogy egy adott közösség hogyan gondolkodik a közösen megtermelt javak újraosztásáról; miből kívánja megteremteni az újraosztható javakat és azokat hogyan kívánja elosztani; mit tart fontosnak, mit tart támogatandónak, illetve mi az, amin spórolni akar, kire rak nagyobb terhet, és ki az, akit segíteni akar; gondole a jövőre vagy feléli a megtermelt javakat. Így van ez a 2020-as központi költségvetésnél is; megmutatja, hogyan gondolkodik a Fidesz a magyar társadalomról, és hogyan kívánja leginkább saját holdudvara számára megszerezni és kiosztani a közösen megtermelt állami javakat. A 2020-as költségvetés éppen ezért jövőellenes, igazságtalan újraelosztásra épül, éppen ezért a Magyar Szocialista Párt frakciója több mint ezermilliárd forintos forrásátcsoportosításra tesz javaslatot a nyugdíjak és szociális célú kiadások, az egészségügy, az oktatás költségvetésének növelése érdekében.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nézzük meg alaposabban a 2020. évi költségvetés tervezetét! A javaslat, ahogy a korábbi években is így volt, most is tényszámok ismerete nélkül készül, hiszen a 2018. évi zárszámadás hiányában kerül sor az elfogadására. Így megint biztos, hogy kormányhatározatok tucatjait fogják majd módosítani, pont úgy, ahogy a 2017. évi költségvetés során. Ez nem szolgálja a költségvetés átláthatóságát, igazából kiszolgáltatja azt a kormány számára.

Azt is láthatjuk  és ez tény , hogy 2020-ban több mint 2200 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol a jövő évi költségvetés; ennyivel több pénzt tervez elkölteni a kormány. Köszönet illeti a magyar embereket, a munkavállalókat, a cégeket egyaránt, hiszen munkájuknak, tevékenységüknek köszönhetően ennyivel több pénz állhat rendelkezésre ahhoz, hogy biztos megélhetést garantáló, igazságos és szolidáris Magyarországot teremthessünk. Ez a pénz szolgálhatná azt, hogy ne hagyjunk senkit az út szélén, se rászorulókat, se rokkantakat. Ez a pénz szolgálhatná azt, hogy biztos megélhetést garantáló nyugdíjemelés legyen Magyarországon; hogy az életüket tisztességgel végigdolgozó szüleinknek és nagyszüleinknek biztos megélhetése legyen. Ez a pénz szolgálhatná azt, hogy valódi, a XXI. század kihívásaira felkészítő tudást kapjanak gyermekeink, és fizetésben is kifejezett méltó megbecsülést pedagógusaink. De ebből a pénzből kellene biztosítani az egészséges társadalom kialakítását is, hogy orvosaink, ápolóink, szakdolgozóink ne kényszerüljenek külföldön munkát vállalni a biztos megélhetésért, a betegséggel küzdők pedig kapják meg a gyógyuláshoz szükséges ellátásokat itthon.

Tisztelt Országgyűlés! Hiába a növekvő állami bevételek, hiába a látszólag szép makrogazdasági számok, ha a jelenlegi hatalom ezeket inkább saját magára és holdudvarára költi, és nem arra, hogy a közös szükségleteinket minél magasabb színvonalon kielégítse, és Magyarországot felzárkóztassa legalább a régiós országokhoz. Csaba László, a CEU egyetemi tanára, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, Orbán Viktor korábbi tanácsadója szerint a magyar gazdaság minden nemzetközi egybevetés szerint nem fölzárkózik, hanem lemarad az olyan, vele egy ligában focizókhoz képest, mint Észtország, Szlovákia, Lengyelország, Románia pedig öles léptekkel közelít hozzánk. Szóval, nem helyes egy 5 százalékos növekedési ívet kiemelni és minden másról hallgatni  nem én mondom ezt, hanem a miniszterelnök korábbi tanácsadója. De álljon itt még egy idézet, most nem a miniszterelnök tanácsadójától, hanem magától a miniszterelnöktől: „A gyengébb forint egyértelműen ellentétes az emberek érdekeivel, a gyengébb forint gyengébb államot jelent, és gyenge forintot csak gyenge emberek akarhatnak.”

Tisztelt Képviselőtársaim! A forint több mint ötödével, 21 százalékkal gyengült 2010 óta. A miniszterelnök korábbi eszmefuttatása szerint a forint gyengülése azt jelenti, hogy tulajdonképpen ellopják a pénzt az emberek zsebéből. Mivel a bérből, fizetésből és egyéb járulékokból élők gyengébb forint esetén kevesebb árut tudnak megvásárolni a boltokban, a nyugdíjasok juttatása is kevesebbet ér. A miniszterelnök 15 éve még úgy gondolta, hogy a kormánynak a forint gyengítését célzó utalása és kísérletei a középkori királyok módszeréhez hasonlíthatók, amikor is az uralkodók a pénzek nemesfémtartalmát próbálták meg minimálisan csökkenteni, elcsalva azok értékét.

Tisztelt Képviselőtársaim! Sok minden történt azóta. Ha eddig kétségünk lett volna abban, hogy miért nem akarja bevezetni a kormány az eurót, akkor erre most pontos választ kaphattunk, de ettől még a forint gyengeségét mindenki megérzi. Értjük Varga Mihály miniszter szavait, hogy itthon is lehet nyaralni, de a gyenge forint nemcsak a nyaralást tervezőknek okoz gondot, hanem az önök által út szélén hagyott emberek millióinak és a devizakárosultak tízezreinek is. A gyenge forint egyértelműen a kormány és a Matolcsy György által vezetett Magyar Nemzeti Bank felelőssége. És azt láthatjuk, hogy a jövő évet is 321 forintos euróval tervezte a kormány, tehát a forint nem lesz erősebb.

Tisztelt Országgyűlés! A kiadási oldal igazságtalanságainak bemutatásához elegendő megnézni, hogy mennyi pénzt szán a Fidesz az állam működésére, és mennyit szán az egészségügyre, oktatásra, szociális célokra. Az állam működési funkcióira, tehát saját magára költi a kormány a költségvetési kiadások 18,4 százalékát, csaknem 4000 milliárd forintot. Ugye, emlékeznek még arra, hogy a miniszterelnök 2010-ben kisebb és olcsóbb államot ígért? Ma a minisztereken kívül van 67 államtitkár, 110 helyettes államtitkár, 54 miniszteri biztos, az összes minisztériumi felső vezető a két tárca nélküli miniszterrel és egy miniszterelnök-helyettessel összesen 244 fő. Tíz év alatt az állam működésének költsége nominálisan megduplázódott, a kiadások arányában pedig 3,1 százalékponttal nőtt. Eközben a jóléti célú kiadások, tehát a szociális területre, nyugdíjakra, egészségügyre, oktatásra fordított költségvetési pénzek arányaiban tíz év alatt 5,3 százalékponttal csökkentek. A növekvő tortából egyre kisebb szeletek jutnak az egészségügy, az oktatás és a szociális ellátások területeire. Szerintünk ez nincs így jól, nem helyes, ezért szükséges változtatni, ezért nyújtjuk be a módosító javaslatainkat.

Az elosztható pénz több lett, mégis kevesebb jut belőle az állam valódi feladataira, mert a Fidesznek a stadionok fontosak, meg a propaganda, meg soha meg nem térülő atomerőmű. Erre mondjuk, hogy ez a korrupció költségvetése, hiszen az erre fordított közpénzszázmilliárdok így vesztik el közpénzjellegüket Rogán, Orbán és a kormánytagok más közeli ismerőseinél. Erre mondjuk azt, hogy elég volt, mert a stadionokban nem lehet gyógyítani; a propaganda nem pótolja a minőségi oktatást; az Orbán-Putyin-paktum pedig csak Oroszország érdekeit szolgálja, és azt még az unokáink is fizetni fogják.

Tisztelt Képviselőtársaim! Jövőellenes a 2020. évi költségvetés, mert a jövőt jelentő oktatásra arányában sokkal kevesebb jut 2020-ban, így 2010 után továbbra sem kíváncsi a kormányzat a pedagógusok és a diákok, hallgatók, vagyis a jövő generációjának jogos követeléseire. A jövő biztonságát jelentő egészségügy rendszerszintű problémáinak kezelését továbbra is elhanyagolja a kormány. A közalkalmazottak számára tíz év elteltével még mindig csak a béremelésre tett ígéretre futja. A biztonság költségvetése sem a honvédelmi, sem a rendvédelmi alkalmazottaknak nem ad egy forint fizetésemelést sem. Ellenben nem számít a pénz, ha Paks II.-ről, a Budapest-Belgrád vasútról vagy a közszolgálatinak nevezett pártmédiáról van szó, mert ezekre a célokra együttesen 216 milliárd forintot tervez a jövő évi költségvetés.

Éppen ezért az MSZP országgyűlési képviselői egy olyan módosítójavaslat-csomagot fognak benyújtani és támogatni, amely megerősíti a szociális ellátórendszert. A kormány ígéreteivel szemben ténylegesen előteremtik a gyermekétkeztetés, a rokkantsági ellátások és más szociális támogatások szükséges fedezetét. A Magyarországon kialakult lakhatási válságra adnak választ, állami bérlakásépítési programra csoportosítanak át pénzt. Ezek a javaslatok biztosítják az oktatás számára az évek óta hiányzó forrást; lehetővé teszik, hogy az egészségügyi alkalmazottak érdemi bérrendezésére kerüljön sor, továbbá olyan programot indítanak el, ami felújításokkal, eszközbeszerzésekkel a gyógyítás méltó körülményeit teremti meg.

A Fidesz Budapest-ellenes politikájával szemben benyújtott, Karácsony Gergely, Szabó Timea által jegyzett módosító csomagot, Budapest-csomagot is támogatni fogjuk, hiszen azt látjuk, hogy a forráselvonó politikával szemben nem biztosítja a költségvetés a Budapesten szükséges fejlesztések fedezetét, a fővárosiak által évek óta hiába várt felújítások forrását.

(11.30)

Tisztelt Országgyűlés! A nyugdíjak is csupán a tervezett infláció mértékével emelkednek, 2,8 százalékkal.

Egyes számítások szerint, ha a korábbi indexálás lenne érvényben, ha a korábbi nyugdíjemelési rendszer lenne érvényben (Közbeszólás a kormánypártok soraiból.), az úgynevezett svájci indexálás, akkor akár 7 százalékos emelés is lehetséges lenne. Erre azért is szükség lenne, mert a nyugdíjasok fogyasztását főként kitevő termékek, például az élelmiszerek jóval magasabb, 5-20 százalékos áremelkedést szenvedtek el az inflációs csomagban. (Közbeszólás a kormánypártok soraiból.)

A családok kiemelt támogatása érdekében szükségesnek látjuk, hogy a minden gyermeknek eljutó családi pótlék összege, amely 2008 óta nem változott, végre emelkedjen. A reálérték-veszteség kompenzálása, valamint a gyermekes családok fokozott támogatása miatt az ellátás megduplázására teszünk javaslatot.

Hasonlóan fontosnak tartjuk a gyermeknevelés fokozottabb támogatását, ezért a gyes, a gyet emelését nagyjából a háromszorosára javasoljuk, hiszen az ezek alapját jelentő nyugdíjminimum is 12 éve változatlan.

Az anyasági támogatást, amelyet a szülés után kapnak a családok, kiemelt mértékben emelnénk, az ellátás duplázására teszünk javaslatot.

A rászoruló gyermekek évi kétszeri juttatása is jelentősen veszített értékétől az elmúlt években, ezért kezdeményezzük az ellátás megduplázását.

A gyermekvédelmi rendszert érintő, a helyettes szülői díj legalacsonyabb összegét  amelynek mértéke évek óta változatlan, és ez az összeg a kormány tervei szerint jövőre sem változna  25 ezer forintra javasoljuk emelni.

A javaslatunk, módosító csomagunk szerint a babakötvény első utalási összegét is emelnénk. Ezt a problémát orvosolná, hogy a jövőben az eddig eltelt inflációt követve az első utalási összeget 70 ezer forintban, a további két utalási összeget pedig 75 ezer forintban állapítaná meg a költségvetés.

A bölcsőde, minibölcsőde támogatása nem emelkedik az idei évihez képest, ezért a tervezett 36,5 milliárd forint helyett 50 milliárd forintot javaslunk meghatározni, hogy minél több férőhely, bölcsőde jöjjön létre. A gyermekek napközbeni ellátásának fejlesztése elengedhetetlen a szülők gyermekvállalásának, munkába való visszatérésének támogatása érdekében.

A gyermekétkeztetési támogatás megduplázását javasoljuk. Ennek egyik oka az élelmiszerek árának drasztikus emelkedése. Képtelenség, hogy az elmúlt évek drágulásai után ugyanolyan minőségű és mennyiségű ételt lehessen készíteni a változatlan fajlagos támogatásból, ami a legrosszabb helyzetű település esetén is csupán 570 forint/étkezési adag. Javasoljuk ezt az összeget 1140 forintra emelni. Emellett szükségesnek tartjuk, hogy a középiskolai évfolyamokon tanulók is 100 százalékos kedvezményben részesüljenek a mai 50 százalék helyett, továbbá hogy az iskolai szünidőben minden rászoruló gyermek részesülhessen az étkeztetésben, mert az adatok alapján láthatóan csökken a szünidei szociális étkeztetésben részesülők száma, holott év közben több százezer jogosult kap kedvezményes étkezést.

A „Biztos kezdet” gyerekházak működésére jövőre nem jut több pénz, csupán annyi változott, hogy már nem a szociális tárca, hanem a rendészetért felelős minisztérium irányítása alá tartozik. Szeretnénk, ha több pénz jutna  a kormány szavaival élve  a társadalmi felzárkóztatás támogatására, ezért ennek a 2 milliárd forintra való emelésére teszünk javaslatot.

Emellett, tisztelt képviselőtársaim, javasoljuk a mozgáskorlátozottak gépjárműszerzési és -átalakítási támogatásának 1,1 milliárd forinttal történő megemelését a fogyatékossággal élő emberek támogatása érdekében. Ha a hétszemélyes autók támogatására van 10 milliárd forint, akkor a mozgáskorlátozottak támogatására is kell hogy legyen legalább 2 milliárd forint.

A gyermekvédelmi lakásalap költségvetésének emelését javasoljuk az állami gondozásból kikerülő fiatalok életkezdésének nagyobb támogatása érdekében. Ezt közel 800 millió forinttal bővítenénk.

A kormány több év után kis mértékben emeli a méltányosnyugdíj-kassza összegét, de ezt nem tartjuk kielégítőnek, ezért a méltányossági alapon megállapításra kerülő nyugellátásra félmilliárd forintot, a méltányossági alapú nyugdíjemelésre másfél millió (sic!) forintot, egyszeri segélyre pedig 1 millió forint felhasználhatóságát biztosítanánk.

Kezdeményezzük az idén újonnan bevezetett kivételes rokkantsági ellátásra szánt 150 milliós keretet 1 milliárd forintra emelni, hogy minél több megváltozott munkaképességű ember számára lehessen támogatást nyújtani, továbbá  és erről nem fogunk letenni  az Alkotmánybíróság döntése miatt szükségessé vált, korábban rokkantsági nyugdíjban részesülő jogosultak kártalanítására, ellátásaiknak emelésére ezt mi 50 milliárd forinttal javasoljuk megemelni.

Bár a kormány láthatóan nem számolt a jövő évi költségvetésben a megalkotandó jogszabály-módosításokhoz szükséges források biztosításával, de kérem képviselőtársaimat, módosító javaslatunkat támogassák.

Javasoljuk a járási hivatalok által megállapított szociális támogatások emelését is, hiszen többségük jövőre tizenkettedik éve változatlan marad. De a jövedelmi szegénység csökkentése érdekében is szükség van az ellátások emelésére, közte a foglalkoztatást helyettesítő támogatás mai, megalázóan alacsony összegének 50 ezer forintra történő emelésére.

Az ápolási díjban részesülők munkájának elismeréseként pedig érdemi emelést javaslunk, annak az összegnek, amit most a költségvetés tartalmaz, a háromszoros összegére teszünk javaslatot: az alapösszeg legyen 90 ezer forint. Illetve az újonnan bevezetett, gyermekek otthongondozási díjának 50 százalékos emelését tartalmazza a módosítócsomag.

Kezdeményezzük a közgyógyellátás keretösszegének megduplázását, mivel az jövőre tizennegyedik éve változatlan marad a kormány tervei szerint.

Szükségesnek tartjuk az önkormányzatok által nyújtható, úgynevezett települési támogatás keretének növelését is. Érdemi segítséget kell hogy nyújtsanak az önkormányzatok az egyes településeken a rászoruló családoknak, ezzel a családok csökkenteni tudják a jövedelmi szegénységüket, a kiszolgáltatott helyzetüket pedig mérsékelni lehet.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy bővíteni kell a szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó támogatási keretösszeget is. Annak ellenére, hogy a kormány is bővíti a keretet, mi még többre teszünk javaslatot, hiszen még mindig sokan fűtenek fával, és annak hiányában más energiahordozót használnak, ami súlyosan veszélyezteti a környezetünket, súlyosan veszélyezteti az emberek egészségét. A keret megduplázását javasoljuk, így 5 milliárd forinttal emelnénk ezt az előirányzatot.

Tisztelt Képviselőtársaim! A lakhatási szegénység kérdése itt van az orrunk előtt. A lakhatási szegénység csökkentése érdekében fontosnak tartjuk, hogy ne csak a magasabb jövedelmű családok otthonteremtését támogassa az állam, hanem a szociálisbérlakás-rendszer fejlesztésével az alacsony jövedelmű családokat is. Erre a jövő évre 30 milliárd forintot javaslunk betervezni.

Mindösszesen nagyjából 764 milliárd forintos átcsoportosítást kezdeményezünk a szociális támogatások, a családtámogatások, a szünidei étkeztetés, a szociálisbérlakás-rendszer beindítására, a méltányossági nyugdíjak és rokkantsági ellátások emelésére, a jövedelmi különbségek csökkentése és a szolgáltatások színvonalának emelése érdekében.

Átcsoportosítást javaslunk az oktatás területén a pedagógusok béremelésére, az egyetemek támogatására, a fogyatékos személyek esélyegyenlőségét elősegítő programokra, mert gyermekeink és az őket segítő pedagógusok ennél sokkal többet érdemelnek.

Átcsoportosítást javaslunk továbbá az egészségügy területén az egészségügyi dolgozók, orvosok átfogó és valós béremelésére, a mentődolgozók megígért juttatásaira és a kórházi infrastruktúra fejlesztésére, a gyógyszertámogatások jelentős szintű növelésére, mert hisszük, hogy az egészségen, az egészségügyi alkalmazottakon egy ország nem spórolhat.

Ennek a fedezete bőven rendelkezésre áll a jövőellenes 2020. évi költségvetésben, hiszen ha megnézzük, mennyit költ az adófizetők pénzéből a kormány propagandára, mennyit költ az atomerőműre, mennyit költ a közmédiára, stadionokra, presztízsberuházásokra, akkor megtaláljuk ezeknek a forrását, és az a gazdasági növekedés, amelyre oly sokszor hivatkoznak, annak a forrása, annak a bevétele megtalálná azokat a társadalmi csoportokat, amelyek valóban rászorulnak az állam segítségére, és abból az ő élethelyzetüket valóban lehet javítani.

Kérem képviselőtársaimat, támogassák a módosító csomagokat, hiszen a jövőnk, az egészségünk, gyermekeink tudása és a hátrányos helyzetben élő polgártársaink élete ennél sokkal fontosabb, mint hogy mennyi stadion épül és mennyi pénzt költenek propagandára.

(11.40)

A módosító javaslatainkkal, ahogy KDNP-s képviselőtársam említette, megjavulhatna a költségvetés, amennyiben támogatják a módosító javaslatokat, nem kizárt, hogy mi is támogatnánk a költségvetést, de ezt a jövőellenes költségvetést biztosan nem. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és a DK soraiból.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai