Készült: 2021.06.23.00:56:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

77. ülésnap (2007.05.30.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:45


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Egyet kell értsek képviselő úrral a második komp szükségességében, annál is inkább, mert ez nemcsak a járműforgalom alóli tehermentesítést, hanem minden bizonnyal egyéb közlekedési kapcsolatokat, például a kaposvár-soproni folyosó megnyitását is nagyban elősegítené. A Balatoni Hajózási Zrt. már nagyon részletesen foglalkozott ezzel a témával. Az említett kikötők - a badacsonyi és a fonyódi - néhány száz millió forintos átalakítással alkalmassá tehetők komphajók fogadására. Becsléseink szerint további mintegy 100 ezer gépjármű forgalmát tudná levenni a Keszthelyi-öböl megkerüléséről, ennek valamennyi, már említett káros hatásával együtt.

A megvalósíthatósági tanulmányterv folyamatban van. Ismereteink szerint a forgalmi vizsgálatok még nem fejeződtek be, az üzemeltetés gazdaságossági aspektusairól ezért e pillanatban nincs pontos információnk, még sem az ÖTM, sem a GKM nem rendelkezik az ehhez szükséges részletes adatokkal. Ugyanakkor a Balatoni Hajózási Zrt. egyértelműen a beruházás mellett foglalt állást. Jelenleg is e két kikötő között bonyolódik a balatoni utasforgalom mintegy egyharmada, ezért ők mindenképpen bíznak a sikerben.

Becsléseink szerint a teljes beruházás körülbelül 3-4 milliárd forintot emésztene fel, ugyanakkor a probléma nem pusztán a Balatonon való mintegy húszperces áthajózásból áll, hanem a ráhordó utak megépítésén és annak vizsgálatán, nehogy a ráhordó terhelés jelentsen környezeti kockázatot, környezeti károkat elsősorban a Balaton-felvidéken, ahol a táj nagyon jelentős védelmet igényel.

A beruházás megvalósítása elsősorban a regionális operatív programok keretében lehet finanszírozható. A vízi közlekedés fejlesztése címszó alatt tartalmaznak 2007-2008-ban mintegy 230 millió, míg 2007 és 2013 között mintegy 1,4 milliárd forint forrást. A prognosztizált egyéb források pedig részben magánkezdeményezésből, részben a helyi önkormányzatok forrásaiból teremthetők elő.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a második komp létesítése az úgynevezett Balaton-törvény módosítását teszi szükségessé mind az utak, mind pedig a vízhasználat tekintetében. A tisztelt Háznak a törvénymódosítással lesz módja és lehetősége az ügy mellett pozitívan állást foglalni, és ehhez alkalmasint majd kérem a képviselő urak támogatását is.

Köszönöm szépen. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai