Készült: 2024.04.26.01:51:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2018.07.03.), 218. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  218  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Viszonylag ritkán fordul elő, de most tökéletesen egyetértek az előttem szóló képviselő úrral. Én is azt gondolom, hogy rendkívül cinikus magatartás az, amit kormánypárti képviselőtársaim tanúsítottak. Bajkai képviselő úr nagyon hosszan beszélt, egészen irodalmi magaslatokba tévedve különböző dolgokról, csak éppen a törvényjavaslatról nem. De egyébként ez teljesen rendben van, hiszen a törvényjavaslat indoklása sem szól egy szót sem arról, hogy mi a céljuk ezzel; ahogy el is mondta Harangozó képviselő úr, hát, nem az, ami itt le van írva. Ez nem egy pontosításról szól, ez nem egy egységes jogértelmezést célzó javaslat. Ez nem másról szól, mint hogy Patyi András lehessen a bevezetésre kerülő közigazgatási felsőbíróság vezetője. Gyakorlatilag ez a lex Patyi, hívjuk nevén ezt a törvényjavaslatot. Azt gondolom, nem is érdemes különösebben szót vesztegetni ennek a törvényjavaslatnak az indoklására. Igazából, amiről beszél ez a törvényjavaslat, a közigazgatási felsőbíróságok, és az annak az élére kinevezett Patyi András kinevezését teszi lehetővé. Mondhatjuk, hogy önmagában egy elég furcsa hisztéria indult el az elmúlt hetekben a közigazgatási bíróság bevezetése kapcsán, holott ez nem egy eredendően elvetendő javaslat. Volt erre példa, 1949-ig volt Magyarországon közigazgatási bíráskodás, közigazgatási bíróság. Ugyanakkor látszik az, hogy már nem ezzel a céllal vezetik be ismét, amit egyébként két vagy három évvel ezelőtt az igazságügyi miniszter előterjesztett, akkor ugyanis a Kúria alá került volna a szervezetrendszerben ez az új egység, most pedig egy teljesen önálló bíróságként hoznák létre. Tehát igazából azok az érvelések sem állnak meg, amiket az elmúlt hetekben hallhattunk a törvényjavaslat vitája kapcsán vagy az alaptörvény-módosítás vitája kapcsán, amikor lehetővé tette az Alaptörvény vagy megnevezte, hogy mi a kormány célja. Most egy olyan módosításra készül a kormány, ami tulajdonképpen növeli a kormányzati befolyást, és alkalmas a bíróságok függetlenségének a további csorbítására, ezért teljes mértékben elfogadhatatlan ez a javaslat.

Patyi András személyéről nem kívánok én hosszabban beszélni. Képviselőtársam elmondta, bebizonyította Patyi András, hogy egy végletekig lojális emberről van szó, lojális szereplőről, és ijesztő, hogy a kormány ezt az embert szeretné kinevezni ilyen módon, ilyen bújtatott, cinikus, álságos módon a közigazgatási felsőbíróság élére.

Ugyanakkor Vejkey, illetve Bajkai képviselőtársam is hosszasan értekezett a bíróságok, a bírói függetlenség fontosságáról. Szeretnék javaslatokat megfogalmazni vagy kérdéseket föltenni, hogy támogatnánake egy ilyen irányú biztosítékot, hogy beépüljön a rendszerbe. A közigazgatási bíróságok kapcsán nekünk lenne néhány javaslatunk, hogy bizonyos összeférhetetlenségi szabályokat valósítsunk meg ennek kapcsán is. Ha ezt támogatnák kormánypárti képvi-selőtársaim, akkor tudnák bizonyítani, hogy őszintén szóltak, amikor a bírói függetlenségről szónokoltak, egyébként meglehetősen ékesszólóan, ezt ismerjük el.

A mi javaslatunk arról szólna  összeférhetetlenségi szabályokról van szó , hogy ne lehessen közigazgatási bíró az, aki a megelőző öt évben párt tisztségviselője volt, aki párt jelöltjeként a választáson indult, aki állami vezetői tisztséget töltött be, vagy kormánybiztosi, miniszterelnöki biztosi, miniszteri biztosi, illetve kormánymegbízotti pozíciót töltött be, vagy valamilyen olyan közjogi tisztséget töltött be, ahova az Országgyűlés választotta meg. Rendkívül fontosnak tartjuk azt, hogy vezetői posztra hároméves megszakítás nélküli bírói gyakorlattal lehessen pályázni. Rendkívül fontosnak tartjuk a teljes nyíltságot, a transzparenciát a bírói pályázati eljárás során, különös tekintettel a kritériumokra, a bírálatokra, a pontozásokra, illetve magukra a pályázatokra kiterjedő transzparenciáról beszélünk. Rendkívül fontosnak tartjuk azt  hogy beszéljünk a jogalkotás vagy a törvény valódi tartalmáról is , hogy a későbbi lopakodó, tehát a kormányzatnak kedvező hatáskörbővülés megakadályozása érdekében a közigazgatási bíróságok hatásköre tartalmilag a közigazgatási határozatok felülvizsgálatára korlátozódjon.

Az LMP ezt az álságos törvényjavaslatot természetesen nem fogja támogatni, én nemmel fogok szavazni. Köszönöm. (Taps az LMP és az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  218  Következő    Ülésnap adatai