Készült: 2024.04.18.17:40:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2001.10.16.), 402. felszólalás
Felszólaló Dr. Boda Ilona (FKGP)
Beosztás környezetvédelmi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  402  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BODA ILONA környezetvédelmi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Képviselő Úr! Tökéletesen egyetértek önnel abban, hogy az ember mentális egészségének a csendre van szüksége, sok esetben a gyógyszernél is jobbat tesz az ember számára néhány órás séta a természetben. Az ön által említett zajprobléma az urbanizációnak, a globalizációnak azonban természetes következménye, és bármennyire is szeretnénk ezt az ideális állapotot, a csendet megteremteni, úgy látjuk, úgy hisszük, hogy ez a mi korunkban, de unokáink korában sem megvalósítható esemény. Inkább csak vágyálommá kezd válni.

A konkrét kérdésére nézve azt tudom elmondani önnek, hogy az ön által feltett kérdés részben érinti csak a Környezetvédelmi Minisztériumot, csak a zajproblémák kiküszöbölése tárgyában, és nagyobb részben inkább a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumot.

Úgyhogy azt kérném, esetlegesen írásbeli formában a kérdését ismételje meg, hogy az illetékes tárca is reagálni tudjon arra. Így tehát a kérdésére én a választ kizárólag a Környezetvédelmi Minisztérium kompetenciájába tartozó kérdéskörökben tudom megadni, bizonyára nem is kielégítő jelleggel.

Azt tudnám önnek elmondani e tárgykörben, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium mit is tett az elmúlt időszakban elsősorban a meglévő kedvezőtlen helyzet orvoslására, mert hogy sok esetben, sok városban, így közöttük az ön által említett Hajdúszoboszlón is igen kedvezőtlen a helyzet, ezt mi innen vitatni nem tudjuk. A zajcsökkentés támogatása tárgykörében, amit a tárcánk eddig tett: a meglévő, 1985 előtt épített közlekedési létesítmények esetén tárcánk támogatási lehetőséget biztosít a zaj elleni védelem kiépítésére, mind a primer forrásnál való beavatkozás, mind pedig a szekunder, a terjedési úton vagy az észlelőnél történő beavatkozás megvalósítása esetében. Azért szorul magyarázatra ez az 1985-ös dátum, mert az a jogszabály, amely egyáltalán a Környezetvédelmi Minisztérium tárgykörébe utalja ezt a kérdést, 1980-as keltezésű, és csak az ez után épített útvonalakra állapít meg kötelező szabályozást a tárcánk vonatkozásában. Ezért említettem ezt a dátumot.

Megvalósult azóta és támogattuk a zajvédőfalak építését az M1-es autópálya mentén Tatabánya térségében; a Budapest-Bécs vasúti főútvonal mentén szintén zajvédőfal építéséhez adtunk támogatást; Budaörs, Törökbálint térségében az M1-M7-es közös bevezető szakaszán a határértékre való csökkenés megvalósítása érdekében jelentős támogatás történt a tárcánk részéről, valamint Budapest belterületén a Méta utcában. Tudom, hogy ez rémesen kevés, de ehhez képest annyit tudok mondani, hogy a jogszabályoknak eleget téve és a rendelkezésünkre álló források mentén ennyit tudtunk tenni a zajvédőfalak mint egyébként jelentős zajcsökkentő hatást eredményező beruházások támogathatósága érdekében.

A második kérdéskörben, amit a Környezetvédelmi Minisztérium hatáskörében tudunk tenni, az a szemléletformálás. A szemléletformálást nagyon fontos eszköznek tekintjük a környezettudatos magatartás kialakításában, így a legfontosabb feladatunknak tekintjük a környezeti zajjal és közlekedéssel kapcsolatos lakossági szemléletformálást is. A külföldi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a legelső és a leghatékonyabb lépések egyike ez.

A képviselő úr megtisztelt azzal, hogy idejött hozzám. Én átadtam önnek egy kiadványt, amelyben az ezzel kapcsolatos információkat ön bővebben is tudja tanulmányozni. Jelenleg ez a legfrissebb kiadványunk, amely a szemléletformálás tárgykörében ebbe a kérdéskörbe esik.

Végül, de nem utolsósorban a jogi szabályozás eszközével is a zajcsökkentések elérését kívánja a tárcánk szorgalmazni. Itt az európai uniós direktívák átvétele folyamatban van. Ezektől a direktíváktól és a szabályozás szigorításától reméljük azt, hogy a jövőben építendő útvonalaknál már valóban szigorúbb eszközökkel tudunk fellépni azért, hogy ezek a beruházások eredendően úgy épüljenek meg, hogy mindenféle tekintetben a lakosság életkörülményeinek legalább a szinten tartására figyelemmel legyenek az utak megépítői.

Ennyiben tudnám válaszomat megadni az ön kérdésére a mi tárcánk kompetenciáját illetően. Még egyszer felhívom a figyelmét, hogy a nagyobb részben a Közlekedési Minisztériumot érintő kérdésében onnan kérje ki a kompetens véleményt. Nekem ők az ön kérdésére annyi kiegészítő információt adtak, hogy 2003-ban várhatóan elkészül ez az útvonal, amit ön szorgalmaz mint elkerülő utat.

Köszönöm, hogy megtisztelt.

 




Felszólalások:  Előző  402  Következő    Ülésnap adatai