Készült: 2024.05.18.08:14:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2020.05.07.), 83. felszólalás
Felszólaló Dr. Brenner Koloman (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:40


Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BRENNER KOLOMAN (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Én akkor nyomtam gombot még a vitának egy korábbi szakaszában, mielőtt az államtitkár úr is reagált, úgyhogy én nagyon rövidre fognám, és visszatérnék egy kicsit az előttem szóló frakcióvezető úrhoz képest az előttünk fekvő törvényjavaslat érdemi részéhez, mélyen egyetértve egyébként azokkal a felvetésekkel, amelyekkel kapcsolatban a frakcióvezető úr az LMP részéről most felszólalt.Én azt a gondolatmenetet szeretném folytatni, amit Szászfalvi képviselő úr, Vinnai képviselő úr és Ander képviselő úr is folytatott, mégpedig azt, hogy a felnőttképzés és a szakképzés rendszere valóban egy olyan szegmense az oktatásnak, amely kiemelkedő nemzetstratégiai szempontú, különösen a leszakadó régiókat nézve. Hiszen  azt hiszem, Szászfalvi képviselő úr mondta ezt  az önismeretnek a szerepe felértékelődik a XXI. században. Én ezt kicsit kiegészíteném, és egyfajta holisztikus szemléletben azért úgy gondolnám, hogy alapvetően az oktatásnak a szerepét kell átgondolnunk, és ennek az egyik legfontosabb része, amiről mi most itt vitázunk, a felnőttképzés.

Hiszen egy emberközpontú és harmonikus egységben tudom csak elképzelni az oktatás különböző szegmenseit, ceterum censeo, ezért is tartom rendkívül szerencsétlennek azt, hogy nincs oktatási minisztérium, amit a Jobbik nemzeti néppártként nagyon régóta követel, amely az óvodától az egyetemig és a felnőttképzésig bezárólag egyfajta koherens rendszerben tudja azt a kihívást kezelni, ami a XXI. században  ahogy az államtitkár úr is nagyon helyesen kifejtette  ránk vár, mégpedig az, hogy nincs előrejelző rendszer, azt kell hogy mondjam, ami a munkaerőpiac drasztikus és hihetetlen gyors változását le tudná követni.

Tehát azt gondolom, hogy a felnőttképzés azért is fontos az élethosszig való tanulás alapelvének figyelembevételével, mert meg fogjuk látni, hogy másodperceken belül azok a változások, amelyek egyrészt most a koronavírus után az egész gazdasági rendszerünkre rázúdulnak, és mi tagadás, mi a néppárti Jobbik nevében bizonyos részeit ennek a folyamatnak majd szeretnénk felerősíteni, hiszen mi régóta mondjuk az ilyen Kínáig tartó termelési láncoknak a veszélyeit, illetve hogy a helyi termelők és a hazai kis- és középvállalkozások kevésbé felfejlesztése egy életveszélyes gazdasági stratégia volt, ahogy azt a frakcióvezető úr előttem is elmondta, eddig ettől a kormánytól is. Tehát azt gondolom, hogy nagyon fontos reakciókra lenne most szükség, és ezt csak egy olyan holisztikus és összehangolt rendszerben lehet elképzelni, ahol valóban a felnőttképzés egyfajta… A népfőiskolai rendszer is már említésre került, a népfőiskolai rendszer pontosan arra szolgálna, hogy kis régiókban, a helyi régiók hagyományaira építve az adott régiókban kimondottan szükséges készségeket és tudáshalmazokat lehet aztán felnőttkorban is elsajátítani. Én a német népfőiskolai rendszert ismerem jobban, bár a skandinávot is ismerem, és nem véletlen talán, hogy annak ellenére, hogy az igaz, hogy a német mutatók a vállalati képzések miatt hasonlóak a magyarokéhoz, ugyanakkor a német népfőiskolai rendszer sokkal jobban be van ágyazva az adott régiókba. Tehát valóban, ott a helyi hagyományokon alapuló, és olyan tudáshalmazokat tudnak a felnőttképzésben átadni az érdeklődőknek, amelyek aztán a helyi régiókban nagyon jól hasznosulhatnak a munka világában.

Azt azért lássuk be tehát, hogy az oktatás egész rendszerében kellene egy olyan modernizációt végrehajtani, aminek a keretén belül kellene aztán a felnőttképzést is modernizálni. Én egyetlenegy kiragadott példát hadd mondjak el Dániából, ez az úgynevezett nachschule: a 18 év felettieknek van egy egyéves bentlakásos iskolarendszerük, azoknak, akik amúgy elkallódnának, mert nem nagyon tudják még, hogy milyen irányba fordítsák a sorsuk kerekét. És még ez is megéri a fenntartó államnak, mert gyakorlatilag ezeket az embereket egy egyéves bentlakásos iskolában egyrészt életvezetési tanácsokkal látnak el, másrészt pályaválasztási tanácsokkal látnak el úgy, hogy aztán gyakorlatilag nagyon hasznos tagjai lehetnek a társadalomnak. Tehát én a stratégiai gondolkodásba nagyon szívesen beleraknám azt az irányvonalat, hogy bizony a helyi közösségeket és önkormányzatokat be kell vonni a továbbképzési feladatokba.

(15.20)

Hiszen itt gyakorlatilag a felnőttképzés és a nem iskolai képzés terén teljesen új formákat és tartalmakat is ki kell néha találni ahhoz, hogy erre a rettentő gyorsan változó környezetre megfelelő módon tudjunk reagálni. Ezt egy kicsit abban a környezetben is mondom, hogy a kistelepülési iskolák megszűnésével a kisregionális szakképzési rendszert kellene erősíteni ebben az összefüggésben is ahhoz, hogy valóban tudjunk reagálni ezekre a nagyon fontos kihívásokra. Én köszönöm, csak ennyivel szerettem volna az eddigi gondolatmenetet kiegészíteni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai