BALÁZS JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A vitában több furcsa kérdés fölmerült. Ki a szerző, a törvénynek ki a szerzője? Úgy gondolom, rövid törvényhozói tapasztalatom alapján azt tudom mondani, hogy a törvénynek mindig előterjesztője van, és mögötte pedig komoly szakmai munka folyik. Volt ilyen kérdés, hogy hol lehet megvitatni. Hát most éppen megvitatjuk a törvényt, az általános vitáját folytatjuk le.

Azt gondolom, maga az Állami Számvevőszékről szóló törvény egy szimbolikus törvény. Annál, hogy az alaptörvény elfogadása után ez az első sarkalatos törvény, szerintem sokkal fontosabb az, hogy a közpénznek, a közpénzekkel való gazdálkodásnak egy új, korszerű és hatékonyabb módját igyekszik a törvény leszabályozni. Az elmúlt években nagyon sokszor találkoztam személyesen is, és több képviselőtársam is mondott példákat arról, hogy az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit egyes szervezetek, intézmények, települések hogyan nem vették figyelembe. Azt gondolom, nemcsak budapesti, vidéki példák is voltak tömegesen. Világossá kell tenni, hogy aki közpénzből gazdálkodik, annak felelőssége is van, és azt az Állami Számvevőszék ellenőrizheti, és amennyiben valaki nem tesz ennek eleget, akkor annak lehetnek következményei is. Véget kell vetni a következmények nélküli gazdálkodásnak, véget kell vetni a közpénzek kitalicskázásának.

Gondoljunk arra, én tudok olyan példát, hogy egy város - nem mondom a nevét -, ahol az Állami Számvevőszék gazdálkodási problémák miatt ellenőrzést végzett, intézkedési terv készült; a város polgármestere vállrándítással és egy "na és?"-sel válaszolt ezekre. És azt gondolom, hogy a törvény megalkotásánál, a közpénzekkel való gazdálkodás ésszerűsítése mellett azért ne felejtsük el, hogy jelentős társadalmi elvárás van. Ezt akarják a választópolgárok, ezt akarják az emberek.

Üdvözlendő az is a törvénytervezetben, hogy világos garanciákat tartalmaz az Állami Számvevőszék függetlenségének megteremtése érdekében. Hiszen maga a költségvetésének a garantálása, azt gondolom, nagyon fontos jogszabályi és materiális erő, hogy azt a munkát, amire a törvény fölhatalmazza, minden korban el tudja végezni. Azt gondolom, helyes az a szabályozás is, hogy az Állami Számvevőszék alkalmazottait a köztisztviselői törvény alól kiveszi, hiszen ez is egy, a függetlenség irányába ható, a függetlenséget garantáló jogszabályi felhatalmazás. Azt is gondolom, hogy ezenkívül az 1989-es törvény után azért még több olyan szigorú változás történik: szigorúbb összeférhetetlenségi szabályok lépnek életbe, nagyobb szabadságot kap az Állami Számvevőszék elnöke a belső szervezeti struktúra megalkotása során, és szinte minden egyes elemében megújul, korszerű, XXI. századi törvény születik meg a közpénzeink, az adóforintjaink védelmében.

Vannak olyan területek, amelyeket az ellenzéki képviselőtársaim hiányolnak, hogy miért nincsen szabályozva; például, hogy milyen eljárásokkal ellenőriz az Állami Számvevőszék. Azt gondolom, hogy ha azt mondanánk, azt írnánk le, kicsit furcsa lenne, hogy az Állami Számvevőszék ellenőrzése során ajánlott vagy tértivevényes levélben kell értesítenie az ellenőrizendő szervet, vagy ha becsenget, akkor egyszer vagy kétszer csengessen a számvevő, azt gondolom, fölösleges ez a szabályozás. A jelenlegi szabályozás kellő mélységében és kellő tartalmában újítja meg a Számvevőszék szerepét, funkcióját.

(13.50)

Összességében azt hiszem, hogy egy szigorú, következetes, átlátható, független és közérthető Számvevőszékre van szükség. Ezt szolgálja a törvény, és azt hiszem, a törvénytervezet valamennyi elemében e célokat szolgálja.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage