DR. SZABÓ IVÁN pénzügyminiszter: Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Úgy hiszem, hogy a Parlament jelentős munkát végzett azzal, hogy az 1994. évi tb-önkormányzati költségvetések itt vannak a Parlamentnél szavazásra készen. Az alapos előkészítő munkára vall, hogy a biztosítási önkormányzatok által benyújtott költségvetési javaslatot a bizottságok megerősítették, és a pénzügyi előirányzatokban érdemi módosításra nem került sor. A szociális, egészségügyi és családvédelmi bizottság igényére a biztosítási önkormányzatok időre benyújtották azokat a kiegészítő információkat, amelyeket a bizottság hiányolt a társadalombiztosítási tartozásokról, a likviditási tartalékok helyzetéről, az alapok vagyonáról és a működési költségvetésről. A törvényjavaslat úgy rendelkezik, hogy 60 napon belül a biztosítási önkormányzatok részletes működési költségvetést készítsenek, és ezt a jogalkotás rendjének megfelelően terjesszék a vagyonkimutatással együtt az Országgyűlés elé. Szükséges elmondani, hogy a benyújtott módosító javaslatok döntő többsége úgy tetszik technikai, formai jellegű. Miután a Ház a társadalombiztosítási alapok pénzügyi szabályozásáról szóló törvényjavaslatot nem tudja ebben az évben megtárgyalni, ezért a ma érvényes szabályozást kell módosításokkal életben tartani. (18.00) A törvényjavaslatban három kérdésben A és B változat szerepel. A Kormány részéről az A változatokat támogatjuk. A három alternatíváról néhány szót. Az első alternatívára a Kormánynak azért van szüksége, mert csak evvel lát kellő garanciát a közalkalmazotti törvény egészségügyi dolgozók körében történő végrehajtására. A második alternatíva az a csomag, amelyik az egészségügyi finanszírozás idén érvényes eljárási szabályait a reformfolyamat továbbvitele érdekében módosítja. A Kormánynak változatlanul az az álláspontja, hogy az egészségügyi finanszírozás eljárási szabályai az alapok általános működési szabályaihoz illenek, és általában nem egy éves költségvetés részeként célszerű azt tárgyalni. A mostani egy kényszerhelyzet, reméljük, ez nem lesz általános. A tisztelt Ház előtt itt van a társadalombiztosítási alapokról szóló törvény; most csak azokat és kizárólag azokat emeljük előre, mivel a tisztelt Ház ezt nem tudta megtárgyalni és napirendjére tűzni már a téli szünet előtt, a költségvetés elfogadásához azonban rendkívüli társadalmi érdek fűződik, hiszen január 1- jétől se nyugdíjat, se táppénzt, se semmilyen szolgáltatást nem lehetne nyújtani tb-költségvetések nélkül, legfeljebb kényszerfinanszírozással, amit a tb-önkormányzatok maguk sem tudnának elfogadni. Ezért át kellett emelnünk a szabályozásból azokat a legszükségesebb elemeket, amelyeket ez a törvényjavaslat - amit remélem, majd a tavaszi ülésszakon a tisztelt Ház el fog fogadni - tárgyalásba vesz. Szeretném most itt rögzíteni, hogy ez a vonatkozó rész - néhány ponttól eltekintve - Kovács László képviselő úr javaslatai alapján kerül be most a tárgyalásba. A harmadik alternatíva az ingyenes vagyonjuttatással kapcsolatos, amelyek szerint a Kormány álláspontja az, hogy ennek értékesítését a vagyonátadást követően a társadalombiztosítási alapok kezelői végezzék el, míg a biztosítási önkormányzatok szeretnék magát az átadót megbízni evvel. Nyilvánvaló, hogy a biztosítási önkormányzatok a saját álláspontjukat szeretnék érvényre juttatni. A magam részéről úgy ítélem, meg, hogy pénzügyileg nem tértünk el a megállapodásoktól. Valójában egy szigorítást fogadtunk be a nemrég jóváhagyott állami költségvetéssel szükséges összhang érdekében. Amíg az alapok az állami forgóalap számlára kamatmentesen bejárnak, addig az alapok rövid távú befektetéseket nem eszközölhetnek. Úgy gondolom, ez egyszerűen ép elmével vita tárgyát sem képezheti. A tisztelt Ház képviselői megkapták - és erről az előbb itt elég éles vita folyt - az egészségügyi és a nyugdíjbiztosítási önkormányzatok állásfoglalását a törvényjavaslattal kapcsolatosan. Legyen szabad tájékoztatnom a tisztelt Házat, hogy a déli ebédszünetben a társadalombiztosítási önkormányzatok elnökeivel és vezető tisztségviselőivel tárgyalásokat folytattam, és ennek az egyeztetésnek az alapján - amiért itt nagyon éles vita folyt - lényegében feloldódtak az ellentétek. Három helyen tartotta fenn a nyugdíjbiztosítási önkormányzat az álláspontját, de ezt sem olyan keményen, hogy ez megakadályozná a továbbvitelt. Az egyik a járulékalap szélesítésével kapcsolatos javaslat, amelyről a Kormány mindössze a korábbiakban javasoltakhoz képest csupán a tiszteletdíjakkal összefüggő járuléknál tartja fenn a javaslatát, éppen azért, hogy az önkormányzatok bevételi oldala biztosított legyen. A nyugdíjmegállapítás jövő évi szabályozásánál a Kormány egy általa felajánlott köztes kompromisszumot kíván elfogadtatni, amelynél azonban az önkormányzatok a valorizációt másképpen szeretnék elintézni és a degresszió mérséklését nagyobb mértékben szeretnék realizálni. Ezekben az ügyekben az ellentét oldódott, és megfelelő garanciát tudunk adni a társadalombiztosítási alapok vezetőségének; a jövő évi finanszírozást is arra a 60 napra, ameddig be nem nyújtják a Kormány felé a javaslataikat. Ha hamarabb nyújtják be, ez hamarabb oldódik fel. Úgy hiszem tehát, hogy a nagyon éles vita és izgalom okafogyottá vált. Sajnos, én nem tudtam elmondani, hogy közben volt egy ebédszünet, miközben a tárgyalásokat folytattuk. Végül hozzá kell tennem, hogy nagyon irigylem egy ponton a társadalombiztosítási alapoknak azt az egyensúlyi állapotát, ami a profiltisztítás után fönnáll, még akkor is, ha tudom, nem lesz könnyű nekik megőrizni ezt az egyensúlyt. Ehhez többek között a társadalombiztosítási önkormányzatoknak jelentős erőfeszítéseket is kell tenni. Tisztelt Ház! Tisztelt elnök úr! Én azt kérem, hogy a szavazás során nagyon komolyan figyeljük a módosító javaslatokat, nagyon bonyolult összefüggések szerepelnek ebben, és nagyon szükséges az, hogy a Ház még az idén elfogadja ezt a törvényt, ami csak úgy lehetséges, ha nem teremtünk ebben olyan inkoherenciazavart, amelyik reménytelenné teszi egy új költségvetés behozatalát. Nagyon komolyan elcsúszhat egy-egy szavazásnál a kérdés, ezért nagyon kérem tisztelt képviselőtársaimat: ha azt akarjuk, hogy nagyjából kialakult megegyezés és az éles feszültségek tompítása után legyen az önkormányzatoknak költségvetése 94-re, akkor próbáljunk egy koherens rendszert létrehozni, annak megfelelően, ahogy az összegek és az előírások egymás rendjét alátámasztják, mert az egyik feltételezi a másikat. Tisztelettel kérem a módosító indítványok elfogadása után a tb-önkormányzatok jövő évi költségvetésének elfogadását. (Taps.)