DR. KÁLMÁN ATTILA művelődési és közoktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A közoktatási kormányzat a holland oktatási minisztériummal megegyezett azokban a kutatási-fejlesztési területekben, amelyek a magyar átalakulás szempontjából kulcsfontosságúak, s amelyeken a holland tapasztalatok mérvadóak. Erről 1992. november 25-én Ritzen holland oktatási miniszter és Andrásfalvy Bertalan művelődési és közoktatási miniszter közös szándéknyilatkozatot írt alá. Az eltelt egy év alatt száznál több projektjavaslat érkezett. Ezekből a holland-magyar oktatási vegyes bizottság kiválasztotta azokat, amelyek mögött tartós együttműködési szándék és valódi közös tevékenység van. Ennek alapján 1993-ban a vegyes bizottság 12 projektet támogatott. Mindkét fél a hosszú távú intézményközi együttműködések megalapozását szorgalmazza. A standardizált érettségivizsgarendszer-projekt kiemelkedő jelentőségű, és a vegyes bizottság mindvégig akként kezelte. Tudni kell azonban, hogy Hollandiában a nemzetközi együttműködésben folyó kutatások szervezése és kutatásfinanszírozási rendszere sokkal fejlettebb, szakszerűbb, mint nálunk, Magyarországon. A kutatási tervek elbírálásának, a kutatási szerződések megkötésének mechanizmusa Magyarországon most van átalakulóban, ahogyan az egész nemzetközi kutatásfinanszírozási rendszer is átalakulóban van. Ezért a holland-magyar együttműködés első éve kissé kísérleti jellegű, és mintaként szolgál a többi kétoldalú együttműködés megszervezéséhez is. Egyébként a holland fél két hete küldte el a minisztériumnak az első, saját intézményével kötött szerződés másolatát. Ennek alapján az úgynevezett CITO-OKI projektre a magyar szerződés előkészítése is folyamatban van. A minisztérium álláspontja a holland féllel egyetértésben az, hogy a magyar intézményeknek is - a hollandhoz hasonlóan - részletes, a tevékenység tényleges költségeit lefedő költségvetéssel kell rendelkeznie a kutatási szerződés megkötéséhez. (10.10) A támogatási forrás azonban nem pusztán a minisztérium költségvetése, hanem minden felkutatható forrás igénybe vehető, így például az e célra szolgáló alapok, alapítványok és az önkormányzatok költségvetése is. A minisztérium a külföldi segélyek fogadására elkülönített 27,7 millió forintos kerete terhére tud ilyen kutatásokat támogatni. Idén a keretből a holland-magyar projektek 12,5 millió forintos támogatást kaptak. A minisztériumnak ugyanakkor kutatási szerződést kell kötnie a magyar intézménnyel, függetlenül attól, hogy közvetlenül finanszírozza-e a kutatást. Ez a szerződés a holland fél számára garantálja a munkaterv végrehajtásának és a pénz felhasználásának állami felügyeletét, ami egyben annak igazolása is, hogy a holland befektetés a magyar fél számára hasznos. A vizsgarendszer-projekthez a minisztérium 1993-94-ben 3 millió forinttal járul hozzá a külföldi segélyek fogadására fenntartott keretből. Ehhez járul a Pedagógus Szakma Megújítása pályázaton elért 4 millió forint. Mindehhez hozzá kell adni az Országos Közoktatási Intézet költségvetéséből a munkában részt vevő kutatók részarányos bérköltségét és az intézeti rezsi rájuk eső részét. Együttesen ez a mintegy 9 millió forintot kitevő összeg fedezi a CITO-OKI projekt 1993-94. évi költségigényét. A minisztérium az Országos Közoktatási Intézettel a kutatási szerződést december hónapban meg fogja kötni. A szerződést a minisztérium tudományos ügyek főosztálya köti meg a közoktatási terület illetékes főosztályának ellenjegyzése mellett. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)