Tartalom Előző Következő

RÓZSA EDIT (SZDSZ): Köszönöm szépen, Elnök Úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A polgárok többségének nincsenek személyes, közvetlen tapasztalatai a mentőszolgálatok működési feltételeiről - és ez így van jól. Erről inkább a tévébeli "Szomszédok" műsorból ismerhetnek meg jellemző képeket, de a helyzet a valóságban még rosszabb - különösen a közalkalmazotti törvény hatálybalépése óta. De ez egy másik interpelláció témája lesz. Ezen belül az országban megoldatlan a koraszülött és súlyos beteg újszülöttek - helyzetüknek megfelelő - speciális, életmentő szállítása. A helyzeten változtatandó, Csongrád megyében megalakult a Mentés a Jövőért Alapítvány, többek között a speciális, életmentő szállítási feladatok ellátására. Az ehhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket önerőből, az Újszülött-életmentő Alapítvánnyal közösen próbálják biztosítani. Pályázatból nyert támogatásból három felszerelt rohamkocsi állhatna rendelkezésre, de az ehhez szükséges fenntartási és működtetési költség ma még hiányzik. A finanszírozás ügyében 1992-ben levélben fordultak a társadalombiztosításhoz és a Népjóléti Minisztériumhoz. Talán mondanom sem kell: válasz erre azóta a mai napig sem érkezett. (15.50) A szolgálat működéséhez, az életmentéshez azonban elengedhetetlen a társadalombiztosítási finanszírozás. Tisztelt Miniszter Úr! Bizonyára ön is jól tudja, hogy az évenkénti 100- 110000 szülésnek 10%-a koraszülés, amely egyébként messze meghaladja az európai átlagot. Gondolom, az sem ismeretlen ön előtt, hogy mekkora árat kell fizetni a veszélyben lévő újszülöttek megfelelő szállításának hiánya miatt. S itt nem a tényleges költségekre gondolok, hanem az emberi veszteségre, a nem megfelelő szállítás miatt életreszólóan agyi károsodott, szellemi fogyatékos vagy megvakult emberekre. Egyébként a pénzügyi érveket sem lehet elfogadni, hiszen a szolgálat évi fenntartási költsége egy év alatt megtérülhet Szegeden is és az egész országban. Nem jut ugyanis e célra - kivéve Budapestet - külön mentőautó, amelyben meglenne az életben tartáshoz elengedhetetlen inkubátor és lélegeztetőgép. Ennek okán a rossz helyen világra jött koraszülöttek vagy normális súlyú, ám kritikus állapotban lévő újszülöttek közül jó néhányan meghalnak az oxigénhiány miatt, vagy életre szóló agyi károsodást szenvednek a klinikáig vezető úton. Ennek elkerülése érdekében a következő kérdésekre szeretnék választ kapni öntől. Joga van-e a koraszülött csecsemőnek is a neki megfelelő, speciális körülmények között történő szállításra az egész országban? Mi a tárca válasza a Mentés a Jövőért Alapítvány 1992. novemberi kérelmére, arra tehát, hogy ez a szállítás Szegeden is beindulhasson? Valamint egyetért-e ön azzal, hogy a koraszülöttek és a beteg újszülöttek szállítása olyan speciális feladat, amelynek finanszírozását a költségvetésnek kell biztosítania mindenhol az országban? És ha igen, meddig várat ez még magára? Köszönöm figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)