DR. BOROSS PÉTER belügyminiszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az átdolgozott törvényjavaslathoz kétszáz körüli módosító indítvány érkezett, mert ma délelőtt is ez ügyben még ülés volt, amelyből 55-öt a Kormány elfogadhatónak tart és támogat. Én csak a leghangsúlyozottabb, vagy hangsúlyosabb észrevételekre szeretnék kitérni. Egyetért a Kormány azzal, hogy a javaslat hatálya ne terjedjen ki a helyi képviselők költségtérítéseire. Szintén egyetértünk azzal, hogy a polgármesterek illetményét, szabadságát ne ez a törvény, hanem a jogállásukról szóló törvény tartalmazza. A jegyzők kiemelt szerepére tekintettel egyetértünk az eredeti javaslattal szemben azzal, hogy nem az állami vezetőkhöz kötődő, hanem önálló szabályozás történjen. Támogatjuk azt is, hogy a munkavállalói érdekképviseleti szervezetek számára képviseleti közreműködési jogosultságot biztosítson a törvény a fegyelmi eljárás és minősítési ügyekben, ha az érdekelt azt igényli. Továbbá abban is, hogy az érdekképviseleti szervek az illetményalap éves összegének a megállapításánál észrevételeiket, javaslataikat kifejthessék. Itt a vitában több alkalommal is szó esett az Alkotmánybíróság és az Állami Számvevőszék hivatalaival kapcsolatos aggályokról. Úgy vélem, tájékoztatni kell arról a tisztelt Házat, hogy mivel a felmerült javaslat, miszerint ne vonatkozzon e hivatalokra a köztisztviselői törvény, megoldhatatlan helyzetet teremtene, a Számvevőszék elnöke és az Alkotmánybíróság főtitkára egyetért azzal, hogy az eredeti javaslat ne változzon. Más kérdés, ha az aktuális törvényeik napirendre kerülnek, akkor bizonyos közszolgálati szabályokat abba beépíthetnek. Ugyanakkor abban is egyetértés született, hogy több tanácsadói, főtanácsadói mukakör létesítésére kapjanak e szervezetek lehetőséget. Van, amiben nem sikerült egyetértésre jutni, és szükségesnek tartom ezt nagyon röviden indokolni a tisztelt Háznak, hogy az önkormányzatok hivatalaiban dolgozó tisztviselők számára a bérrendszer, az évente megállapított bérösszegek költségvetési garanciával történjenek. Én úgy hiszem, hogy ez csak akkor fordulhat elő, ha egyidejűleg a létszám is valamiféle központi korlátozás alá eshet. Tájékoztatásul megjegyzem, hogy az elmúlt évben mintegy háromezer fővel nőtt az önkormányzati hivatalok létszáma. Tehát úgy garantálni, miközben a létszámot senki nem korlátozhatja - hisz az az önkormányzatok illetékességi körébe történő beavatkozás lenne -, úgy érzem, nem reális igény, ezzel az állásponttal nem tudunk egyetérteni. Vita volt a pályáztatás körül, és ismételten előjött - mint sok más kérdésben - a kötelező pályáztatás rendszere. Úgy vélem, az a helyes felfogás, amely e törvényjavaslatban lehetővé teszi a pályáztatást, de nem kényszeríti. A vezetői megbízások visszavonásának kérdésében is vita történt az indokolás nélküli visszavonással kapcsolatban. Dilemma, dilemma, ezt el kell ismerni. Tudomásul kell azonban venni azt is, hogy van egy nagyon rossz gyakorlat: az életfogytiglan kinevezett vezetői rendszer. Ezen kíván a köztisztviselői törvény változtatni oly módon, hogy a vezetői beosztás visszavonható legyen, amikor is a köztisztviselőt újból be kell sorolni, tehát nem jelent egyidejűleg állásvesztést. Kérem a tisztelt Házat, gondoljon az életfogytiglan tartó kinevezésekkel kapcsolatos nagyon gyakori gondra, és ennek figyelembevétele mellett mérlegelje ez ügyben a Kormány állásfoglalását. Viszont egyetértünk azzal, hogy a központi közigazgatási szerveknél dolgozó vezetőkre vonatkozó úgynevezett kivételes javaslat törlésre kerüljön, és más vezető állás felajánlása helyett ugyanaz vonatkozzon e vezető tisztviselői karra is, mint a többire. Az illetményrendszerrel kapcsolatban - ami nyilván nagyon sok kommentálást fog még átélni - a határidőt érte kifogás, miszerint miért 1995. január 1. Hölgyeim és uraim - a realitások miatt. Amelyik szervezet okos létszámgazdálkodással vagy bármi más módon korábban meg tudja a feltételeket teremteni, én úgy hiszem, hogy ez megteremthető, ennél rövidebb időpontot meghatározni azonban semmiképpen nem volna most célszerű. Kérem a tisztelt Házat, hogy amikor szavaz, vegye figyelembe, hogy egzisztenciájában stabil és viszonylag jól fizetett köztisztviselői körre, karra van szükség. Csak e kör, kar birtokában lehet arról szó, hogy jól működő közigazgatásunk legyen. Közigazgatásunk átfogó felülvizsgálata megkezdődött. Itt csak nagyon röviden arra utalok, hogy érzékelhető közigazgatásunk egyes szféráiban az úgynevezett befogadó, a nem aktív, a nem cselekvő, az ügyeket nem kifelé is intéző, hanem ügyiratbefogadó jelleget túlhangsúlyozó közigazgatási magatartásforma. A közigazgatás más szféráiban nagyon fontos érdekeknél sincs meg a szükséges aktivitás. Én úgy érzem, hogy e törvény elfogadásával és az egzisztenciák ebben történő biztosításával nagy eséllyel láthatunk ahhoz hozzá, hogy közigazgatásunk - nemcsak jogszabályi keretei, hanem az ott érvényesülő felfogás, rend is - az ország javára és előnyére változzon. Köszönöm. (Taps.)