Tartalom Előző Következő

RAJKAI ZSOLT közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Én hét kérdést kaptam, és ha kérdésenként csak három percet válaszolnék, akkor az 21 perc, és még csak nyolcnál tartok. A kérdések között szó került a vasútra történő utalással is, hogy meg kívánja-e szüntetni a közlekedési tárca a vasútvonalak kiépítését is. Nos, célszerű lenne egy olyan racionális közlekedési rendszer kialakítása, amely a vasutaknak mint környezetvédelmi szempontból kifogástalan közlekedési eszköznek nagyobb prioritást biztosítana. Szó került a francia TGV-rendszerrel kapcsolatos gyorsvasúti rendszer kiépítéséről, amelyet szintén a tárca támogatott, és próbálta a környezetvédelmi érvek figyelembevételével fejleszteni, illetve célunk ezek fejlesztése. A kérdéses Dél- és Kelet-Magyarország térség közúthálózatának fejlesztése - a szomszédos területek egymás közti, valamint a nemzetközi irányokkal való jobb kapcsolata érdekében - szükséges, de azt a Déli Autópálya Kft. által tervezett szerényebb mértékben kívánjuk tehát megépíteni. A környezetvédelmi állásfoglalás ezzel kapcsolatban az, hogy hangsúlyozza, hogy a tervezett nyomvonal sérti a természetvédelem érdekét, zavaró és szennyező hatást fejt ki az érzékeny életközösségre, az őrségi, kis-balatoni, pusztaszeri, mártélyi és más környezetvédelmi területekre. Hadd utaljak vissza itt a Tárnok-Lébény közötti úttal kapcsolatos ismétlődő vitákra. Ezeket el szeretnénk kerülni, és éppen ezért más koncepcióban gondolkozunk. A várható környezeti hatások kivédésére a Kft. jelenleg semminemű garanciát nem biztosít, annál is inkább, mert nem készült olyan környezeti hatástanulmány, ami ennek elbírálását lehetővé tenné. Összefoglalva a kérdéscsokrot meggyőződésem, hogy igyekeztem - és az igyekezet sikerült - olyan választ ad az Országgyűlésnek és mindannyiuknak, amely tisztázza a déli autópályával kapcsolatos tárcaálláspontot, és kérem képviselő urat, illetve a Házat a válaszom elfogadására. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)