Tartalom Előző Következő

MÉSZÁROS BÉLA (SZDSZ): Köszönöm Elnök úr! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! tisztelt Államtitkár Úr! (Közbeszólások a hangosítás hibája miatt.) A Vas megyei Rábafüzes határátkelőhelyén a jugoszláviai polgárháború kitörése óta oly mértékben megnövekedett a személy-, de különösen a teherforgalom, hogy a jelenlegi állapot mind a határátkelőhelyen, mind a közeli falvakban már szinte elviselhetetlen. Röviden a történelmi előzményekről: a kiszolgáló épületeket, az út szélességét az 1974-es állapotokra tervezték. Akkor napi 30-40 teherautó és néhány személygépkocsi kért ki-, illetve bebocsátást, amit a két kimenő és két bejövő forgalmi sáv jól kiszolgált. A forgalom robbanása a világútlevél bevezetése után következett be. (A hangosítási hiba miatt a hozzászólás rosszul hallható; közbeszólások, általános zaj. Rövid szünet - egy technikai munkatárs kijavítja a hibát.) Tehát akkor folytatnám. A forgalom robbanása a világútlevél bevezetése után következett be. Az utóbbi években az esetenkénti többkilométeres személygépkocsisor már nagyon sok bosszúságot okozott a határátkelőhelytől pár száz méterre lévő, közigazgatásilag Szentgotthárdhoz tartozó Rábafüzes községben, valamint a 8. számú főútvonal mellett az egymáshoz nagyon közeli falvakban. Mára azonban a jugoszláviai polgárháború kitörése óta elképesztő forgalomnövekedés következett be. A tavalyi évben 3,7 millió utas és 36 ezer teherautó, kamion lépett ki, illetve be az országba. Az idén az utasforgalom már október 1-jéig meghaladta a tavalyi egész évit (3,8 milliót), a teherforgalom pedig 60kal növekedett. Összehasonlításul: a két-két forgalmi sáv akkora forgalmat bonyolít le, mint a hat-hat sávos röszkei átkelőhely. A rábafüzesi határátkelőhely Hegyeshalom után az ország második legforgalmasabb határátkelőhelye lett. A kamionforgalmat nemcsak a kis áteresztőképességű határátkelő nehezíti, hanem az a tény is, hogy Ausztria hét végén és éjszaka nem fogad kamiont. Aki ma meglátogatja a határállomást és környékét, mit tapasztal? Iszonyatos levegőszennyezést; lépésben dübörögnek a szovjet, bolgár, török, osztrák, német, holland és más felségjelzésű kamionok, az emberek pedig nyelik a kipufogógázt, a kormot. Estére bedugulnak a falvak utcái, mert kamionok sokasága várja a reggelt, hogy az osztrák hatóságok beengedjék őket. A 6-8 kilométeres zárt sor miatt a házak portáiról sokszor lehetetlen autóval, szekerekkel ki- és bejárni. A távolsági autóbuszok képtelenek tartani a menetidejüket. A környék lakói útlezárással próbálták felhívni a figyelmet a tarthatatlan állapotra, de a rendőrséggel való egyeztetés után elálltak szándékuktól. Áthidaló megoldásként a Rába völgye irányába terelték a kamionáradatot, eredménye pedig az, hogy Rábafüzes és a környékbeli falvak lakosai átmenetileg megnyugodtak, de a Rába völgyében lakók egyre dühösebbek lettek. Szentgotthárd rendőrei 24 órás váltott szolgálatban rádiós irányítással próbálják öt- tizesével a határra irányítani a kamionokat. Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy az alig több, mint húszfős városi rendőrörs állományából látják el a forgalomirányítást. Jelen pillanatban az egyetlen megoldás egy, a Rábafüzest elkerülő, körülbelül két-, két és félkilométeres út és egy kamionparkoló kiépítése lenne. A problémák orvoslására, az út, a parkoló kiépítése Szentgotthárd önkormányzata anyagi segítséget kért a közlekedési tárcától. Kapott is: az elterelő út építési tervének elkészítésére 2,5 millió forintot - a kivitelezésre semmit. Ma már sem az ott élő lakosság, sem a kis létszámú szentgotthárdi rendőrörs, sem a határőrség, a vámosok nem képesek elviselni a jelenlegi, szűnni nem akaró autóáradatot, a keleti zsibvásár étlapját az árokparton, gyakran az udvarokban. A jelenlegi helyzet tarthatatlan. Ezen változtatni csak az illetékes tárca, tárcák maximális segítségével, anyagi támogatásával lehet. Kérdésem rövid: mit hajlandók tenni az illetékes miniszter urak, az illetékes tárcák az elviselhetetlen állapot megszüntetése érdekében? (Taps.)