ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/5236. sz. törvényjavaslat

a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV. törvény

módosításáról, valamint a helyi önkormányzatok címzett támogatással

folyamatban lévõ egyes egészségügyi beruházásainak rendezése érdekében

szükséges egyéb törvénymódosításokról

1997. évi .......... törvény

a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV. törvény

módosításáról, valamint a helyi önkormányzatok címzett támogatással

folyamatban lévõ egyes egészségügyi beruházásainak rendezése érdekében

szükséges egyéb törvénymódosításokról

Az Országgyûlés - a helyi önkormányzatok címzett támogatással folyamatban lévõ

egyes egészségügyi beruházásainak mielõbbi megnyugtató befejezése érdekében -

egyes törvények módosítására az alábbi törvényt alkotja:

1. §

(1) A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV.

törvény (a továbbiakban Kvt.) 20. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(7) A (8) és a (9) bekezdésben foglaltak kivételével, a helyi önkormányzat

normatív állami hozzájárulásainak, a 20. § (1) bekezdés e) pontja szerinti

támogatásnak lemondással felszabaduló összege, továbbá a helyi önkormányzatok

címzett és céltámogatásai tekintetében az 1997. évi elõirányzatból és az elõzõ

évek elõirányzat-maradványából július 1-jétõl lemondással felszabaduló összeg

a 21. §-ban meghatározott elõirányzatot növeli."

(2) A Kvt. 20. §-a a következõ új, (8) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi

(8) bekezdés számozása (9) bekezdésre módosul:

"(8) A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatásának 1997. évi

elõirányzatából és az elõzõ évek elõirányzat-maradványából november 1-jétõl

lemondással felszabaduló összegbõl 1.175.263 ezer Ft felhasználható a helyi

önkormányzatok címzett támogatással folyamatban lévõ egyes egészségügyi

beruházásainak támogatására."

2. §

(1) A helyi önkormányzatok 1994. évi új induló címzett támogatásáról, továbbá

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi

LXXXIX. törvény kiegészítésérõl szóló 1994. évi XXVI. törvény 1. számú

melléklet 23. sora az alábbiak szerint módosul:

ezer Ft-ban

Sor-szám Az önkor-mányzat A beru-házás Az igényelt támogatás éves

neve összes költsége Ebbõl ütemezése

Az igény megnevezése

önkor-mányz. igényelt támo-

saját forrása gatás 1994. 1995. 1996. 1997.

Tolna Megyei Megyei Kórház

Önkor-mányzat rekonstrukciója (új mûtõ

23. és diagnosztikai tömb 3058263 223000 2835263 52000 200000 900000 1683263

építése)

(2) A helyi önkormányzatok 1996. évi új induló címzett támogatásáról szóló

1996. évi XLVI. törvény 1. számú melléklet 46., 48. és 54. sora az alábbiak

szerint módosul:

ezer Ft-ban

Az önkor-mányzat A beru-házás Az igényelt támogatás éves

Sor-szám neve összes költsége Ebbõl ütemezése

Az igény megnevezése

önkor-mányz. saját igényelt támo-

forrása gatás 1996. 1997. 1998.

Városi Kórház re-

konstrukciója (fõépü-let

rekonstrukciójának

folytatása: gépészeti

46. Orosháza berendezések cseréje,

mûtõklíma, tetõtérbeé-pítés, 1007700 0 1007700 73000 564000 370700

hotelszárny komfortosítása,

sür-gõsségi osztály bõvít-

ményben történõ kia-

lakítása)

Városi Kórház re-

konstrukciója (sebé-szeti

Sátoral-jaújhely osztály és mûtõ rek.,

48. traumathológiai részleg, 559276 4500 554776 79000 355776 120000

gazdasági-mûszaki

munkahelyek kialakítása;

prosectura rekonstrukció)

Jávorszky Ödön Kór-ház

rekonstrukciója

(gyógyszertár és steri-

54. Vác lizáló kialakítása meg-lévõ 557000 38000 519000 71000 380000 68000

épületben, diag-nosztikai

szárny belsõ átalakítása,

sürgõsségi betegfelvétel

létesítése

3. §

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, többször

módosított 1992. évi LXXXIX. törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt

rendelkezés nem vonatkozik e törvény 2. §-ában meghatározott helyi

önkormányzati beruházásokra.

4. §

Ez a törvény a kihirdetés napján lép hatályba.

Indokolás

Az egészségügyi ellátórendszer mûködtetésében részt vevõk közötti

munkamegosztásban a helyi önkormányzatok felelõsek - többek között - az

általuk fenntartott intézmények tárgyi, dologi feltételeinek a biztosításáért.

E feladatellátási kötelezettség különösen a kórházak esetében jelent komoly

terheket az önkormányzatoknak, tekintettel ezen épületek mûszaki, statikai

állapotában, felszereltségében mutatkozó jelentõs mértékû hiányosságokra. Ezen

térségi, megyei, illetve regionális ellátást biztosító intézmények

fejlesztésérõl a tulajdonos önkormányzatok helyi forrásokból eddig sem, és a

jövõben sem tudnak gondoskodni. E körülményekre tekintettel az Országgyûlés

1991. óta a központi költségvetésbõl biztosítja a rekonstrukciók

megvalósításához szükséges fedezet túlnyomó többségét.

A folyamatban lévõ rekonstrukciókkal érintett önkormányzatok egy része ez év

folyamán jelezte a beruházás megvalósításával kapcsolatos nehézségeket,

illetve többlettámogatási igényeket:

. Ezen ágazat rekonstrukciós, illetve fejlesztési munkálataira általában

véve jellemzõ a rendkívül magas orvostechnológiai igény, ezek beszerzése

szinte kizárólag importból történik. Ezen túlmenõen az egészségügyi

beruházásoknál felhasznált egyéb speciális berendezések (klímatechnológiai

felszerelések, orvosi gázrendszer, a sterilizálást biztosító építészeti

kellékek, stb.) túlnyomó többsége szintén importból származik. E

körülményekre tekintettel a kórházi rekonstrukciókat az 1995. márciusában

bevezetett folyamatos forintleértékelés - az építõiparban tapasztalható

árindex-változáson túlmenõen - hatványozottan érinti, és az önkormányzatok

körültekintõ gazdálkodása ellenére megnehezíti az egészségügyi beruházások

helyzetét.

. A Népjóléti Minisztérium 1996. év közepén tette közzé az egészségügyi

intézményekre vonatkozóan a szakmai minimum követelményeit. E rendelkezés

alapján a beruházó önkormányzatoknak a már folyamatban lévõ kórházi

rekonstrukciók esetében is a rendeletben foglaltaknak megfelelõen - az ÁNTSZ-

szel egyeztetve - módosítani kellett a szakmai-mûszaki terveket, illetõleg az

orvosi mûszerek körét. Ezen új jogszabályi kötelezettség a folyamatban lévõ

kórházrekonstrukcióknál mind a mûszaki feltételek, mind pedig az orvosi

mûszerek mennyisége terén magasabb színvonalú megvalósítást kíván, mint amely

az eredeti tervekben szerepelt. A beruházó önkormányzatok - a

jogszabályváltozásból eredõ - kötelezettségüknek az eredetileg jóváhagyott

címzett támogatási elõirányzatból nem tudnak eleget tenni.

E körülményekre tekintettel négy folyamatban lévõ kórházrekonstrukciónál

merültek fel olyan nehézségek, melyek "orvoslása" rövid távon vált

szükségessé. Az 1994-ben kezdõdött Tolna Megyei Kórház, valamint az 1996-ban

indult Váci Jávorszky Ödön Kórház, a Sátoraljaújhelyi Városi Kórház és az

Orosházi Városi Kórház beruházásáról egyértelmûen elmondható, hogy kizárólag

minõségi jellegû (nem pedig mennyiségi) rekonstrukcióról van szó:

* A Tolna Megyei Kórház esetében rendkívül nagy technológia igényû - mûtéti

és diagnosztikai tömbre vonatkozó - beruházás van folyamatban, ahol az

orvostechnológián túlmenõen az épület gépészeti rendszere is speciális és

rendkívül költséges megoldásokat kíván. További forrás biztosítása nélkül a

jelenleg 50-60 %-os készültségû beruházás nem folytatható, mely rendkívüli

veszélyeket jelentene a megye egészségügyi ellátása szempontjából.

* Az Orosházi Városi Kórház beruházása esetében az eredetileg jóváhagyott

címzett támogatási elõirányzatból nem valósítható meg a mûtõblokk

klímarendszere, valamint az orvosi gázellátás bõvítése. Ezek hiányában a

kórház mûködõképessége nem biztosítható, ezért javasoljuk a befejezéshez

szükséges támogatás elfogadását.

* A Sátoraljaújhelyi Városi Kórház esetében a sebészeti osztályt, illetve a

mûtõket érintõ rekonstrukciós feladat esetében - tekintettel azok

mûszerigényére - különösen jelentõs az egészségügyi minimumfeltételekben

bekövetkezett változás hatása, mely a beruházás összköltségét növeli.

* A Váci Jávorszky Ödön Kórház az eredeti elképzelések szerint új épületben

helyezte volna el a központi gyógyszertárat és a sterilizálót, azonban - a

költségtakarékosság figyelembe vételével - felülvizsgálták a korábbi döntést,

melynek eredményeként a meglévõ épületben történõ elhelyezés és az eredetileg

tervezett alapterület csökkentése mellett döntöttek. Az önkormányzat által

lefolytatott közbeszerzési eljárás eredménye azonban azt mutatja, hogy ezen

racionális és szûkített elképzelés megvalósításához is további központi

támogatás szükséges

A bemutatott - szakmailag szükséges és pénzügyileg indokolt - rekonstrukciós

elképzelések megvalósítása csak a központi költségvetés összesen 1.175.263

ezer forint összegû támogatásával valósítható meg.

A javaslatunk az egészségügyi reform célkitûzéseivel, az egészségügy terén

folyamatban lévõ struktúra-átalakítással összhangban van, e

kórházrekonstrukciók ugyanis - ismételten jelezzük - csak minõségi fejlesztést

tartalmaznak, azonban ágyszámbõvítéssel és szakmai profilbõvítéssel nem

járnak.

E beruházások befejezéséhez szükséges forrásigény megállapítása során a

megfelelõ színvonalú ellátás biztosítása és a költségvetés reális pénzügyi

lehetõségei egyaránt kellõ hangsúlyt kaptak.

A szükséges további támogatás forrását a helyi önkormányzatok címzett és

céltámogatásáról ez év november 1-jétõl történõ lemondásokból javasoljuk

biztosítani. E lemondások javasolt felhasználása a jelenleg hatályos

jogszabályok szerint ily módon nem lehetséges, ezért e jogcím megteremtéséhez

szükséges a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi

CXXIV. törvény módosítása. A forrás tehát ebben az évben áll rendelkezésre,

ezért kérjük a törvényjavaslat házszabálytól való eltéréssel történõ

tárgyalását.

Ahhoz, hogy az Országgyûlés a javasolt többlettámogatásról dönthessen, az

említett beruházások esetében továbbá felmentést kell adni e támogatás

keretszabályait rögzítõ törvény egy rendelkezése alól. A helyi önkormányzatok

címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, többször módosított 1992. évi

LXXXIX. törvény 16. § (1) bekezdése értelmében ugyanis "a beruházás mûszaki

tartalmának változtatásából, az ár- és árfolyamváltozásból, valamint a

kivitelezés átütemezésébõl származó többletköltség miatt az önkormányzatot a

beruházás összköltségéhez képest további központi támogatás nem illeti meg".

Budapest, 1997. november 28.

Gaál Gyula sk. Soós Gyõzõ

SZDSZ MSZP

Eleje Honlap