ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
T/5236. sz. törvényjavaslat
a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV. törvény
módosításáról, valamint a helyi önkormányzatok címzett támogatással
folyamatban lévõ egyes egészségügyi beruházásainak rendezése érdekében
szükséges egyéb törvénymódosításokról
1997. évi .......... törvény
a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV. törvény
módosításáról, valamint a helyi önkormányzatok címzett támogatással
folyamatban lévõ egyes egészségügyi beruházásainak rendezése érdekében
szükséges egyéb törvénymódosításokról
Az Országgyûlés - a helyi önkormányzatok címzett támogatással folyamatban lévõ
egyes egészségügyi beruházásainak mielõbbi megnyugtató befejezése érdekében -
egyes törvények módosítására az alábbi törvényt alkotja:
1. §
(1) A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXIV.
törvény (a továbbiakban Kvt.) 20. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(7) A (8) és a (9) bekezdésben foglaltak kivételével, a helyi önkormányzat
normatív állami hozzájárulásainak, a 20. § (1) bekezdés e) pontja szerinti
támogatásnak lemondással felszabaduló összege, továbbá a helyi önkormányzatok
címzett és céltámogatásai tekintetében az 1997. évi elõirányzatból és az elõzõ
évek elõirányzat-maradványából július 1-jétõl lemondással felszabaduló összeg
a 21. §-ban meghatározott elõirányzatot növeli."
(2) A Kvt. 20. §-a a következõ új, (8) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi
(8) bekezdés számozása (9) bekezdésre módosul:
"(8) A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatásának 1997. évi
elõirányzatából és az elõzõ évek elõirányzat-maradványából november 1-jétõl
lemondással felszabaduló összegbõl 1.175.263 ezer Ft felhasználható a helyi
önkormányzatok címzett támogatással folyamatban lévõ egyes egészségügyi
beruházásainak támogatására."
2. §
(1) A helyi önkormányzatok 1994. évi új induló címzett támogatásáról, továbbá
a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi
LXXXIX. törvény kiegészítésérõl szóló 1994. évi XXVI. törvény 1. számú
melléklet 23. sora az alábbiak szerint módosul:
ezer Ft-ban
Sor-szám Az önkor-mányzat A beru-házás Az igényelt támogatás éves
neve összes költsége Ebbõl ütemezése
Az igény megnevezése
önkor-mányz. igényelt támo-
saját forrása gatás 1994. 1995. 1996. 1997.
Tolna Megyei Megyei Kórház
Önkor-mányzat rekonstrukciója (új mûtõ
23. és diagnosztikai tömb 3058263 223000 2835263 52000 200000 900000 1683263
építése)
(2) A helyi önkormányzatok 1996. évi új induló címzett támogatásáról szóló
1996. évi XLVI. törvény 1. számú melléklet 46., 48. és 54. sora az alábbiak
szerint módosul:
ezer Ft-ban
Az önkor-mányzat A beru-házás Az igényelt támogatás éves
Sor-szám neve összes költsége Ebbõl ütemezése
Az igény megnevezése
önkor-mányz. saját igényelt támo-
forrása gatás 1996. 1997. 1998.
Városi Kórház re-
konstrukciója (fõépü-let
rekonstrukciójának
folytatása: gépészeti
46. Orosháza berendezések cseréje,
mûtõklíma, tetõtérbeé-pítés, 1007700 0 1007700 73000 564000 370700
hotelszárny komfortosítása,
sür-gõsségi osztály bõvít-
ményben történõ kia-
lakítása)
Városi Kórház re-
konstrukciója (sebé-szeti
Sátoral-jaújhely osztály és mûtõ rek.,
48. traumathológiai részleg, 559276 4500 554776 79000 355776 120000
gazdasági-mûszaki
munkahelyek kialakítása;
prosectura rekonstrukció)
Jávorszky Ödön Kór-ház
rekonstrukciója
(gyógyszertár és steri-
54. Vác lizáló kialakítása meg-lévõ 557000 38000 519000 71000 380000 68000
épületben, diag-nosztikai
szárny belsõ átalakítása,
sürgõsségi betegfelvétel
létesítése
3. §
A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, többször
módosított 1992. évi LXXXIX. törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt
rendelkezés nem vonatkozik e törvény 2. §-ában meghatározott helyi
önkormányzati beruházásokra.
4. §
Ez a törvény a kihirdetés napján lép hatályba.
Indokolás
Az egészségügyi ellátórendszer mûködtetésében részt vevõk közötti
munkamegosztásban a helyi önkormányzatok felelõsek - többek között - az
általuk fenntartott intézmények tárgyi, dologi feltételeinek a biztosításáért.
E feladatellátási kötelezettség különösen a kórházak esetében jelent komoly
terheket az önkormányzatoknak, tekintettel ezen épületek mûszaki, statikai
állapotában, felszereltségében mutatkozó jelentõs mértékû hiányosságokra. Ezen
térségi, megyei, illetve regionális ellátást biztosító intézmények
fejlesztésérõl a tulajdonos önkormányzatok helyi forrásokból eddig sem, és a
jövõben sem tudnak gondoskodni. E körülményekre tekintettel az Országgyûlés
1991. óta a központi költségvetésbõl biztosítja a rekonstrukciók
megvalósításához szükséges fedezet túlnyomó többségét.
A folyamatban lévõ rekonstrukciókkal érintett önkormányzatok egy része ez év
folyamán jelezte a beruházás megvalósításával kapcsolatos nehézségeket,
illetve többlettámogatási igényeket:
. Ezen ágazat rekonstrukciós, illetve fejlesztési munkálataira általában
véve jellemzõ a rendkívül magas orvostechnológiai igény, ezek beszerzése
szinte kizárólag importból történik. Ezen túlmenõen az egészségügyi
beruházásoknál felhasznált egyéb speciális berendezések (klímatechnológiai
felszerelések, orvosi gázrendszer, a sterilizálást biztosító építészeti
kellékek, stb.) túlnyomó többsége szintén importból származik. E
körülményekre tekintettel a kórházi rekonstrukciókat az 1995. márciusában
bevezetett folyamatos forintleértékelés - az építõiparban tapasztalható
árindex-változáson túlmenõen - hatványozottan érinti, és az önkormányzatok
körültekintõ gazdálkodása ellenére megnehezíti az egészségügyi beruházások
helyzetét.
. A Népjóléti Minisztérium 1996. év közepén tette közzé az egészségügyi
intézményekre vonatkozóan a szakmai minimum követelményeit. E rendelkezés
alapján a beruházó önkormányzatoknak a már folyamatban lévõ kórházi
rekonstrukciók esetében is a rendeletben foglaltaknak megfelelõen - az ÁNTSZ-
szel egyeztetve - módosítani kellett a szakmai-mûszaki terveket, illetõleg az
orvosi mûszerek körét. Ezen új jogszabályi kötelezettség a folyamatban lévõ
kórházrekonstrukcióknál mind a mûszaki feltételek, mind pedig az orvosi
mûszerek mennyisége terén magasabb színvonalú megvalósítást kíván, mint amely
az eredeti tervekben szerepelt. A beruházó önkormányzatok - a
jogszabályváltozásból eredõ - kötelezettségüknek az eredetileg jóváhagyott
címzett támogatási elõirányzatból nem tudnak eleget tenni.
E körülményekre tekintettel négy folyamatban lévõ kórházrekonstrukciónál
merültek fel olyan nehézségek, melyek "orvoslása" rövid távon vált
szükségessé. Az 1994-ben kezdõdött Tolna Megyei Kórház, valamint az 1996-ban
indult Váci Jávorszky Ödön Kórház, a Sátoraljaújhelyi Városi Kórház és az
Orosházi Városi Kórház beruházásáról egyértelmûen elmondható, hogy kizárólag
minõségi jellegû (nem pedig mennyiségi) rekonstrukcióról van szó:
* A Tolna Megyei Kórház esetében rendkívül nagy technológia igényû - mûtéti
és diagnosztikai tömbre vonatkozó - beruházás van folyamatban, ahol az
orvostechnológián túlmenõen az épület gépészeti rendszere is speciális és
rendkívül költséges megoldásokat kíván. További forrás biztosítása nélkül a
jelenleg 50-60 %-os készültségû beruházás nem folytatható, mely rendkívüli
veszélyeket jelentene a megye egészségügyi ellátása szempontjából.
* Az Orosházi Városi Kórház beruházása esetében az eredetileg jóváhagyott
címzett támogatási elõirányzatból nem valósítható meg a mûtõblokk
klímarendszere, valamint az orvosi gázellátás bõvítése. Ezek hiányában a
kórház mûködõképessége nem biztosítható, ezért javasoljuk a befejezéshez
szükséges támogatás elfogadását.
* A Sátoraljaújhelyi Városi Kórház esetében a sebészeti osztályt, illetve a
mûtõket érintõ rekonstrukciós feladat esetében - tekintettel azok
mûszerigényére - különösen jelentõs az egészségügyi minimumfeltételekben
bekövetkezett változás hatása, mely a beruházás összköltségét növeli.
* A Váci Jávorszky Ödön Kórház az eredeti elképzelések szerint új épületben
helyezte volna el a központi gyógyszertárat és a sterilizálót, azonban - a
költségtakarékosság figyelembe vételével - felülvizsgálták a korábbi döntést,
melynek eredményeként a meglévõ épületben történõ elhelyezés és az eredetileg
tervezett alapterület csökkentése mellett döntöttek. Az önkormányzat által
lefolytatott közbeszerzési eljárás eredménye azonban azt mutatja, hogy ezen
racionális és szûkített elképzelés megvalósításához is további központi
támogatás szükséges
A bemutatott - szakmailag szükséges és pénzügyileg indokolt - rekonstrukciós
elképzelések megvalósítása csak a központi költségvetés összesen 1.175.263
ezer forint összegû támogatásával valósítható meg.
A javaslatunk az egészségügyi reform célkitûzéseivel, az egészségügy terén
folyamatban lévõ struktúra-átalakítással összhangban van, e
kórházrekonstrukciók ugyanis - ismételten jelezzük - csak minõségi fejlesztést
tartalmaznak, azonban ágyszámbõvítéssel és szakmai profilbõvítéssel nem
járnak.
E beruházások befejezéséhez szükséges forrásigény megállapítása során a
megfelelõ színvonalú ellátás biztosítása és a költségvetés reális pénzügyi
lehetõségei egyaránt kellõ hangsúlyt kaptak.
A szükséges további támogatás forrását a helyi önkormányzatok címzett és
céltámogatásáról ez év november 1-jétõl történõ lemondásokból javasoljuk
biztosítani. E lemondások javasolt felhasználása a jelenleg hatályos
jogszabályok szerint ily módon nem lehetséges, ezért e jogcím megteremtéséhez
szükséges a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló 1996. évi
CXXIV. törvény módosítása. A forrás tehát ebben az évben áll rendelkezésre,
ezért kérjük a törvényjavaslat házszabálytól való eltéréssel történõ
tárgyalását.
Ahhoz, hogy az Országgyûlés a javasolt többlettámogatásról dönthessen, az
említett beruházások esetében továbbá felmentést kell adni e támogatás
keretszabályait rögzítõ törvény egy rendelkezése alól. A helyi önkormányzatok
címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, többször módosított 1992. évi
LXXXIX. törvény 16. § (1) bekezdése értelmében ugyanis "a beruházás mûszaki
tartalmának változtatásából, az ár- és árfolyamváltozásból, valamint a
kivitelezés átütemezésébõl származó többletköltség miatt az önkormányzatot a
beruházás összköltségéhez képest további központi támogatás nem illeti meg".
Budapest, 1997. november 28.
Gaál Gyula sk. Soós Gyõzõ
SZDSZ MSZP
Eleje Honlap