1

MAGYAR KÖZTARSASAG KORMANYA

T/4230.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a Kormány tagjai és az államtitkárok

jogállásáról és felelõsségérõl

elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1997. április

1

1997. évi ... törvény

a Kormány tagjai és az államtitkárok

jogállásáról és felelõsségérõl

Az Országgyûlés az Alkotmány 39.§-a (2) bekezdésének végrehajtására

a következõ törvényt alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A törvény hatálya

1.§

A törvény hatálya kiterjed a miniszterelnökre, a miniszterekre, a

politikai és a közigazgatási államtitkárokra, valamint a helyettes

államtitkárokra (a továbbiakban együtt: állami vezetõk).

A választhatóság és a kinevezés feltételei

2.§

Miniszterelnökké megválasztható, illetõleg egyéb állami vezetõvé

kinevezhetõ minden büntetlen elõéletû, választójoggal rendelkezõ magyar

állampolgár. A közigazgatási államtitkári, valamint a helyettes államtitkári

kinevezés feltétele még a felsõfokú iskolai végzettség, valamint - ha e

törvény eltérõen nem rendelkezik - a közigazgatási szakvizsga, vagy azzal

egyenértékû képesítés.

Az összeférhetetlenség

3.§

(1) Az állami vezetõ

a)az Alkotmány vagy törvény eltérõ rendelkezése hiányában további

munkavégzésre irányuló jogviszonyt (ide értve a felügyelõ bizottsági

tagságot, gazdasági társaság, illetve szövetkezet vezetõ tisztségét,

valamint alapítvány kezelõszervezetének tagságát is) nem létesíthet, kivéve,

ha az tudományos, oktatói, mûvészeti, lektori, szerkesztõi, valamint jogi

oltalom alá esõ szellemi tevékenységre irányul;

b)a munkaköri feladatainak ellátásából eredõ nyilvános szerepléséért

díjazásban nem részesülhet.

(2) Az állami vezetõ nem folytathat olyan tevékenységet, amely

hivatalához méltatlan, továbbá a közigazgatási és a helyettes államtitkár

olyan tevékenységet sem, amely a pártatlan, befolyástól mentes mûködését

veszélyeztetné.

(3) A Kormány tagja és a politikai államtitkár nem lehet

érdekképviseleti szervezet tisztségviselõje.

(4) A közigazgatási és a helyettes államtitkár pártban,

szakszervezetben és helyi, kisebbségi, valamint társadalombiztosítási

önkormányzatban tisztséget nem viselhet, a felsorolt szervezetek nevében vagy

érdekében nyilvános közszerepléssel járó tevékenységet nem folytathat.

(5) Ha a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár

országgyûlési, helyi vagy kisebbségi önkormányzati képviselõi, illetõleg

társadalombiztosítási önkormányzati, szakszervezeti, továbbá polgármesteri

választáson jelöltetni kívánja magát, köteles e szándékát a választáson

jelöltként való indulásának az illetékes választási szervnél történõ

bejelentését követõ munkanapon a munkáltatói jogkör gyakorlójának bejelenteni.

A bejelentéstõl a választás hivatalos eredményének közzétételéig, illetõleg

megválasztása esetén mandátuma igazolásáig a közigazgatási, illetve a he-

lyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya szünetel.

(6) A közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati

jogviszonya az országgyûlési, helyi, kisebbségi, valamint

társadalombiztosítási önkormányzati képviselõvé, polgármesterré, illetõleg

szakszervezeti tisztségviselõvé történõ megválasztásával megszûnik.

4.§

(1) Az állami vezetõ a megválasztásától, illetõleg kinevezésétõl

számított harminc napon belül köteles a vele szemben fennálló

összeférhetetlenségi okot megszüntetni.

(2) Ha az állami vezetõ az (1) bekezdésben írt kötelezettségének az

elõírt ideig nem tesz eleget, vagy a tisztsége gyakorlása során vele szemben

összeférhetetlenségi ok merül fel

a)a miniszterelnök esetében bármely országgyûlési képviselõ írásbeli

indítványára - az összeférhetetlenségi ügyekkel foglalkozó bizottsága

véleményének kikérése után - az Országgyûlés;

b)a miniszter, a politikai és a közigazgatási államtitkár esetében a

miniszterelnök írásbeli indítványára a köztársasági elnök;

c)a helyettes államtitkár esetében a miniszternek a közigazgatási államtitkár

javaslatára tett írásbeli indítványa alapján a miniszterelnök

az indítvány kézhezvételétõl számított harminc napon belül dönt az

összeférhetetlenség kérdésében.

(3) Ha az eljárás ideje alatt az állami vezetõ a vele szemben

fennálló összeférhetetlenségi okot megszünteti, az összeférhetetlenség

megállapítását mellõzni lehet.

A jogviszony keletkezése

5.§

(1) Az állami vezetõ e jogviszonya a megválasztásáról szóló,

illetõleg a kinevezési okmányban rögzített napon kezdõdik.

(2) Az állami vezetõ a megválasztása, illetõleg a kinevezése után

esküt tesz.

(3) A miniszterelnök és a miniszter (a továbbiakban együtt: a

Kormány tagja) az Országgyûlés elõtt (Alkotmány 33.§ (5) bekezdés), a

politikai és a közigazgatási államtitkár a köztársasági elnök elõtt, a

helyettes államtitkár a miniszterelnök elõtt tesz esküt.

(4) Az állami vezetõ az eskütételt követõen kezdheti meg mûködését.

(5) A politikai, a közigazgatási és a helyettes államtitkár által

teendõ eskü szövegét a törvény melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

A politikai vezetõk

A mentelmi jog

6.§

(1) A Kormánynak azt a tagját, aki nem országgyûlési képviselõ, csak

tettenérés esetén lehet õrizetbe venni és a miniszterelnök ellen csak az

Országgyûlés, a Kormány többi tagja ellen pedig a köztársasági elnök elõzetes

hozzájárulásával lehet büntetõeljárást indítani vagy folytatni, továbbá

büntetõ eljárásjogi kényszerintézkedést alkalmazni.

(2) A mentelmi jog felfüggesztésére irányuló indítványt a vádirat

benyújtásáig a legfõbb ügyész, azt követõen, illetõleg magánvádas ügyben a

bíróság terjeszti elõ az Országgyûlés elnökéhez, illetve a köztársasági

elnökhöz. Az indítványt a Kormány tagjának tettenérése esetén haladéktalanul

elõ kell terjeszteni.

(3) A mentelmi ügy során az érintett kormánytag jogosult ismertetni

álláspontját.

(4) A mentelmi jog felfüggesztése tárgyában hozott döntés csak arra

az ügyre vonatkozik, amelyre az indítványt elõterjesztették.

(5) A Kormány tagja a mentelmi jogáról nem mondhat le. E jogát

mindenki köteles tiszteletben tartani. A Kormány tagja köteles mentelmi

jogának megsértését az Országgyûlés elnökének, illetve a köztársasági elnöknek

haladéktalanul bejelenteni, aki a szükséges intézkedést haladéktalanul

megteszi.

(6) A köztársasági elnök a mentelmi jog felfüggesztésére irányuló

indítványról annak kézhezvételétõl számított harminc napon belül dönt.

(7) Az Országgyûlésnek a mentelmi jog felfüggesztésével kapcsolatos

eljárására az országgyûlési képviselõk mentelmi jogára vonatkozó szabályok

megfelelõen irányadóak.

A miniszterelnök

7.§

A miniszterelnök megbízatásának megszûnése egybeesik a Kormány

megbízatásának megszûnésével (Alkotmány 33/A.§).

8.§

A miniszterelnök, illetõleg a Kormány a köztársasági elnök útján az

Országgyûlés elnökéhez intézett írásbeli nyilatkozatával - harminc napos

lemondási idõ megjelölésével - lemondhat megbízatásáról. A köztársasági elnök

legkésõbb a nyilatkozat kézhezvételétõl számított harmadik napon köteles

továbbítani a lemondó nyilatkozatot. Az Országgyûlés elnöke legkésõbb a

nyilatkozat kézhezvételét követõ ülésnapon tájékoztatja az Országgyûlést.

9.§

Ha a miniszterelnök megbízatásának megszûnésére az Alkotmány 33/A.§-

ának b)-d) pontja alapján kerül sor, ennek tényét az Országgyûlés elnöke

jelenti be az Országgyûlésnek.

10.§

A miniszterelnök megbízatásának megszûnése esetén - kivéve, ha az

Országgyûlés a miniszterelnöktõl a bizalmat megvonta és új miniszterelnököt

választott (Alkotmány 39/A.§ (1) bekezdés) - a köztársasági elnök harminc

napon belül javaslatot tesz az új miniszterelnök személyére.

A miniszter

11.§

(1) A miniszter a jogszabályban elõírt feladat- és hatáskörében

önállóan jár el és ezért felelõsséggel tartozik.

(2) A miniszter tekintetében törvény eltérõ rendelkezése hiányában a

munkáltatói jogokat a miniszterelnök gyakorolja.

12.§

A miniszter készíti elõ és ellenjegyzi a köztársasági elnöknek azt

az Alkotmány szerint ellenjegyzést igénylõ intézkedését, amely jogszabály vagy

a Kormány döntése alapján a feladat-, illetve hatáskörébe tartozik.

13.§

A minisztert akadályoztatása esetén

a)az Országgyûlés ülésén a politikai államtitkár - akadályoztatása esetén a

miniszterelnök által kijelölt másik miniszter - helyettesíti; a tárca

nélküli minisztert a miniszterelnök által kijelölt másik miniszter helyette-

síti;

b)a Kormány ülésén a politikai államtitkár, tárca nélküli miniszter esetében a

miniszterelnök által kijelölt másik miniszter helyettesíti; a politikai

államtitkár akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár tanácskozási

joggal részt vehet a Kormány ülésén;

c)az Országgyûlés bizottsága ülésén a politikai államtitkár, akadályoztatása

esetén a miniszter által kijelölt állami vezetõ, vagy állásfoglalásra

jogosult köztisztviselõ, illetve a fegyveres szervek hivatásos állományú

tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 42.§-a (2)

bekezdése a) pontjának alkalmazása esetén a hivatásos állomány tagja,

továbbá tárca nélküli miniszter esetén az irányítási jogköre alá tartozó

személyes megbízottja képviselheti;

d)a köztársasági elnök intézkedésének kezdeményezésében és intézkedésének

ellenjegyzésében a miniszterelnök által kijelölt másik miniszter

helyettesíti;

e)a jogszabály kiadásában - a helyettesített miniszter politikai

államtitkárának, akadályoztatása esetén közigazgatási államtitkárának, tárca

nélküli miniszter esetében pedig a hivatala vezetõjének ellenjegyzése mel-

lett - a miniszterelnök által kijelölt másik miniszter helyettesíti;

f)az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadásában a politikai államtitkár,

akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár helyettesíti; tárca

nélküli miniszter esetében a helyettesített miniszter hivatala vezetõjének

ellenjegyzése mellett a miniszterelnök által kijelölt másik miniszter

helyettesíti;

g)a kormányelõterjesztések benyújtásakor a politikai államtitkár,

akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár; tárca nélküli miniszter

esetében a helyettesített miniszter hivatala vezetõjének ellenjegyzése

mellett a miniszterelnök által kijelölt másik miniszter helyettesíti.

14.§

A miniszter a miniszterelnök útján a köztársasági elnökhöz intézett

írásbeli nyilatkozatával - tizenöt és harminc nap közötti lemondási idõ

megjelölésével - bármikor lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez

elfogadó nyilatkozat nem szükséges.

15.§

A miniszterelnök bármikor javaslatot tehet a köztársasági elnöknek a

miniszter felmentésére.

16.§

(1) Ha a miniszter tisztsége gyakorlása során, azzal összefüggésben

szándékos jogszabálysértést követett el, és ennek tényét az arra hatáskörrel

rendelkezõ bíróság (ide nem értve az Alkotmánybíróságot) jogerõsen

megállapította, az országgyûlési képviselõk egyötöde írásban indítványozhatja

a miniszterelnöknél, hogy tegyen javaslatot a köztársasági elnöknek a

miniszter felmentésére.

(2) Az indítványt az alapul szolgáló jogerõs döntés meghozatalától

számított harminc napon belül lehet megtenni. Ha az adott ülésszak a harminc

nap eltelte elõtt befejezõdik, a határidõ számítása a következõ ülésszak

kezdetétõl folytatódik.

(3) A miniszterelnök az indítványról köteles az Országgyûlést annak

legközelebbi ülésnapján tájékoztatni, és az indítványra annak kézhezvételétõl

számított harminc napon belül az Országgyûlés ülésén - álláspontjának érdemi

indokolásával - személyesen válaszolni. A határidõ számítására egyebekben a

(2) bekezdés második mondatában foglaltak megfelelõen irányadók.

17.§

(1) A miniszter a tisztségébõl eredõ kötelezettség vétkes

megszegésével okozott kárért anyagi felelõséggel tartozik. A kártérítési

felelõsségre a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a

továbbiakban: Ktv.) kártérítési felelõsségre irányadó rendelkezéseit kell

megfelelõen alkalmazni az a)-e) pontban foglalt eltérésekkel:

a)gondatlan károkozás esetén a kártérítés mértéke a miniszter két havi

illetményének összegét nem haladhatja meg;

b)a Ktv. 57.§-ának (2) bekezdése a)-c) pontjában felsorolt esetekben gondatlan

elkövetés esetén a miniszter hat havi illetménye erejéig felel;

c)a miniszter tekintetében a munkáltatói jogkör gyakorlójának a

miniszterelnököt kell tekinteni;

d)a kijelölt vizsgálóbiztos legalább politikai államtitkári megbízatást

betöltõ állami vezetõ;

e) az eljáró tanács tagjai a miniszterelnök által felkért miniszterek.

(2) A miniszternek a megbízatásával összefüggésben okozott kárért a

minisztérium a Ktv. 71.§-a (2) bekezdésének rendelkezései szerint tartozik

felelõsséggel.

18.§

(1) Ha a miniszter megbízatása a Kormány megbízatásának megszûnése

miatt szûnik meg (Alkotmány 33/B.§ a) pont), az új miniszter kinevezéséig

gyakorolja hatáskörét.

(2) A miniszteri megbízatás megszûnésének egyéb eseteiben (Alkotmány

33/B.§ b)-f) pont) a miniszterelnök a Kormány tagjai közül jelöli ki azt a

helyettest, aki az új miniszter kinevezéséig gyakorolja a miniszter

hatáskörét.

(3) Ha a miniszter megbízatása az Alkotmány 33/B.§-ának b),

illetõleg d)-e) pontja alapján szûnik meg, ennek tényét a köztársasági elnök

állapítja meg.

19.§

A miniszter megbízatásának megszûnése esetén - kivéve, ha a Kormány

megbízatása is megszûnik (Alkotmány 33/A.§) - a miniszterelnök harminc napon

belül javaslatot tesz az új miniszter személyére, illetõleg feladatának

ellátásával más minisztert bíz meg.

A politikai államtitkár

20.§

(1) A politikai államtitkár feladata a miniszter országgyûlési

képviseletének elõsegítése, az Országgyûlésben képviselettel rendelkezõ pártok

képviselõcsoportjaival, illetve a pártokhoz nem tartozó képviselõkkel való

kapcsolattartás, a társadalmi, gazdasági érdekképviseletekkel való

együttmûködés koordinálása, valamint - amennyiben törvény, a Kormány, a

miniszterelnök vagy a miniszter eltérõen nem rendelkezik - a miniszter

helyettesítése, továbbá a miniszterelnök vagy a miniszter által hatáskörébe

utalt ügyek ellátása.

(2) Politikai államtitkár meghatározott feladat elvégzésére is

kinevezhetõ.

(3) A politikai államtitkár tekintetében - törvény eltérõ

rendelkezése hiányában - a munkáltatói jogokat a miniszterelnök, illetve a

miniszter gyakorolja.

(4) A politikai államtitkár a hatáskörének gyakorlásáért a

miniszternek, illetõleg a miniszterelnöknek felelõsséggel tartozik.

(5) A politikai államtitkárt akadályoztatása esetén a munkáltatói

jogkör gyakorlója által kijelölt állami vezetõ helyettesíti.

21.§

A politikai államtitkárt a miniszterelnök javaslatára a köztársasági

elnök nevezi ki. A miniszterelnök a javaslatának megtétele elõtt kikéri a

miniszter véleményét.

22.§

A politikai államtitkár kártérítési felelõsségére, illetve a

politikai államtitkárnak okozott kár megtérítésére a 17.§ rendelkezéseit kell

megfelelõen alkalmazni azzal, hogy a vizsgálóbiztos és az eljáró bizottság

tagja a miniszterelnök által felkért, legalább politikai államtitkári

megbízatást betöltõ állami vezetõ.

23.§

(1) A politikai államtitkár megbízatása a Kormány megbízatásának a

megszûnéséig tart, azonban a politikai államtitkár az új Kormány

megalakulásáig hivatalban marad.

(2) A politikai államtitkár megbízatása az (1) bekezdésben

foglaltakon túlmenõen megszûnik:

a) lemondásával;

b) felmentésével;

c) halálával;

d) választójogának elvesztésével;

e) összeférhetetlenségének megállapításával.

24.§

A politikai államtitkár a miniszter, valamint a miniszterelnök útján

a köztársasági elnökhöz intézett írásbeli nyilatkozatával - tizenöt és harminc

nap közötti lemondási idõ megjelölésével - bármikor lemondhat megbízatásáról.

A lemondás érvényességéhez elfogadó nyilatkozat nem szükséges.

25.§

A politikai államtitkárt a miniszterelnök javaslatára a köztársasági

elnök menti fel. A miniszterelnök a javaslatának megtétele elõtt kikéri a

miniszter véleményét.

26.§

Ha a politikai államtitkár megbízatása a 23.§ (2) bekezdése a)

pontja alapján, valamint c)-d) pontja alapján szûnik meg, ennek tényét a

köztársasági elnök állapítja meg.

III. fejezet

A szakmai vezetõk

A közigazgatási államtitkár

27.§

(1) A közigazgatási államtitkár a miniszter irányítása alatt, a

jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelõen vezeti a

minisztérium hivatali szervezetét. A közigazgatási államtitkárnak a politikai

államtitkár csak a minisztert helyettesítõ jogkörében adhat utasítást.

(2) A közigazgatási államtitkár tekintetében a munkáltatói jogokat -

ha e törvény eltérõen nem rendelkezik - a miniszter gyakorolja.

28.§

A közigazgatási államtitkárt a miniszterelnök javaslatára a

köztársasági elnök határozatlan idõre nevezi ki. A miniszterelnök

elõterjesztését a miniszter javaslata alapján teszi meg.

29.§

(1) A közigazgatási államtitkár közszolgálati jogviszonya a 23.§ (2)

bekezdésének a)-e) pontjában felsorolt okok alapján, illetõleg hivatalvesztés

fegyelmi büntetéssel, továbbá a 3.§ (6) bekezdésében foglalt esetben szûnik

meg.

(2) Ha a közigazgatási államtitkár közszolgálati jogviszonya a 23.§

(2) bekezdésének a), illetve c)-d) pontjai, valamint a 3.§ (6) bekezdése

alapján szûnik meg, ennek tényét a köztársasági elnök állapítja meg.

(3) A közigazgatási államtitkár közszolgálati jogviszonyának

megszûnése esetén az új közigazgatási államtitkár személyére a javaslatot a

miniszterelnök harminc napon belül teszi meg.

30.§

(1) A közigazgatási államtitkár - a miniszter, valamint a

miniszterelnök útján - a köztársasági elnökhöz intézett írásbeli

nyilatkozatával bármikor, harminc napos lemondási idõ megjelölésével lemondhat

a közszolgálati jogviszonyáról. A lemondás érvényességéhez elfogadó nyilatko-

zat nem szükséges.

(2) A közigazgatási államtitkár lemondása esetén három hónapon

keresztül havi illetményének megfelelõ összegû juttatásra jogosult.

(3) Ha a közigazgatási államtitkár a (2) bekezdés szerinti idõtartam

alatt újabb állami vezetõi megbízást kap, a juttatás csak arra az idõre illeti

meg, amíg állami vezetõi megbízatást nem töltött be.

(4) A közigazgatási államtitkár írásbeli kérelmére a juttatást,

illetve annak még fennmaradt részét egy összegben kell kifizetni, a kérelem

kézhezvételétõl számított tizenöt napon belül.

31.§

(1) A közigazgatási államtitkárt a miniszterelnök javaslatára a

köztársasági elnök menti fel. A miniszterelnök elõterjesztését a miniszter

javaslata alapján teszi meg. A felmentést - kivéve, ha arra nyugállományba

helyezés miatt kerül sor - nem kell megindokolni.

(2) A közigazgatási államtitkár számára felmentését megelõzõen -

kivéve ha arra nyugállományba helyezése miatt kerül sor - képzettségének,

végzettségének megfelelõ vezetõ beosztást kell felajánlani valamely központi

közigazgatási szervnél.

(3) Ha a közigazgatási államtitkár a felajánlott vezetõ beosztást

elfogadja, az új kinevezésétõl (megbízatásától) számított hat hónapon át

megilleti a korábbi illetménye és az új illetménye különbségének összege, ha

az elõbbi magasabb volt.

(4) Ha a közigazgatási államtitkár a felajánlott állást nem fogadja

el, hat hónapi felmentési idõ illeti meg, amelynek idõtartama alatt a

munkavégzési kötelezettség alól mentesül.

(5) A közigazgatási államtitkárt felmentése esetén - kivéve, ha a

felmentésre nyugállományba helyezése miatt kerül sor - a felmentési idõre járó

illetményén túl végkielégítés illeti meg.

(6) Végkielégítés címén a Ktv. 19.§-a szerinti összegre, továbbá

ezen túlmenõen, ha a közigazgatási vagy helyettes államtitkárként eltöltött

ideje együttesen

a) a három évet nem haladja meg, hat havi;

b) a három évet meghaladja, tizenkét havi

illetményének megfelelõ összegre jogosult.

(7) Ha a közigazgatási államtitkár felmentésére nyugállományba

helyezése miatt kerül sor, a (4) bekezdés szerinti feltételekkel hat hónapi

felmentési idõ illeti meg.

32.§

(1) A fegyelmi vétséget elkövetõ közigazgatási államtitkárral

szemben kiszabható fegyelmi büntetések:

a)megrovás;

b)a megemelt alapilletménynek az illetményrendszer szerinti illetményre

történõ csökkentése;

c)személyi illetmény visszavonása;

d)a Ktv-ben meghatározott külön juttatás csökkentése, megvonása;

e)hivatalvesztés.

(2) A közigazgatási államtitkár fegyelmi ügyében érdemi határozatot

hozó három tagú fegyelmi tanács elnöke a miniszter, tagjai pedig - a miniszter

javaslata alapján, a miniszterelnök által felkért - az eljárás alá vonttal

azonos megbízatású köztisztviselõk.

(3) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti esetben a hivatalvesztést a

fegyelmi tanácsnak a miniszterelnök útján elõterjesztett javaslatára a

köztársasági elnök mondja ki.

(4) A fegyelmi tanács hivatalvesztés büntetés kiszabására irányuló

javaslatát - amely együtt jár a közigazgatási államtitkár állásából való

felfüggesztéssel - a közigazgatási államtitkár részére kézbesíteni kell. A

közigazgatási államtitkár a javaslattal szemben a Ktv. szabályai szerint

munkaügyi bírósághoz fordulhat. A bíróság jogerõs döntéséig a javaslat nem

terjeszthetõ a miniszterelnök elé.

33.§

A Ktv. kizáró rendelkezése hiányában a közigazgatási államtitkár

köztisztviselõi jogviszonyára az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a

Ktv-t kell alkalmazni.

A helyettes államtitkár

34.§

(1) A helyettes államtitkár a jogszabályoknak és a szakmai

követelményeknek megfelelõen irányítja a minisztérium - miniszter által

feladatkörébe utalt - szervezeti egységeinek munkáját és dönt a hatáskörébe

utalt ügyekben. A helyettes államtitkár tevékenységét a közigazgatási ál-

lamtitkár irányítása alapján végzi.

(2) A miniszter által kijelölt helyettes államtitkár helyettesíti a

közigazgatási államtitkárt, ha az akadályoztatva van feladata ellátásában, a

minisztert azonban nem helyettesítheti.

(3) A helyettes államtitkárt akadályoztatása esetén a közigazgatási

államtitkár által kijelölt helyettes államtitkár helyettesíti.

35.§

(1) A helyettes államtitkárt a miniszter javaslatára a

miniszterelnök nevezi ki határozatlan idõre. A miniszter javaslatának

megtétele elõtt kikéri a közigazgatási államtitkár véleményét.

(2) A minisztérium feladataihoz igazodóan a helyettes államtitkárok

számát minisztériumonként a Kormány állapítja meg.

(3) A helyettes államtitkár tekintetében a munkáltatói jogokat - ha

e törvény eltérõen nem rendelkezik - a közigazgatási államtitkár gyakorolja.

36.§

(1) A helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya a 23.§ (2)

bekezdésének a)-e) pontjában felsorolt okok alapján, valamint hivatalvesztés

fegyelmi büntetéssel, továbbá a 3.§ (6) bekezdésében foglalt esetben szûnik

meg.

(2) Ha a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya a 23.§ (2)

bekezdésének a), illetõleg c)-d) pontja, valamint a 3.§ (6) bekezdése alapján

szûnik meg, ennek tényét a miniszterelnök állapítja meg.

37.§

A helyettes államtitkár a miniszter útján a miniszterelnökhöz

intézett írásbeli nyilatkozatával - harminc napos lemondási idõ megjelölésével

- bármikor lemondhat közszolgálati jogviszonyáról. A lemondás érvényességéhez

elfogadó nyilatkozat nem szükséges. A lemondásra egyebekben a 30.§-ban

foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

38.§

A helyettes államtitkárt a miniszter javaslatára a miniszterelnök

menti fel. A miniszter javaslatának megtétele elõtt kikéri a közigazgatási

államtitkár véleményét. A helyettes államtitkár felmentésére egyebekben a

31.§-ban foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

39.§

A fegyelmi vétséget elkövetõ helyettes államtitkárral szemben a 32.§

(1) bekezdésében meghatározott fegyelmi büntetések szabhatók ki. A 32.§ (1)

bekezdésének e) pontja szerinti esetben a hivatalvesztést a fegyelmi tanács

javaslatára a miniszterelnök mondja ki.

40.§

(1) A Ktv. kizáró rendelkezése hiányában a helyettes államtitkár

köztisztviselõi jogviszonyára az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a

Ktv-t kell alkalmazni.

(2) A tárca nélküli miniszter hivatalának vezetõjére a helyettes

államtitkárra irányadó rendelkezéseket kell megfelelõen alkalmazni.

A Miniszterelnöki Hivatal vezetõi

41.§

(1) A Miniszterelnöki Hivatal élén - a miniszterelnök

elõterjesztésének megfelelõen - miniszter vagy közigazgatási államtitkár áll.

A Miniszterelnöki Hivatalban abban az esetben is, ha a Hivatalt miniszter

vezeti, közigazgatási államtitkár, politikai és helyettes államtitkárok

mûködnek.

(2) A politikai államtitkárra egyebekben a 20-26.§-t, a

közigazgatási államtitkárra a 27-33.§-t, a helyettes államtitkárra pedig a 34-

40.§-t kell megfelelõen alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy ha a Hivatal élén

közigazgatási államtitkár áll, a minisztert egyébként megilletõ jogköröket a

miniszterelnök gyakorolja.

IV. fejezet

Az állami vezetõket megilletõ juttatások

42.§

(1) A Kormány tagja és a politikai államtitkár (a továbbiakban:

politikai tisztséget betöltõ vezetõ) társadalombiztosítási jogállására a

közszolgálati jogviszonyban állókra vonatkozó szabályok irányadók azzal, hogy

illetménye társadalombiztosítási, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék

alapjául szolgáló jövedelem.

(2) A politikai tisztséget betöltõ vezetõ megbízatásának idõtartama

- ideértve a 45.§ (1) bekezdésében meghatározott ellátás idõtartamát is -

közszolgálati jogviszonyban töltött idõnek, illetõleg nyugdíjra jogosító

szolgálati idõnek számít.

43.§

A politikai tisztséget betöltõ vezetõ minden naptári évben külön

juttatásként legalább egy havi illetményére, jubileumi jutalomra, továbbá

idegennyelv-tudási pótlékra a köztisztviselõkre vonatkozó szabályok szerint

jogosult.

44.§

(1) A politikai tisztséget betöltõ vezetõnek minden naptári évben

negyven munkanap szabadság jár.

(2) A szabadság igénybevételét a Miniszterelnöki Hivatalnál be kell

jelenteni.

(3) Az igénybe vett szabadságról a Miniszterelnöki Hivatal

nyilvántartást vezet.

45.§

(1) A politikai tisztséget betöltõ vezetõ, ha e tisztségét legalább

három évig betöltötte és megbízatása a Kormány megbízatásának megszûnésével,

felmentésével vagy halálával szûnik meg, további hat hónapon - lemondása ese-

tén pedig további három hónapon - keresztül a havi illetményének megfelelõ

összegû juttatásra jogosult, amely társadalombiztosítási, egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulék alapjául szolgáló jövedelem.

(2) A politikai tisztséget betöltõ vezetõ halála esetén a juttatás

az özvegyet (örököst) illeti meg. E juttatásból egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékot fizetni nem kell. E juttatás a hozzátartozói nyugellátás

megállapításakor a havi átlagkereset alapjául szolgáló keresetként nem vehetõ

figyelembe.

(3) Amennyiben a politikai tisztséget betöltõ vezetõ megbízatása az

(1) bekezdésben megjelölt okokból három évnél hamarabb szûnt meg, de legalább

egy évig tisztségét betöltötte, akkor az (1) bekezdésben megjelölt juttatás

50%-ára jogosult.

(4) Ha a politikai tisztséget betöltõ vezetõ megbízatásának

megszûnését követõen újabb állami vezetõi megbízatást kap, a juttatás csak

arra az idõre illeti meg, amíg állami vezetõi megbízatást nem töltött be.

(5) A politikai tisztséget betöltõ vezetõ írásbeli kérelmére,

illetve halála esetén a juttatást, illetve annak még fennmaradt részét a

kérelem kézhezvételétõl, illetve a halál tényérõl való hivatalos

tudomásszerzéstõl számított tizenöt napon belül egy összegben kell kifizetni.

46.§

(1) Öregségi nyugdíjra jogosult az a politikai tisztséget betöltõ

vezetõ, aki e tisztségét legalább három évig (harminchat hónapig) betöltötte

és akinek megbízatása a Kormány megbízatásának megszûnésével vagy felmentése

miatt szûnt meg, feltéve, hogy a vezetõ a megbízatásának megszûnését követõ

harmadik naptári év végéig az öregségi nyugdíjra egyébként jogosító korhatárt

betölti. Az öregségi nyugdíjra jogosultság megnyílásáig a vezetõ nyugdíjának

megfelelõ összeget a központi költségvetés - a Miniszterelnöki Hivatal útján -

a Nyugdíjbiztosítási Alap számára megtéríti. A megtérítés módjáról, illetõleg

az átutalási idõközökrõl a Miniszterelnöki Hivatal és az Országos Nyugdíj-

biztosítási Fõigazgatóság megállapodást köt.

(2) Ha a politikai tisztséget betöltõ vezetõ az öregségi nyugdíjra

jogosító korhatár betöltése elõtt újabb állami vezetõi megbízatást kap, e

megbízatás ideje alatt a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell. Minden ilyen

esetben a Miniszterelnöki Hivatal a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságot értesíti.

47.§

A miniszterelnök miniszterelnöki rezidencia használatára jogosult,

amelyet köteles igénybe venni. A rezidencia fenntartásának költségeit a

központi költségvetés fedezi.

48.§

(1) A miniszterelnököt megbízatásának megszûnését követõen -

kérelmére -, ha tisztségét legalább két éven át betöltötte és megbízatása nem

az Alkotmány 33/A.§ d)-e) pontjai alapján szûnt meg, megfelelõ lakóingatlanra

használati jog illeti meg. E jogosultság a volt miniszterelnök halála esetén

az özvegyet is megilleti.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt megfelelõ lakást a Miniszterelnöki

Hivatal biztosítja.

49.§

(1) A miniszterelnök a megbízatása megszûnésétõl számított további

egy évig személyes gépkocsihasználatra jogosult, ha megbízatása nem az

Alkotmány 33/A.§-ának d)-e) pontjai alapján szûnt meg.

(2) A miniszterelnököt megbízatása megszûnését követõen - ha

tisztségét legalább két éven át betöltötte és megbízatása nem az Alkotmány

33/A.§ d)-e) pontjai alapján szûnt meg - az (1) bekezdés szerinti idõtartam

elteltét követõen évi 30000 km keretig személyes gépkocsihasználat illeti meg,

feltéve, hogy a megbízatásának megszûnését követõ harmadik naptári év végéig

az öregségi nyugdíjra egyébként jogosító korhatárt betölti.

(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti feltételek fennállása esetén a

jogosultság a volt miniszterelnök özvegyét is megilleti évi 15000 km keretig.

(4) A személyes gépkocsihasználathoz a megfelelõ színvonalú

személygépkocsit és a gépjármûvezetõt a rendõrség (Köztársasági Õrezred)

biztosítja.

50.§

(1) A miniszterelnököt megbízatása megszûnését követõen két évig két

fõs titkárság alkalmazása illeti meg, ha megbízatása nem az Alkotmány 33/A.§

d)-e) pontjai alapján szûnt meg.

(2) A titkárság alkalmazásának személyi és dologi feltételeit a

Miniszterelnöki Hivatal biztosítja.

51.§

(1) A Kormány tagja részére a köztársasági elnök, a politikai, a

közigazgatási, valamint a helyettes államtitkár részére a miniszterelnök

igazolványt állít ki.

(2) Az állami vezetõk személyi anyagának nyilvántartását a

Miniszterelnöki Hivatal vezeti. A nyilvántartásra egyebekben a Ktv. VI.

fejezetében foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

52.§

(1) Az állami vezetõ köteles a részére járó juttatások

igénybevételéhez szükséges adatokat - ide értve az adatok megváltozását is -

haladéktalanul szolgáltatni.

(2) Az állami vezetõ a jogalap nélkül felvett juttatást az erre

irányuló felszólítás kézhezvételétõl számított tizenöt napon belül köteles

visszafizetni.

53.§

(1) Ha az állami vezetõ megbízatása (közszolgálati jogviszonya)

nyugdíjazása miatt szûnik meg, a megbízatására (közszolgálati jogviszonyára)

utaló megnevezést nyugdíjasként is viselheti.

(2) Ha a Kormány tagjának megbízatása nem az (1) bekezdés szerinti

okból szûnik meg, jogosult a "v. miniszterelnök", illetõleg a "v. miniszter"

megnevezést használni, feltéve, hogy a miniszterelnök megbízatása nem az

Alkotmány 33/A.§-ának d)-e) pontja alapján, a többi kormánytag megbízatása

pedig nem az Alkotmány 33/B.§ e)-f) pontja alapján szûnt meg.

54.§

(1) Az állami vezetõ

a)hivatali lakással való ellátásra, illetõleg lakásfenntartási térítésre;

b)személyes biztosításra;

c)napidíjra és ellátmányra;

d)személygépkocsi használatára;

e)a Kormányváró helyiségek használatára;

f)közigazgatási ("K") távbeszélõ-hálózat használatára;

g)egészségügyi ellátásra;

h)a Kormány központi üdülõjének használatára

a Kormány által meghatározottak szerint jogosult.

(2) A Kormány az államigazgatási szervnél fontos feladatot ellátó

személynek államtitkári, a miniszterelnök pedig helyettes államtitkári

illetményt, illetõleg juttatásokat biztosíthat.

(3) A Kormány meghatározott feladatok ellátására kormánybiztost

nevezhet ki. A kormánybiztos a miniszterelnök irányítása alatt mûködik,

munkáját titkárság segíti.

V. fejezet

Záró rendelkezések

55.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Magyar Népköztársaság

Minisztertanácsa tagjainak és az államtitkároknak jogállásáról és

felelõsségérõl szóló 1973. évi III. törvény, az ezt módosító 1989. évi IX.

törvény, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 8.§-ának (2) bekezdése,

9.§-a és az azt megelõzõ "Államtitkári rendelkezés" alcím, valamint a 49.§ (3)

bekezdése, az államtitkárok jogállásának átmeneti szabályozásáról szóló 1990.

évi XXXIII. törvény és az azt módosító, az állam tulajdonában lévõ vállalkozói

vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény 75.§-a, a gazdasági

stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.

törvény 157.§-a, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az

ahhoz kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések módosításáról szóló 1995. évi

CV. törvény 114.§-a, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás

tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 41.§-a,

továbbá a miniszterhelyettesekrõl szóló 1951. évi 6. törvényerejû rendelet

hatályát veszti.

(3) Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 13.§-a

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13.§ Az Alkotmánybíróság elnöke a miniszterelnökkel, az Alkotmánybíróság

többi tagja - köztük a helyettes elnök - a miniszterrel azonos illetményben,

illetõleg juttatásokban részesül."

(4) Az Állami Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a

továbbiakban: ÁSZ tv.) 14.§ (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Egyebekben az Állami Számvevõszék elnöke a minisztert, elnökhelyettesei a

közigazgatási államtitkárt megilletõ juttatásokra jogosultak."

(5) Az ÁSZ tv. 14.§-ának (5) bekezdése a következõ mondattal egészül

ki:

"A számvevõ igazgató a helyettes államtitkárt megilletõ juttatásokra

jogosult."

(6) Az országgyûlési képviselõk tiszteletdíjáról, költségtérítésérõl

és kedvezményeirõl szóló 1990. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Tv.) 1.§ (5)

bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az Országgyûlés elnöke az e törvényben meghatározottakon kívül egyebekben a

miniszterelnököt megilletõ juttatásokra jogosult."

(7) A Tv. 1.§-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi

(6) bekezdés számozása pedig (7) bekezdésre változik:

"(6) Az Országgyûlés alelnökei az e törvényben meghatározottakon kívül a

minisztereket megilletõ juttatásokra jogosultak."

(8) A Ktv. 1.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg

a jelenlegi (3) bekezdés megjelölése (4) bekezdésre változik:

"(3) A köztársasági elnök hivatalának, az Országgyûlés Hivatalának, az

Alkotmánybíróság Hivatalának vezetõje az államtitkárokkal, az országgyûlési

biztos hivatalának vezetõje, továbbá a hivatalvezetõk helyettesei, illetve a

hivatalvezetõ helyettesi besorolású vezetõk a helyettes államtitkárral azonos

illetményben, illetõleg juttatásban részesülnek."

(9) A Ktv. 2.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény hatálya nem terjed ki)

"a) az illetményrendszer kivételével, illetõleg a jogállásukról szóló

törvényben meghatározott kivételekkel a miniszterelnökre, a miniszterre és a

politikai államtitkárra,"

(10) A statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény 4.§-ának (2)

bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A KSH elnöke a közigazgatási államtitkárt, a KSH elnökhelyettesei pedig a

helyettes államtitkárt megilletõ illetményre és juttatásokra jogosultak."

(11) A Vtv. 42.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"42.§ A Gazdasági Versenyhivatal elnökét a miniszternek, elnökhelyetteseit a

közigazgatási államtitkárnak a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi

XXIII. törvényben foglaltak szerint megállapított havi illetményével azonos

díjazás, illetve azonos juttatások, a Versenytanács tagjait pedig a helyettes

államtitkárnak a hivatkozott törvény szerint megállapított havi illetményével

azonos díjazás illeti meg."

56.§

(1) E törvény hatálybalépésekor közigazgatási államtitkári, vagy

helyettes államtitkári tisztséget betöltõ személy az e kinevezésekhez a 2.§

szerint szükséges közigazgatási szakvizsgát, vagy az azzal egyenértékû

képesítést e törvény hatálybalépésétõl számított három éven belül köteles

letenni, illetõleg megszerezni.

(2) E törvény hatályba lépését követõen közigazgatási államtitkárrá

és helyettes államtitkárrá kinevezhetõ az is, aki a 2.§ szerinti képesítési

követelményekkel nem rendelkezik. Az így kinevezett közigazgatási, illetõleg

helyettes államtitkár köteles a kinevezését követõ egy éven belül a szükséges

képesítést megszerezni.

(3) Az állami vezetõk kötelesek részt venni a miniszterelnök által

meghatározott továbbképzésben.

(4) A 3.§ (1) bekezdésének a) pontjában foglalt összeférhetetlenségi

okokat - a közigazgatási államtitkárok és a helyettes államtitkárok

vonatkozásában - az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatósági tagjaira, a Magyar Nemzeti Bank jegybanktanácsának, illetve

felügyelõ bizottságának tagjaira nem kell alkalmazni.

(5) Ahol jogszabály államtitkárt, minisztériumi államtitkárt említ,

ezen értelemszerûen a politikai, illetõleg a közigazgatási államtitkárt kell

érteni.

(6) E törvény hatályba lépésekor címzetes államtitkári tisztséget

betöltõ személy megbízatását és címhasználatát e törvény nem érinti.

(7) A politikai tisztség betöltése idõtartamának számításánál az e

törvény szerinti politikai tisztségeket egybe kell számítani.

Melléklet a Kormány tagjai és az államtitkárok

jogállásáról és felelõsségérõl szóló

törvényjavaslathoz

Az eskü szövege a következõ:

"Én ..................... esküszöm, hogy hazámhoz: a Magyar Köztársasághoz,

annak népéhez hû leszek; az Alkotmányt és az alkotmányos jogszabályokat

megtartom; az állami és szolgálati titkot megõrzöm; megbízatásomhoz híven,

lelkiismeretesen járok el, és minden igyekezetemmel azon leszek, hogy a Magyar

Köztársaság fejlõdését elõmozdítsam.

(Az eskütevõ meggyõzõdése szerint:)

Isten engem úgy segéljen!"

I N D O K O L Á S

a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról

és felelõsségérõl szóló törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A többpártrendszeren alapuló parlamenti demokrácia fokozatos

megteremtése átalakítást igényelt a központi közigazgatás felépítésében és

ezzel szoros összefüggésben egyes vezetõ állami tisztségek jellegében is. E

korszerûsítési munka egyik elsõ eleme volt az államtitkárok jogállásának

átmeneti szabályozásáról szóló 1990. évi XXXIII. törvény. A törvény azonban

kettõs értelemben is csak részmegoldással szolgált. Egyrészt az államtitkárok

tekintetében is csupán a koalíciós kormányalakításhoz elengedhetetlenül

szükséges alapvetõ rendelkezéseket fogalmazta meg. Másrészt a szabályozás nem

terjedt ki a végrehajtó hatalom legmagasabb szintû vezetõ tisztségviselõire,

nevezetesen a kormánytagokra.

Az Alkotmányban foglaltaknak megfelelõ demokratikus állami

szervezetrendszer teljeskörû kiépítése nem képzelhetõ el az elõzõekben

említett állami vezetõi kör jogi helyzetére irányadó magas szintû, részletes

szabályok megalkotása nélkül. Erre tekintettel írja elõ az Alkotmány 39.§-ának

(2) bekezdése, hogy a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállását,

díjazását, továbbá felelõsségre vonásuk módját törvény szabályozza.

A díjazás tekintetében a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992.

évi XXIII. törvény megoldást jelent, egyéb tekintetben azonban a kormánytagok

és az államtitkári tisztséget betöltõ személyek jogállásának egységes

rendezésére még nem került sor. Ez annál is inkább indokolt, mert jelenleg e

tárgykörben különbözõ szintû, töredékes, az egységes elvet nélkülözõ

jogszabályok vannak hatályban.

A hatályos szabályozás az elõzõekben említett államtitkárokra

vonatkozó törvényen kívül alapvetõen két pilléren nyugszik. Az egyik

jogszabály, a jobbára már csak formálisan hatályosnak tekinthetõ, a Magyar

Népköztársaság Minisztertanácsa tagjainak és az államtitkároknak a jogállá-

sáról és felelõsségérõl szóló 1973. évi III. törvény. A tárgykört szabályozza

még az állami vezetõk munkaviszonyával összefüggõ egyes kérdésekrõl szóló

1077/1987.(XII.31.) MT határozat. Azon túlmenõen, hogy mindkét szabályozás

rendkívül elavult, az Alkotmánybíróság 49/1996.(X.25.) számú határozatával

alkotmányellenesnek is minõsítette és 1997. június 15. napjával

megsemmisítette azokat. Egyúttal megállapította, hogy az Országgyûlés

mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet követett el azzal, hogy nem

szabályozta törvényben az Alkotmányban foglaltaknak megfelelõen a kormánytagok

és az államtitkárok jogállását és felelõsségét.

Az Alkotmánybíróság döntésébõl eredõen a hivatkozott idõpontig

hatályba kell, hogy lépjen a tárgykörre vonatkozó új törvényi szabályozás,

ellenkezõ esetben az érintett személyi körre vonatkozó jogi rendezés -

különösen a kormánytagok vonatkozásában - rendkívül töredékes lesz.

Tekintve, hogy a tárgykör rendezése szoros összefüggést mutat az

Alkotmányban foglaltakkal a törvényjavaslatban foglalt korszerû rendezés az

Alkotmány bizonyos fokú korrekcióját is igényli.

A törvényjavaslat az Alkotmány hivatkozott rendelkezésének

végrehajtása érdekében elsõ ízben szabályozza átfogóan törvényi szinten a

kormánytagok és az államtitkárok jogállását.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Az 1-2.§-hoz

A Javaslat az Alkotmány 39.§ (2) bekezdésének megfelelõen rögzíti a

törvény személyi hatályát. A Javaslat meghatározza, hogy a hatálya a

miniszterelnökre, a miniszterekre, a politikai és közigazgatási

államtitkárokra, valamint a helyettes államtitkárokra terjed ki. Kinyilvánítja

továbbá, hogy minden büntetlen elõéletû, választójoggal rendelkezõ magyar

állampolgár megválasztható miniszterelnökké, illetõleg kinevezhetõ más állami

vezetõvé. A szakmai jellegû vezetõi állások esetében pedig a megfelelõ szakmai

színvonal biztosítása érdekében ezen túlmenõen meghatározott képesítési

feltételeket ír elõ.

A 3-4.§-hoz

A szabályozás tárgyát képezõ tisztségek kiemelkedõ jelentõségére

tekintettel a Javaslat szigorú összeférhetetlenségi szabályokat állapít meg.

Ennek megfelelõen fõ szabályként kizárt, hogy az állami vezetõ egyéb

munkavégzésre irányuló jogviszonyban álljon. Ily módon megelõzhetõ, hogy a

törvény hatálya alá tartozó vezetõket eljárásuk során egyéb irányú

tevékenységük befolyásolja. A Javaslat kimondja még, hogy az állami vezetõ nem

folytathat olyan tevékenységet, amely hivatalához méltatlan. Ezen túlmenõen a

közigazgatási államtitkári és a helyettes államtitkári tisztségeknél kizárt,

hogy betöltõjük pártban, szakszervezetben, helyi, kisebbségi, illetõleg

társadalombiztosítási önkormányzatban tisztséget viseljen, illetõleg ezek

nevében és érdekében nyilvános közszereplést vállaljon, továbbá nem folytathat

olyan tevékenységet sem, amely pártatlan, befolyástól mentes mûködését

veszélyeztetné. Amennyiben a közigazgatási vagy helyettes államtitkár,

országgyûlési, helyi vagy kisebbségi önkormányzati képviselõi, polgármesteri,

illetõleg a társadalombiztosítási önkormányzati választáson jelöltetni kívánja

magát, köteles e szándékát bejelenteni, s a bejelentéstõl a választás

hivatalos eredményének közzétételéig, illetõleg megválasztása esetén mandátuma

igazolásáig közszolgálati jogviszonya szünetel. E rendelkezés azért szükséges,

mert a megválasztást s a jelölést már aktív politizálás elõzi meg. A választás

eredményétõl függõen a közszolgálati jogviszony a megválasztás napjával

megszûnik vagy folytatódik.

Ha az állami vezetõ a megválasztásától, illetõleg kinevezésétõl

számított harminc napon belül nem szünteti meg a vele szemben fennálló

összeférhetetlenségi okot, vagy az tisztsége gyakorlása során merült fel vele

szemben, - indítványra - az összeférhetetlenség megállapítása következik,

amely a megbízatás megszûnését eredményezi. Ha idõközben az

összeférhetetlenségi okot megszünteti, akkor vele szemben az

összeférhetetlenség megállapítását mellõzni lehet.

Az 5.§-hoz

A Javaslat meghatározza az állami vezetõ jogviszonya keletkezésének

idõpontját. Ennek azért van jelentõsége, mert a jogviszonyt keletkeztetõ

okmányban rögzített idõponttól terjed ki rá a törvény hatálya. A jogviszony

keletkezését követõen az állami vezetõ esküt tesz a Javaslatban foglaltak

szerint. Az állami vezetõ csak az eskütételt követõen kezdheti meg mûködését.

II. Fejezet

A politikai vezetõk

A 6.§-hoz

Annak elkerülése érdekében, hogy a kormánytagok tevékenységét a

politikai motivációk esetleg indokolatlanul zavarják, a Javaslat - hasonlóan

más kiemelkedõ közjogi tisztséget viselõkhöz - korlátozott mentelmi jogot

biztosít a nem országgyûlési képviselõ kormánytagok részére. Ennek értelmében

õket csak tettenérés esetén lehet õrizetbe venni és velük szemben csak az

Országgyûlés, illetõleg a köztársasági elnök elõzetes hozzájárulása esetén

lehet büntetõeljárást indítani vagy folytatni, továbbá büntetõ eljárásjogi

kényszerintézkedést alkalmazni. A mentelmi jog annyiban is korlátozott, hogy a

szabálysértésre nem terjed ki.

A miniszterelnök

A 7-10.§-hoz

A Javaslat utal a miniszterelnök megbízatása megszûnésének

esetköreire, amelyek egybeesnek a Kormány megbízatása megszûnésének eseteivel.

Az Alkotmány 39/A.§-ának (3)-(5) bekezdései rendezik a Kormány

kötelezõ lemondásának eseteit. Természetesen a Kormány, illetve a

miniszterelnök ezen túlmenõen saját elhatározása alapján is lemondhat. Ennek

eljárási szabályait rögzíti garanciális szempontokra tekintettel a Javaslat.

Annak érdekében, hogy a miniszterelnöki megbízatás megszûnését

követõen belátható idõn belül megválasztásra kerülhessen az új miniszterelnök,

a Javaslat határidõt állapít meg a köztársasági elnök részére az új

miniszterelnök személyére vonatkozó javaslattételt illetõen.

A miniszter

A 11-13.§-hoz

Garanciális jelentõséggel bír a Javaslat azon rendelkezése, mely

szerint a miniszter jogszabályban elõírt feladat- és hatáskörében önállóan jár

el. Ezáltal teremthetõ meg ugyanis a miniszter felelõsségének alapja, illetve

rajzolódik ki a felelõsség terjedelme. A Javaslat megállapítja, hogy a

miniszter tekintetében törvény eltérõ rendelkezése hiányában a munkáltatói

jogokat a miniszterelnök gyakorolja.

A Javaslat részletesen rendezi a miniszter helyettesítésének

szabályait azokra az esetekre, amikor a miniszter ideiglenesen akadályoztatva

van feladatai ellátásában. Szükséges a differenciált helyettesítési rend

megállapítása a feladatok különbözõ jellegére tekintettel. A szabályozás során

a célszerûségi szempontokat, illetõleg a Kormány, valamint a minisztériumok

megfelelõ képviseletének biztosítását össze kellett hangolni a megfelelõ

szintû helyettesítés követelményével.

A 14-15.§-hoz

A Javaslat megbízatást megszüntetõ önálló jogcímként megállapítja a

miniszter lemondásának eljárási szabályait. A lemondás - ellentétben a

hatályos szabályozással - egyoldalú jognyilatkozat alapján történik, vagyis

érvényességéhez nincs szükség elfogadó nyilatkozatra. Ez a megoldás felel meg

az életszerûség és a korszerû szabályozás igényének, hiszen még formálisan sem

kényszeríthetõ senki arra, hogy akarata ellenére valamilyen megbízatást

továbbra is betöltsön.

A Javaslat a miniszterek felelõsségét elsõsorban politikai

vetületben szabályozza. Ezt fejezi ki az a szabály, amely szerint a

miniszerelnök bármikor indokolás nélkül javaslatot tehet a köztársasági

elnöknek a miniszter felmentésére.

A 16.§-hoz

A Javaslat a miniszternek az Országgyûlés irányában fennálló

felelõsségét erõsítõ szabályt állapít meg, amikor kimondja, hogy az

országgyûlési képviselõk egyötöde javasolhatja a miniszterelnöknek a miniszter

felmentését, ha jogerõsen megállapítást nyer, hogy a miniszter hivatali mû-

ködésével összefüggésben szándékosan jogszabályt sértett. A miniszterelnök

köteles az indítványra érdemben válaszolni, de természetesen az abban

foglaltak jogilag nem kötik, hiszen a Kormány testületi mûködéséért õ viseli a

felelõsséget, ezért mindenképpen a miniszterelnöknek indokolt biztosítani a

döntés lehetõségét az érintett kormánytag megbízatásának fenntartása, illetve

megszüntetése tekintetében.

A 17.§-hoz

Hiányzó szabályozást pótol a Javaslat, amikor rendelkezik a

miniszter kártérítési felelõsségérõl oly módon, hogy mögöttes szabályként a

köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt jelöli meg és

csak az eltérésekre tartalmaz kifejezett elõírásokat. Az eltérések egyébként a

tisztség kiemelkedõ jelentõségére tekintettel az általánosnál szigorúbb

elõírásokat jelentenek.

A 18-19.§-hoz

A Javaslat rögzíti, hogy a miniszteri megbízatás megszûnési

jogcímétõl függõen az új miniszter kinevezéséig a miniszter hatáskörét ki

gyakorolja. Annak érdekében továbbá, hogy az új miniszter kinevezésére minél

elõbb sor kerüljön, határidõt állapít meg a miniszterelnök részére, hogy

javaslatot tegyen az új miniszter személyére, vagy feladatainak ellátásával

más minisztert bízzon meg. Természetesen ez a szabály nem vonatkozik arra az

esetre, ha a miniszter megbízatásának megszûnése a Kormány megbízatásának

megszûnése miatt következett be.

A politikai államtitkár

A 20.§-hoz

Az államtitkárok jogállásának átmeneti szabályozásáról szóló 1990.

évi XXXIII. törvény vezette be a politikai államtitkári és a közigazgatási

államtitkári funkciót. A megkülönböztetés elvi alapja a minisztériumon belüli

politikai és igazgatási funkciók szétválasztása. Az eltelt idõszak igazolta a

két államtitkári tisztség szükségességét, ezért a Javaslat ezeket továbbra is

fenntartja.

A Javaslat abból indul ki, hogy a politikai államtitkár, mint a

miniszter politikai helyettese, elsõsorban az Országgyûlésben és a

minisztérium külsõ kapcsolataiban segíti a minisztert. Ezért a hatályos

szabályozáshoz képest bõvül a politikai államtitkár feladatköre, amely a

Javaslat szerint alapvetõen a miniszter országgyûlési képviseletének

elõsegítése, az Országgyûlésben képviselettel rendelkezõ pártok

képviselõcsoportjaival, illetve a pártokhoz nem tartozó képviselõkkel való

kapcsolattartás, valamint a miniszter helyettesítése, továbbá a miniszter,

illetõleg a miniszterelnök által hatáskörébe utalt ügyek ellátása.

Politikai államtitkárt meghatározott feladat ellátására is ki lehet

nevezni. Ebbõl következik, hogy ilyen kinevezésre a minisztériumokban is sor

kerülhet. Ugyanakkor a Javaslat megszünteti a jövõre vonatkozóan a címzetes

államtitkári kinevezés lehetõségét, amely tisztségre egyébként is a hatályos

szabályozás lényegében a politikai államtitkárokra vonatkozó rendelkezéseket

rendeli alkalmazni.

A politikai államtitkár hatáskörének gyakorlásáért a

miniszterelnöknek, illetõleg a miniszternek tartozik felelõsséggel.

A 21-22.§-hoz

A politikai államtitkárt a hatályos szabályozással egyezõen továbbra

is a köztársasági elnök nevezi ki a miniszterelnök javaslatára. A politikai

államtitkári tisztség bizalmi jellegére tekintettel a miniszterelnök

javaslatának megtétele elõtt kikéri a miniszter véleményét.

A Javaslat lényegében a miniszter kártérítési felelõsségére

vonatkozó szabályoknak megfelelõen rendezi a a politikai államtitkár

kártérítési felelõsségének szabályait.

A 23-26.§-hoz

A Javaslat részletesen szabályozza a politikai államtitkár

megbízatása megszûnésének eseteit. E beosztás politikai jellegét hangsúlyozza

az a szabály, amely szerint a politikai államtitkár megbízatása határozott

idejû, a Kormány megbízatásának megszûnéséig tart. A Javaslat részletesen

szabályozza ezen túlmenõen a megbízatás megszûnésének egyéb eseteit, és

rendezi ezzel összefüggésben a köztársasági elnök, a miniszterelnök és a

miniszter hatáskörét.

III. Fejezet

A szakmai vezetõk

A közigazgatási államtitkár

A 27-28.§-hoz

A hatályos szabályozással egyezõen továbbra is a legmagasabb rangú

szakmai vezetõ a minisztériumon belül a közigazgatási államtitkár. A Javaslat

a közigazgatási államtitkár feladatköre tekintetében megállapítja, hogy a

közigazgatási államtitkár a miniszter irányítása alatt a minisztérium hivatali

szervezetét vezeti. Mint a minisztérium elsõ igazgatási szakembere,

felelõssége alapvetõen a szakapparátus irányítására terjed ki.

A politikai és a közigazgatási államtitkár egyenrangúságát fejezi ki

az a szabály, amely szerint a politikai államtitkár a közigazgatási

államtitkár részére utasítást általában nem adhat, kivéve, ha ezt a minisztert

helyettesítõ jogkörében teszi.

A Javaslat szerint a közigazgatási államtitkárt a miniszterelnök

javaslatára a köztársasági elnök határozatlan idõre nevezi ki. Tekintve, hogy

a közigazgatási államtitkár megbízatása nem kötõdik a Kormány megbízatásához,

az adott Kormány mûködésétõl való ilyen értelmû függetlenség miatt indokolt,

hogy a miniszterelnök a kinevezés kapcsán kevésbé erõs jogosítvánnyal

rendelkezzen, mint a politikai államtitkár esetében. Erre figyelemmel a

Javaslat az adott tárca vezetõjének, a miniszternek a kezdeményezõ szerepét

hangsúlyozza, vagyis a közigazgatási államtitkár személyére vonatkozó

elõterjesztését a miniszterelnök a miniszter javaslata alapján teszi meg.

A 29-31.§-hoz

A Javaslat részletesen szabályozza a közigazgatási államtitkár

közszolgálati jogviszonya megszûnésének eseteit, valamint a közigazgatási

államtitkár feletti munkáltatói jogkör gyakorlásának kérdését.

A hatályos szabályozásnak megfelelõen a közigazgatási államtitkár

megbízatása - a politikai államtitkár megbízatásától eltérõen - nem szûnik meg

a Kormány megbízatásának megszûnésével. Ennek elsõdleges indoka, hogy a

politikai erõviszonyok esetleges megváltozása önmagában a minisztériumok

szakmai apparátusát ne érintse.

A köztisztviselõkrõl szóló rendelkezésekkel összhangban a Javaslat

szerint a közigazgatási államtitkár számára felmentését megelõzõen - kivéve,

ha arra nyugállományba helyezése miatt kerül sor - képzettségének és

végzettségének megfelelõ vezetõi állást kell felajánlani valamely központi

közigazgatási szervnél. A felajánlott állás elfogadása esetén a közigazgatási

államtitkárt az új kinevezésétõl számított hat hónapon keresztül megilleti a

korábbi és az új illetménye közötti különbség, ha az elõbbi magasabb volt. Ha

a közigazgatási államtitkár a felajánlott állást nem fogadja el, hat hónapi

felmentési idõ és végkielégítés illeti meg.

A 32-33.§-hoz

A Javaslat a közigazgatási államtitkár fegyelmi ügyére vonatkozó

speciális szabályokat tartalmazza. Felsorolja a kiszabható fegyelmi

büntetéseket és a fegyelmi eljárásnak a köztisztviselõk jogállásáról szóló

1992. évi XXIII. törvénytõl eltérõ szabályait.

A Javaslat értelmében a törvényben nem szabályozott kérdésekben a

közigazgatási államtitkárra - lévén köztisztviselõ - a köztisztviselõk

jogállásáról szóló törvényt kell alkalmazni.

A helyettes államtitkár

A 34-40.§-hoz

A minisztériumi szakmai hierarchiában a közigazgatási államtitkár

után a következõ szintet a helyettes államtitkári tisztség jelenti. Ezt fejezi

ki az a szabály is, amely szerint a helyettes államtitkár a miniszter által

meghatározott feladatkörében a közigazgatási államtitkár utasításai szerint

irányítja a minisztérium adott szervezeti egységeit, és dönt a hatáskörébe

utalt ügyekben.

A Javaslat meghatározza a helyettes államtitkár kinevezésének

módját. A kinevezés - lévén szakmai állásról

szó - határozatlan idõre történik. A Javaslat szerint minisztériumonként - a

minisztérium feladataihoz igazodva - a Kormány állapítja meg a helyettes

államtitkárok számát. Ez a megoldás egyrészt lehetõséget ad a feladatok

igényelte differenciálásra, másrészt azonban - megelõzve az esetleges túlzott

igényeket - korlátot is jelent a kinevezhetõ helyettes államtitkárok számát

illetõen.

A Javaslat részletesen szabályozza a helyettes államtitkár

megbízatása megszûnésének jogcímeit és ezek eljárási rendjét. Alapvetõ

jellegzetessége ezeknek a rendelkezéseknek, hogy lényegében a közigazgatási

államtitkárokra irányadó elõírások alkalmazását rendelik el, hiszen e tisztség

szakmai jellege azonos jogi garanciarendszer kiépítését igényli.

A Javaslat értelmében - hasonlóan a közigazgatási államtitkárhoz - a

törvényben nem szabályozott kérdésekben a helyettes államtitkárra - lévén

köztisztviselõ - a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvényt kell

alkalmazni.

A Miniszterelnöki Hivatal vezetõi

A 41.§-hoz

A Miniszterelnöki Hivatal speciális helyzetére tekintettel a

vonatkozó elõírásokat külön cím alatt szabályozza a tervezet. A

Miniszterelnöki Hivatal vezetésére vonatkozóan meghatározza a Hivatalban

mûködõ állami vezetõket és a törvény rájuk irányadó rendelkezéseit.

IV. Fejezet

Az állami vezetõket megilletõ juttatások

A 42-50.§-hoz

Az e fejezetben található rendelkezések egy része valamennyi állami

vezetõre vonatkozik, más részük csak a politikai tisztséget betöltõ állami

vezetõkre állapítanak meg elõírásokat. A kedvezmények egy része a megbízatás

megszûnéséhez kapcsolódik (pl. nyugdíjkedvezmény), ezekben az esetekben a

szabályozás differenciált és kizárja a kedvezménybõl azt az állami vezetõt,

akinek megbízatása egyértelmûen önhibájából szûnt meg (pl. összeférhetetlenség

miatt).

Alapvetõ jelentõségû, hogy a törvény alapján az állami vezetõket

megilletõ juttatások köre zárt, a Javaslat valamennyi adható juttatást

felsorolja. A juttatások közül a fontosabb esetekben a Javaslat határozza meg

a részletes szabályokat, míg a kisebb jelentõségû juttatások feltétel-

rendszerére vonatkozóan a Javaslat a Kormánynak ad a szabályozásra

felhatalmazást.

A Javaslat hiányt pótolva rendelkezik a politikai tisztséget betöltõ

vezetõ (kormánytag, politikai államtitkár) társadalombiztosítási jogállásáról,

külön juttatásairól, továbbá szabadságának mértékérõl, illetõleg öregségi

nyugdíjkedvezményérõl.

A Javaslat biztosítja a miniszterelnök részére megbízatása idejére a

miniszterelnöki rezidencia használatát, valamint rendelkezik a

miniszterelnököt megbízatása megszûnését követõen megilletõ kedvezményekrõl.

Az 51-53.§-hoz

A Javaslat az állami vezetõk számára igazolvány kiállításról

rendelkezik. A Javaslat az állami vezetõ számára adatszolgáltatási

kötelezettséget ír elõ. Az állami vezetõre vonatkozó személyi adatok

nyilvántartását a Miniszterelnöki Hivatal vezeti. A Javaslat megállapítja

továbbá, hogy az állami vezetõ a jogalap nélkül felvett juttatást köteles

visszafizetni.

A Javaslat szabályozza az állami vezetõt megbízatásának megszûnése

után megilletõ megnevezések használatát.

Az 54.§-hoz

A Javaslat felsorolja azoknak a kedvezményeknek a körét, amelyek az

állami vezetõket a Kormány által meghatározottak szerint illetik meg. A

Javaslat alapján a Kormány egyéni elbírálás alapján az államigazgatási

szervnél fontos feladatot ellátó személynek államtitkári, a miniszterelnök

pedig helyettes államtitkári illetményt, illetõleg juttatásokat biztosíthat.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

Az 55-56.§-hoz

A Javaslat egyrészt a hatályba lépésének idejét határozza meg,

illetõleg a tárgykört szabályozó elavult jogi rendelkezéseket helyezi hatályon

kívül. Egyúttal alapvetõ szabályozási hiányosságot pótolva a vonatkozó

törvényi elõírások módosításával megállapítja, hogy a nem kormányzati állami

vezetõket milyen kedvezmények illetik meg.

A Javaslat végül átmeneti és értelmezõ rendelkezéseket állapít meg a

közigazgatási szakvizsga letételével, az államtitkári besorolással, illetõleg

a politikai tisztség idõtartamának számításával kapcsolatban.

Eleje Honlap