1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2064.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a tervezõ- és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról

elõadó: dr. Baja Ferenc

Budapest, 1996. február hó.

1996. évi ..... törvény

a tervezõ- és szakértõ mérnökök valamint

építészek szakmai kamaráiról

Az Országgyûlés - a hazai hagyományokat és a fejlett demokráciák gyakorlatát

követve - a környezet alakítása, fejlesztése és védelme szempontjából

meghatározó tervezõ- és szakértõ mérnökök és építészek tevékenységének

jelentõségét elismerve, a szakmai és etikai elvek érvényesítéséhez szükséges

szakmai önigazgatást támogatva, a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

Általános rendelkezések

1. §

(1) Törvény, kormányrendelet, vagy miniszteri rendelet (a továbbiakban:

jogszabály) által engedélyhez és névjegyzékbe vételhez (továbbiakban

együtt: jogosultság) kötött önálló mérnöki és építészeti tervezõi és

mûszaki szakértõi tevékenység (továbbiakban együtt: mérnöki illetve

építészeti tevékenység) csak az ezen törvényben szabályozott kamarai

tagság alapján folytatható.

(2) A kamarai tagsághoz kötött mérnöki és építészeti tevékenységet a kamara

tagja az ország egész területén végezheti.

(3) A Ptk. 685. § c.) pontja szerinti gazdálkodó szervezet és más jogi

személy az (1) bekezdésben megjelölt mérnöki, illetve építészeti

tevékenységet csak az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelelõ

alkalmazottja vagy tagja - ideértve az egyéni vállalkozót is - útján

végezhet.

2. §

(1) A megyékben (több megyére kiterjedõen, vagy megyénként) és a fõvárosban

az e törvényben szabályozott kamarai tagsági feltételeknek megfelelõ

természetes személyek által létrehozott területi mérnöki, illetve építész

kamarák (továbbiakban együtt: területi kamara) nyilvántartott tagsággal,

önkormányzattal, területi feladat- és hatáskörrel rendelkezõ

köztestületek.

(2) A területi kamarák az e törvényben szabályozott módon hozzák létre az

országos mérnöki kamarát (Magyar Mérnöki Kamara), illetve az országos

építész kamarát (Magyar Építész Kamara) (a továbbiakban együtt: országos

kamarák). Az országos kamarák országos feladat- és hatáskörrel rendelkezõ

köztestületek. Az országos kamaráknak az azonos tevékenységi körû

területi kamarák a tagjai. A területi kamara a bírósági nyilvántartásba

vétellel - alapszabálya elfogadása napjára visszaható hatállyal - válik

az országos kamara tagjává.

(3) A területi kamarák az alapszabályukban (továbbiakban: területi

alapszabály) meghatározott módon és feltételek szerint helyi csoportokat

alakíthatnak, melyek ellátják a területi kamara által rájuk átruházott

kamarai feladatokat. A területi kamara alapszabálya a helyi csoportokat

jogi személyiséggel ruházhatja fel.

(4) Az országos kamarákon belül a Magyar Mérnöki Kamara legalább építési,

tartószerkezeti, épületgépészeti, közlekedési, hírközlési,

vízgazdálkodási, vízépítési, környezetvédelmi, földmérõ és térképészeti,

erdészeti és faipari, mezõgazdasági, gépészeti, hõ- és villamos-

energetikai, gázipari szakterületeken, illetve a jogosultsághoz kötött

egyéb szakértõi és tervezõi mérnöki szakterületeken, a Magyar Építész

Kamara legalább terület- és településrendezési, táj- és kertépítészeti,

építészeti, belsõépítészeti és mûemlékvédelmi szakterületeken szakmai

tagozatokat köteles létrehozni.

(5) Az országos és a területi kamara jogosult a Magyar Köztársaság címerének

használatára.

(6) A területi kamara tagja jogosult hivatalos irataiban kamarai tagságának

tényét feltüntetni.

II. fejezet

A területi kamara

3. §

(1) A területi kamara az 1.§ (1) bekezdésében meghatározott mérnöki, illetve

építészeti tevékenység jogszerûségének biztosítása és szakmai

színvonalának javítása érdekében az alábbi közfeladatokat köteles ellátni:

a) az érvényes jogszabályok alapján - elsõ fokon -, az államigazgatási

eljárás általános szabályai szerint eljárva elbírálja a tervezõi,

illetve a szakértõi tevékenység folytatásához elõírt feltételek

teljesülését és határoz a Tervezõi, illetve Szakértõi Névjegyzékbe

vételrõl, kizárásról és törlésrõl,

b) figyelemmel kíséri, hogy a mérnöki és építészeti tevékenységet csak az

arra jogosultak végezzék, szükség esetén az intézkedésre jogosult

hatóságnál eljárást kezdeményez,

c) ellenõrzi, hogy tagjai, valamint az 1.§ (3) bekezdésében meghatározott

gazdálkodó szervezetek, vállalkozók tevékenységének minõsége megfelel-

e a vonatkozó jogszabályoknak, hatósági elõírásoknak és a szakmai

követelményeknek, szükség esetén saját hatáskörben eljár, vagy az

intézkedésre jogosult hatóságnál eljárást kezdeményez,

d) kivizsgálja a tagjait érintõ szakmai és etikai panaszokat, eljár ezen

panaszok okának mielõbbi megszüntetésében,

e) együttmûködik a mérnöki, illetve építészeti tevékenységet érintõ

kérdésekben a helyi önkormányzati szervekkel,

f) a megbízók és tagjai érdekeit figyelembe véve közremûködik a tervezõi

és szakértõi tevékenység minõségellenõrzési rendszerének

kialakításában és mûködtetésében,

g) vezeti a Mûszaki Ellenõri Névjegyzéket.

(2) A területi kamara képviseli tagjainak érdekeit a hatáskörébe tartozó

mérnöki, illetve építészeti tevékenységgel összefüggõ ügyekben. Ennek

keretében:

a) támogatja a felsõoktatásban tanulók és a pályakezdõk szakmai

gyakorlaton való részvételét,

b) együttmûködik a mérnöki illetve építészeti tevékenységet érintõ

kérdésekben a területi érdekképviseleti és egyéb társadalmi

szervezetekkel, más köztestületekkel,

c) véleményezi az igazságügyi mérnök illetve építész szakértõvé történõ

kijelölést,

d) figyelemmel kíséri és nyilvántartja a tevékenységi körét érintõ

versenytárgyalások, tervpályázatok kiírását és lebonyolítását.

(3) A területi kamara önigazgatási feladatkörében:

a) megalkotja - e törvény keretei között - a területi alapszabályt,

b) tagjaival szemben elsõ fokon etikai-fegyelmi eljárást folytat le,

c) nyilvántartást vezet tagjairól és tagjelöltjeirõl, ennek során a

személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló

törvénynek a személyes adatvédelemre vonatkozó szabályai szerint köteles

eljárni,

d) tagjai mérnöki illetve építészeti tevékenységével kapcsolatban

egyéb szolgáltatásokat nyújt.

4. §

(1) A területi kamara szervei:

a) a taggyûlés,

b) az elnökség,

c) a felügyelõ bizottság,

d) az etikai-fegyelmi bizottság,

e) a területi alapszabályban meghatározott egyéb bizottságok.

(2) A területi kamara legfelsõbb szerve a taggyûlés. Az (1) bekezdés b)-e)

pontjaiban szereplõ szervek a területi kamara ügyintézõ illetve ellenõrzõ

szervei (továbbiakban együtt: területi ügyintézõ szervek).

(3) A területi kamara tisztségviselõi: az elnök, az alelnök, az elnökség

tagjai, a titkár és az állandó bizottságok - a felügyelõ bizottság és az

etikai-fegyelmi bizottság - elnökei.

(4) A területi ügyintézõ szervek mûködésének rendjét - az e törvényben

meghatározott és a közigazgatási ügyekre vonatkozó kivételekkel -, és a

bizottságok tagjainak számát a területi alapszabály állapítja meg.

(5) A területi alapszabály úgy rendelkezhet, hogy - nagy létszám esetében -

a taggyûlést küldöttgyûlés helyettesítse.

5. §

(1) A taggyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) e törvény keretei között a területi alapszabály elfogadása,

módosítása

b) a területi kamarák egyesülésérõl, szétválásáról szóló döntés,

c) a területi kamara elnökének, ha a taglétszám indokolja: alelnökének,

elnökségének és a bizottságok tagjainak megválasztása,

d) az országos kamara küldöttgyûlésébe az országos alapszabályban m

eghatározott számú, 20-50 tag után egy-egy küldött megválasztása,

e) a területi kamara éves költségvetési tervének és éves költségvetési

beszámolójának elfogadása.

(2) A törvény az (1) bekezdésben meghatározottakon túl más feladat

ellátását is a taggyûlés hatáskörébe utalhatja.

(3) A taggyûlés határozatképes, ha a bejegyzett tagok több mint fele jelen

van. A taggyûlés határozatképtelensége miatt megismételt taggyûlés a

megjelent tagok számától függetlenül határozatképes.

(4) A taggyûlés határozatait egyszerû szótöbbséggel hozza. A taggyûlés

kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben való döntéshez a jelenlévõk

kétharmadának a szavazata szükséges.

(5) A taggyûlést szükség szerint, de legalább évente egyszer össze kell

hívni. A területi alapszabály a taggyûlés kötelezõ összehívásának más

eseteit is meghatározhatja.

6. §

(1) A területi kamara elnöksége az elnökbõl, az alelnökbõl és az elnökségi

tagokból áll, akiket a taggyûlés választ meg.

(2) Az elnökség feladata, hogy a taggyûlések közötti idõszakban - a

taggyûlés határozatainak megfelelõen - a területi kamara mûködését

irányítsa és feladatait végrehajtsa.

(3) A Kamarát az elnök képviseli. Helyettesítésének rendjét a területi

alapszabályban kell meghatározni.

(4) Az elnökség nevében aláírásra az elnök jogosult, továbbá azok, akiket az

elnökség aláírási joggal ruházott fel.

(5) Az elnökség döntéseit szótöbbséggel hozza. A határozatképességhez az

elnökségi tagok többségének jelenléte szükséges.

(6) A területi kamara ügyviteli szervének vezetõje a kamara titkára, aki a

kamarával munkaviszonyban áll. Titkár csak az lehet, aki a

köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény szerint jegyzõvé kinevezhetõ.

(7) A titkár felett a munkaviszony létesítésével és megszüntetésével

kapcsolatos jogokat az elnökség, az egyéb munkáltatói jogokat az elnök

gyakorolja.

(8) A területi kamara hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben a titkár jár

el. Közigazgatási ügyekben ügyintézõként csak az járhat el, aki a

köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény szerint köztisztviselõnek vagy

ügykezelõnek kinevezhetõ.

(9) A titkár gyakorolja a területi kamara szervezetében dolgozó

munkavállalók felett a munkáltatói jogokat.

7. §

(1) A felügyelõ bizottság elsõ ülésén, tagjai közül elnököt választ,

ügyrendjét maga állapítja meg.

(2) A felügyelõ bizottság ellenõrzi a területi kamara mûködését,

gazdálkodását, a pénzügyi-számviteli rendre vonatkozó jogszabályok, a

területi alapszabály és az egyéb szabályzatok érvényesülését .

(3) A felügyelõ bizottság a területi ügyintézõ és ügyviteli szervektõl,

illetve a területi kamara tisztségviselõitõl minden olyan adatot,

tájékoztatást megkérhet, továbbá minden olyan iratot megtekinthet, amely

feladatainak ellátásához szükséges.

(4) A taggyûlés a területi kamara éves költségvetési tervérõl és az éves

költségvetési beszámolóról csak a felügyelõ bizottság véleményének

ismeretében dönthet.

(5) A felügyelõ bizottság tagjai tevékenységükért kizárólag a taggyûlésnek

tartoznak felelõsséggel és feladataik ellátása körében részükre utasítás

nem adható.

8. §

(1) Az etikai-fegyelmi bizottság elsõ ülésén, tagjai közül elnököt választ.

(2) Az etikai-fegyelmi bizottság az e törvényben és az országos kamara

etikai-fegyelmi szabályzatában meghatározott módon:

a) közremûködik a szakmai és etikai normák kialakításában,

b) kivizsgálja a szakmai és etikai panaszokat és lefolytatja az

elsõfokú szakmai és etikai-fegyelmi eljárást.

A területi kamara alapszabálya

9. §

(1) A területi alapszabályban meg kell határozni:

a) a területi kamara nevét és székhelyét,

b) a területi kamara ügyintézõ szerveinek feladataira, hatáskörére és

mûködésére vonatkozó fõbb szabályokat,

c) mindent, aminek a területi alapszabályban történõ rendezését e

törvény kötelezõen elõírja.

(2) A területi kamara nevének ki kell fejeznie illetékességi területét.

A területi kamarák egyesülése és szétválása

10. §

(1) A területi kamarák egyesülhetnek és szétválhatnak.

(2) A területi kamarák egyesülése esetén az új területi kamara illetékességi

területe az egyesülõ területi kamarákéhoz igazodik.

(3) Az egyesüléssel létrejövõ területi kamara az egyesült területi kamarák

általános jogutódja.

(4) A területi kamara szétválásával megyénként, illetve a fõvárosban mûködõ

területi kamarák hozhatók létre.

(5) A szétválásról hozott döntésben rendelkezni kell a vagyon megosztásáról.

A területi kamara joga és kötelezettségei a vagyonmegosztás arányában a

szétválás során létrejött területi kamarákra, mint jogutódokra szállnak

át.

(6) A területi kamarák egyesülése illetve szétválása nem érinti tagjaik

jogait és kötelességeit.

III. fejezet

Az országos kamara

11. §

(1) Az országos kamarák országos feladat- és hatáskörrel rendelkezõ

köztestületek.

(2) Az országos kamarák a mérnöki, illetve építészeti tevékenység

jogszerûségének biztosítása és szakmai színvonalának emelése érdekében az

alábbi közfeladatokat kötelesek ellátni:

a) az érvényes jogszabályok alapján, az államigazgatási eljárás általános

szabályait alkalmazva másodfokon döntenek a tervezõi, illetve

szakértõi jogosultsági kérelmekrõl és határoznak a Tervezõi illetve

Szakértõi Névjegyzékbe vételrõl, kizárásról és törlésrõl.

b) országos összesítésben vezetik a Tervezõi illetve Szakértõi, továbbá a

Mûszaki Ellenõri Névjegyzéket és biztosítják annak nyilvánosságát,

c) a nemzetközi szakmai elõírásokkal összhangban lévõ módszertani

útmutatók, segédletek, irányelvek, kamarai szabályzatok (etikai kódex,

versenyszabályzat) kidolgozásával és közreadásával elõsegítik a

mérnöki és építészeti tevékenység fejlõdését.

d) véleményezik a szakmai illetékességüket érintõ felsõoktatási képzési,

illetve továbbképzési célokat és azok tartalmát, a képesítési

követelményeket, továbbá - az adott felsõoktatási intézménnyel való

kölcsönös megállapodás alapján - részt vesznek ezek végrehajtásában,

e) közremûködnek a - szakmai illetékességüket érintõ - mûszaki

szabályozási, szabványosítási, akkreditálási és minõségügyi

tevékenységben,

f) közremûködnek a mérnöki és építészeti tervezõi illetve szakértõi

tevékenység minõségellenõrzési rendszerének kialakításában és

elõsegítik annak alkalmazását,

g) kidolgozzák tájékoztatásul a mérnöki és építészeti tevékenységek

ajánlott díjszabását a hozzátartozó szolgáltatások tartalmi

követelményeivel együtt,

h) szervezik a fiatal mérnökök és építészek szakmai gyakorlati képzését,

elõsegítve az önálló tevékenységre, a szakmai jogosultság

megszerzésére való felkészülésüket,

i) együttmûködnek más szakmai kamarákkal.

(3) Az országos kamarák képviselik a mérnöki illetve építészeti tevékenység

érdekeit. Ennek keretében:

a) elõsegítik a mérnöki, illetve építészeti tevékenység társadalmi

elismertségének javítását,

b) figyelemmel kísérik és értékelik a különbözõ vállalkozási és

szervezeti formák mûködését,

c) képviselik tagjaiknak a szakmai felelõsségbiztosítással kapcsolatos

érdekeit,

d) tájékoztatják a mérnököket, illetve építészeket az aktuális szakmai

kérdésekrõl, a pályázatokról, az ösztöndíjakról, a szabad állásokról,

e) együttmûködnek a mérnöki illetve az építészeti tevékenységet érintõ

kérdésekben a parlamenti és kormányszervekkel, kapcsolatot tartanak

más országok szakmai szervezeteivel,

f) szakmai kérdésekben együttmûködnek a kapcsolódó tudományos

egyesületekkel illetve azok szövetségeivel,

g) véleményezik a mérnökök illetve az építészek szakmai tevékenységét és

anyagi helyzetét közvetlenül befolyásoló jogszabályok tervezeteit,

h) véleményezik a külföldi diplomák honosítását.

(4) A kamarák szakterületeit érintõ - jogszabály alkotására, program

elfogadására, átfogó intézkedés meghozatalára irányuló - elõterjesztések

esetében az illetékes kamarának véleményezési joga van.

(5) Az országos kamara önigazgatási feladatkörében:

a) megalkotja - e törvény keretei között - az országos alapszabályt,

b) megalkotja az etikai-fegyelmi szabályzatot,

c) másodfokon etikai-fegyelmi eljárást folytat le,

d) a mérnöki és az építészeti tevékenységével kapcsolatban tagjainak

- ezen törvény felhatalmazása alapján - egyéb, általános szakmai

szolgáltatásokat nyújt.

(6) Az országos kamarák a bírósági nyilvántartásba vételükkel jönnek létre,

az alapszabály elfogadásának napjára visszaható hatállyal.

(7) A területi kamarák az országos kamarák létrejöttével válnak azok

tagjaivá.

12. §

(1) Az országos kamara szervei:

a) a küldöttgyûlés,

b) az országos elnökség,

c) az országos felügyelõ bizottság,

d) az országos etikai-fegyelmi bizottság,

e) az országos alapszabály szerint létrehozott szakmai tagozatok,

f) az országos alapszabály szerint létrehozott más állandó

bizottságok.

(2) Az országos kamara legfelsõbb szerve a küldöttgyûlés. Az (1) bekezdés

b)-e) pontjaiban meghatározott szervek az országos kamara ügyintézõ,

illetve ellenõrzõ szervei (továbbiakban együtt: országos ügyintézõ

szervek).

(3) Az országos kamara tisztségviselõi: az elnök, az alelnök(ök), az

elnökség tagjai, a titkár, az országos felügyelõ bizottság, az országos

etikai fegyelmi bizottság és a szakmai tagozatok elnökei.

(4) Az országos ügyintézõ szervek mûködésének rendjét, a tisztségviselõk

számát az országos alapszabály állapítja meg.

13. §

(1) A küldöttgyûlést a területi kamarák szavazati joggal rendelkezõ

küldöttei alkotják.

(2) Szavazati jogosultság nélkül vehetnek részt az országos kamara

küldöttgyûlésének munkájában az országos kamara elnökségének tagjai, az

országos kamara állandó bizottságainak elnökei és a szakmai tagozatok

elnökei, ha nem küldöttek.

14. §

(1) A küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) az országos alapszabály megállapítása, módosítása,

b) az országos kamara tisztségviselõinek - a titkár kivételével - és a

bizottságok tagjainak megválasztása,

c) az éves költségvetési terv - ennek részeként az éves tagdíjnak a

jövedelmi viszonyok alapján sávosan történõ megállapítása és ebbõl az

országos kamara részesedési arányának - meghatározása, továbbá az éves

költségvetési beszámoló elfogadása,

d) az etikai-fegyelmi, valamint más országos - önkormányzati -

szabályzat elfogadása,

e) az országos ügyintézõ szervek beszámolóinak elfogadása.

(2) Az országos alapszabály - e törvény keretei között - a küldöttgyûlés

részére más kizárólagos hatáskört is megállapíthat.

(3) A küldöttgyûlést az országos alapszabályban meghatározott eljárás

szerint évente legalább egyszer össze kell hívni.

(4) A küldöttgyûlés határozatképes, ha a küldöttek többsége jelen van. A

küldöttgyûlést határozatképtelenség esetén 15 napon túli és 60 napon

belüli idõpontra újra össze kell hívni. A megismételt küldöttgyûlés a

megjelentek létszámától függetlenül határozatképes.

(5) A küldöttgyûlés határozatait egyszerû szótöbbséggel hozza. A

küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozó kérdésekben a döntéshez a

jelenlévõk kétharmadának a szavazata szükséges.

(6) Az országos ügyintézõ szervek évente beszámolnak a küldöttgyûlésnek.

15. §

(1) Az országos elnökség elnökbõl, alelnök(ök)bõl és elnökségi tagokból áll,

akiket a küldöttgyûlés választ meg.

(2) Az országos elnökség feladata - a küldöttgyûlések közötti idõszakban - a

küldöttgyûlés határozatainak megfelelõen az országos kamara mûködésének

irányítása és feladatainak végrehajtása.

(3) Az országos kamarát az elnök képviseli. Helyettesítésének rendjérõl az

országos alapszabályban kell intézkedni.

(4) Az országos kamara képviseletében aláírásra az elnök, továbbá az

elnökség azon tagjai jogosultak, akiket az országos elnökség aláírási

joggal ruházott fel.

(5) Az országos elnökség döntéseit egyszerû szótöbbséggel hozza.

Határozatképességéhez a tagok többségének jelenléte szükséges.

(6) Az országos kamara ügyviteli szervének vezetõje a kamara titkára, aki a

kamarával munkaviszonyban áll. Titkár csak az lehet, aki a

köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény szerint fõjegyzõvé kinevezhetõ.

(7) A titkár felett a munkaviszony létesítésével és megszüntetésével

kapcsolatos jogokat az elnökség, az egyéb munkáltatói jogokat az elnök

gyakorolja.

(8) Az országos kamara hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben a titkár a

közigazgatási szerv vezetõje. Ezekben az ügyekben csak az járhat el, aki

a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény szerint köztisztviselõnek

vagy ügykezelõnek kinevezhetõ.

(9) A titkár gyakorolja az országos kamara szervezetében dolgozó

munkavállalók felett a munkáltatói jogokat.

16. §

(1) Az országos felügyelõ bizottság elnökét a bizottság elsõ ülésén a tagok

választják meg. A bizottság maga állapítja meg ügyrendjét.

(2) Az országos felügyelõ bizottság ellenõrzi az országos kamara mûködését,

gazdálkodását, a pénzügyi-számviteli rendjére vonatkozó jogszabályok, az

országos alapszabály illetve a szakmai szabályzatok érvényesülését.

(3) Az országos felügyelõ bizottság az országos kamara ügyintézõ és

ügyviteli szerveitõl, azok tisztségviselõitõl, valamint szakmai

tagozataitól és a területi kamaráktól minden olyan adatot, tájékoztatást

megkérhet, illetve minden olyan iratot megtekinthet, amely feladatainak

ellátásához szükséges.

(4) A küldöttgyûlés az országos kamara éves költségvetésérõl és az éves

költségvetési beszámolóról csak az országos felügyelõ bizottság

véleményének ismeretében dönthet.

(5) Az országos felügyelõ bizottság tagjai tevékenységükért kizárólag a

küldöttgyûlésnek tartoznak felelõsséggel és feladataik ellátása körében

részükre utasítás nem adható.

17. §

(1) Az országos etikai-fegyelmi bizottság elsõ ülésén tagjai közül elnököt

választ.

(2) Az országos etikai-fegyelmi bizottság:

a) a küldöttgyûlés elé terjeszti az etikai-fegyelmi szabályzatot,

illetve annak módosítását és

b) lefolytatja a másodfokú szakmai és etikai-fegyelmi eljárást.

18. §

(1) A szakmai tagozatok létrehozásáról, mûködésérõl és feladatairól az

országos alapszabályban kell intézkedni. A tagozat elsõ ülésén elnököt

választ.

(2) A kamara tagja egyidejûleg több szakmai tagozatnak is tagja lehet.

(3) A szakmai tagozat mûködését és feladatait érintõ alapszabály-módosítás

elõtt ki kell kérni a szakmai tagozat véleményét.

(4) A szakmai tagozatok véleményezési és egyetértési joggal rendelkeznek,

amely a kamarai állásfoglalások elõkészítése során az érintett szakmai

tagozattól nem vonható el, véleményüket a kamara állásfoglalásában

képviselni köteles.

(5) Több érintett szakmai tagozat eltérõ véleménye esetén az országos kamara

elnöke vagy az általa kijelölt tisztségviselõk a tagozatokkal történt

egyeztetés és egyetértésük alapján alakítják ki a kamara állásfoglalását.

(6) Az országos kamara szakmai állásfoglalásától a területi kamarák nem

térhetnek el.

Az országos kamara alapszabálya

19. §

Az országos alapszabályban meg kell határozni:

a) az országos kamara székhelyét,

b) az országos kamara ügyintézõ szerveinek feladataira, hatáskörére és

mûködésére vonatkozó szabályokat,

c) a szakmai tagozatok létesítésére, feladataira és mûködésére vonatkozó

fõbb szabályokat,

d) a területi kamarák által a tagdíjakból fizetendõ hozzájárulás

mértékét,

e) mindazt, amiben e törvény az országos alapszabály rendelkezését írja

elõ.

IV. fejezet

A választás szabályai

20. §

(1) A területi és az országos kamara tisztségviselõi és a küldöttek

jelölésének, választásának és visszahívásának rendjét, megbízatásuk

idõtartamát és újraválaszthatóságuk mértékét az e törvényben meghatározott

keretek között a területi és az országos alapszabály határozza meg.

(2) A tisztségviselõk, a bizottsági tagok, küldöttek és a tagozatok elnökei

megbízatásának leghosszabb idõtartama négy év, de egy alkalommal

megbízatásuk ismételt megválasztásukkal meghosszabbítható.

(3) A területi kamarába tisztségviselõnek az ott nyilvántartott kamarai tag

választható meg. Az országos kamara tisztségviselõjének bármely azonos

szakmai területi kamara tagja megválasztható.

(4) A tisztségviselõket titkos szavazással kell megválasztani.

21. §

(1) A kamarai tag egyidejûleg nem lehet az elnökség és a felügyelõ bizottság

tagja, továbbá az elnökség és a felügyelõ bizottságok tagjai nem lehetnek

egymás közeli hozzátartozói (Ptk. 685.§ b) pontja), illetve munkakörükben

egymás alá- és fölérendeltjei.

(2) Az összeférhetetlenség fennállásának kérdésében a tisztségviselõ

választására jogosult testület foglal állást az illetékes etikai-fegyelmi

bizottság véleménye alapján.

22. §

(1) A tisztségviselõ megbízatása megszûnik a tisztségviselõ:

a) halálával,

b) lemondásával,

c) visszahívásával,

d) megbízatása idõtartamának lejártával.

e) a kamarai tagság megszûnésével.

(2) A tisztségviselõ visszahívását az (1) bekezdés c) pontjában

meghatározott esetben az õt megválasztó testület tagjainak 10 %-a, a

területi kamara tisztségviselõje esetén a területi kamara felügyelõ

bizottsága, valamint országos kamarai tisztségviselõ esetén az országos

felügyelõ bizottság indokolt írásbeli javaslattal kezdeményezheti.

(3) A visszahívásról - titkos szavazással - az a testület dönt, amelyik a

tisztségviselõt megválasztotta.

(4) Az (1) bekezdés e) pontja körébe tartozik a kamarai tagság végleges

megszüntetése, valamint a területi kamara tisztségviselõjének másik azonos

szakmai területi kamarába történõ átjegyzése.

V. fejezet

A kamara gazdálkodása

23. §

(1) A kamara a mûködésével járó költségeket a következõ bevételekbõl fedezi:

a) a tagdíjakból,

b) az eljárási díjakból,

c) a kamara szolgáltatásaiért fizetett díjakból,

d) az egyéb bevételekbõl.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott díjak országosan egységes

mértékûek.

Közhasznú társaság alapítása

24. §

(1) A kamara gazdasági tevékenységet (ellenérték fejében, nyereség vagy

haszonszerzés céljából rendszeresen folytatott termelõ vagy szolgáltató

tevékenység) nem végezhet.

(2) A kamara gazdasági társaságnak nem lehet tagja és ilyen társaságban nem

szerezhet részesedést.

(3) A kamara - feladatainak ellátása érdekében - közhasznú társaságot

alapíthat.

(4) A kamara által alapított közhasznú társaság gazdasági társaságnak nem

lehet tagja és ilyen társaságban nem szerezhet részesedést.

(5) A kamara által alapított közhasznú társaság tagja lehet más közhasznú

társaságnak, feltéve, hogy az nem tagja gazdasági társaságnak és ilyenben

nincs részesedése.

VI. fejezet

A tagsági viszony és a tag jogai

25. §

(1) A kamarai felvételre jogosult, aki

a) magyar állampolgár, vagy

b) nem magyar állampolgár, ha Magyarországon állandó lakóhellyel vagy

tartózkodási engedéllyel rendelkezik, vagy

c) nem magyar állampolgár nemzetközi egyezmény vagy viszonosság alapján,

és

d) nem áll büntetõ eljárás, vagy büntetõ ügyben hozott ítélet, illetõleg

foglalkozástól való eltiltás hatálya alatt,

e) a (3) illetve a (4) bekezdésben meghatározott szakmai feltételekkel

rendelkezik.

(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti viszonosság fennállásáról a kamara

nyilatkozik.

(3) A kamarai felvételre jogosító szakmai feltételek a következõk:

a) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó egyetemen

szerzett oklevél és legalább 2 év mérnöki illetve építészeti

tevékenységben szerzett szakmai gyakorlat,

b) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó fõiskolán

szerzett oklevél és legalább 5 év mérnöki illetve építészeti

tevékenységben szerzett szakmai gyakorlat,

c) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést részlegesen nyújtó

egyetemen szerzett oklevél és legalább 5 év szakirányú mérnöki illetve

építészeti tevékenységben szerzett szakmai gyakorlat.

(4) Az egyetemen, fõiskolán szerzett szakirányú kiegészítõ képzés,

továbbképzés idõtartamát a (3) bekezdésben elõírt szakmai gyakorlat

idõtartamába be kell számítani.

(5) Nem tagadható meg a kamarai felvétele annak, aki az (1) - (4)

bekezdésekben meghatározott feltételekkel rendelkezik, és nem esik a (6)

bekezdésben foglalt tiltó rendelkezések hatálya alá.

(6) Nem vehetõ fel a kamarába:

a) akit a kamarából kizártak, a kizárástól számított 3 évig,

b) aki cselekvõképességet korlátozó, vagy kizáró gondnokság alatt áll.

(7) A kamarai tag Magyarországon egyidejûleg csak a lakóhelye szerint

illetékes területi mérnöki vagy területi építész kamara tagja lehet. A

korlátozás a nem azonos szakmai kamarai tagságra nem terjed ki.

(8) A kamarai tagot a választása szerinti - a szakképesítése, tevékenysége

alapján meghatározott - szakmai tagozatba, vagy tagozatokba is fel kell

venni.

26. §

(1) A tagfelvételi kérelmet írásban ahhoz a területi kamarához kell

elõterjeszteni, amelynek területén a tevékenységet folytató természetes

személy lakóhelye van.

(2) A kamarába való felvételrõl a területi kamara elnöksége a törvényi

feltételek igazolása után 30 napon belül határoz.

(3) A felvételt megtagadó határozat ellen a kérelmezõ a kézbesítéstõl

számított 15 napon belül az országos kamarához fellebbezhet. A

fellebbezést 30 napon belül el kell bírálni.

(4) Ha az országos kamara a felvételi kérelmet elutasította, e határozatot a

kérelmezõ a határozat kézbesítésétõl számított 30 napon belül a területi

kamara székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) bíróság elõtt

keresettel támadhatja meg. A bíróság az eljárás során a polgári

perrendtartásról szóló 1952. évi III.törvény rendelkezéseit alkalmazza.

27. §

(1) A kamara tagját lakóhelye megváltozása esetén - kérésére - az illetékes

területi kamarához kell átjegyezni.

(2) Az átjegyzési kérelmet a lakóhelyváltozástól számított 30 napon belül

annál a kamaránál kell elõterjeszteni, ahol a kérelmezõt a

lakóhelyváltozást megelõzõen tagként nyilvántartották. Az átjegyzéssel a

kérelmezõ elõzõ területi kamarai tagsága megszûnik.

28. §

A tag joga, hogy:

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a taggyûlésen,

b) tisztséget viseljen a kamarában,

c) igénybe vegye a kamara által nyújtott szolgáltatásokat,

d) részt vegyen a szakmai tagozatok tevékenységében.

29. §

(1) A tag kötelezettsége, hogy

a) a területi alapszabályban rögzített határidõig és az országos

küldöttgyûlés által megállapított sáv szerinti mértékben megfizesse a

tagdíjat,

b) megtartsa az alapszabályban és a szabályzatokban foglaltakat,

c) szakmai tevékenységét a jogszabályoknak, a hatósági elõírásoknak,

szakmai követelményeknek és a kamara által megállapított etikai

szabályoknak megfelelõen végezze.

(2) A tag tagdíját a területi kamara elnöksége a tag nyilatkozata alapján

állapítja meg. A tag jövedelmi viszonyai változása alapján módosítást

köteles kérni.

(3) Amennyiben a tagnak tagsági viszonya alatt egy évi tagdíjat meghaladó

hátraléka halmozódott fel, a területi kamara elnöksége a tagsági viszonyt

határozatával megszüntetheti. A határozat ellen a kézbesítéstõl számított

15 napon belül az országos elnökséghez lehet fellebbezni. Amennyiben a

fellebbezéssel egyidejûleg a tag a hátralékos tagdíjat maradéktalanul

megfizeti, az elsõfokú határozatot hatályon kívül kell helyezni. A

pótlólagos tagdíjfizetésnek ezzel a lehetõségével a tag tíz évente csak

egy alkalommal élhet.

30. §

(1) A területi kamara elnöksége felfüggeszti a tagsági viszonyt, ha:

a) a tag ezt kéri,

b) a tagot a 35. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott fegyelmi

büntetéssel sújtották.

(2) A felfüggesztés ideje alatt a tagsági viszonyból eredõ valamennyi jog és

kötelezettség szünetel.

(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerint felfüggesztett tagsági viszonyt a tag

kérelmére, az (1) bekezdés b) pontja szerint felfüggesztett tagsági

viszonyt a határozott idõ elteltével - a tag kérésére - a területi

elnökség helyreállítja. A tagnak mindkét esetben nyilatkoznia kell, hogy a

25. § (1) bekezdés a)-d) pontjaiban szereplõ feltételekben történt-e a

felfüggesztés ideje alatt változás.

31. §

A kamarai tagság megszûnik:

a) lemondással,

b) fegyelmi határozattal történõ kizárással,

c) a 25. § (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott feltétel

megszûntével, vagy a foglalkozástól való eltiltással,

d) a tag halálával,

e) ha a tagot cselekvõképességének korlátozottsága vagy hiánya

miatt gondnokság alá helyezték,

f) a 29. § (3) bekezdés szerinti jogerõs megszüntetõ határozattal.

32. §

(1) A területi kamara - kérelmére - tagjelöltként veszi fel azt a mérnököt

illetve építészt, aki - az egyéb feltételek fennállása mellett - a 25. §

(2) bekezdésében meghatározott gyakorlati idõvel nem rendelkezik.

(2) A tagjelölt a területi kamara és a szakmai tagozatok munkájában

tanácskozási joggal vehet részt.

33.§

(1) A kamaráknak a tervezõi, illetve szakértõi névjegyzékbe vételrõl,

kizárásról és törlésrõl hozott határozatai közigazgatási határozatnak

minõsülnek.

(2) A kamarának az etikai-fegyelmi felelõsséget megállapító, valamint minden

olyan határozatára, amely ügyintézõ szerveire, illetve tagjaira

kötelezettséget állapít meg, vagy jogokat von el, vagy amelyre nézve e

törvény a bírósági felülvizsgálatot lehetõvé teszi, a közigazgatási

határozatokra vonatkozó szabályokat kell megfelelõen alkalmazni.

(3) A kamarák munkaviszonyban álló tisztségviselõinek és az ügyintézõ

szervek alkalmazottainak a jogállására a Munka Törvénykönyve

rendelkezéseit kell alkalmazni.

VII. fejezet

Etikai és fegyelmi szabályok

34. §

(1) E törvény alkalmazásában szakmai és etikai-fegyelmi vétség:

a) a mérnöki illetve építészeti tevékenység szakmai szabályainak,

b) a kamara etikai-fegyelmi szabályzatában foglaltaknak szándékos vagy

gondatlan megszegése.

(2) Szakmai és etikai-fegyelmi vétség esetén e törvény és az etikai-fegyelmi

szabályzatban elõírtak szerint kell az eljárást lefolytatni.

35. §

(1) Szakmai, és etikai-fegyelmi vétség esetén kiszabható büntetések:

a) figyelmeztetés,

b) pénzbírság, legfeljebb a kiszabás idõpontjában érvényes

közalkalmazotti alapilletmény összegéig,

c) a tagsági viszony legfeljebb egy évig terjedõ felfüggesztése,

d) kizárás.

(2) A jogerõsen kiszabott etikai-fegyelmi büntetést a kamarai

nyilvántartásban fel kell tüntetni.

(3) A bejegyzett büntetést a nyilvántartásból három év eltelte után törölni

kell.

36. §

(1) Az etikai- fegyelmi bizottságok mûködését, a fegyelmi eljárás rendjét,

az összeférhetetlenségi szabályokat a kamarák etikai-fegyelmi

szabályzatában kell meghatározni.

(2) Az eljárást elsõ fokon a területi kamara etikai-fegyelmi bizottsága,

másodfokon az országos kamara etikai-fegyelmi bizottsága folytatja le.

(3) A megválasztott etikai-fegyelmi bizottságok tagjaiból az elnök által

kijelölt háromtagú bizottság jár el az etikai fegyelmi ügyben.

(4) A bizottságok a döntéseiket bizonyítási eljárás lefolytatása után hozzák

meg, ebben az eljárás alá vont kamarai tag részvételi és védekezési

lehetõségét (jogi képviselõ igénybevételét) biztosítani kell.

37. §

(1) Az etikai-fegyelmi eljárást a szakmai vagy etikai fegyelmi vétség alapos

gyanúja esetén az a területi kamara köteles megindítani, amelynek a

gyanúval érintett személy a tagja. Az eljárás lefolytatását az érintett

személy maga is kérheti, ez esetben az eljárást le kell folytatni.

(2) Nem lehet etikai- fegyelmi eljárást indítani, ha az elsõfokú etikai-

fegyelmi bizottság az eljárást a cselekmény tudomására jutásától számított

három hónapon belül nem indítja meg, vagy ha az etikai, illetve fegyelmi

vétséget megalapozó cselekmény elkövetése óta egy év eltelt, kivéve ha az

eljárás lefolytatását az érintett személy kéri.

(3) Az etikai- fegyelmi eljárást annak megindításától számított 60 napon

belül be kell fejezni.

(4) Az elsõfokú határozat ellen az érintett kamarai tag a kézhezvételtõl

számított 15 napon belül fellebbezéssel élhet.

(5) Az országos etikai- fegyelmi bizottság etikai, illetve fegyelmi

felelõsséget megállapító másodfokon hozott határozata ellen az

elmarasztalt tag a határozat kézbesítésétõl számított 30 napon belül a

területi kamara székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) bírósághoz

fordulhat. A keresetnek a végrehajtás tekintetében halasztó hatálya van.

VIII. fejezet

Törvényességi felügyelet

38. §

(1) A Magyar Mérnöki Kamara törvényességi felügyeletét az ipari és

kereskedelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter), a Magyar Építészek

Kamarája törvényességi felügyeletét a környezetvédelmi és

területfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) gyakorolja.

(2) A miniszter ellenõrzi, hogy az alapszabályok és a többi önkormányzati

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá, hogy a kamara

szerveinek határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt,

vagy a többi önkormányzati szabályzatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki az

olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási

eljárásnak van helye.

(4) Ha a kamara mûködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre, a

miniszter bírósághoz fordul.

A bíróság

a) megsemmisítheti a kamara testületi szervének jogsértõ határozatát,

és új határozat hozatalát rendelheti el;

b) felfüggesztheti a kamara testületi szerveinek és tisztségviselõinek

mûködését, és a kamara irányítására - a felfüggesztés tartamára -

felügyelõ biztost rendelhet ki.

(5) A felügyelõ biztos köteles a mûködés törvényességének helyreállítása

céljából haladéktalanul összehívni a kamara küldöttgyûlését. Ha a

küldöttgyûlés a mûködés törvényességét helyreállítja, a kamara más

testületi szervének és tisztségviselõinek mûködése sem függeszthetõ fel

tovább.

(6) Nem rendelhetõ ki felügyelõ biztosként az, aki a szakmai kamarában

tisztséget nem viselhet.

(7) A felügyelõ biztos tevékenységérõl és annak eredményérõl tájékoztatja a

bíróságot, valamint a törvényességi felügyelet gyakorlóját.

(8) A felügyelõ biztos költségtérítését a bíróság állapítja meg.

39.§

A szakmai kamarák azokat a határozataikat, amelyekre a törvényességi

felügyelet kiterjed, továbbá alapszabályukat és egyéb önkormányzati

szabályzataikat - meghozataluktól, illetve elfogadásuktól számított 15 napon

belül - kötelesek megküldeni a törvényességi felügyeletet ellátó

miniszternek.

Jogsértõ határozatok bírósági felülvizsgálata

40.§

(1) A területi kamara bármely tagja kérheti a bíróságtól a kamara valamely

testületi szerve által hozott olyan határozat felülvizsgálatát, amely e

törvény rendelkezéseibe, más jogszabályba, a kamara alapszabályába, vagy

más önkormányzati szabályzatába ütközik. Az országos kamara testületi

szerve által hozott jogsértõ határozattal kapcsolatban ez a jog a területi

kamarákat illeti meg.

(2) Perindítás elõtt a sérelmet szenvedett tag, illetve területi kamara

köteles a jogsértést a jogsértõ határozatról történt tudomásszerzéstõl

számított 30 napon belül, de legkésõbb a határozat meghozatalától

számított hat hónapon belül a felügyelõ bizottságnak bejelenteni. Ez

utóbbi határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár.

(3) A felügyelõ bizottság a bejelentést követõ 30 napon belül köteles állást

foglalni.

(4) A pert a tag a területi kamara ellen, illetve a területi kamara az

országos kamara ellen a felügyelõ bizottság állásfoglalásától , vagy a

(3) bekezdésben említett határidõ eredménytelen elteltétõl számított 30

napon belül indíthatja meg. A perindításnak nincs halasztó hatálya, a

bíróság azonban a határozat végrehajtását felfüggesztheti.

(5) A (4) bekezdésben megállapított határidõ elmulasztása miatt igazolásnak

nincs helye.

(6) A bíróság eljárására egyebekben a polgári perrendtartásról szóló 1952.

évi III. törvény általános szabályait kell alkalmazni.

A bíróságok és a hatóságok feladatai

a kamarai tagsággal kapcsolatban

41.§

(1) A bíróság a területi kamara nyilvántartásba vételérõl és törlésérõl

értesíti az országos kamarát.

(2) A cégbíróság az 1. §-ban említett gazdálkodó szervezetek cég-

nyilvántartásba történt bejegyzésérõl, törlésérõl, székhelyének vagy

tevékenységi körének megváltoztatásáról, valamint a gazdálkodó szervek

bejegyzésére irányuló kérelem elutasításáról értesíti az illetékes

területi kamarát.

(3) A községi, a városi, a fõvárosi kerületi jegyzõ az 1. § (3)

bekezdésében meghatározott esetekben a vállalkozói igazolvány kiadásáról,

illetve tevékenységi körének megváltozásáról, valamint az egyéni

vállalkozói tevékenység gyakorlására való jog megszûnésérõl értesíti az

illetékes területi kamarát.

IX. fejezet

Átmeneti szabályok a területi és az országos kamarák létrehozására

42. §

(1) A területi kamara alapító taggyûlésének, illetve az országos kamara

alakuló küldöttgyûlésének megszervezését és összehívását - e törvény

felhatalmazása alapján - a Mérnöki, illetve Építész Tanács (a továbbiakban

együtt: Tanács) felügyeletével a törvény hatálybalépése elõtt létrehozott

és egyesületként mûködõ Mérnök Egylet, illetve Magyar Építészek

Szövetsége, illetve területi szervezõ csoportjaik (továbbiakban együtt:

területi szervezõ csoport) végzik. A szervezésrõl felhívást kell

közzétenni.

(2) A Tanács elnökbõl és 10 tagból áll. A Tanács elnökét és tagjait a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter

a) az érintett szakminisztériumok,

b) a Mérnök Egylet, a Magyar Építészek Szövetsége, valamint a Magyar

Urbanisztikai Társaság, a Mûszaki és Természettudományi Egyesületek

Szövetsége és annak tagegyesületei, továbbá

c) a szakirányú felsõfokú oktatási intézmények javaslatának

figyelembevételével bízza meg.

(3) A Tanács független szerv, határozatait egyszerû szótöbbséggel hozza.

A Tanácsot elnöke képviseli.

(4) A Tanács feladata a Magyar Mérnöki Kamara illetve a Magyar Építész

Kamara létrehozásában való közremûködés és a megalakulás demokratizmusának

biztosítása.

(5) A Tanács jogosult a Mérnök Egyletnek, a Magyar Építészek Szövetségének,

illetve területi szervezõ csoportjaiknak a Magyar Mérnöki Kamara, illetve

a Magyar Építész Kamara megalakulását célzó intézkedéseit ellenõrizni,

továbbá az alapító taggyûlésen, illetve alakuló küldöttgyûlésen részt

venni.

(6) A Tanács a Magyar Mérnöki Kamara, illetve a Magyar Építész Kamara

országos alapszabályának elfogadásával megszûnik.

43. §

(1) A Mérnök Egylet illetve a Magyar Építészek Szövetsége a szervezõ

csoportok létrehozásával egyidejûleg azon tagjaiból, akik a 25. §-ban

elõírt feltételeknek megfelelnek, 10-10 tagú alapszabályt elõkészítõ

bizottságot hoz létre az alapszabályok tervezetének elõkészítése céljából.

(2) Az alapszabályt elõkészítõ bizottság elnököt választ, maga állapítja meg

mûködésének rendjét, döntéseit egyszerû szótöbbséggel hozza.

(3) A területi kamara alapító taggyûlésén a bizottságok elnökei

elõterjesztik a területi alapszabály javasolt tervezetét, és ezzel a

bizottságok felhatalmazása a területi kamara vonatkozásában megszûnik.

(4) A Magyar Mérnöki Kamara, illetve a Magyar Építész Kamara alakuló

küldöttgyûlésein a bizottságok elnökei elõterjesztik az országos

alapszabály javasolt tervezetét. Az elõterjesztéssel egyidejûleg a

bizottságok megszûnnek.

44. §

(1) Az a természetes személy, aki a kamarai tagság jelen törvényben

szabályozott feltételeinek megfelel és a mérnöki vagy az építész kamara

tagja kíván lenni, a Mérnök Egylet illetve a Magyar Építészek Szövetsége

felhívását követõ 30 napon belül jogosult jelentkezni a lakóhelye szerinti

területi szervezõ csoportnál.

(2) A területi szervezõ csoport a jelentkezõket ideiglenes névjegyzékbe

veszi.

(3) Az ideiglenes névjegyzékbevételt elutasító határozatot a kérelmezõ annak

kézbesítésétõl számított 30 napon belül a megyei (fõvárosi) bíróságnál

keresettel megtámadhatja.

45. §

(1) A területi szervezõ csoport megyénként és a fõvárosban, az ideiglenes

névjegyzék lezárásától számított 30 napon belül köteles az alapító

taggyûlést összehívni és megtartani.

(2) A területi mérnöki, illetve építész kamara alapító taggyûlése

határozatképes, ha az ideiglenes névjegyzékbe felvettek többsége

megjelent.

A határozatképességhez egyszerû többség szükséges.

(3) Határozatképtelenség esetén az alapító taggyûlést 15 napon belül ismét

össze kell hívni. A határozatképtelenség miatt ismét összehívott taggyûlés

a megjelentek létszámától függetlenül határozatképes.

(4) A taggyûlés helyét és idõpontját 8 nappal korábban, írásban kell közölni

az ideiglenes névjegyzékben szereplõ mérnökökkel illetve építészekkel és

meg kell hirdetni két napilapban is.

46. §

(1) Az alapító taggyûlés levezetõ elnökét a Tanács javaslatára egyszerû

szótöbbséggel, nyílt szavazással választják meg.

(2) Az alapító taggyûlés a levezetõ elnök javaslatára a jelenlévõ ideiglenes

névjegyzékbe felvett tagok közül 3-3 tagú jelölõ bizottságot és

szavazatszedõ bizottságot választ.

(3) Az ideiglenes névjegyzékbe felvett bármely tag jogosult választani és

megválasztható.

(4) Az alapító taggyûlésen a választást jelölés elõzi meg. A (6) bekezdésben

meghatározott tisztségekre az az ideiglenes névjegyzékbe vett tag lesz a

jelölt, akit a megjelentek közül bárki ajánl.

(5) Minden jelenlévõ ideiglenes névjegyzékbe vett tag csak annyi személyt

jelölhet, amennyit a (6) bekezdés alapján meg lehet választani.

(6) Az alapító taggyûlés

a) dönt a területi alapszabályról,

b) megválasztja tisztségviselõit, az elnökséget és az állandó bizottságok

tagjait,

c) a Magyar Mérnöki Kamara illetve a Magyar Építész Kamara alakuló

küldöttgyûlésébe minden ideiglenes névjegyzékbe vett 20 tag után egy

küldöttet, továbbá

d) 5 személybõl álló területi tagfelvételi bizottságot,

e) amennyiben az alapszabályt nem fogadja el, 3 tagú alap-

szabályelõkészítõ bizottságot választ.

(7) Ha az alapszabályt az alapító taggyûlés nem fogadja el, a taggyûlést 15

napon belül ismételten össze kell hívni.

47. §

(1) Megválasztott az a kamarai tag, aki a legtöbb, de legalább a jelenlévõk

többségének érvényes szavazatát megkapta.

(2) Ha a választható tagoknál kevesebb jelölt kapta meg az (1) bekezdésben

megállapított szavazat-többséget, a szavazás második fordulóját - újabb

jelölés nélkül - azonnal meg kell tartani. A második szavazás során azt

kell megválasztottnak tekinteni, aki a legtöbb, de legalább a jelenlévõk

egynegyedének érvényes szavazatát kapta meg.

(3) Szavazategyenlõség esetén a szavazást meg kell ismételni.

48. §

A szavazás titkos és azt úgy kell lebonyolítani, hogy eredménye ellenõrizhetõ

legyen.

49. §

(1) A Mérnök Egylet illetve a Magyar Építészek Szövetsége országos szerve

- szakmai kamaránként - az elsõ területi kamara alapító taggyûlésétõl

számított 60 napon belül megtartja a Magyar Mérnöki Kamara illetve a

Magyar Építész Kamara alakuló küldöttgyûlését. A kitûzött idõpontról és a

küldöttgyûlés helyérõl a megválasztott küldötteket legalább 15 nappal

elõbb írásban értesíteni kell.

(2) Az alakuló küldöttgyûlés a Tanács javaslatára, egyszerû szótöbbséggel,

nyílt szavazással, levezetõ elnököt választ.

(3) Az alakuló küldöttgyûlésen az országos tisztségviselõk megválasztását

jelölés elõzi meg. Jelöltnek azt kell tekinteni, akit a küldöttek legalább

5 százaléka írásban ajánl.

(4) Az alakuló küldöttgyûlés megalkotja a Magyar Mérnöki Kamara, illetve a

Magyar Építész Kamara alapszabályát és ez alapján megválasztja a Magyar

Mérnöki Kamara illetve a Magyar Építész Kamara országos ügyintézõ

szerveit.

(5) Ha az alakuló küldöttgyûlés az alapszabályt nem fogadja el, 5 tagú

elõkészítõ bizottságot választ és a küldöttgyûlést 15 napon belül

ismételten össze kell hívni.

50. §

(1) Az alakuló küldöttgyûlést követõen a 46. § (6) bekezdés d) pontja

szerinti tagfelvételi bizottságok összeállítják a területi mérnöki és a

területi építész kamara tagjainak végleges névjegyzékeit és döntenek

azoknak a mérnököknek, építészeknek a felvételérõl, akik a 44. § (1)

bekezdésében meghatározott határidõ után jelentkeztek.

(2) A tagfelvételi bizottságok elutasító határozata esetén a kérelmezõ a

44. § (2) bekezdésében foglaltak szerinti keresettel élhet.

X. fejezet

Felhatalmazás

51. §

Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, az ipari és kereskedelmi

miniszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, valamint a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, hogy az e törvényben

meghatározott feladatok átadásának a végrehajtásához szükséges rendeleteket

megalkossa.

Átmeneti rendelkezések

52. §

Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki és építészeti

tervezõi és mûszaki szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését

megelõzõen kiadott engedélyek - amennyiben a jogosult személy a kamarai

tagfelvételét nem kéri, - az 53. § (1) bekezdése szerinti hatálybalépést

követõ 90. napig érvényesek.

Hatálybalépés

53.§

(1) Ez a törvény - a 42-52. §-ok kivételével, - a kihirdetését követõ 180.

napon lép hatályba.

(2) A törvény 42-52. §-ainak rendelkezései a kihirdetés napján lépnek

hatályba.

Hatályát vesztõ rendelkezés

54.§

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII.

tv. 19. § (4) bekezdése c) pontjából a "tervezõi", "és szakértõi"

szövegrészek hatályukat vesztik.

I n d o k o l á s

a tervezõ- és szakértõ mérnökök valamint

a tervezõ- és szakértõ építészek szakmai kamaráiról

szóló törvénytervezethez

Általános indokolás

1. A törvényjavaslat célja, hogy a mérnöki és építészeti tervezõi és

szakértõi tevékenység gyakorlásának engedélyezését és felügyeletét az

államigazgatásból a szakma önkormányzatával mûködõ, a Ptk. 65. §-ának

alapján álló köztestülethez telepítse át.

Ez a szabályozás ahhoz a jogalkotási folyamathoz kapcsolódik, amely az

önálló szellemi tevékenységet folytatók jogállását a piacgazdaság

követelményeihez igazítja. A közelmúlt hazai elõzményeihez tartozik az

ügyvédi, a közjegyzõi, az orvosi, a gyógyszerészeti és a szabadalmi

ügyvivõi kamarák köztestületként való létrehozása. Ennek következtében

ezen hivatások gyakorlói sem a kereskedelmi és iparkamarának, sem a

kézmûves kamarának nem lesznek tagjai.

2. A hazai, a nemzetközi és az Európai Közösségi gyakorlat azokban a

szakmákban hozott létre köztestületi hatáskörrel mûködõ szakmai kamarákat,

amely tevékenységekre elsõsorban az jellemzõ, hogy

- individuálisak, azaz a tevékenységet a szakember (pl. ügyvéd, orvos

stb.)

alapvetõen maga folytatja és eredményét személyes képessége, munkája

határozza meg;

- a megbízó (ügyfél) és a szakember között bizalmi viszonyt feltételez;

- a tevékenység jelentõs élet és vagyonbiztonsági, környezeti, erkölcsi,

anyagi illetve kulturális értékhez kapcsolódik.

Mindezek igen jellemzõek a mérnöki- és építészeti tervezõi, illetve

szakértõi tevékenységekre is.

3. A személyhez kötõdõ tervezõi jogosultságot 25 éve, a szakértõi

jogosultságot 48 éve - és jelenleg is - jogszabályok kötelezõ

jogosultsághoz és névjegyzékbe vételhez kötik. E törvény nem érinti a

kormánynak azt a jogát, hogy a tervezõi és szakértõi jogosultság

feltételrendszerét, mint eddig is, rendeletben szabályozza, de annak

végrehajtását kamarai körbe utalja.

4. E törvény szerint a mérnöki és építészeti tervezõi illetve szakértõi

tevékenység csak kamarai tagsági viszony keretében végezhetõ. A kötelezõ

tagság lehetõvé teszi azt, hogy a kamara a hivatás etikai és szakmai

normáit megállapítsa és azoknak érvényt szerezzen. E normaalkotás a kamara

önkormányzati hatáskörébe tartozik, ugyanakkor a kijelölt miniszter

törvényességi felügyelete és a bírósági kontroll biztosítja, hogy

diszkriminatív intézkedésekre és az alkotmánnyal, jogrenddel egyébként

össze nem egyeztethetõ döntésekre ne kerülhessen sor.

5. A kamarai tagság alanyi jog: elnyeréséhez kizárólag a törvény által

szabott feltételek meglétét kell igazolni (normativitás). A kamara további

feltételek megszabására nem jogosult, az elõírt feltételek megléte esetén

tehát a kérelmezõt fel kell venni. A kamara célszerûségi, vagy

versenypolitikai megfontolásokból a mérnökök, építészek piacra lépését nem

korlátozhatja.

6. A kamarák védik a közérdeket, a társadalom egyes tagjait a színvonaltalan

illetve etikátlan mérnöki és építészeti tevékenységtõl, továbbá védik és

képviselik tagjaiknak és szervezeteiknek szakmai érdekeit az állami,

önkormányzati és az igazságszolgáltatási szervek elõtt. A munkáltatói és a

munkavállalói érdekképviselet nem tartozik a kamara feladatai közé, mert

ezt más társadalmi szervezetek látják el.

A kamarák mûködésének rendjét a törvény és az alapszabályok határozzák

meg. A javaslat arra törekszik, hogy kötelezõ szabályokat csak a

legszükségesebb mértékben írjon elõ (ez alól kivétel a kamarák

megalakulását elõkészítõ folyamat kötelezõ szabályainak meghatározása az

átmeneti rendelkezések körében). Természetesen az alapszabályok

rendelkezései sem lehetnek ellentétesek az alkotmány és más törvény

elõírásával; ezt a törvényességi felügyelet biztosítja.

7. A kamara önkormányzati alapon mûködõ, önigazgató szervezet. Az önigazgatás

az a módszer, amellyel a kamarai feladatok megvalósíthatók, a kamarai

önkormányzat adja az alapot a közhatalmi jellegû jogosítványok

gyakorlásának. Ezért a kamara területi elven épül fel, átfogva az ország

egészét. A területi kamarák országos kamarát hoznak létre. Ez az országos

kamara olyan köztestület, amelynek tagjai maguk is köztestületek. Az egyes

szintek között kapcsolatok vannak, amelyek elengedhetetlenek az

összehangolt kamarai mûködéshez. Az országos kamara hozza létre az egyes

mérnöki és építészeti szakágakat képviselõ szakmai tagozatokat.

A javaslat abból az alapelvbõl indul ki, hogy az önigazgatás - a

döntéshozók szakmai és helyi ismereteinél fogva - hatékonyabb, mint az

állami irányítás.

8. A kamara közfeladatainak ellátása érdekében szolgáltatásokat nyújthat

tagjai részére. A kamara e szolgáltatásaira is vonatkoznak azok a

korlátozások, amelyeket a köztestületek üzletszerû tevékenységére a Ptk.

megállapít. A korlátlan üzletszerû gazdasági tevékenység ugyanis nem

egyeztethetõ össze a kamara hatósági és igazgatási jogosítványaival. A

köztestület vagyonával önállóan gazdálkodik, gondoskodik értékének

megõrzésérõl (tagsági jogosultság nélküli értékpapír stb.) egyébként

üzletszerû gazdasági tevékenységet nem folytathat.

Részletes indokolás

I. fejezet

Általános rendelkezések

1. §-hoz

A rendelkezés az itt meghatározott, külön engedélyhez, illetve névjegyzékbe

vételhez kötött tevékenységek végzéséhez szükséges jogosultság megszerzését

egy új feltételhez, a szakmai kamarai tagsághoz köti. A kötelezõ feltétel a

garanciája a kamarák szakmai minõséget és etikai elveket érvényesítõ

mûködésének.

A meghatározott tevékenységet végzõ gazdálkodó szervezetek és vállalkozók a

tevékenységüket csak akkor folytathatják, ha kamarai tagsággal rendelkezõ

személyt alkalmaznak, vagy a tulajdonos illetve a vállalkozó saját

személyében felel meg e követelményeknek.

A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény rendelkezései alapján

ezek a gazdálkodó szervezetek, vállalkozások a jelen törvény hatálya alá

tartoznak.

2. §-hoz

A szakmai kamarák területi elven létrejövõ, tagsággal, önkormányzattal,

feladat- és hatáskörrel rendelkezõ köztestületek. A javaslat alapján két

szakmai kamarai szervezet jön létre, az 1. §-ban meghatározott

tevékenységeket folytató mérnökök és építészek kamarája.

A kamarai rendszer mindkét esetben két szintû.

A területi kamarákat a tagsági feltételeknek megfelelõ természetes személy

tagok meghatározott területi (regionális, megyei, fõvárosi) illetékességgel,

az országos kamarákat - a Magyar Mérnöki Kamarát és a Magyar Építész Kamarát

- az azonos tevékenységû területi kamarák hozzák létre országos

illetékességgel.

A kamarák önálló jogi személyek.

A területi kamarák alapszabályukban meghatározottan helyi csoportot hozhatnak

létre, mely különösen regionális szervezõdés esetén célszerû és indokolt,

mivel e szervezeti egységeket a területi alapszabály átruházott jogi

személyiséggel ruházhatja fel és így a kamara hatékony mûködését tudja

biztosítani.

Az országos kamaráknak, tekintettel a tevékenységek széles körére, szakmai

tagozatokat kell létrehozni a megfelelõ szakmai érdekképviselet biztosítása

érdekében.

A rendelkezés meghatározza azokat a szakterületeket amelyeken az országos

kamarák tagozatokat kötelesek létrehozni, illetve a meghatározottakon túl a

kamarákra bízza a döntést a további tagozatok létrehozásának lehetõségét

biztosítva.

II. fejezet

A területi kamara

A területi kamara a szabályozás centruma. Itt történik a mérnökök és

építészek tagfelvétele, az országos ügyintézõ szervek megválasztása és az

Alapszabály elfogadására jogosult küldöttek megválasztása.

3. §-hoz

A területi kamara a köz érdekében az e §-ban felsorolt

- közfeladatokat,

- érdekképviseletet,

- önigazgatási feladatokat,

látja el.

A területi kamara közfeladatai körében átvesz - eddig az államigazgatást

terhelõ - feladatokat és elsõfokú közhatalmi szervezetként eljár. Kezeli a

jogosultsági ügyeket, de a jogosultsági szabályokat nem a kamara hozza,

azokat jogszabály számára elõírja. Tagjairól és azok jogosultságáról

közhiteles nyilvántartást vezet. A közérdek védelme megkívánja, hogy a kamara

megóvja a társadalom egyes tagjait a színvonalatlan mérnöki, építészeti

szolgáltatástól, ezért szakmailag felügyeli a jogosultak tevékenységét,

kivizsgálja a megrendelõi panaszokat.

A területi mérnöki és építész kamarák érdekképviseleti jogköre kizárólag

szakmai kérdésekre korlátozott.

A területi mérnöki és építész kamarák önigazgatási feladatkörükben ellátnak

minden olyan tevékenységet, amely elõsegíti a szakmai és etikai elveknek a

tagság munkájában való érvényre jutását . Elsõfokú etikai-fegyelmi jogkört

gyakorolnak.

4-9. §-okhoz

A területi kamarák legfõbb képviseleti és döntéshozó szerve - a demokratikus

elveknek megfelelõen - a taggyûlés, mely jogosult a tisztségviselõk, a

küldöttek és az ügyintézõ szervek megválasztására, a területi kamarák

egyesülésének és szétválásának kimondására. A törvény az ügyintézõ szervek és

tisztségviselõk legfontosabb feladatairól intézkedik.

Elsõdlegesen a taggyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozó döntések, a

választás és határozathozatal, valamint a felügyelõ- és az etikai

bizottságokra vonatkozó szabályok, valamint a kamara hatáskörébe utalt

közigazgatási ügyek intézésének szervezeti és eljárási rendjének

megállapításával megalkotja az önkormányzat mûködését biztosító törvényi

garanciákat.

10. §-hoz

A területi kamarák, ahol ezt kis létszámuk, vagy a mûködési költségekkel való

racionálisabb gazdálkodásuk indokolja, egyesülhetnek és közös területi

kamaraként mûködhetnek tovább. Az egyesülést kiváltó indokok elmúltával

ugyanezen területi kamarák szét is válhatnak és így a közigazgatási

határokhoz igazodó területi kamarák jöhetnek létre.

III. fejezet

Az országos kamara

11. §-hoz

Az országos mérnöki illetve építész kamara az e §-ban felsorolt

- közfeladatokat,

- érdekképviseletet,

- önigazgatási feladatokat

látja el.

Az országos kamara közfeladatai körében átvesz eddig az államigazgatást

terhelõ feladatokat és másodfokú jogkörben eljár. Országos összesítésben

vezeti, és a nyilvánosság számára biztosítja a tervezõ és szakértõi

jogosultsággal rendelkezõk közhiteles névjegyzékét.

Szakmai szabályzat határozza meg a mérnöki, építészeti szolgáltatás kötelezõ

tartalmát és a hozzárendelt ajánlott díjat, védve ezzel a rendszerint

szakértelemmel nem bíró megrendelõ (fogyasztó) érdekeit.

Az országos kamara feladatainak ellátása során a szakminisztériumokkal,

önkormányzatokkal, kamarákkal és más köztestületekkel való kapcsolata és

együttmûködése elengedhetetlen feltétel. A javasolt rendelkezések ezt

biztosítják.

Az országos mérnöki és építész kamara önigazgatási feladatkörében megalkotja

az Alapszabályát, etikai-fegyelmi szabályzatát, és e törvény keretei között

intézkedik még minden olyan kérdésrõl, melyet a szakma a szakszerû és etikus

mûködéséhez szükségesnek tart. Másodfokon etikai-fegyelmi jogkört gyakorol.

12-17.§-hoz

Az országos kamarák legfõbb képviseleti szerve a küldöttgyûlés, mely

jogosult az országos tisztségviselõk megválasztására és az országos

alapszabály, az etikai-fegyelmi szabályzat elfogadására, a tagdíj

megállapítására.

A küldöttgyûlés létszámát a tervezet nem állapítja meg, az a területi kamarák

taglétszáma függvényében, a választás alapján alakul ki.

A törvényjavaslat az országos ügyintézõ szervek és tisztségviselõk

legfontosabb feladatairól intézkedik, továbbá rendelkezik törvényességi

garanciákat hordozó szervezeti és eljárási kérdésekben.

18. §-hoz

Az egyes mérnöki és építészeti szakterületek szakmai kérdéseinek országosan

egységes kezelésére az országos kamarán belül szakmai tagozatok mûködnek. Az

országos szakmai tagozatok munkájában bármelyik területi kamarai tag részt

vehet. Egy kamarai tag akár több szakmai tagozatnak is tagja lehet. A szakmai

tagozatokra vonatkozó részletesebb szabályozást a törvény az országos

alapszabály hatáskörébe utalja, azonban a szakmai tagozatoknak véleményezési

(egyetértési) jogot biztosít, mellyel a szakmai színvonal és országosan

egységes gyakorlat kialakításának feltételét teremti meg. Ettõl való

eltérésre nincs lehetõség.

19. §-hoz

Az országos kamarák szervezetének és mûködésének alapdokumentuma az országos

alapszabály. A törvényjavaslat csak a kifejezetten indokolt szabályokat

állapítja meg, egyébként a kamarai önkormányzatiságot nem korlátozza.

IV. fejezet

A választás szabályai

A jelölések és választások rendjérõl az önkormányzatiság elvének megfelelõen,

az országos alapszabályban kell intézkedni. A törvényjavaslat a

választásokkal kapcsolatban csupán garanciális rendelkezéseket tartalmaz.

20-22. §-okhoz

A tisztségviselõk, bizottsági tagok, küldöttek és tagozati elnökök

megbízatása legfeljebb négy évre szól és egy alkalommal újraválaszthatók.

A területi kamarában bármelyik tag jelölhetõ tisztségviselõnek, az országos

kamarába pedig bármelyik területi kamara bármelyik tagja jelölhetõ, tehát

nemcsak a küldöttek. A tisztségviselõket titkosan kell megválasztani. Az

összeférhetetlenség szabályai a kamarai közélet tisztaságát szolgálják. A

törvényjavaslat a tisztségviselõk megbízatása megszûnésének eseteit és a

visszahívás módját megállapítja.

Ezekkel a rendelkezésekkel az önkormányzati mûködés garanciáit teremti meg.

V. fejezet

A kamara gazdálkodása

23. §

A mérnöki és építész kamarák legfõképpen tagdíjbevételükbõl gazdálkodnak. A

tagdíj mértéke országosan egységes kell legyen és annak megállapítását az

országos küldöttgyûlés hatáskörébe kell utalni, ahol a területi kamarák

tagsági képviselete jár el. A jövedelmi viszonyoknak megfelelõ arányos tagdíj

fizetésének kialakítása érdekében a sávos rendszer kialakítása a célszerû.

24. §-hoz

A kamara gazdálkodása körében csak közhasznú társaságot alapíthat, illetve

annak lehet tagja.

VI. fejezet

A tagsági viszony és a tag jogai

25-31. §-hoz

A kamarai tagság alanyi jog, a törvényi feltételek megléte esetén a

tagfelvétel nem tagadható meg. Ennek érvényesülését a bírói jogvédelem

garantálja. A kamarai tagságra jogosultak köre szélesebb, mint a kötelezõ

tagsághoz kötött tervezõi illetve szakértõi tevékenységet végzõk köre. A

kamarai felvételre jogosító követelmények elsõsorban az elméleti, felsõfokú

ismeretek megszerzésébõl és azok begyakorlásából állnak. A feltételek megléte

esetén a jelentkezõ mérnököket kérésükre fel kell venni a területi kamarába.

A rendelkezés garanciális szabályokat alkot meg a kérelem benyújtására, annak

elbírálási rendjére. A tagfelvétel csak a törvényben meghatározott esetekben

tagadható meg. A tagfelvételi eljárásban biztosítva van az elsõ és a

másodfok, illetve végül a bírósági jogorvoslat lehetõsége.

A javaslat a nemzetközi kötelezettségeknek megfelelõ feltételrendszert alakít

ki.

A mérnök illetve az építész egyidejûleg csak egy, azonos jellegû szakmai

területi kamarának lehet tagja.

Mindkét szakmai kamarában való egyidejû tagság kizárása nem indokolt.

A tag jogait és kötelezettségeit a javaslat megállapítja. A jogok

korlátozásának lehetõségét kizárja.

A tagsági viszonynak a kamara által való megszüntetése kizárólag a törvényben

meghatározott okokból és esetekben, és akkor is csak jogerõs határozattal

lehetséges.

32. §-hoz

A tagfelvételhez szükséges gyakorlati idõvel még nem rendelkezõ mérnököt

illetve építészt kérésére a kamara szavazati jog nélküli tagjelöltként

felveheti.

33. §-hoz

A rendelkezés az eltérõ jogviszonyok eljárási kérdéseit rendezi.

VII. fejezet

Etikai és fegyelmi szabályok

34-35. §-okhoz

A mérnöki illetve építész kamarák feladata az általános szakmai szabályok és

a saját döntéseikkel kialakított etikai normákkal megállapított minõségi

szint biztosítása. Ennek betartása a kamara számára követelmény. Ennek a

feltételét a javaslat meghatározza. A tagok tevékenységével összefüggõ

szakmai illetve etikai szabályok szándékos, vagy gondatlan megszegésének

szankcionálása tartozik e körbe.

36-37. §-okhoz

A teljes körû tényfeltárás és a jogorvoslat biztosítása érdekében az eljárás

kétfokú és az eljárás alá vont tag részvételét és védekezését biztosítani

kell. Az etikai-fegyelmi bizottság tanácsban jár el, amelynek személyi

összetétele nem sértheti az összeférhetetlenség elvét. Az eljárás

méltányossága és célszerûségének megõrzése miatt annak megindítására a

javaslat elévülési határidõket szab meg.

A szakmai kamara alapvetõ feladata a tag szakmai érdekképviselete.

Meghatározó a tag tevékenysége vonatkozásában a szakmai megítélése, a jó

hírnév.

Ezért a rendelkezés elévülési határidõt a tag kérelme esetére nem enged

megállapítani.

VIII. fejezet

Törvényességi felügyelet

38-39. §-okhoz

A mérnöki, illetve építész kamarák mûködésének törvényességi felügyeletét a

Kormány által kijelölt miniszterek gyakorolják. A kamarák jogsértõ

magatartása esetén a törvényességi felügyeletet gyakorló miniszter az itt

meghatározott szabályok szerint jár el.

Jogsértõ határozatok bírósági felülvizsgálata

40. §-hoz

A jogsértõ határozatok eseteire vonatkozó jogorvoslati és eljárási

szabályokat állapítja meg.

A bíróságok és a hatóságok feladatai a

kamarai tagsággal kapcsolatban

41. §-hoz

Az országos kamarában való tagság a bírósági nyilvántartásba vétellel jön

létre, errõl az országos kamara közvetlenül a bíróságtól értesül.

Az 1. § (3) bekezdésére tekintettel e megoldást kell érvényesíteni az

érintett gazdálkodó szervezetek, illetve vállalkozók eseteire is.

IX. fejezet

Átmeneti szabályok a Magyar Mérnöki Kamara és

a Magyar Építész Kamara létrehozására

42. §-hoz

A mérnöki illetve az építész kamarák megalakulási folyamatát egy Mérnöki

illetve Építész Tanács felügyeli. E Tanácsok tagjait a szakma által érintett

minisztériumok, társadalmi szervezetek és felsõoktatási intézmények javaslata

alapján a törvényességi felügyeletet ellátó miniszter bízza meg. Ezek a

Tanácsok az országos kamarák megalakulása és az alapszabály elfogadása után

megszûnnek.

A Mérnöki illetve Építész Tanács szervezési munkájában a szakmai

egyesületként mûködõ Mérnök Egylet és a Magyar Építészek Szövetsége

együttmûködése biztosítja a szervezés kontrollját, mivel törvényességi

felügyelet még nincs.

43-48. §-okhoz

A megalakulás feltételeinek biztosítása érdekében alapszabály elõkészítõ

bizottságokat kell létrehozni, mely bizottságok feladata kizárólag a javaslat

elkészítése és elõterjesztése.

A szervezés az alsóbb szinten, a területi kamaráknál kezdõdik. Mivel az új

köztestületi kamarák ma meglévõ szervezetnek nem jogutódjai, így azok

szervezése a tagsági feltételnek megfelelõ jelentkezõk ideiglenes

névjegyzékbe vételével kezdõdik.

Az alapító taggyûlés feladata a küldöttek megválasztása az országos kamara

alakuló küldöttgyûlésébe, az alapszabály elfogadása, valamint a tagfelvételi

bizottság megválasztása.

Mivel az alapító taggyûlés tartásakor a kamarák még nem rendelkeznek hatályos

országos alapszabállyal, ezért ezek lefolytatásának módjáról,

eljárásrendjérõl e törvény részletesen intézkedik.

49. §-hoz

A területi kamarák küldötteit a szervezõk 60 napon belül összehívják az

országos kamarák alakuló küldöttgyûlésére. Az országos mérnöki és építész

kamara alakuló küldöttgyûlése megválasztja az országos kamara

tisztségviselõit, elfogadja az országos alapszabályt.

50. §-hoz

A végleges névjegyzék összeállítására vonatkozó külön rendelkezés biztosítja

a kamarai feladatok átvételét, a hatálybalépés idõpontjától a névjegyzék

nyilvánosságának teljesíthetõségét.

Az országos kamara megalakulása, az országos alapszabály és az etikai-

fegyelmi szabályzat elfogadása után kerül sor újra a területi kamaráknál a

tagság összehívására, de most már a végleges megalakulás céljából. Ez az

alakuló taggyûlés fogadja el a területi kamara mûködési szabályzatát és

választja meg a tisztségviselõket. Ekkor döntenek a területi kamarák

esetleges egyesülésérõl.

X. fejezet

Felhatalmazás

51. §-hoz

A feladatok átadásának a végrehajtásához jogszabályok megalkotása szükséges.

Ez rendeleti szinten történik e felhatalmazás alapján.

Átmeneti rendelkezések

52. §

Az érvényes engedéllyel rendelkezõ jogosultak részére a kamarába történõ

belépéshez hosszabb határidõt szükséges szabni a tevékenység folyamatos

ellátásának biztosítása érdekében. A létrehozandó kamarák érdeke azonban a

mûködés érdekében a tagság biztosítása, ezért az átmenet csak a kettõs

érdekhez egyeztetett határidõvel történhet.

Hatálybalépés

53. §-hoz

A kamarák létrehozása csak a törvény alapján lehetséges. Ezért az átmeneti

rendelkezések azonnali hatályba léptetésével biztosítani kell a feltételeket

megalakításukhoz, mivel a feladatokat a teljes hatálybalépéstõl kötelesek a

kamarák ellátni.

Hatályát vesztõ rendelkezés

54. §-hoz

A törvényhely az érintett tervezõk és szakértõk engedélyének kiadásáról és

névjegyzékének vezetésérõl rendelkezik.

Eleje Honlap