
Országgyűlési képviselő

Iromány száma: K/11299.

Benyújtás dátuma: 2020-07-12 18:49

Parlex azonosító: RU3LZULK0001

Címzett: Kövér László, az Országgyűlés elnöke
Benyújtó: Dr. Vadai Ágnes (DK) 

Tisztelt Elnök Úr! 

Az Alaptörvény 7. cikk (1)-(2) bekezdése, valamint az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. 
törvény 42. § (8) bekezdése alapján írásbeli választ igénylő kérdést kívánok benyújtani 

Az írásbeli választ igénylő kérdés címzettje: Orbán Viktor, miniszterelnök 

Az írásbeli választ igénylő kérdés címe: "Mennyire fontos Magyarországnak a Russia Today 
televízió barátsága?" 

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Moszkvában működik egy állami finanszírozású televízió, az RT, vagy teljes nevén Russia Today.
Az oroszon kívül angol, spanyol és arab nyelven is sugárzó televízió nem csak az orosz kormány
propaganda  szócsöve,  hanem  az  orosz  állami  hírhamisítás  fő  fészke,  és  az  Európai  Unió
szétzilálására irányuló orosz politika fontos eszköze is. Irányítója az a Dmitrij Kiszeljov televíziós
műsorvezető,  aki  számos  ilyen  tartalmú  műsor  készítőjeként  vált  hírhedtté.  Az  ő  műsorában
vetítették  le  azt  a  riportot  2016-ban,  a  forradalom  60.  évfordulóján,  amely  szerint  a  nyugati
titkosszolgálatok odamenekült  nácikat  fegyvereztek föl és küldtek Ausztrián át  Magyarországra,
akik aztán a békésnek indult tiltakozást véres ellenforradalommá változtatták, nácik ezreit engedve
ki  a  magyarországi  börtönökből,  és  velük  együtt  vadászva  nem  csak  a  kommunistákra  és  az
államvédelmi hatóság tagjaira, de mindenkire, aki a rend fenntartását megkísérelte. A riport miatt
bekérették  a  Külügyminisztériumba  Oroszország  budapesti  nagykövetét  is.  Készítettek  egy
riportműsort  Franciaországban euroszkeptikusokkal,  akiknek szájába  olyan,  az  Európai  Unióval
szemben súlyos vádakat megfogalmazó mondatokat adtak, amiket azok sosem mondtak. Az egyik
legnevesebb  orosz  ellenzékiről,  Alekszej  Navalnijról  egy  műsorában  azt  állította,  hogy  a  brit
titkosszolgálatnak dolgozik, ennek bizonyítására idézte egy korábbi CIA-ügynök nyilatkozatát, aki
utóbb kijelentette, hogy Navalnijnak még a nevét sem hallotta soha. Műsorában bemutatott egy
ukrán katonatiszt  nevére  kiállított,  hamisított  német  SS-igazolványt  is,  azt  próbálva  bizonyítani
vele, hogy az ukránok a nácik szövetségesei voltak a II. világháborúban, a Krím félsziget orosz
annexiójának  előestéjén  pedig  atomháborúval  fenyegette  meg  az  Egyesült  Államokat.  Ilyen  és
ehhez hasonló lépései miatt az Európai Unió Kiszeljovot feketelistára tette.



A litván rádió- és televízióbizottság a külügyminisztérium javaslatára nemrégiben betiltotta az RT
sugárzását, és így tett már korábban a lett médiahatóság is, mert a tévécsatorna a Baltikumban élő
jelentős orosz ajkú kisebbséget lázítja folyamatosan. A két ország nyomatékosan javasolta az Unió
többi tagországának is hasonló lépés megtételét, tekintve, hogy az orosz, angol és spanyol nyelven
sugárzott propaganda és főleg fake news az EU meglehetősen sok polgárához juthat el, akár komoly
zavart is keltve. Ehhez képest Szijjártó Péter külügyminiszter alig két hete egyperces videót tett ki
saját  facebook-oldalára,  amelyen az RT tudósítójával  csocsózik,  és közben a magyar  válogatott
Európa-bajnokságra való kijutásának esélyeiről társalog vele.

Kérdezem ezért miniszterelnök urat:

1. Az ön, illetve a kormány tudtával és jóváhagyásával ápol-e a külügyminiszter ilyen föltűnően
szívélyes  viszonyt  az  európai  integrációt  gátlástalanul  bomlasztani  próbáló  tévécsatorna
riporterével? 

2.  Használ-e  Magyarország  külkapcsolatainak,  illetve  az  Európai  Unió  vezetésével  fenntartott,
távolról sem felhőtlen viszonyának ez a látványos barátkozás? 

3.  Nem kívánja-e a magyar  kormány követni a lett  és a litván kormány példáját  és javasolni a
Médiahatóságnak az RT adásainak magyarországi betiltását? 

Budapest, 2020. július 12.

Tisztelettel:

Dr. Vadai Ágnes

Demokratikus Koalíció

1


