T/6326/356.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

a j á n l á s a

a sportról szóló T/6326. számú egységes javaslat

z á r ó v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/6326/344. sz. egységes javaslattal)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a sportról szóló, T/6326/344. számon beterjesztett egységes javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/6326/345-355. számú zárószavazás előtti módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A egységes javaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Amennyiben a módosító javaslat a egységes javaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a egységes javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

1. Az Előterjesztő az egységes javaslat 1. §-át megelőző I. fejezetcím módosítását és a fejezeten belül a 1-4. Cím jelölés elhagyását javasolja:

"[I. Fejezet

A sportoló jogállása]

I. FEJEZET

A SPORTOLÓ JOGÁLLÁSA

[1. Cím]

Általános szabályok

[2. Cím]

Az amatőr sportolókra vonatkozó rendelkezések

[3. Cím]

A hivatásos sportolókra vonatkozó rendelkezések

[4. Cím]

A sportfegyelmi felelősség"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

2. Az Előterjesztő az egységes javaslat 5. § (1) és (2) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(1) Amatőr sportoló sportegyesület keretében tagként, illetve sportszerződés alapján, sportvállalkozás keretében pedig kizárólag sportszerződés alapján sportolhat. Sportiskola tanulója és az iskolai sportkör tagja a tanulói jogviszony alapján minősül amatőr sportolónak.

(2) A sportszerződésben [a] a sportszervezet és az amatőr sportoló megállapodnak a sporttevékenységgel kapcsolatos együttműködésük feltételeiről. A sportszerződésre a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) megbízási szerződésre vonatkozó rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

3. Az Előterjesztő az egységes javaslat 6. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A versenyengedély iránti kérelmet:

a) az iskolaként működő sportiskola tanulója, illetve az iskolai sportkör tagja azon az oktatási intézményen keresztül nyújthatja be a sportszövetséghez, amellyel tanulói jogviszonyban áll,

b) a költségvetési szervként vagy közhasznú társaságként működő sportiskola sportolója a sportiskolán keresztül nyújthatja be a sportszövetséghez."

Indokolás: Lásd a T/6326/347. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

4. Az Előterjesztő az egységes javaslat 8. § (1) bekezdésének, (2) bekezdése c) pontjának és (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A hivatásos sportoló - amennyiben törvény kivételt nem tesz - a sportvállalkozással kötött munkaszerződés alapján fejti ki sporttevékenységét. Hivatásos sportoló sportegyesületben csak akkor végezhet sporttevékenységet, ha ezt a [szakszövetség] sportszövetség szabályzata lehetővé teszi.

/(2) A hivatásos sportoló sporttevékenységgel összefüggő munkaviszonyára a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvényt (a továbbiakban: Mt.) az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:/

c) ha a hivatásos sportoló versenyengedélyét a [szakszövetség] sportszövetség a hivatásos sportoló önhibájából visszavonja, a munkáltató a munkaviszonyt az Mt. 88. § (2) bekezdésének alkalmazásával megszüntetheti. A megszüntetés ezen esetében a hivatásos sportoló a szerződéséből még hátralévő időszakra - az egészségügyi alkalmatlanság esetét kivéve - az átlagkereset megtérítésére nem tarthat igényt,

(5) A hivatásos sportolónak a munkaviszony keretében kifejtett sporttevékenysége során történt balesete üzemi balesetnek minősül. A munkáltató - amennyiben a [szakszövetség] sportszövetség szabályzata ezt előírja - köteles a hivatásos sportoló javára élet- és sportbaleset-biztosítást kötni."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 6., 7., 8., 24., 26. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

5. Az Előterjesztő az egységes javaslat 8. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(6) Ha a köztartozás fennállása miatt vagy más okból a sportszervezet nem indulhat a versenyrendszerben (bajnokságban), illetve abból utóbb kizárják, ez a munkáltató súlyos szerződésszegésének minősül, és ezért a [munkaszerződést] munkaviszonyt a sportoló rendkívüli felmondással megszüntetheti. A felmondás után a sportoló - függetlenül az esetleges átigazolási időszaktól - azonnal igazolhatóvá válik. Ezt a szabályt kell megfelelően alkalmazni a sportszerződéssel rendelkező amatőr sportolókra is."

Indokolás: Lásd a T/6326/355/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

6. Az Előterjesztő az egységes javaslat 9. § (1) és (3) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(1) A hivatásos sportolónak hivatásos sportolói versenyengedéllyel kell rendelkeznie. A versenyengedélyt a [szakszövetség] sportszövetség a hivatásos sportoló kérelmére adja ki.

(3) A hivatásos sportoló játékjogának használatát a sportszervezettel kötött munkaszerződésben, a munkaviszony fennállásának időtartamára ruházza át a sportszervezetre. A játékjog használatának sportszervezet részére való biztosítása a hivatásos sportoló igazolásának minősül, amelyet a sportszervezetnek a [szakszövetség] sportszövetség részére - a [szakszövetség] sportszövetség szabályzatában megállapított módon - be kell jelentenie. A [szakszövetség] sportszövetség az igazolást nyilvántartásba veszi. A játékjog használatáért a hivatásos sportoló a munkaszerződésben megállapított külön ellenértékre tarthat igényt."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 7., 8., 24., 26. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

7. Az Előterjesztő az egységes javaslat 10. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A játékjog használatának (1) bekezdés szerinti ideiglenes vagy végleges átruházásáért a sportszervezet a másik sportszervezettől ellenértékre tarthat igényt, amelynek mértékét a két sportszervezet közötti megállapodás határozza meg. E megállapodást írásba kell foglalni, és be kell jelenteni a [szakszövetségnek] sportszövetségnek, amely az átigazolást nyilvántartásba veszi."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 8., 24., 26. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

8. Az Előterjesztő az egységes javaslat 11. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A hivatásos sportoló igazolásával, illetve átigazolásával kapcsolatos szerződések kereskedelmi ügynök közvetítésével akkor köthetők meg, ha az ügynököt a [szakszövetség] sportszövetség - a 23. § (1) bekezdés b) pontja szerinti - szabályzatában foglalt feltételek fennállása esetén nyilvántartásba veszi, vagy ha az ügynök a nemzetközi sportszövetség nyilvántartásában szerepel. A közvetítésért az ügynököt jutalék illeti meg.

(2) Az ügynöki jutalék, valamint a (3) bekezdésben a [szakszövetségnek] sportszövetségnek fizetendő hozzájárulások kivételével semmis minden olyan megállapodás, amely a hivatásos sportolón, illetve a használati jogot ideiglenesen vagy véglegesen átruházó sportszervezeten kívül másnak biztosít részesedést a játékjog használati jogának átruházásáért fizetett ellenértékből.

(3) A játékjog használati jogának sportoló általi átruházása esetén az igazoló sportszervezet az igazolásért az általa a sportolónak fizetett ellenérték; valamint a használati jog sportszervezetek közötti ideiglenes vagy végleges átruházása esetén a sportszervezetek közötti megállapodásban megjelölt sportszervezet - ha a megállapodásban külön nem került megjelölésre, akkor az átvevő sportszervezet - az átigazolásért fizetett ellenérték:

a) egy százalékának megfelelő összeget köteles a [szakszövetségnek] sportszövetségnek befizetni, valamint

b) négy százaléknak megfelelő összeget köteles az utánpótlás-nevelést támogató [szakszövetségi] sportszövetségi alapba befizetni."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 7., 24., 26. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

9. Az Előterjesztő az egységes javaslat 14. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A sportfegyelmi eljárást első fokon a sportszövetség sportfegyelmi bizottsága, vagy a sportszövetség sportfegyelmi szabályzata alapján a sportszövetség területi szervezeti egység[e]ének vagy tagozat[a]ának sportfegyelmi bizottsága, másodfokon a sportszövetség sportfegyelmi szabályzatában meghatározott fellebbviteli szerv (elnökség vagy fellebbviteli bizottság) folytatja le. A másodfokon hozott határozat a kézbesítésével végrehajtható. A sportszövetség versenyein történő részvételtől és a sportszakmai tevékenységtől való eltiltás fegyelmi büntetést az elsőfokú fegyelmi bizottság a másodfokú határozat meghozataláig azonnal végrehajthatóvá nyilváníthatja."

Indokolás: Lásd a T/6326/348. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

10. Az Előterjesztő az egységes javaslat 15. §-át megelőző II. fejezetcímnek a módosítását és e fejezeten belül az 1-3. Cím megjelölés elhagyását javasolja:

"[II. Fejezet

A sportszervezetek jogállása]

II. FEJEZET

A SPORTSZERVEZETEK JOGÁLLÁSA

[1. Cím]

A sportszervezetek típusai

[2. Cím]

A sportegyesület

[3. Cím]

A sportvállalkozás"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

11. Az Előterjesztő az egységes javaslat 17. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(6) A sportegyesület bírósági feloszlatása esetén a hitelezők kielégítése után fennmarad[t]ó vagyon[t] állami tulajdonba kerül, és azt közérdekű sportcélra kell fordítani."

Indokolás: Lásd a T/6326/352/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

12. Az Előterjesztő az egységes javaslat 18. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Sportvállalkozás korlátolt felelősségű társasági, illetve részvénytársasági formában alapítható, illetve működhet a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény [(a továbbiakban: Gt.)] szabályai szerint."

Indokolás: Lásd a T/6326/346/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

13. Az Előterjesztő az egységes javaslat 19. §-át megelőző III. fejezetcímnek a módosítását és e fejezeten belül az 1-5. Cím megjelölés elhagyását javasolja:

"[III. Fejezet

Az országos sportági szakszövetségek, illetve más sportszövetségek]

III. FEJEZET

AZ ORSZÁGOS SPORTÁGI SZAKSZÖVETSÉGEK ÉS MÁS SPORTSZÖVETSÉGEK

[1. Cím]

A sportszövetségek típusai

[2. Cím]

Az országos sportági szakszövetség

[3. Cím]

A sportági szövetségek

[4. Cím]

A szabadidősport szövetségek és a fogyatékosok sportszövetségei

[5. Cím]

A diák- és a főiskolai-egyetemi sport sportszövetségei"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

14. Az Előterjesztő az egységes javaslat 19. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A sportszövetségek meghatározott sporttevékenységek körében a sportversenyek szervezésére, a tagok érdekvédelmére és a részükre való szolgáltatásokra, valamint a nemzetközi kapcsolatok lebonyolítására létrehozott, jogi személyiséggel és önkormányzattal rendelkező társadalmi szervezetek[, amelyekre az Et., illetve a Ptk. egyesületi szabályai az irányadóak]."

Indokolás: Lásd a T/6326/352/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

15. Az Előterjesztő az egységes javaslat 22. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A sportág céljainak elérése érdekében a szakszövetség szponzorálási és más kereskedelmi szerződéseket köthet, ide[ ]értve - e törvény [35-36. §-ában] 36-37. §-ában meghatározott módon - a sportági sportrendezvényekkel kapcsolatos vagyoni értékű jogok hasznosítását is."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

16. Az Előterjesztő az egységes javaslat 23. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) A szakszövetség - a [35-36. §-ban] 36-37. §-ban foglaltakra figyelemmel - szabályzatban rendelkezhet a sportági sportrendezvényekkel kapcsolatos vagyoni értékű jogok hasznosításáról."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

17. Az Előterjesztő az egységes javaslat 23. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(5) A szakszövetség szabályzataiban köteles a környezet- és természetvédelmi, valamint a közbiztonsági követelményeket, amennyiben pedig a sporttevékenységben állatok is részt vesznek, az [állatvédelmi] állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvényben foglalt előírásokat is érvényesíteni."

Indokolás: Lásd a T/6326/346/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

18. Az Előterjesztő az egységes javaslat 24. § (2) bekezdése i) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(2) A szakszövetség közgyűlése (küldöttgyűlése) kizárólagos hatáskörébe tartozik:/

"i) a szakszövetség [29. §] 28. § szerinti sportági szövetséggé való átalakulása,"

Indokolás: Lásd a T/6326/350/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

19. Az Előterjesztő az egységes javaslat 25. § (3) bekezdése d) pontjának és (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/(3) Amennyiben a szakszövetség területi (regionális, megyei, városi stb.) szervezeti egységeket hoz létre és ezeket jogi személynek nyilvánítja, a szakszövetség közgyűlése:/

"d) lehetővé teheti, hogy a területi szervezetek saját nevükben szponzorálási szerződéseket, illetve a helyi [(települési, területi)] önkormányzatokkal támogatási szerződéseket kössenek, és az ebből származó bevételekkel maguk rendelkezzenek,"

"(4) A területi szervezeti egységekre megállapított szabályokat megfelelően alkalmazni kell a szakszövetség [önálló jogi személlyé] jogi személy szervezeti egységgé nyilvánított tagozataira, testületeire és szakágaira is."

Indokolás: Lásd a T/6326/352/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

20. Az Előterjesztő az egységes javaslat 29. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja:

"[(2) A diáksport, illetve a főiskolai-egyetemi sport sportszövetségei szabadidősport szövetségnek minősülnek.]"

Indokolás: Lásd a T/6326/353/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

21. Az Előterjesztő az egységes javaslat 29. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) A fogyatékosok országos sportszövetségei elláthatják mindazon feladatokat, és gyakorolhatják mindazon jogköröket, amelyeket a[z országos sportági] szakszövetségek ellátnak és gyakorolnak."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 22., 31., 33. és 56. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/354/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

22. Az Előterjesztő az egységes javaslat 30. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A diáksport versenyek elkülönülnek a[z országos sportági] szakszövetség vagy az országos sportági szövetség versenyrendszerében szervezett versenyektől."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21., 31., 33. és 56. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/354/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

23. Az Előterjesztő az egységes javaslat 31. §-át megelőző IV. fejezetcímnek a módosítását és e fejezeten belül az 1-2. Cím megjelölés elhagyását javasolja:

"[IV. Fejezet

A sport versenyrendszere és kereskedelmi szerződései]

IV. FEJEZET

A SPORT VERSENYRENDSZERE

[1. Cím

A versenyrendszer típusai és követelményei]

[2. Cím

Kereskedelmi szerződések]"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

24. Az Előterjesztő az egységes javaslat 31. § (1)-(5) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(1) A [szakszövetség] sportszövetség:

a) amatőr,

b) hivatásos,

c) vegyes (nyílt)

versenyrendszert működtethet (bajnokságot írhat ki).

(2) Amatőr versenyrendszerben (bajnokságban) az amatőr sportolók és sportegyesületek mellett hivatásos sportolók, illetve sportvállalkozások csak a [szakszövetség] sportszövetség versenyszabályzatában megállapított feltételek mellett vehetnek részt. E feltételek keretében a [szakszövetség] sportszövetség korlátozhatja a sportvállalkozás által foglalkoztatható hivatásos sportolók számát.

(3) A [szakszövetség] sportszövetség hivatásos versenyrendszert (bajnokságot) csak az amatőr bajnokság mellett írhat ki. Hivatásos versenyrendszer (bajnokság) helyett vegyes (nyílt) bajnokság is kiírható.

(4) Hivatásos versenyrendszerben (bajnokságban) a hivatásos sportolók és sportvállalkozások mellett sportegyesület csak akkor vehet részt, ha a [szakszövetség] sportszövetség versenyszabályzata ezt lehetővé teszi, és ha a sportegyesület a hivatásos versenyrendszerben (bajnokságban) részt vevő szakosztályát jogi személlyé nyilvánította. A hivatásos versenyrendszerben (bajnokságban) induló sportegyesületnek, illetve jogi személy szakosztályának mindazon pénzügyi, adminisztratív, technikai és szakmai feltételeket teljesíteni kell, amelyeket a [szakszövetség] sportszövetség versenyszabályzata a hivatásos versenyrendszer (bajnokság) résztvevőire nézve megállapít.

(5) Hivatásos versenyrendszerben (bajnokságban) részt vevő sportvállalkozások amatőr sportolókat, sportegyesületek pedig hivatásos sportolókat egyaránt foglalkoztathatnak. A [szakszövetség] sportszövetség szabályzatában a hivatásos és amatőr sportolók számára, illetve arányára kötelező szabályokat állapíthat meg."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 7., 8., 26. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

25. Az Előterjesztő az egységes javaslat 33. § (1) és (4) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

""(1) Nem vehet részt a versenyrendszerben (nem nevezhet a bajnokságba) a [31. §] 32. § (1) bekezdésében foglalt eseten túlmenően:

a) az a sportvállalkozás, illetve az a sportegyesület, amellyel szemben a Cstv. szerint csőd- vagy felszámolási eljárás van folyamatban,

b) az a sportegyesület, amely elhatározta feloszlását, illetve amellyel szemben az ügyészség a sportegyesület feloszlatására irányuló kérelmet nyújtott be a bírósághoz,

c) az a sportvállalkozás, amelynél végelszámolási eljárás indult."

"(4) Ha a sportszervezet székhelyét, telephelyét, illetve nevét megváltoztatja és a változás a sportszervezet indulási jogát érinti, a sportszövetség szabályzatában megjelölt szerve hivatalból vagy kérelemre megvizsgálhatja, hogy a változás az indulási jog joggal való visszaélést megvalósító átruházására irányul-e. A vizsgálat eredménye alapján a sportszövetség elnöksége az eset összes körülményei mérlegelése alapján dönt arról, hogy a változást végrehajtó sportszervezet részt vehet-e a versenyrendszerben. Az elnökségnek az indulás jogát megtagadó határozatával szemben az érintett sportszervezet a határozat kézbesítésétől számított harminc napos jogvesztő határidőn belül keresettel bírósághoz, illetve a [46. §] 47. § szerint a Sport Állandó Választottbírósághoz fordulhat.""

Indokolás: Lásd a T/6326/350/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

26. Az Előterjesztő az egységes javaslat 34. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A [szakszövetségnek] sportszövetségnek a versenyszabályzatában a hivatásos, illetve a vegyes (nyílt) versenyrendszerben (bajnokságban) részt vevő sportszervezetek számára azonos pénzügyi, adminisztratív, technikai és szakmai követelményeket kell megállapítania.

(2) A [szakszövetség] sportszövetség a hivatásos, illetve vegyes versenyrendszerre (bajnokságra) vonatkozó szabályzatában:

a) előírhatja a nevezés leadásával egyidejűleg meghatározott összegű óvadék letételét. Az óvadékot a [szakszövetségnek] sportszövetségnek kamatozó külön számlán kell kezelnie, és azt a bajnokság befejezésekor a kamatokkal együtt a bajnokság befejezésétől számított nyolc napon belül vissza kell fizetnie a sportszervezetnek. Ha a sportszervezet a bajnokságot nem fejezi be, az óvadék a [szakszövetséget] sportszövetséget illeti,

b) a sportlétesítmény technikai színvonalával, illetve a sportesemény rendezésével kapcsolatban az amatőr bajnoksághoz képest többletkövetelményeket állapíthat meg,

c) meghatározhatja a sportszervezet által kötelezően foglalkoztatandó hivatásos sportolók, továbbá a sportszervezet által az utánpótlás (tartalék) bajnokság(ok)ban indítandó csapatok, illetve versenyzők számát,

d) előírhatja a sportszervezet előző évi pénzügyi beszámolójának, illetve tárgyévi pénzügyi tervének a [szakszövetséghez] sportszövetséghez történő benyújtását,

e) előírhatja, hogy a sportszervezet köteles a [szakszövetség] sportszövetség könyvvizsgálójának betekintést biztosítani a sportszervezet könyveibe, illetve köteles felhatalmazást adnia az adóhatóság, és a számláját vezető bank számára, hogy a sportszervezet köztartozásairól, és pénzügyi forgalmáról - annak kérelmére - a [szakszövetség] sportszövetség könyvvizsgálóját tájékoztassa.

(3) A [szakszövetség] sportszövetség hivatásos, illetve vegyes (nyílt) versenyrendszerére vonatkozó szabályzatában meghatározhatja a hivatásos sportoló részére a sportszervezet részéről fizethető munkabér és egyéb juttatások együttes felső határát, továbbá a részére fizethető igazolási, valamint átigazolási juttatások legmagasabb mértékét, és a sportszervezet adott sportágban tevékenykedő összes hivatásos sportolója részére fizethető valamennyi juttatás felső határát.

(4) A [szakszövetség] sportszövetség hivatásos tagozata a hivatásos sportolók érdekképviseletét ellátó szakszervezettel kollektív szerződést köthet."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 7., 8., 24. és 52. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

27. Az Előterjesztő az egységes javaslatot a 35. §-át megelőzően új V. fejezetcímmel kiegészíteni javasolja:

"V. FEJEZET

KERESKEDELMI SZERZŐDÉSEK"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 29., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

28. Az Előterjesztő az egységes javaslat 37. § (1) és (2) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(1) A sportszövetség jogosult az általa kiírt és szervezett versenyrendszerre nézve szabályzatban úgy rendelkezni, hogy tagjai [35. §] 36. § szerinti egyes vagyoni értékű jogait hasznosításra meghatározott időre magához vonja. Ebben az esetben a felhasználóval az értékesítésre irányuló szerződést a sportszövetség köti meg.

(2) A vagyoni értékű jogok elvonásáért a [35. §] 36. § (4) bekezdésében megjelölt jogosultak részére a sportszövetségnek lehetőség szerint előre meghatározott és a közvetítési jog piaci értékével arányos ellenértéket kell fizetnie. Az ellenérték megállapítása, illetve az értékesítési szerződés megkötése előtt a sportszövetségnek ki kell kérnie az érintett sportszervezetek álláspontját. Ezt követően az ellenértéket a szabályzatban meghatározott módon úgy kell megállapítani, hogy az a sportág sajátosságainak megfelelően arányosan vegye figyelembe:

a) a közvetítések számát, továbbá nézettségét,

b) a sportszervezet által elért versenyeredményt,

c) a sportszövetség többi tagjával való együttműködés (szolidaritás) elvét, ide értve az amatőrök és az utánpótlás-nevelés támogatását is."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

29. Az Előterjesztő az egységes javaslat 38. §-át megelőző V. fejezetcímnek a módosítását és e fejezeten belül az 1.,2., 4. és 5. Cím megjelölés elhagyását, valamint a 3. Cím elhagyását javasolja:

"[V. Fejezet

A sportköztestületek és a sportközalapítványok]

VI. FEJEZET

A SPORTKÖZTESTÜLETEK, A SPORT ÁLLANDÓ VÁLASZTOTTBÍRÓSÁG ÉS A SPORTKÖZALAPÍTVÁNYOK

[1. Cím]

A Magyar Olimpiai Bizottság

[2. Cím]

A Magyar Paralimpiai Bizottság

[3. Cím

Az egyes nemzeti sportszövetségek]

[4. Cím]

A Sport Állandó Választottbíróság

[5. Cím]

A sportközalapítványok"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 39., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

30. Az Előterjesztő az egységes javaslat 38. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) A MOB feladatai a [minisztérium] Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezetéből nyújtott sportcélú állami támogatásokkal összefüggésben - az e törvényben és a külön jogszabályban meghatározottak szerint - a következők:

a) a Nemzeti Sporttanácsban az olimpiai mozgalmat képviselve közreműködik a magyar sport állami támogatása elosztási arányaira vonatkozó javaslat kialakításában,

b) a Nemzeti Sportszövetséggel és a Sportegyesületek Országos Szövetségével közösen javaslatot dolgoz ki a versenysport és az utánpótlás-nevelés feladataira, valamint a versenysport és az utánpótlás-nevelés pályázati úton történő támogatására szolgáló állami támogatás felhasználására,

c) dönt a rendelkezésére bocsátott állami támogatásról."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/16. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

31. Az Előterjesztő az egységes javaslat 39. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A MOB legfelsőbb szerve a közgyűlés, amely a tagok összességéből áll. A közgyűlésben az alapszabályban rögzített számú helyet kell biztosítani az olimpiai sportágak [országos] szakszövetségei által jelölt személyeknek azzal, hogy számuknak meg kell haladnia a MOB tagjai létszámának felét."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21., 22., 33. és 56. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/354/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

32. Az Előterjesztő az egységes javaslat 40. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A Magyar Paralimpiai Bizottság (a továbbiakban: MPB) köztestület, amely a Kszt. szerinti közhasznú társasági nyilvántartásba vétel nélkül kiemelkedően közhasznú szervezetnek minősül. Az MPB-t a minisztérium tartja nyilván. Az MPB jogosult a Magyar Köztársaság címerének és zászlajának használatára.

(2) Az MPB feletti törvényességi felügyeletet az ügyészség gyakorolja.

(3) Az MPB feladatai elsősorban:

a) a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság alapszabályában és egyéb szabályzataiban a nemzeti paralimpiai bizottságok részére megállapított célkitűzések és feladatok végrehajtása,

b) a szakszövetségekkel, sportszövetségekkel együttműködve a sportolók paralimpiai játékokra történő felkészülésének, illetve részvételének szakmai elősegítése, a paralimpiai mozgalom fejlesztése,

c) a paralimpiai mozgalom érdekében a paralimpiai játékok jelképeinek védelme,

d) a paralimpiai mozgalom eszményének jegyében az érintett ifjúság testi, erkölcsi és kulturális nevelésének segítése, a tisztességes játék (fair play) szellemében való versenyzés támogatása, fellépés a sportmozgalomra ható káros jelenségek ellen,

e) együttműködés az állami szervekkel, a Nemzeti Sporttanáccsal, a MOB-bal és a nemzeti sportszövetségekkel a sport stratégiai fejlesztési céljainak megvalósításában[,].

(4) Az MPB feladatai a minisztérium fejezetéből nyújtott sportcélú állami támogatásokkal összefüggésben - az e törvényben és a külön jogszabályban meghatározottak szerint - a következők:

a) [A] a Nemzeti Sporttanácsban a paralimpiai mozgalmat képviselve közreműködik a magyar sport állami támogatása elosztási arányaira vonatkozó javaslat kialakításában,

b) a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségével és a Sportegyesületek Országos Szövetségével közösen javaslatot dolgoz ki a fogyatékosok versenysportjára vonatkozó feladatokra, valamint a fogyatékosok versenysportja pályázati úton történő támogatására szolgáló állami támogatás felhasználására,

c) dönt a rendelkezésére bocsátott állami támogatásról.

[(4) Az MPB közreműködik az olimpiai központok fejlesztésében, illetve szakmai tevékenységének kidolgozásában.]

(5) Az MPB kizárólagosan jogosult a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság előírásaival összhangban:

a) a sportágak és a sportolók nevezésére a paralimpiai játékokra,

b) a paralimpiai zászló, jelvény, jelmondat kereskedelmi vagy egyéb célú használatára, illetve ezek mások általi használatának, hasznosításának engedélyezésére.

(6) Az MPB közreműködik az olimpiai központok fejlesztésében, illetve szakmai tevékenységének kidolgozásában."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

33. Az Előterjesztő az egységes javaslat 41. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) Az MPB-be felvételüket kérhetik azok a[z országos sportági] szakszövetségek, [valamint] országos sportági szövetségek[,] és a fogyatékosok azon országos sportszövetségei, amelyek sportága szerepel a Paralimpia programjában."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21., 22., 31. és 56. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/354/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

34. Az Előterjesztő az egységes javaslat 41. § (8) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"[(8)] (7) Az állam évente hozzájárul az [Magyar Paralimpiai Bizottság] MPB működési kiadásaihoz."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/8. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

35. Az Előterjesztő az egységes javaslat 42. § (1) bekezdésének és (3) bekezdése c) pontjának a következő módosítását javasolja:

"(1) A Nemzeti Sportszövetség a[z országos sportági] szakszövetségek, illetve az országos sportági szövetségek önkéntes részvételével működő - a Kszt. szerinti közhasznú társasági nyilvántartásba vétel nélkül kiemelkedően közhasznú szervezetnek minősülő - köztestület, amelyet a [Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (a továbbiakban: minisztérium)] minisztérium tart nyilván."

/(3) A Nemzeti Sportszövetség:/

"c) együttműködik a [Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztériummal (a továbbiakban: minisztérium)] minisztériummal, a Nemzeti Sporttanáccsal, a MOB-bal, az MPB-vel és a további két nemzeti sportszövetséggel a magyar sport fejlesztése érdekében,"

Indokolás: Lásd a T/6326/350/17. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

36. Az Előterjesztő az egységes javaslat 42. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A szakszövetségek - a[z] Nemzeti Sportszövetség alapszabályának elfogadása esetén - alanyi jogon, az országos sportági szövetségek pedig a Nemzeti Sportszövetség közgyűlésének az össztaglétszám kétharmados többségével hozott határozata alapján lehetnek tagjai a Nemzeti Sportszövetségnek."

Indokolás: Lásd a T/6326/355/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

37. Az Előterjesztő az egységes javaslat 45. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A Nemzeti Sportszövetség, a Nemzeti Szabadidősport Szövetség és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége (együtt: nemzeti sportszövetségek) legfelsőbb szerve a tagok képviselőiből álló közgyűlés."

Indokolás: Lásd a T/6326/353/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

38. Az Előterjesztő az egységes javaslat 47. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A Sport Állandó Választottbíróság az érintett sportoló, sportszakember, sportszervezet valamint sportszövetség kérelmére eljárhat a versenyengedély kiadására és visszavonására vonatkozó, igazolási és átigazolási, továbbá sportfegyelmi, valamint az indulási joggal kapcsolatos ügyekben is, ha ezekben a 3. § [(5)] (6) bekezdése, a [14. § (3)] 14.§ (2) bekezdése, illetve a [32. §] 33. § (4) bekezdése alapján bírósági eljárásnak van helye."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

39. Az Előterjesztő az egységes javaslat 49. §-át megelőző VI. fejezetcímnek a módosítását és e fejezeten belül az 1-2. Cím megjelölés elhagyását javasolja:

"[VI. Fejezet

Az állam és a helyi önkormányzatok sporttal kapcsolatos feladatai]

VII. FEJEZET

AZ ÁLLAM ÉS A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK SPORTTAL KAPCSOLATOS FELADATAI

[1. Cím]

Állami feladatok és ellátásuk szervezetrendszere

[2. Cím]

A helyi önkormányzatok sporttal kapcsolatos feladatai"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 45., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

40. Az Előterjesztő az egységes javaslat 49. §-ának a következő módosítását javasolja:

"A sport társadalmilag hasznos céljainak megvalósítása érdekében az állam:

a) meghatározza a szervezett formában történő sporttevékenység gyakorlásának jogszabályi feltételeit,

b) gondoskodik - a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényben (a továbbiakban: Kt.) [törvényben] meghatározottak szerint - a mindennapos testedzés feltételeinek megteremtéséről a közoktatásban, továbbá közreműködik ezek biztosításában a felsőoktatási intézményekben és a felsőoktatási kollégiumokban,

c) elősegíti az egészséges életmód és a szabadidősport gyakorlása feltételeinek megteremtését,

d) részt vesz a versenysport, az utánpótlás-nevelés, az iskolai és diáksport, a főiskolai-egyetemi sport, a szabadidősport és a fogyatékosok sportja finanszírozásában,

e) az esélyegyenlőség jegyében támogatja a gyermek- és ifjúsági sportot, a nők és a családok sportját, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok, valamint a fogyatékosok sportját,

f) korlátozza a sport önveszélyeztető, káros megnyilvánulását és ellenőrzi a doppingtilalom betartását,

g) ösztönzi a sportpiac kialakulását és működését,

[h) a környezet- és természetvédelmi, egészségügyi és az esélyegyenlőséget biztosító egyéb követelmények figyelembevételével sportrendezvények lebonyolítására alkalmas létesítményeket hoz létre,]

h) a környezet- és természetvédelmi, egészségügyi és az esélyegyenlőséget biztosító követelmények figyelembevételével sportrendezvények lebonyolítására alkalmas létesítményeket hoz létre,

i) gondoskodik a kincstári vagyon részét képező, valamint az állam vállalkozói vagyonába tartozó sportlétesítmények fenntartásá[tól]ról és rendeltetésszerű hasznosításá[tól]ról,

j) támogatja a nem állami tulajdonban lévő sportlétesítmények építését, karbantartását, korszerűsítését, akadálymentesítését, illetve fejlesztését,

k) gondoskodik a sportrendezvényeken a közbiztonságról, hozzájárul a sportrendezvények biztonságos lebonyolításához,

l) részt vesz a sporttal kapcsolatos nemzetközi együttműködésben,

m) támogatja az olimpiai mozgalmat, a Magyar Köztársaság sportolóinak, sportszervezeteinek részvételét az olimpiákon és más, kiemelkedő jelentőségű nemzetközi sportversenyeken, ideértve a speciális világjátékokat, valamint a fogyatékosok más kiemelkedő jelentőségű nemzetközi sportversenyeit is,

n) támogatja a sportszakember-képzést és a sporttal kapcsolatos tudományos tevékenységet, elősegíti a testkulturális felsőoktatás feltételeinek biztosítását,

o) fenntartja a sportegészségügy állami intézményeit és országos hálózatát, támogatja a sportorvosi tevékenységet,

p) működteti az állami sportinformációs rendszert,

q) támogatja a [a] testkultúra fejlesztését szolgáló és sporttudományi képzést."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

41. Az Előterjesztő az egységes javaslat 51. § (2) bekezdése b) és f) pontjainak a következő módosítását javasolja:

/(2) A miniszter:/

""b) ellátja a sportcélú központi állami pénzeszközök elosztásával kapcsolatos, e törvényben és külön jogszabályokban meghatározott feladatokat, meghatározza e pénzeszközök elosztásának részletes előírásait, ellenőrzi a pénzeszközök felhasználását, gondoskodik a jogosulatlanul igénybe vett állami támogatás visszafizettetéséről,"

"f) együttműködik a Nemzeti Sporttanáccsal, a MOB-bal, az MPB-vel és a nemzeti sportszövetségekkel, valamint kapcsolatot tart a sportközalapítványokkal és a sport területén működő [érdekképviseletekkel]érdekképviseleti szervekkel,""

Indokolás: Lásd a T/6326/349/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

42. Az Előterjesztő az egységes javaslat 52. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A Nemzeti Sporttanács (a továbbiakban: Tanács) a Kormány mellett működő javaslattevő, illetve véleményt nyilvánító testület, amelynek - a hosszú távú sportpolitika alapvető kérdéseiben kialakítandó nemzeti egység érdekében - alapfeladata, hogy állást foglaljon, illetve ajánlásokat tegyen a magyar sport fejlesztésének stratégiai kérdéseiben, továbbá, hogy összeegyeztesse a sporttal kapcsolatos központi állami, önkormányzati és az üzleti érdekeket, a sportmozgalom társadalmi, népegészségügyi érdekeit.

[(2) A Tanács kialakítja álláspontját, és tájékoztatja a Kormányt a sportot érintő alapvető jogszabályok, illetve stratégiai jelentőségű fejlesztési elképzelések tervezeteiről. A Tanács javaslatot dolgoz ki a sport állami támogatásának mértékére, illetve az állami támogatás elosztásának elveire, arányaira, illetve alapvető irányaira.]

(2) A Tanács kialakítja álláspontját, és tájékoztatja a Kormányt a sportot érintő alapvető jogszabályok és stratégiai jelentőségű fejlesztési elképzelések tervezeteiről. A Tanács javaslatot dolgoz ki a sport állami támogatásának mértékére, az állami támogatás elosztásának elveire, arányaira és alapvető irányaira."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

43. Az Előterjesztő az egységes javaslat 53. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A Tanács alapszabályát - e törvény keretei között - a testület maga állapítja meg.

(2) A Tanács elnökét a Kormány javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki a jelölt illetékes országgyűlési bizottság által történt meghallgatását követően. A Tanács társelnöke a miniszter, titkára a minisztérium közigazgatási államtitkára.

[(2) A Tanács elnökét a Kormány javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki a jelölt - illetékes országgyűlési bizottság által történt - meghallgatását követően. A Tanács társelnöke a miniszter, titkára a minisztérium közigazgatási államtitkára.]

(3) A Tanács - elnökkel és társelnökkel együtt - tizenhét tagból áll. Tagjai:

a) az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, az oktatási miniszter,

b) a MOB elnöke, az MPB elnöke, a nemzeti sportszövetségek elnökei, a Wesselényi Miklós Sportközalapítvány kuratóriumának elnöke, a Sportegyesületek Országos Szövetségének elnöke, valamint az Országgyűlés Ifjúsági és Sportbizottságának elnöke,

c) a települési, illetve területi önkormányzatok országos szövetségei, valamint a diáksport és a főiskolai-egyetemi sport sportszövetségei, valamint a testnevelőtanárok egyesületei által - megegyezésük szerint - jelölt, továbbá a sportot támogató üzleti vállalkozások (Szponzorok Tanácsa) által jelölt, végül a Nemzet Sportolói által saját soraikból választott személy.

(4) A (3) bekezdés c) pontjában megjelöltek és a Tanács elnöke csak személyesen vehetnek részt a Tanács munkájában, a (3) bekezdés a) pontjában megjelölteket a politikai államtitkár, a b) pontban megjelölteket az alelnök, a Tanács társelnökét a minisztérium politikai államtitkára helyettesítheti.

(5) A Tanács elnökének megbízatása az országgyűlési választásokat követően a Kormány megalakulásától számított hatvanadik napon jár le. A (3) bekezdés c) pontjában megjelöltek megbízatása négy évre szól, de jelölő szervük által visszahívhatók, illetve tisztségükről bármikor lemondhatnak."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

44. Az Előterjesztő az egységes javaslat 55. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A helyi önkormányzat az (1) bekezdésben foglaltakon kívül - a [közoktatásról szóló törvényben] Kt.-ban meghatározottak szerint - biztosítja az önkormányzati iskolai sportkörök működéséhez szükséges feltételeket."

Indokolás: Lásd a T/6326/346/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

45. Az Előterjesztő az egységes javaslat 56. §-át megelőző 3. Cím elhagyását és az 56. §-t megelőzően az egységes javaslatnak új VIII. fejezetcímmel és új alcímmel történő kiegészítését javasolja:

"[3. Cím

A sport állami támogatásának pénzügyi rendszere]

VIII. FEJEZET

A SPORT ÁLLAMI TÁMOGATÁSÁNAK PÉNZÜGYI RENDSZERE

A támogatás forrásai és igénybevételének feltételei"

Indokolás: Lásd a T/6326/351/8. számú módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 47., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

46. Az Előterjesztő az egységes javaslat 60. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) Az edző járadékát az edzői járadék alapját képező érmesi helyezés alapján kell megállapítani. Az edzői járadék az edző kérelmében megjelölt egy érmesi helyezés után járó járadék 50 [%-a]százaléka."

Indokolás: Lásd a T/6326/349/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

47. Az Előterjesztő az egységes javaslat 63. §-át megelőző 4. Cím elhagyását és az 63. §-t megelőzően az egységes javaslatnak új IX. fejezetcímmel történő kiegészítését javasolja:

"[4. Cím

Sportlétesítmények]

IX. FEJEZET

SPORTLÉTESÍTMÉNYEK"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 49., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

48. Az Előterjesztő az egységes javaslat 64. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A Kormány által külön jogszabályban olimpiai központnak minősített, állami tulajdonban és kincstári vagyonkörben lévő ingatlanok - a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal kötött vagyonkezelési szerződés alapján - a minisztérium vagyonkezelésébe tartoznak. A minisztérium köteles az ingatlant elsődlegesen sportcélokra használni, ezt a célt az ingatlan másodlagos használata során sem veszélyeztetheti.

(2) Az olimpiai központok sportszakmai felügyeletét a MOB és az MPB közreműködésével a miniszter látja el.

(3) A kincstári vagyonkörbe tartozó, a minisztérium vagyonkezelésében lévő ingatlanok vagyonkezelői jogát a minisztérium - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) szabályainak megfelelően - térítésmentesen és versenyeztetés nélkül az erre a célra létrehozott közhasznú társaság javára átruházhatja.

(4) A kincstári vagyonkörbe tartozó, az ingatlan-nyilvántartásban sporttelepként nyilvántartott ingatlanok az Áht. vonatkozó szabályainak megfelelően és a miniszter előzetes egyetértésével adhatók ingyenesen vagy kedvezményesen önkormányzati tulajdonba.

[(4) A kincstári vagyonkörbe tartozó, az ingatlannyilvántartásban sporttelepként nyilvántartott ingatlanok az Áht. vonatkozó szabályainak megfelelően és a miniszter előzetes egyetértésével adhatók ingyenesen vagy kedvezményesen önkormányzati tulajdonba.]

(5) Az önkormányzat az ingyenesen vagy kedvezményesen tulajdonba kapott, a tulajdonátruházás időpontjában az ingatlan-nyilvántartásban sporttelepként nyilvántartott ingatlant a tulajdonszerzést követő 15 évig köteles elsődlegesen sportcélokra használni, és ezt az ingatlan másodlagos jellegű hasznosítása sem veszélyeztetheti. Az ingyenesen vagy kedvezményesen történt tulajdonszerzést követő 15 évig az önkormányzat az ingatlant csak a miniszter egyetértésével idegenítheti el, illetve terhelheti meg.

(6) A kincstári vagyon körébe tartozó sportcélú ingatlan értékesítésére csak a miniszter egyetértésével kerülhet sor. A privatizációért felelős miniszter a tulajdonosi jogok gyakorlása során az állam vállalkozói vagyonába tartozó sportcélú ingatlan értékesítését megelőzően köteles a miniszter véleményét kikérni."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

49. Az Előterjesztő az egységes javaslat 65. §-át megelőző VII. fejezetcímnek a módosítását, valamint X. fejezetként történő beszerkesztését és e fejezeten belül az 1-2. Cím megjelölés elhagyását javasolja:

"[VII. Fejezet

A sportrendezvények szervezése]

X. FEJEZET

A SPORTRENDEZVÉNYEK SZERVEZÉSE

[1. Cím]

A szervezés feltételei

[2. Cím]

A néző részvétele a sportrendezvényen"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 53., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

50. Az Előterjesztő az egységes javaslat 71. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A néző a sportrendezvény helyszínére akkor léptethető be, ha:

a) érvényes belépőjeggyel, bérlettel vagy más, a sportrendezvény helyszínére való belépésre jogosító igazolással rendelkezik,

b) nem áll nyilvánvalóan alkohol, kábítószer vagy más bódító hatású szer befolyása alatt,

c) nem tart magánál szeszes italt, kábítószert, valamint olyan tárgyat, amely a sportrendezvény megtartását, továbbá mások személyi és vagyonbiztonságát veszélyezteti, vagy amelynek a sportrendezvényre való bevitelét a szervező a belépőjegy vásárlását megelőzően megtiltotta, és erről a belépőjegy vásárlóját megfelelő módon tájékoztatta,

d) nem tart magánál mások iránti gyűlöletre uszító feliratot, zászlót vagy egyébként jogszabály által tiltott önkényuralmi jelképet,

e) nem áll a [72. §] 73. § (1) bekezdése szerinti eltiltás, valamint a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény szerinti kitiltás hatálya alatt."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/14. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

51. Az Előterjesztő az egységes javaslat 73. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) A sportrendezvény látogatásától eltiltható az a személy is, akit a [70. §] 71. § (3) bekezdése alapján el kellett volna távolítani, de erre azért nem került sor, mert a sportrendezvény helyszínén való szervezői (rendezői) beavatkozás következtében olyan nézői cselekmény volt várható, amely a sportrendezvény biztonságát aránytalanul veszélyeztette volna."

Indokolás: Lásd a T/6326/350/15. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

52. Az Előterjesztő az egységes javaslat 75. § (2) és (3) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(2) A helyzetjelentést a szervező január 31-éig köteles megküldeni a [szakszövetségnek] sportszövetségnek és a rendőrségnek.

(3) A [szakszövetség] sportszövetség a helyzetjelentéseket évente rendszeresen értékeli a rendőrség és a szervezők részvételével."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 7., 8., 24. és 26. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/345/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

53. Az Előterjesztő az egységes javaslat 77. §-át megelőző VIII. fejezetcímnek módosítását és 11. fejezetként való beszerkesztését javasolja:

"[VIII. Fejezet

Értelmező és Záró rendelkezések]

XI. FEJEZET

ÉRTELMEZŐ ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 57. és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

54. Az Előterjesztő az egységes javaslat 77. § m) pontjának a következő módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"m) sportiskola: az a költségvetési szerv vagy közhasznú társaság, amely utánpótlás-nevelést végez, valamint az az iskola, amely a [közoktatásról szóló törvény] Kt. [23. §-ának (4) bekezdése] alapján közreműködik az utánpótlás nevelésében,"

Indokolás: Lásd a T/6326/346/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

55. Az Előterjesztő az egységes javaslat 77. § r) pontjának a következő módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"r) versenyszabályzat: a versenyrendszer keretében folytatott sporttevékenységre és az ahhoz közvetlenül kapcsolódó szakmai tevékenységekre vonatkozó előírások rendszerbe foglalt összessége, amely a versenyrendszerben részt vevő sportolók, sportszervezetek, sportszakemberek általános és sportági kötelezettségein túlmenően tartalmazza a versenyrendszert működtető [szakszövetség] sportszövetség eljárásának szabályait is."

Indokolás: Lásd a T/6326/345/8. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

56. Az Előterjesztő az egységes javaslat 77. § q) pontjának a következő módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"q) versenyrendszer: a sportág nemzetközi szövetsége és a hazai [országos sportági] szakszövetség, illetve országos sportági szövetség - kivéve a szabadidősport szövetség - által meghatározott szabályok szerint szervezett fizikai vagy szellemi sportteljesítményt mérő erőpróba. A bajnokság versenyrendszernek minősül. A versenyrendszer hivatásos, amatőr és vegyes (nyílt) rendszerű lehet,"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21., 22., 31. és 33. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/354/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

57. Az Előterjesztő az egységes javaslat 78. és 79. §-ához a következő indítványt nyújtotta be: "Az egységes javaslat 78. §-át megelőző alcím és a 78. §-a az egységes javaslat 79. §-át megelőző alcím és 79. §-a helyébe lép, ezzel egyidejűleg az egységes javaslat jelenlegi 79. §-át megelőző alcím és a 79. § az egységes javaslat 78. §-át megelőző alcímre és 78. §-ra változik, valamint a 78. § új (8) bekezdéssel egészül ki."

"[Felhatalmazó rendelkezések]

Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések

[79. §] 78. §

(1) Ez a törvény a kihirdetésétől számított hatvanadik napon lép hatályba.

(2) A Nemzeti Sporttanács alakuló ülését a miniszter - a törvény hatálybalépését követő 120 napon belül - hívja össze.

(3) Hivatásos sportoló sportszervezettel e törvény hatálybalépése után egyéni vállalkozóként hivatásos sportolói tevékenysége körében polgári jogi szerződést nem köthet. A már megkötött polgári jogi szerződések a szerződésben meghatározott időtartam végéig, de legfeljebb 2006. december 31-ig hatályosak.

(4) Sportszövetséggel szemben csőd-, illetve felszámolási eljárás e törvény hatálybalépése után nem indítható. A folyamatban lévő eljárásokat meg kell szüntetni, az eddig felmerült költségeket az állam viseli.

(5) A 18. § (3) bekezdésében meghatározott közhasznú társaságokon kívül, az ebben a formában működő sportvállalkozások, a törvény hatálybalépésétől számított egy éven belül kötelesek korlátolt felelősségű társasággá, illetve részvénytársasággá átalakulni.

(6) A Kormány a törvény hatálybalépésétől számított kilencven napon belül módosítani köteles a Wesselényi Sportközalapítvány alapító okiratát.

(7) Ahol jogszabály "sportági országos szakszövetséget" említ, e törvény hatálybalépését követően azon "országos sportági szakszövetséget" kell érteni.

(8) Az MPB- t a Magyar Mozgáskorlátozottak Sportszövetsége, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Sportszövetsége és a Magyar Értelmi Fogyatékosok Sportszövetsége hozzák létre, illetve az MPB-be az alapítást követően a 41. § (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő sportszövetségek kérhetik felvételüket. Az MPB a törvény hatálybalépését követő 60. napon belül köteles az alapító közgyűlését összehívni, amelyen meg kell állapítani az alapszabályt, valamint ügyintéző-képviselő szervet (elnökséget) és ellenőrző szervet kell választani.

[Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések]

Felhatalmazó rendelkezések

[78. §] 79. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a doppingtilalomra és a doppingvizsgálatra,

b) a sportfegyelmi felelősségre és a sportfegyelmi eljárásra,

c) a sportrendezvények biztonságára,

d) az olimpiai központokra,

e) az olimpiai járadékra és a Nemzet Sportolója címre,

f) a sport területén képesítéshez kötött tevékenységek gyakorlására,

g) a sportorvoslás szabályaira és a sportegészségügyi hálózatra,

h) az állami sportinformációs rendszerre,

i) a szabálysértési eljárásban intézkedésként alkalmazható kitiltás esetére vonatkozó nyilvántartás és ellenőrzés szabályaira

vonatkozó részletes rendelkezéseket.

(2) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg

a) az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló 1996. évi LXV. törvény 5. §-ának (5) bekezdésében meghatározott méltányossági hozzájárulás iránti kérelemhez csatolandó okiratok, tervek és adatok körét, valamint a méltányossági eljárás szabályait,

b) a nemzeti sportszabványt.

(3) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg

a) az állami sportcélú támogatás felhasználásának és elosztásának a részletes szabályait,

b) a hazai rendezésű sport világesemények állami támogatására és rendezési feltételeire vonatkozó részletes szabályokat.

(4) Felhatalmazást kap az oktatási miniszter és a miniszter, hogy együttes rendeletben határozza meg az iskolai sportkörök tevékenységének szervezésével, a sportiskolák létrehozásával és működésével kapcsolatos részletes szabályokat, és a tornateremmel nem rendelkező iskolák fenntartója által kötelezően biztosítandó sportolási lehetőségeket."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53., és 58. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  1. Az Előterjesztő az egységes javaslat 80. §-át megelőző alcímnek a módosítását javasolja:

"[Módosuló jogszabályok]

Hatályukat vesztő és módosuló jogszabályok"

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 10., 13., 23., 27., 29., 39., 45., 47., 49., 53. és 57. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/6326/351/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmányügyi biz. támogatja

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. december 22.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke