T/6236/31.

Az Országgyűlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Informatikai és távközlési
bizottságának

Számvevőszéki
bizottságának

a j á n l á s a

a befektetők és a betétesek fokozott védelmével kapcsolatos egyes törvények módosításától szóló T/6236. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) első helyen kijelölt bizottságként , Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Informatikai és távközlési bizottsága (a továbbiakban: Informatikai bizottság), valamint a Számvevőszéki bizottsága megvitatta a befektetők és a betétesek fokozott védelmével kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló, T/6236. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/6236/4-30. számú módosító javaslatokat.

Az Informatikai bizottság a módosító indítványokról a 2003. december 1-jei ülésnapján foglal állást.

Molnár László képviselő úr a T/6236/11. számú módosító indítványát visszavonta, ezért a javaslatot az ajánlás nem tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 1. §-ában a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Hpt.) 13/B. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:

/1. §

A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Hpt.) a 13/A. §-t követően a következő címmel és 13/B. §-sal egészül ki:/

""Informatikai rendszer védelme

13/B. § (1) A pénzügyi intézménynek ki kell alakítania a[z] pénzügyi-, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének ellátásához használt informatikai rendszer biztonságával kapcsolatos szabályozási rendszerét és gondoskodni kell az informatikai rendszer kockázatokkal arányos védelméről. A szabályozási rendszerben ki kell térni az információ-technológiával szemben támasztott követelményekre, a használatából adódó biztonsági kockázatok felmérésére és kezelésére a tervezés, a beszerzés, az üzemeltetés és az ellenőrzés területén.

(2) A pénzügyi intézmény köteles az informatikai rendszer biztonsági kockázatelemzését szükség szerint, de legalább kétévente felülvizsgálni és aktualizálni.

(3) Az informatika alkalmazásából fakadó biztonsági kockázatok figyelembevételével meg kell határozni a szervezeti és működési rendeket, a felelősségi, nyilvántartási és tájékoztatási szabályokat, a folyamatba épített ellenőrzési követelményeket és szabályokat.

(4) A pénzügyi intézménynek ki kell dolgoznia az informatikai rendszerének biztonságos működtetését felügyelő informatikai ellenőrző[-] rendszert és azt folyamatosan működtetnie kell.

(5) A biztonsági kockázatelemzés eredményének értékelése alapján a biztonsági kockázattal arányos módon gondoskodni kell legalább az alábbiakról:

a) a rendszer legfontosabb elemeinek (eszközök, folyamatok, személyek) egyértelmű és visszakereshető azonosításáról,

b) [az informatikai biztonsági rendszer önvédelmét, kritikus elemei védelmének zártságát és teljes körűségét biztosító ellenőrzésekről, eljárásokról,

c)] a rendszer szabályozott, ellenőrizhető és rendszeresen ellenőrzött felhasználói adminisztrációjáról (hozzáférési szintek, egyedi jogosultságok, engedélyezésük, felelősségi körök, hozzáférés naplózás, rendkívüli események),

[d)]c) olyan biztonsági [vezetési, irányítási] környezetről, amely az informatikai rendszer működése szempontjából kritikus folyamatok eseményeit naplózza és alkalmas e naplózás rendszeres (esetleg önműködő) és érdemi értékelésére, illetve lehetőséget nyújt a nem rendszeres események kezelésére,

[e)]d) a távadatátvitel bizalmasságáról, sértetlenségéről és hitelességéről,

[f)]e) az adathordozók szabályozott és biztonságos kezeléséről,

[g)]f) a rendszer biztonsági kockázattal arányos vírusvédelméről.

(6) A pénzügyi intézménynek tevékenysége ellátásához, nyilvántartásai naprakész és biztonságos vezetéséhez meg kell valósítani a biztonsági kockázatelemzés alapján indokolt védelmi intézkedéseket és rendelkeznie kell legalább a következőkkel:

a) informatikai rendszerének működtetésére vonatkozó utasításokkal és előírásokkal, valamint a fejlesztésre vonatkozó tervekkel,

b) minden olyan dokumentációval, amely az üzleti tevékenységet közvetlenül vagy közvetve támogató informatikai rendszerek folyamatos és biztonságos működését - még a szállító illetőleg a rendszerfejlesztő tevékenységének megszűnése után is - biztosítja,

c) a szolgáltatások ellátásához szükséges informatikai rendszerrel, valamint a szolgáltatások folytonosságát biztosító tartalék berendezésekkel, illetve e berendezések hiányában az ezeket helyettesítő egyéb - a tevékenységek, illetve szolgáltatások folytonosságát biztosító - megoldásokkal,

d) olyan informatikai rendszerrel, amely lehetővé teszi az alkalmazási környezet biztonságos elkülönítését a fejlesztési és tesztelési környezettől, valamint a megfelelő változás-követés és változás-kezelés fenntartását,

e) az informatikai rendszer szoftver elemeiről (alkalmazások, adatok, operációs rendszer és környezetük) olyan biztonsági mentésekkel és mentési renddel (mentések típusa, módja, visszatöltési és helyreállítási tesztek, eljárási rend), melyek az adott rendszer helyreállíthatóságát a rendszer által nyújtott szolgáltatás kritikus helyreállítási idején belül lehetővé teszik. Ezen mentéseket kockázati szempontból elkülönítetten és tűzbiztos módon kell tárolni, valamint gondoskodni kell a mentések forrásrendszerrel azonos szintű hozzáférés védelméről,

f) jogszabályban meghatározott nyilvántartás ismételt előhívására alkalmas adattároló rendszerrel, amely biztosítja, hogy az archivált anyagokat a jogszabályokban meghatározott ideig, de legalább öt évig, bármikor visszakereshetően, helyreállíthatóan megőrizzék,

g) a szolgáltatásai folyamatosságát akadályozó rendkívüli események kezelésére szolgáló tervvel.

(7) A pénzügyi intézménynél mindenkor rendelkezésre kell állnia:

a) az általa fejlesztett, megrendelésére készített informatikai rendszer felépítésének és működtetésének az ellenőrzéséhez szükséges rendszerleírásoknak és modelleknek,

b) az általa fejlesztett, megrendelésére készített informatikai rendszernél az adatok szintaktikai szabályainak, az adatok tárolási szerkezetének,

c) az informatikai rendszer elemeinek a pénzügyi intézmény által meghatározott biztonsági osztályokba sorolási rendszerének,

d) az adatokhoz történő hozzáférési rend meghatározásának,

e) az adatgazda és a rendszergazda kijelölését tartalmazó okiratnak,

f) az alkalmazott szoftver eszközök jogtisztaságát bizonyító szerződéseknek,

g) az informatikai rendszert alkotó ügyviteli, üzleti szoftvereszközök teljes körű és naprakész nyilvántartásának.

(8) A szoftvereknek együttesen alkalmasnak kell lenni legalább:

a) a működéshez szükséges és jogszabályban előírt adatok nyilvántartására,

b) a pénz és az értékpapírok biztonságos nyilvántartására,

c) [a pénzügyi intézmény tevékenységével összefüggő országos informatikai rendszerekhez történő közvetlen vagy közvetett csatlakozásra,

d] a tárolt adatok ellenőrzéshez való felhasználására,

[e)]d) a biztonsági kockázattal arányos logikai védelemre és a sérthetetlenség védelmére.

(9) A pénzügyi intézménynek belső szabályzatában meg kell határoznia az egyes munkakörök betöltéséhez szükséges informatikai [végzettséget] ismeretet.""

Indokolás: Lásd a T/6236/14. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

2. Kékesi Tibor képviselő a törvényjavaslat 1. §-ában a HPt. 13/B. § (6) bekezdés f) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(6) A pénzügyi intézménynek tevékenysége ellátásához, nyilvántartásai naprakész és biztonságos vezetéséhez meg kell valósítani a biztonsági kockázatelemzés alapján indokolt védelmi intézkedéseket és rendelkeznie kell legalább a következőkkel:/

"f) jogszabályban meghatározott nyilvántartás ismételt előhívására alkalmas adattároló rendszerrel, amely biztosítja, hogy az archivált anyagokat a jogszabályokban meghatározott ideig, de legalább [öt] hét évig, bármikor visszakereshetően, helyreállíthatóan megőrizzék,"

Indokolás: Lásd a T/6236/4. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 6. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Kékesi Tibor képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában a Hpt. 212. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/A Hpt. 212. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) A fogyasztási, lakossági kölcsön- és hitelszerződésnek tartalmaznia kell a külön jogszabály alapján megállapított éves százalékban kifejezett teljes hiteldíjmutatót."

Indokolás: Lásd a T/6236/5. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. Kékesi Tibor a törvényjavaslat 6. §-ában a Hpt. 213. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/A Hpt. 213. §-a (1) bekezdésének bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) Semmis az a fogyasztási, lakossági kölcsön- és hitelszerződés, amelyik nem tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/6236/6. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 3. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem támogatja

5. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 8. §-ában a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény (a továbbiakban: Tpt.) 101/A. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:

/8. §

A tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény (a továbbiakban: Tpt.) a 101. §-t követően a következő címmel és 101/A. §-sal egészül ki:/

""Informatikai rendszer védelme

101/A. § (1) A 81. § (1) bekezdésének a)-b) és d)-e) pontjában meghatározott befektetési szolgáltatási, továbbá a 81. § (2) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározott kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenységet végző befektetési szolgáltató, a 83. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenységet végző árutőzsdei szolgáltató (a továbbiakban együtt: szolgáltató) valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnek [vezetésének] ki kell alakítania a[z] tevékenysége ellátásához használt informatikai rendszer biztonságával kapcsolatos szabályozási rendszerét és gondoskodni kell az informatikai rendszer kockázatokkal arányos védelméről. A szabályozási rendszerben ki kell térni az információ[-]technológiával szemben támasztott követelményekre, a használatából adódó biztonsági kockázatok felmérésére és kezelésére a tervezés, a beszerzés, az üzemeltetés és az ellenőrzés területén.

(2) A szolgáltató, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet köteles az informatikai rendszer biztonsági kockázatelemzését szükség szerint, de legalább kétévente felülvizsgálni és aktualizálni.

(3) Az informatika alkalmazásából fakadó biztonsági kockázatok figyelembevételével meg kell határozni a szervezeti és működési rendeket, a felelősségi, nyilvántartási és tájékoztatási szabályokat, a folyamatba épített ellenőrzési követelményeket és szabályokat.

(4) A szolgáltatónak, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnek ki kell dolgoznia az informatikai rendszerének biztonságos működtetését felügyelő informatikai ellenőrző[-] rendszert és azt folyamatosan működtetnie kell.

(5) A biztonsági kockázatelemzés eredményének értékelése alapján a biztonsági kockázattal arányos módon gondoskodni kell legalább az alábbiakról:

a) a rendszer legfontosabb elemeinek (eszközök, folyamatok, személyek) egyértelmű és visszakereshető azonosításáról,

b) [az informatikai biztonsági rendszer önvédelmét, kritikus elemei védelmének zártságát és teljes körűségét biztosító ellenőrzésekről, eljárásokról,

c)] a rendszer szabályozott, ellenőrizhető és rendszeresen ellenőrzött felhasználói adminisztrációjáról (hozzáférési szintek, egyedi jogosultságok, engedélyezésük, felelősségi körök, hozzáférés naplózás, rendkívüli események),

[d)]c) olyan biztonsági [vezetési, irányítási] környezetről, amely az informatikai rendszer működése szempontjából kritikus folyamatok eseményeit naplózza és alkalmas e naplózás rendszeres (esetleg önműködő) és érdemi értékelésére, illetve lehetőséget nyújt a nem rendszeres események kezelésére,

[e)]d) a távadatátvitel bizalmasságáról, sértetlenségéről és hitelességéről,

[f)]e) az adathordozók szabályozott és biztonságos kezeléséről,

[g]f)) a rendszer biztonsági kockázattal arányos vírusvédelméről.

(6) A szolgáltatónak, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnek tevékenysége ellátásához, nyilvántartásai naprakész és biztonságos vezetéséhez meg kell valósítani a biztonsági kockázatelemzés alapján indokolt védelmi intézkedéseket és rendelkeznie kell legalább a következőkkel:

a) informatikai rendszerének működtetésére vonatkozó utasításokkal és előírásokkal valamint a fejlesztésre vonatkozó tervekkel,

b) minden olyan dokumentációval, amely az üzleti tevékenységet közvetlenül vagy közvetve támogató informatikai rendszerek folyamatos és biztonságos működését - még a szállító, illetőleg a rendszerfejlesztő tevékenységének megszűnése után is - biztosítja,

c) a szolgáltatások ellátásához szükséges informatikai rendszerrel, valamint a szolgáltatások folytonosságát biztosító tartalék berendezésekkel, illetve e berendezések hiányában az ezeket helyettesítő egyéb - a tevékenységek, illetve szolgáltatások folytonosságát biztosító - megoldásokkal,

d) olyan informatikai rendszerrel, amely lehetővé teszi az alkalmazási környezet biztonságos elkülönítését a fejlesztési és tesztelési környezettől, valamint a megfelelő változás-követés és változás-kezelés fenntartását,

e) az informatikai rendszer szoftver elemeiről (alkalmazások, adatok, operációs rendszer és környezetük) olyan biztonsági mentésekkel és mentési renddel (mentések típusa, módja, visszatöltési és helyreállítási tesztek, eljárási rend), melyek az adott rendszer helyreállíthatóságát a rendszer által nyújtott szolgáltatás kritikus helyreállítási idején belül lehetővé teszik. Ezen mentéseket kockázati szempontból elkülönítetten és tűzbiztos módon kell tárolni, valamint gondoskodni kell a mentések forrásrendszerrel azonos szintű hozzáférés védelméről,

f) jogszabályban meghatározott nyilvántartás ismételt előhívására alkalmas adattároló rendszerrel, amely biztosítja, hogy az archivált anyagokat a jogszabályokban meghatározott ideig, de legalább öt évig, bármikor visszakereshetően, helyreállíthatóan megőrizzék,

g) a szolgáltatásai folyamatosságát akadályozó rendkívüli események kezelésére szolgáló tervvel.

(7) A szolgáltatónál, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnél mindenkor rendelkezésre kell állnia:

a) az általa fejlesztett, megrendelésére készített informatikai rendszer felépítésének és működtetésének az ellenőrzéséhez szükséges rendszerleírásoknak és modelleknek,

b) az általa fejlesztett, megrendelésére készített informatikai rendszernél az adatok szintaktikai szabályainak, az adatok tárolási szerkezetének,

c) az informatikai rendszer elemeinek a szolgáltató, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet által meghatározott biztonsági osztályokba sorolási rendszerének,

d) az adatokhoz történő hozzáférési rend meghatározásának,

e) az adatgazda és a rendszergazda kijelölését tartalmazó okiratnak,

f) az alkalmazott szoftver eszközök jogtisztaságát bizonyító szerződéseknek,

g) az informatikai rendszert alkotó ügyviteli, üzleti szoftvereszközök teljes körű és naprakész nyilvántartásának.

(8) A szoftvereknek együttesen alkalmasnak kell lenni legalább:

a) a működéshez szükséges és jogszabályban előírt adatok nyilvántartására,

b) a pénz és az értékpapírok biztonságos nyilvántartására,

c) a szolgáltató, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet esetében a befektetési eszközök, illetve az árutőzsdei szolgáltatások tárgyának ügyfelenkénti és összesített naprakész nyilvántartására, illetve az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet esetén arra, hogy befektetési szolgáltatónként elkülönítve tartsa nyilván a befektetési szolgáltató, illetve az ügyfele tulajdonába tartozó befektetési eszközöket és az árutőzsdei szolgáltatások tárgyát,

d) [a szolgáltató, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezet tevékenységével összefüggő országos informatikai rendszerekhez történő közvetlen vagy közvetett csatlakozásra. Az értékpapírszámlát vezető szolgáltató számlavezetést szolgáló szoftverének alkalmasnak kell lennie a központi értéktári rendszerhez történő csatlakozásra is,

e)] a tárolt adatok ellenőrzéséhez való felhasználására,

[f)e)a biztonsági kockázattal arányos logikai védelemre és a sérthetetlenség védelmére.

(9) A szolgáltatónak, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnek belső szabályzatában meg kell határoznia az egyes munkakörök betöltéséhez szükséges informatikai [végzettséget] ismeretet."

Indokolás: Lásd a T/6236/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Kékesi Tibor képviselő a törvényjavaslat 8. §-ában a Tpt. 101/A. § (6) bekezdés f) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(6) A szolgáltatónak, valamint az elszámolóházi tevékenységet végző szervezetnek tevékenysége ellátásához, nyilvántartásai naprakész és biztonságos vezetéséhez meg kell valósítani a biztonsági kockázatelemzés alapján indokolt védelmi intézkedéseket és rendelkeznie kell legalább a következőkkel:/

"f) jogszabályban meghatározott nyilvántartás ismételt előhívására alkalmas adattároló rendszerrel, amely biztosítja, hogy az archivált anyagokat a jogszabályokban meghatározott ideig, de legalább [öt]hét évig, bármikor visszakereshetően, helyreállíthatóan megőrizzék,"

Indokolás: Lásd a T/6236/7. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 2. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

7. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 11. §-ában a Tpt. 398/A. § (7) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/A Tpt. 398/A. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:/

""(7) A Felügyelet a vizsgálatot lezáró határozatában foglalt kötelezettségek teljesítését [utóellenőrzés keretében] köteles ellenőrizni (utóellenőrzés).""

Indokolás: Lásd a T/6236/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

8. Lezsák Sándor képviselő a törvényjavaslat 12-26- §-inak az elhagyását javasolja:

Indokolás: Lásd a T/6236/9. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyását indítványozza, így azt helytakarékossági okból nem ismertetjük.

Tájékoztatásul: A törvényjavaslat 12-26. §-ai a Psztv. 1. § (4) bekezdésére, új (5) bekezdésére, a Psztv. új 1/A. §-ára, a Psztv. 4. § (3) bekezdésére, 6/A. §-ára, 6/B. §-ára, 7. §-ára, 8. §-ára, 9. § (1) bekezdésére, 9/A. §-ára, 9/B. §-ára, 9/C. §-ára, új 9/D. §-ára, új 9/E. §-ára, 10. § (14) bekezdésére, valamint 11/A. (2) bekezdésére vonatkoznak.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Számvevőszéki biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

9. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 12. §-ában a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: Psztv.) 1. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: Psztv.) 1. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a § a következő (5) bekezdéssel egészül ki:/

"(4) A Felügyelet számára feladatot csak törvény vagy törvény felhatalmazása alapján jogszabály írhat elő. A Felügyelet a jogszabályokban meghatározott hatósági ügykörében nem utasítható.

(5) A Felügyelet szervezeti egysége a Felügyeleti Tanács, valamint a hivatal."

Indokolás: Lásd a T/6236/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Számvevőszéki biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

10. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 13. §-ában a Psztv. 1/A. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:

/A Psztv. a következő 1/A. §-sal egészül ki:/

"1/A. § (1) A pénzügyminiszter felügyeleti jogköre a következőkre terjed ki:

a) jóváhagyja a Felügyelet szervezeti és működési szabályzatát,

b)[ e törvény alapján elvégzendő, szakmai munka során érvényesítendő szempontrendszert határozhat meg a Felügyelet számára,

c)] értékeli a Felügyelet tevékenységét a 6/B. § (2) bekezdése alapján,

[d)] c) ellenőrzi a Felügyelet rendeltetésszerű működését, ennek során a Felügyeleti Tanács elnökét beszámoltatja, hiányosságok esetén felszólítja ezek megszüntetésére.

(2) Az (1) bekezdés [d)] c) pontjában foglalt eljárás során a titokvédelmi szabályokat be kell tartani."

Indokolás: Lásd a T/6236/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Számvevőszéki biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

11. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 13. §-ában a Psztv. 1/A. § (1) bekezdés a) pontjának a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. a következő 1/A. §-sal egészül ki:/

"1/A. § (1) A pénzügyminiszter felügyeleti jogköre a következőkre terjed ki:

a) jóváhagyja a Felügyelet szervezeti és működési szabályzatát, valamint a főigazgató által minden évben kiadásra kerülő bérpolitikai irányelveket,

b) e törvény alapján elvégzendő, szakmai munka során érvényesítendő szempontrendszert határozhat meg a Felügyelet számára,

c) értékeli a Felügyelet tevékenységét a 6/B. § (2) bekezdése alapján,

d) ellenőrzi a Felügyelet rendeltetésszerű működését, ennek során a Felügyeleti Tanács elnökét beszámoltatja, hiányosságok esetén felszólítja ezek megszüntetésére."

Indokolás: Lásd a T/6236/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 16. §-ában a Psztv. 6/B. §-ának a következő módosítását javasolja:

/A Psztv. 6/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

"6/B. § [(1)] A [Felügyeleti Tanács elnöke] főigazgató a Felügyelet tevékenységéről minden év május 31. napjáig [- a pénzügyminiszter útján -] beszámol a Kormánynak, [amellyel egyidejűleg] ezt követően legkésőbb minden év június 30-ig az Országgyűlés Költségvetési és Pénzügyi Bizottságának működéséről tájékoztatót [tesz közzé] tart.

[(2) A főigazgató negyedévente, a negyedévet követő hónap 15. napjáig, írásban tájékoztatja a pénzügyminisztert a Felügyelet tevékenységéről, aki értékeli azt és szükség esetén kiegészítő tájékoztatást kér.]"

Indokolás: Lásd a T/6236/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 18. §-ában a Psztv. 8. § a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A Psztv. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép/

"8. § A főigazgató

a) [irányítja] vezeti a Felügyelet munkaszervezetét,

b) gyakorolja a Felügyelet alkalmazottai felett a munkáltatói jogokat,

c) irányítja a Felügyelet gazdálkodását,

d) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály vagy a Felügyelet szervezeti és működési szabályzata a hatáskörébe utal,

e) biztosítja a Felügyelet szervezetének hatékony működését,

f) tanácskozási joggal részt vesz a Felügyeleti Tanács ülésein,

g) biztosítja, hogy a Felügyeleti Tanács, illetve a Felügyeleti Tanács tagja, feladata ellátásához a Felügyeleti Tanács elnöke által meghatározott mértékben és módon szakmai támogatást kapjon."

Indokolás: Lásd a T/6236/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

14. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 19. §-ában a Psztv. 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/A Psztv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) Felügyelet főigazgatójának és helyettesének az nevezhető ki, aki pénzügyi szakirányú [felsőfokú] egyetemi végzettséggel, felsőfokú nyelvvizsgával, továbbá legalább ötévi, valamely pénzügyi szervezetnél, illetve a közigazgatásban a pénzügyi szervezetek szabályozása, ellenőrzése területén szerzett vezetői vagy ezzel egyenértékű külföldi gyakorlattal rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/6236/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 19. §-ában a Psztv. 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) Felügyelet főigazgatójának és helyettesének az nevezhető ki, aki pénzügyi szakirányú felsőfokú egyetemi végzettséggel, felsőfokú nyelvvizsgával, továbbá legalább [ötévi] nyolcévi, valamely pénzügyi szervezetnél, illetve a közigazgatásban a pénzügyi szervezetek szabályozása, ellenőrzése területén szerzett, legalább kétévi vezetői vagy ezzel egyenértékű külföldi gyakorlattal, továbbá az angol, német vagy francia nyelvek közül legalább az egyik tárgyalóképes ismeretével rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/6236/27. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 20. §-ában a Psztv. 9/A. §-ának a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. 9/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

"9/A. § A főigazgató [éves összes jövedelme az MNB elnökének az MNB-től származó tárgyévi összes jövedelmének negyven százalékával egyezik meg. A főigazgató helyettesének éves összes jövedelme az MNB-től származó tárgyévi összes jövedelmének harminc százalékával egyezik meg] havi illetménye megegyezik az államtitkári besorolású köztisztviselő havi illetményével, a főigazgató helyettesének havi illetménye megegyezik a helyettes államtitkári besorolású köztisztviselő havi illetményével."

Indokolás: Lásd a T/6236/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

17. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 21. §-ában a Psztv. 9/B. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. 9/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

"9/B. § (4) A Felügyeleti Tanács tagjai tekintetében a munkáltatói jogokat - a (2) és (3) bekezdés kivételével - a kormány nevében a [miniszterelnök] pénzügyminiszter gyakorolja."

Indokolás: Lásd a T/6236/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

18. Kékesi Tibor képviselő a törvényjavaslat 22. §-ában a Psztv. 9/C. § (1) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A Psztv. a következő 9/C. §-sal egészül ki:/

/9/C. § (1) A Felügyeleti Tanács kizárólagos hatáskörébe tartozik:/

"c) a Felügyelet jogalkalmazási gyakorlatának alapjait ismertető ajánlás[t] kiadása, amelynek a 3. §-ban megjelölt törvények hatálya alá tartozó szervezetekre, személyekre nézve kötelező ereje nincs, rendeltetése a jogalkalmazás kiszámíthatóságának növelése,"

Indokolás: Lásd a T/6236/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

19. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 22. §-ában a Psztv. 9/C. § (3) és (4) bekezdéseinek a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. a következő 9/C. §-sal egészül ki:/

"9/C. § (3) A Felügyeleti Tanács tagja az lehet, aki szakirányú felsőfokú végzettséggel [rendelkezik és legalább ötévi], továbbá legalább nyolcévi, valamely pénzügyi szervezetnél, illetve a közigazgatásban a pénzügyi szervezetek szabályozása, ellenőrzése területén szerzett, legalább kétévi vezetői vagy ezzel egyenértékű külföldi gyakorlattal, továbbá az angol, német vagy francia nyelvek közül legalább az egyik tárgyalóképes ismeretével rendelkezik.

(4) A Felügyeleti Tanács elnökévé az választható meg, aki szakirányú felsőfokú végzettséggel [rendelkezik és legalább tíz éves], továbbá legalább tízévi, a Felügyelet hatáskörébe tartozó pénzügyi szervezetnél, illetve a közigazgatásban a pénzügyi szervezetek szabályozása, ellenőrzése területén szerzett, legalább kétévi vezetői vagy ezzel egyenértékű külföldi gyakorlattal, továbbá az angol, német vagy francia nyelvek közül legalább az egyik tárgyalóképes ismeretével rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/6236/29. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

20. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 22. §-ában a Psztv. 9/C. § (3) és (4) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

V I S S Z A V O N V A!

21. Kovács Tibor, Molnár Albert, dr. Bőhm András, Molnár László és Göndör István képviselők a törvényjavaslat 23. §-ában a Psztv. 9/D. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/A Psztv. a következő 9/D. §-sal egészül ki:/

"9/D. § (4) A Felügyeleti Tanács elnökének [éves összes jövedelme az MNB elnökének az MNB-től származó tárgyévi összes jövedelmének ötven százalékával egyezik meg. A Felügyeleti Tanács tagjainak éves összes jövedelme az MNB elnökének az MNB-től származó tárgyévi összes jövedelmének harminc százalékával egyezik meg] havi illetménye megegyezik a miniszteri besorolású köztisztviselő havi illetményével, a Felügyeleti Tanács tagjainak havi illetménye megegyezik az államtitkári besorolású köztisztviselő havi illetményével."

Indokolás: Lásd a T/6236/30. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

22. Molnár László képviselő a törvényjavaslatot a következő §-al kiegészíteni javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"(1) A pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény (a továbbiakban: Pmt.) 3. §-ának (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(13) Az 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szolgáltató levelezőbanki szolgáltatás keretében adott átutalási megbízást kizárólag olyan külföldi székhelyű szervezettől fogadhat el, amely a saját országának joga szerint pénzügyi intézmény, és megbízóját megnevezi.

(2) A Pmt. 3. §-ának (14) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(14) Az 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott szolgáltató megbízást kizárólag olyan külföldi székhelyű szervezettől fogadhat el, amely saját országa joga szerint pénzügyi intézmény és megbízóját megnevezi."

Indokolás: Lásd a T/6236/23/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A képviselő úr indítványában nem jelölte meg, hogy a módosítást mely §-ként kívánja a törvényszövegbe beszerkeszteni, ezért a javaslat elfogadása esetén azt pontosítani szükséges, valamint a törvényjavaslat 27. §-ának jelölése és felvezető szövege is módosítást igényel.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Az első helyen kijelölt bizottság állásfoglalása a módosító javaslat házszabályszerűsége tekintetében:

A módosító javaslat házszabályszerű.

23. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 29. §-ában a Pmt. 5. § (9) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"29. §

/A Pmt. 5. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:/

(9) A szolgáltató köteles minden tőle elvárható intézkedést megtenni annak érdekében, hogy a (8) bekezdésben meghatározott adatokat a külföldi szolgáltató a rendelkezésére bocsássa. Amennyiben az adatok a szolgáltató intézkedése ellenére sem szerezhetők be, az [ügyleti] átutalási megbízás teljesíthető."

Indokolás: Lásd a T/6236/23/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

24. Molnár László képviselő a törvényjavaslatot a következő új §-al javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"A Pmt. 16. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

  1. A szolgáltató - az 5. § (6) bekezdésétől eltérően - 2004. április 1-ét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, amennyiben:
  1. az ügyféllel e törvény hatályba lépése előtt létesített üzleti kapcsolatot, és
  2. az ügyfél a szolgáltató írásbeli értesítése ellenére a szolgáltatónál azonosítás céljából személyesen vagy képviselő útján nem jelent meg, és
  3. az ügyfél 5. § (1) bekezdésében, illetve a tényleges tulajdonos 6. § (2) bekezdésben meghatározott adatai nem állnak teljes körűen rendelkezésére.

Indokolás: Lásd a T/6236/23/3. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A képviselő úr indítványában nem jelölte meg, hogy a módosítást mely §-ként kívánja a törvényszövegbe beszerkeszteni, ezért a javaslat elfogadása esetén azt pontosítani szükséges.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Az első helyen kijelölt bizottság állásfoglalása a módosító javaslat házszabályszerűsége tekintetében:

A módosító javaslat házszabályszerű.

25. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 33. § (1) bekezdésében a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 120. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 120. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki és a § jelenlegi szövegének számozása (1) bekezdésre változik:

"(2) Az igazságügy-miniszter rendeletében foglalt esetben a felek közjegyző előtt tett, erre irányuló nyilatkozata alapján mellőzhető a felek által rendelkezésre bocsátott írásbeli tervezet vagy formanyomtatvány (tervezet) felhasználásával készített közjegyzői okirat felolvasása - a tervezeten eszközölt változtatás és kiegészítés szövegének kivételével -, ez azonban nem mentesíti a közjegyzőt a közjegyzői okirat készítésével kapcsolatban előírt egyéb kötelezettségek teljesítése alól. Nincs lehetőség a felolvasás mellőzésére, ha a felek bármelyike a 124. §[-ban] a)-c) pontjában megjelölt személy.""

Indokolás: Lásd a T/6236/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

26. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 33. §-át a következő új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"(2) A Ktv. 126. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A fél kérheti, hogy az ügyleti tanúk csak a közjegyzői okirat aláírásánál legyenek jelen; ilyenkor a fél a tanúk előtt kijelenti, hogy a közjegyzői okirat felolvasása megtörtént, illetőleg kérte a közokirat felolvasásának mellőzését, az okirat tartalma az akaratával megegyező, és az okiratot a tanúk jelenlétében aláírja. Mindezeknek az okiratból ki kell tűnniük.""

Indokolás: Lásd a T/6236/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

27. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 34. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) E törvény 2. §-a, 5. §-a, 6. §-a, 9. §-a és 27. §-a a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésével egyidejűleg lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/6236/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

28. Molnár László képviselő a törvényjavaslat 35. §-át a következő új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"(2) A Hpt. - e törvény 6. §-ával módosított - 213. §-ának (1) bekezdését a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napját követően kötött lakossági kölcsönszerződések esetében kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/6236/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

29. Molnár László képviselő a törvényjavaslatot a következő új 37. §-al javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"37. §

A 33. §-ban foglalt rendelkezéseket azon közjegyzői okiratok elkészítése során kell alkalmazni, amelyek tervezetét e törvény hatályba lépését követően juttatják el a felek a közjegyzőhöz azzal, hogy a Ktv. 120. §-ának (2) bekezdése szerinti eljárás lefolytatására kérik fel."

Indokolás: Lásd a T/6236/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. november 27.

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

 

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Rogán Antal s.k.,
az Informatikai és távközlési bizottság elnöke

Tállai András s.k.,
a Számvevőszéki bizottság elnöke