T/6232/13.

Az Országgyűlés

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Egészségügyi bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Gazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a Munkavállalói Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény módosításáról szóló T/6232. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként, az Egészségügyi bizottsága, az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság) valamint a Gazdasági bizottsága megvitatta a Munkavállalói Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény módosításáról szóló, T/6232. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/6232/5-12. számú módosító javaslatokat.

Az Egészségügyi bizottság megállapította, hogy feladatkörébe tartozót módosító javaslat nem érkezett.

Az Emberi jogi bizottság a módosító javaslatokról 2003. december 1-i ülésén foglal állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében az Mrpt. 1. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/(1) Az Mrpt. 1. §-ának (3) és (4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

"(4) A munkaviszony megszűnésével a munkavállaló MRP-ben való részvételi jogosultsága is megszűnik, kivéve, ha a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 87/A. §-ának (1) bekezdése szerint nyugdíjasnak minősülő munkavállaló a munkaviszonyának rendes felmondással, közös megegyezéssel vagy az Mt. 88. §-ának (2) bekezdése szerint történő megszüntetése esetén a részvételi jogosultságának fenntartása mellett dönt. Az alapszabály a nyugdíjas résztvevő további részesedési és döntéshozatali jogosultságát szabályozhatja, azt feltételhez kötheti. Azonban részesedési és döntéshozatali jogosultságból teljesen nem zárhatók ki. Részesedésüket, a tagokat jövedelmük alapján megillető részesedésnek 25 %-ánál alacsonyabban nem állapíthatja meg az alapszabály, amikor is ennek alapjául számító jövedelemnek a nyugdíjazási évnek vagy azt megelőző 1-3 évnek átlagát kell tekinteni, a nyugdíjas kívánsága szerint. Döntéshozatali jogosultságuk a tagokat megilletőnek szintén legalább 25 %-ában állapítható meg. A közgyűlés határozatképességi létszámában azonban a nyugdíjasokat sem negatív, sem pozitív értelemben nem kell beszámítani."

Indokolás: Lásd a T/6323/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

2. Filló Pál képviselő a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében az Mrpt. 1. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/(2) Az Mrpt. 1. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (5) és (6) bekezdéseinek számozása (6) és (7) bekezdésekre változik:/

"(5) Ha a munkavállaló munkaviszonya a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás eredményeként más munkáltatónál folytatódik, a munkavállalónak a jogelőd munkáltatónál fennálló MRP-ben való részvételi jogosultsága abban az esetben marad fenn, ha a jogutódlás időpontjában a jogelőd munkáltatót vagy ennek a számviteli törvény szerint konszolidálásba bevont vállalkozását a szavazatok több mint fele megilleti a jogutód munkáltató döntéshozó szervében."

"(6) MRP a munkáltató társaság felszámolási-, illetőleg végelszámolási eljárásában való vevőként történő részvétel céljára - gazdasági társaság alapításának kötelezettségével -, továbbá állami vállalat, leányvállalat, valamint az egyes jogi személyek vállalatának átalakulása során is indítható. A szervezőbizottság kérésére az állami vagyonkezelő szervezet az állami vállalat elkülönült szervezeti egységének vagyonát elvonhatja és társasággá alakíthatja abból a célból, hogy ott MRP induljon. Ezekben az esetekben a társaságot e törvény alapján megillető jogokat az a vagyonkezelő szervezet gyakorolja, amely mint alapító vesz részt az átalakulási folyamatban.

A munkáltató társaság felszámolási-, illetőleg végelszámolási eljárásában vevőként részvevő MRP nemcsak részvényeket, üzletrészeket, hanem vagyon-tárgyakat (épület, gép, készletek) is vásárolhat. Az ilyen MRP alakításához a társaság közgyűlésének hozzájárulása nem szükséges, és nem kötelező a társaság kezesség vállalása.

A munkahely alkalmazottainak legalább 40 %-ának részvételével alakult MRP-nek, illetve az általa a megvásárolt vagyon kezelésére alapított gazdasági társaságnak elővételi joga van a felszámolásnál, és jogosultsága a mindenkori államilag kamattámogatott, garantált hitelkonstrukciókra. Ahol is a bizonyítandó hitelképesség, illetve saját erő és fedezet a résztvevők havi nettó bére 10 %-ának vállalt megtakarítsa egy, vagy két éven át, és zálogjog a felszámolási hitelből vásárolt vagyontárgyakra.

Kiosztott részvényekből, üzletrészekből a vezető állásúak nem kaphatnak többet 30 %-nál, és valamilyen rendszer szerint minden azt igénylő munkavállalónak biztosítani kell a részvételt. Külső tőkebevonás lehetővé tétele érdekében a társaságban egy vagy több külső tag is részt vehet, de tulajdonrészük és szavazati joguk öt éven belül nem érheti el az 50 %-ot. A menedzserek a társaságban egyben külső tagként is részt vehetnek. Ez esetben az 50 %-os felső határ a külső tagok által megszerzett összes tulajdonrészre és szavazati jogra vonatkozik, beleértve a menedzserek összes, bármilyen jogcímen megszerzett, tulajdonrészét és szavazati jogát."

Megjegyzés: A módosító javaslat a hatályos törvényhez képest használja a jelölést.

Megjegyzés: A módosító javaslat elfogadásához a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésének felvezető szövegét is pontosítani kell, mivel a módosító javaslat valójában az Mrpt. jelenleg hatályos 1. §-a (5) bekezdésének módosítására irányul.

Indokolás: Lásd a T/6232/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Lezsák Sándor képviselő a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésében az Mrpt. 4. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/(2) Az Mrpt. 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(3) A szervezet megalakításához az szükséges, hogy a társaság munkavállalóinak legalább[ 40] 33 százaléka a szervezet megalakulását az alakuló közgyűlésen - személyesen gyakorolt szavazati jogával élve - kimondja, az e törvényben foglalt követelményeknek (9. §) megfelelő alapszabályát megállapítsa, továbbá ügyintéző szervét megválassza. A szervezet megalakításával a szervezőbizottság megszűnik."

Indokolás: Lásd a T/6232/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. Dr. Újhelyi István képviselő a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésében az Mrpt. 9. §-át a következő új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

/(2) Az Mrpt. 9. §-a a következő (2) és (3) bekezdésekkel egészül ki, jelenlegi rendelkezésének számozása pedig (1) bekezdésre változik:/

"(2) Az (1) bekezdés f) pontja szerinti elvek alapján olyan elosztási arányokat kell megállapítani, amelyeknél - a saját erőből megvásárolt vagyonrészeket figyelmen kívül hagyva - érvényesül az a követelmény, hogy az egyes résztvevők által - azonos időtartamra vonatkozóan - megszerezhető vagyonrész

a) mennyisége nem lehet nagyobb arányú, mint amilyen arányt a résztvevők által a társaságtól - azonos időszakra vonatkozóan - összesen felvett rendszeres munkabér összegében a résztvevő munkabére - annak legfeljebb 25 százalékával megnövelve - képvisel,

b) a szervezet általi tulajdonszerzés időpontjában egy résztvevőre átlagosan eső és a résztvevő által ténylegesen megszerezhető vagyonrész legnagyobb mértéke között tizenötszörösnél nagyobb különbség nem keletkezik.

(3) A rendszeres havi munkabér (2) bekezdés szerinti megállapítása során a távolléti díj kiszámítása esetén figyelembe veendő jövedelmek együttes nettó összegét kell irányadónak tekinteni. Ha a munkaviszonyban álló résztvevő az elszámolási időszakban vagy ezek egy részében havi munkabérben nem részesült, úgy az említett időtartamra vagy annak megfelelő részére a vele azonos, vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott, és a munkáltatónál azonos vagy hasonló időtartamban fennálló munkaviszonnyal rendelkező munkavállaló előbbiek szerint számított havi munkabérét kell figyelembe venni."

"(3) A (2) bekezdésben megállapított elosztási arányoktól a szervezet közgyűlése egyhangú határozatával eltérhet."

Megjegyzés: A módosító javaslat elfogadásához - amely feltehetőleg az Mrpt. 9. §-át újabb (3) bekezdéssel kívánja kiegészíteni - a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésének felvezető szövegét is pontosítani kell.

Indokolás: Lásd a T/6232/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

5. Ivanics István valamint Filló Pál képviselők a törvényjavaslat 14. §-ban az Mrpt. 23/A. §-a helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:

/Az Mrpt. a következő 23/A. §-sal egészül ki:/

"["23/A. § Ha a társaság állami tulajdonban maradt vagyonrészét értékesítik, a társaságban részesedéssel rendelkező szervezetet az értékesítendő vagyonrészre elővásárlási jog illeti meg."]

"23/A. § (1) Ha a társaság állami tulajdonban maradt, 25 százalék + 1 szavazatot elérő vagy ezt meghaladó mértékű kisebbségi vagyonrészét értékesítik, erről a társaságban részesedéssel rendelkező szervezetet azzal kell értesíteni, hogy az értékesítendő vagyonrész általa megjelölt hányadát - az értékesítés során elfogadni kívánt és az értesítésben közölt vételi ajánlatnak megfelelő vételár arányos része ellenében - megvásárolhatja. A szervezet - ha e vételi lehetőséggel élni kíván - ajánlatát 30 napon belül köteles megtenni.

(2) Az állam vállalkozói vagyonát kezelő szerv a szervezet (1) bekezdés szerinti ajánlatának elfogadását csak akkor tagadhatja meg, ha az ajánlatnak megfelelő vásárlással az állam társaságban maradó tulajdoni részesedése a 25 százalék + 1 szavazat alá csökkenne, és ez az elfogadni kívánt ajánlatnak arányosan megfelelő vételáron nem értékesíthető.

(3) Az (1) és (2) bekezdésekben foglalt rendelkezések a társaság tagjait egyébként megillető elővásárlási jog gyakorlását és a vételre felajánlott kisebbségi részesedések külön törvényben szabályozottak szerinti megszerzésének lehetőséget nem érinti."

Indokolás: Lásd a T/6232/6. és 8. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Filló Pál képviselő a törvényjavaslat 14. §-át a következő új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a 14. § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):

/14. § Az Mrpt. a következő 23/A. §-sal egészül ki:/

"23/A. § Ha a társaság állami tulajdonban maradt vagyonrészét értékesítik, a társaságban részesedéssel rendelkező szervezetet az értékesítendő vagyonrészre elővásárlási jog illeti meg."

"A törvényjavaslat 14. §-ának jelzése (1) bekezdésre változik, és a 14. § az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A privatizációról szóló 1995. évi XXXIX. tv. 46. § (5) úgy rendelkezik, hogy "Részletfizetés igénybevételével történő vétel esetén a vagyon tulajdonjoga az eladóról az első részlet fizetésével átszáll a vevőre. Az ezzel ellentétes kikötés semmis." Ezt a rendelkezést alkalmazni kell az állami vagyonkezelő szervezeteknek az MRP szervezetekkel korábban megkötött adásvételi szerződéseire is.""

Megjegyzés: A módosító javaslat feltehetőleg a hatályos törvény 14. §-ának kiegészítésére irányul, technikailag nem illeszkedik a törvényjavaslat megjelölt 14. §-ához, amely jelenleg az Mrpt.-t 23/A. §-al egészíti ki.

Indokolás: Lásd a T/6232/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Molnár Albert és Kékesi Tibor képviselők a törvényjavaslat 16. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"(4) E törvény 1. § (1) bekezdésével beiktatott Mrpt. 1. § (4) bekezdése, 5. § (1) bekezdésével beiktatott Mrpt. 7. § (2) bekezdésének g) pontja, illetve az 5. § (3) bekezdése a jelen törvény hatálybalépése előtt már működő MRP szervezetek vonatkozásában akkor lép hatályba, amennyiben a szervezet a működési szabályzata alapján azok alkalmazását elrendeli."

Indokolás: Lásd a T/6232/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. november 27.

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke