T/4927/292.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

a j á n l á s a

a társasházakról szóló T/4927. sz. törvényjavaslat

z á r ó

v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/4927/289. egységes javaslattal!)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), megvitatta a társasházakról szóló, T/4927/289. számon beterjesztett egységes javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4927/290-291. számú zárószavazás előtti módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

1. Az Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (1) bekezdés második mondatának a következő módosítását javasolja:

"Az épülethez tartozó földrészlet, továbbá a külön tulajdonként meg nem határozott épületrész, [épület-berendezés] épületberendezés, nem lakás céljára szolgáló helyiség, illetőleg lakás - különösen: a gondnoki, a házfelügyelői lakás - a tulajdonostársak közös tulajdonába kerül."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

2. Az Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az épület tartószerkezetei, azok részei, az épület biztonságát (állékonyságát), a tulajdonostársak közös célját szolgáló épületrész, [épület-berendezés] épületberendezés és vagyontárgy akkor is közös tulajdonba tartozik, ha az a külön tulajdonban álló lakáson, nem lakás céljára szolgáló helyiségen belül van."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

3. Az Előterjesztő az egységes javaslat 13. § (3) bekezdés második mondatának a következő módosítását javasolja:

"Ha a közösség ilyen határozatot nem hoz, e törvénynek a szervezeti-működési szabályzatra, a közgyűlésre, a közös képviselőre, illetőleg az intézőbizottságra és a számvizsgáló bizottságra vonatkozó rendelkezései helyett a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

4. Az Előterjesztő az egységes javaslat 14. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben említett határozat úgy is meghozható, hogy a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke felhívására az írásbeli határozati javaslatról a tulajdonostársak írásban szavaznak. Az írásbeli szavazás eredményét a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke - a szavazásra megjelölt határidőt követő nyolc napon belül - köteles a tulajdonostársakkal írásban közölni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

5. Az Előterjesztő az egységes javaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) Az írásbeli szavazás eredményét a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke - a szavazásra megjelölt határidőt követő nyolc napon belül - írásban köteles a tulajdonostársakkal közölni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

6. Az Előterjesztő az egységes javaslat 20. § (1) bekezdés d) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A tulajdonostárs köteles:/

"d) a lakásában tervezett építkezésről értesíteni a közös képviselőt[,] vagy az intézőbizottság elnökét."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

7. Az Előterjesztő az egységes javaslat 21. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) Ha a (2) bekezdésben említett - az építésügyi hatóság jogerős és végrehajtható építési engedélye alapján elvégzett - munka olyan lakás-megosztást, illetőleg [lakás-összevonást] lakásösszevonást eredményez, amelynek alapján a többi tulajdonostárs alapító okiratban meghatározott tulajdoni hányada változatlan marad, a közgyűlés az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbségű határozatával az alapító okiratot módosíthatja."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

8. Az Előterjesztő az egységes javaslat 22. § (1) bekezdés felvezető mondatának a következő módosítását javasolja:

"(1) A szervezeti-működési szabályzat előírhatja, hogy a tulajdonostárs köteles a közös képviselőnek[,] vagy az intézőbizottság elnökének bejelenteni:"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

9. Az Előterjesztő az egységes javaslat 22. § (2) bekezdés első mondatának a következő módosítását javasolja:

"Az (1) bekezdés c) és d) pontjaiban említett adatok bejelentése akkor írható elő, ha a közüzemi szolgáltatás, illetőleg a központi fűtés- és melegvíz- szolgáltatás díja a bérlőt terheli, vagy azt a bentlakó személyek száma szerint kell a tulajdonostársak között megosztani."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

10. Az Előterjesztő az egységes javaslat 22. § (5) bekezdés második mondatának a következő módosítását javasolja:

"A közös képviselő (az intézőbizottság elnöke) a nyilvántartásba vett adatokról kizárólag a közüzemi szolgáltató, a központi [fűtés-és melegvíz] fűtés- és meleg víz szolgáltatója, valamint a bíróság részére adhat tájékoztatást."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

11. Az Előterjesztő az egységes javaslat 22. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Ha a tulajdonostárs vagy a volt tulajdonostárs, illetőleg a bérlő vagy a volt bérlő a közös költség tartozását, illetőleg a közüzemi szolgáltatásra, a központi fűtés- és [melegvíz szolgáltatásra] melegvíz-szolgáltatásra fennálló díjtartozását kiegyenlítette, a közös képviselő (az intézőbizottság elnöke) a részére bejelentett és a tartozással összefüggő adatot haladéktalanul köteles törölni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

12. Az Előterjesztő az egységes javaslat 24. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A közös tulajdonba tartozó épületrész, [épület-berendezés] épületberendezés, nem lakás céljára szolgáló helyiség és lakás fenntartásának költsége, valamint a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadás (a továbbiakban együtt: közös költség) a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk szerint terheli, ha a szervezeti-működési szabályzat másképp nem rendelkezik.

(2) A szervezeti-működési szabályzatban kell meghatározni:

a) a közös költség tulajdoni hányadtól eltérő megfizetése esetén, az érintett [költség-nemeket] költségnemeket és a számítás módját,

b) a külön tulajdonon belül nem mérhető közüzemi és más szolgáltatások díja tekintetében az egyes szolgáltatásokra vonatkozó külön jogszabályok alapján történő elszámolás és a megfizetés szabályait,

c) a [közös költség] közösköltség-hátralék megfizetése érdekében a közös képviselőnek, vagy az intézőbizottság elnökének az adós tulajdonostárs határidő megjelölésével történő felszólításával, továbbá - ha a felszólítás eredménytelen - a bírósági fizetési meghagyás kibocsátásának kezdeményezésével, illetőleg - e törvény rendelkezései szerinti felhatalmazása esetén - a jelzálogjog bejegyzése és annak törlése iránti kérelem benyújtásával kapcsolatos feladatait,

d) felújítási alap képzésének elhatározása esetén - a külön jogszabályban meghatározott legkisebb mérték [figyelembe vételével] figyelembevételével - a hozzájárulás mértékét, valamint az alap felhasználásának szabályait."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

13. Az Előterjesztő az egységes javaslat 27. § (2) bekezdés első mondatának a következő módosítását javasolja:

"A közösség ügyintézését a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság látja el."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

14. Az Előterjesztő az egységes javaslat 28. § b) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A közgyűlés határoz:/

"b) a közös képviselőnek[,] vagy az intézőbizottság elnökének és tagjainak, valamint a számvizsgáló bizottságnak a megválasztásáról, felmentéséről és díjazásáról,"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/14. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

15. Az Előterjesztő az egységes javaslat 28. § d) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A közgyűlés határoz:/

"d) minden olyan ügyben, amelyet a szervezeti-működési szabályzat nem utal a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság, illetőleg a számvizsgáló bizottság hatáskörébe."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

16. Az Előterjesztő az egységes javaslat 31. §-ának a következő módosítását javasolja:

"A közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke a hátralékos tulajdonostárs külön tulajdonának és a hozzá tartozó közös tulajdoni hányadának jelzáloggal való megterhelését - a közgyűlés összehívása nélkül - akkor rendelheti el, ha erre őt a szervezeti-működési szabályzat felhatalmazza."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

17. Az Előterjesztő az egységes javaslat 32. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"A jelzálogjog bejegyzésének elrendeléséről szóló közgyűlési határozatot, illetőleg a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke rendelkezését közokiratba[,] vagy ügyvéd - jogkörén belül jogtanácsos - által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

18. Az Előterjesztő az egységes javaslat 32. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Ha a bejegyzés alapjául szolgáló hátralékot kiegyenlítették, a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke a kiegyenlítést követő nyolc napon belül köteles a jelzálog törléséhez szükséges engedélyt kiadni; az engedélyt közokiratba[,] vagy ügyvéd - jogkörén belül jogtanácsos - által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

19. Az Előterjesztő az egységes javaslat 33. § (1) és (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A közgyűlést a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke hívja össze. A közgyűlésre valamennyi tulajdonostársat írásban kell meghívni, amellyel egyidejűleg a meghívó egy példányát a társasházban - jól látható helyen - ki kell függeszteni.

(2) Sürgős esetet - így különösen: a közös tulajdonban álló épületrészek, [épület-berendezések] épületberendezések, vagyontárgyak állékonyságát, biztonságát közvetlenül veszélyeztető helyzet kialakulását - kivéve az írásbeli meghívót legkésőbb a közgyűlés időpontja előtt nyolc nappal meg kell küldeni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

20. Az Előterjesztő az egységes javaslat 35. § (2) bekezdés második mondatának a következő módosítását javasolja:

"Ha a kérést a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke tizenöt napon belül nem teljesítette, az összehívást kérő tulajdonostársak vagy az általuk megbízott személy a közgyűlést összehívhatják."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

21. Az Előterjesztő az egységes javaslat 39. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"A közgyűlésen meghozott határozatokról a közös képviselőnek[,] vagy az intézőbizottság elnökének valamennyi tulajdonostársat írásban, a közgyűlés megtartásától számított nyolc napon belül értesítenie kell."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

22. Az Előterjesztő az egységes javaslat 40. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az e törvényben meghatározott eseteken kívül más közgyűlési határozat is meghozható írásban. Ebben az esetben a közgyűlési napirendre vonatkozóan a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke felhívásához mellékelt írásbeli határozati javaslatról - ha számvizsgáló bizottság működik, írásbeli véleményének ismeretében - a tulajdonostársak írásban szavaznak."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

23. Az Előterjesztő az egységes javaslat 40. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az írásbeli szavazás eredményéről a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke - a 19. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően -tájékoztatja a tulajdonostársakat."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

24. Az Előterjesztő az egységes javaslat 42. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"E § rendelkezéseit a közös képviselőnek[,] vagy az intézőbizottság elnökének a 31. § szerinti rendelkezésére is alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

25. Az Előterjesztő az egységes javaslat 43. § (1) bekezdés felvezető mondatának a következő módosítását javasolja:

"A közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság jogkörében eljárva köteles:"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

26. Az Előterjesztő az egységes javaslat 47. § felvezető mondatának a következő módosítását javasolja:

"A közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság [éves] a számviteli szabályok szerint évenként költségvetési javaslat[a]ot készít, amely tartalmazza:"

Indokolás: Lásd a T/4927/290/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

27. Az Előterjesztő az egységes javaslat 47. § a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság éves költségvetési javaslata tartalmazza:/

"a) a közös tulajdonnal kapcsolatos várható bevételeket és kiadásokat [költség-nemenként] költségnemenként,"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

28. Az Előterjesztő az egységes javaslat 48. § (1) bekezdés a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A számviteli szabályok szerinti könyvvezetés és beszámoló alapján a közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság éves elszámolása tartalmazza: /

"a) a tervezett és tényleges kiadásokat [költség-nemenként] költségnemenként és a közös költség megosztásának a szervezeti-működési szabályzatban megállapított szabálya szerinti bontásban, ezen belül az üzemeltetési kiadásokat, valamint a karbantartásokat és a felújításokat az elvégzett munkák részletezésében,"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/27. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

29. Az Előterjesztő az egységes javaslat 48. § (1) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A számviteli szabályok szerinti könyvvezetés és beszámoló alapján a közös képviselő, illetőleg az intézőbizottság éves elszámolása tartalmazza:/

"c) az a)-b) pont különbségének [záró-egyenlegét] záróegyenlegét a pénzkészletek kezelési helye szerint részletezve,"

Indokolás: Lásd a T/4927/291/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

30. Az Előterjesztő az egységes javaslat 51. § (1) bekezdés d) pontjának a következő módosítását javasolja:

/A számvizsgáló bizottság jogkörében eljárva:/

"d) összehívja a közgyűlést, ha a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke az erre vonatkozó kötelességének nem tesz eleget."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/29. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

31. Az Előterjesztő az egységes javaslat 51. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"A számvizsgáló bizottsággal nem rendelkező társasház közösségének ellenőrzési jogkörét és feladatait a szervezeti-működési szabályzatban az (1) bekezdés rendelkezéseinek [figyelembe vételével] figyelembevételével kell megállapítani; a szabályzat előírhatja, hogy e feladatokat évente a közgyűlés határozatával felhatalmazott tulajdonostárs látja el."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/30. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

32. Az Előterjesztő az egységes javaslat IV. fejezet címének a következő módosítását javasolja:

[TÁRSASHÁZ-KEZELÉS] TÁRSASHÁZKEZELÉS, INGATLANKEZELÉS

Indokolás: Lásd a T/4927/291/31. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

33. Az Előterjesztő az egységes javaslat 54. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az üzletszerűen végzett társasház-kezelői, illetőleg az üzletszerűen végzett ingatlankezelői tevékenységet kizárólag olyan természetes személy, illetőleg olyan gazdasági társaság láthatja el, aki - illetőleg gazdasági társaság esetén legalább egy tagja[,] vagy alkalmazottja - a külön jogszabályban meghatározott szakképesítést megszerezte."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/32. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

34. Az Előterjesztő az egységes javaslat 55. §-ának a következő módosítását javasolja:

"(1) A hatlakásosnál nagyobb társasház közgyűlése a természetes személy közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke részére előírhatja a társasház-kezelői szakképesítés megszerzését, amennyiben a közös képviselő[,] vagy az intézőbizottság elnöke a tulajdonostársak megbízása alapján, a társasház kezelésével összefüggő feladatokat is ellátja. Az ilyen közgyűlési határozatban rendelkezni kell arról is, hogy a szakképesítés megszerzésével járó költség megfizetése - ha azt a közös képviselő nem vállalja - a tulajdonostársakat terheli.

(2) Az 54. § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott kötelezettség a nem üzletszerű [társasház-kezelést] társasházkezelést végző természetes személy közös képviselőre, illetőleg az intézőbizottság elnökére nem vonatkozik."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

35. Az Előterjesztő az egységes javaslat 58. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"E törvény 44. §-[ának]a, továbbá 45. §-ának "a Közgyűlési Határozatok Könyvének, illetőleg" szövegrésze, a 45. §-a (2) bekezdésének, valamint 54. §-ának rendelkezései 2005. január 1. napján lépnek hatályba."

Indokolás: Lásd a T/4927/290/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

36. Az Előterjesztő az egységes javaslat 59. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"A társasházról szóló 1997. évi CLVII. törvény 10. §-a d) pontjának, 18. §-ának, 22. §-a e) pontjának rendelkezései, továbbá 30. §-a (1) bekezdésének második mondata, valamint 31. §-a (1) bekezdésének, 35. §-a (1) bekezdése a) pontjának és 38. §-a (1) bekezdése b) pontjának rendelkezései 2004. december 31. napján vesztik hatályukat, de azokat csak az e törvény [hatályba lépéséig] hatálybalépéséig már bejegyzett társasház vonatkozásában kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

37. Az Előterjesztő az egységes javaslat 60. § (1) és (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) Ha az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett társasház alapító okirata olyan - a külön tulajdont nem érintő - számítási hibát vagy nyilvánvaló adatelírást tartalmaz, amely kijavítással orvosolható, a közgyűlés - a [jelenlévő] jelen lévő tulajdonostársak tulajdoni hányada alapján számított legalább egyszerű szavazattöbbségével meghozott - határozatával az alapító okiratot kijavíthatja; e határozat az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre alkalmas okirat.

(2) Ha az önkormányzati tulajdonból átalakult társasház e törvény [hatályba lépését] hatálybalépését megelőzően olyan alapító okirat alapján került bejegyzésre az ingatlan-nyilvántartásba, amely a bejegyzésekor hatályos törvény rendelkezéseivel ellentétesen[,] vagy hiányosan tartalmazza a közös tulajdonba kerülő épületrészek felsorolását, a közgyűlés az összes tulajdoni hányad legalább kétharmados szavazattöbbségű határozatával az alapító okiratot módosíthatja, illetőleg kiegészítheti."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/35. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

38. Az Előterjesztő az egységes javaslat 62. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az e törvény [hatályba lépéséig] hatálybalépéséig már bejegyzett társasház közgyűlése - az alapító okirat erre vonatkozó rendelkezéseinek hatálytalanításával egyidejűleg - határozatával a szervezeti-működési szabályzatot megállapítja, illetőleg a meglévő szervezeti-működési szabályzatát e törvény rendelkezéseinek megfelelően módosítja."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

39. Az Előterjesztő az egységes javaslat 64. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"Az e törvény [hatályba lépésekor] hatálybalépésekor bejegyzett társasház közgyűlése - valamennyi tulajdonostárs hozzájárulásával - dönthet arról, hogy a társasháztulajdont lakásszövetkezeti tulajdonná átalakítja."

Indokolás: Lásd a T/4927/291/37. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. december 8.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke