T/4488/68.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

Társadalmi szervezetek
bizottságának

a j á n l á s a

a jogalkotásról
szóló T/4488. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, Gazdasági bizottsága, Önkormányzati bizottsága, valamint a Társadalmi szervezetek bizottsága megvitatta "a jogalkotásról" szóló, T/4488. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4488/5-67. számú módosító javaslatokat.

A törvényjavaslathoz érkezett benyújtó levél szerint a törvényjavaslat elfogadásához az Alkotmány 7. §-ának (2) bekezdése alapján a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának igen szavazata szükséges.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat Preambulumának a következő módosítását javasolják:

"Az Országgyűlés annak érdekében, hogy

a jogalkotás előmozdítsa a parlamenti demokrácia, a jogállamiság és a szociális piacgazdaság kiteljesedését,

a jogalkotás eljárásrendje összhangba kerüljön az Európai Unióban való tagságból eredő követelményekkel, továbbá

a magas színvonalú jogalkotás útján a jogrendszer egysége és áttekinthetősége, a jogszabályok szakmai megalapozottsága fokozottan érvényesüljön

figyelemmel az Alkotmány [8/A.] 7/A. §-ának (3) bekezdésében foglaltakra a következő törvényt alkotja:"

Indokolás: Lásd a T/4488/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

2. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 2. § a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/ 2. § Jogszabályt akkor kell alkotni, ha /

"a) a társadalmi-gazdasági viszonyok változása, [illetőleg a kívánt irányba történő változtatásának előmozdítása, a jogok és kötelességek rendezése vagy az érdekösszeütközések feloldása - az adott kérdés rendezésére megfelelően alkalmas más eszköz hiányában - ezt elkerülhetetlenül szükségessé teszi] valamint a változások befolyásolása a jogok és kötelességek meghatározása útján az állami szervek feladatvállalását igénylik;"

Indokolás: Lásd a T/4488/49. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

3. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 3. §-ának a következő módosítását javasolja:

"3. § A jogszabály megalkotása előtt meg kell határozni az elérendő társadalmi célt, elemezni kell a szabályozni kívánt társadalmi viszony lehetséges és célravezető kezelési módjait, ideértve a jogi szabályozást helyettesítő megoldási és végrehajtási lehetőségeket is. Ennek során figyelembe kell venni a tudomány eredményeit, fel kell mérni a hazai és a külföldi, különösen az Európai Unió tagállamainak jogalkotási megoldásait, valamint a jogalkalmazói gyakorlat tapasztalatait."

Indokolás: Lásd a T/4488/33. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

4. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A jogszabály szövegének a jogalkalmazás számára egyértelműen értelmezhető [szabályozási] tartalommal kell rendelkeznie."

Indokolás: Lásd a T/4488/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

5. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

[(3) A jogszabályi tényállás kialakítása során kerülni kell a túlzottan részletező, illetőleg az indokolatlanul általános jellegű megfogalmazásokat.]

Indokolás: Lásd a T/4488/8. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(1) Lehetőség szerint ugyanabban a jogszabályban kell szabályozni:/

"b) a kötelezettséget, a kötelezettség keletkezésének és az alóla való mentesülésnek a feltételeit, valamint elmulasztásának jogkövetkezményeit, [a kötelezettség keletkezésének és az alóla való mentesülésnek a feltételeit,]"

Indokolás: Lásd a T/4488/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

7. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A végrehajtási jogszabály alkotására adott felhatalmazásban meg kell határozni a felhatalmazás jogosultját, tárgyát és kereteit és a végrehajtási jogszabály megalkotásának határidejét is. A felhatalmazás jogosultja a jogi szabályozásra másnak további felhatalmazást nem adhat."

Indokolás: Lásd a T/4488/34. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 6. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A szabályozás tárgykörébe tartozó alapvető jogintézmények, jogok és kötelességek alapvető szabályainak megállapítására[, valamint az alapjogszabály egészének végrehajtására] nem lehet felhatalmazást adni."

Indokolás: Lásd a T/4488/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

9. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 6. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(5) Ha a jogalkotó szerv azt észleli, hogy a feladatkörébe tartozó területen jogszabályi rendezés szükségessége merült fel, a jogszabály megalkotására azonban nem rendelkezik felhatalmazással, haladéktalanul kezdeményezi a központi közigazgatási szerveknél, illetőleg a Közigazgatási Hivataloknál a felhatalmazást tartalmazó jogi szabályozás megalkotását."

Indokolás: Lásd a T/4488/35. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"7. § (1) A jogszabály hatálya - a (2) bekezdés kivételével - kiterjedhet az ország területén a természetes személyekre, a jogi személyekre és a jogi személyiség nélküli szervezetekre, valamint az ország területén kívül a magyar állampolgárokra."

Indokolás: Lásd a T/4488/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

11. Dr. Wiener György képviselő a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) Ha a hatályba lépés naptári napja nem határozható meg, úgy a hatályba lépés kivételesen valamely jövőbeli esemény vagy feltétel bekövetkeztéhez is köthető. Törvény vagy törvény egyes rendelkezéseinek hatálybalépéséről külön törvény is rendelkezhet."

Indokolás: Lásd a T/4488/51. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

12. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A jogszabály kihirdetésének napja a jogszabályt tartalmazó Magyar Közlöny[, illetve a helyi önkormányzat hivatalos lapja] megjelenésének napja."

Megjegyzés: A módosító javaslatot az indokolásban foglaltakra figyelemmel szerkesztettük.

Indokolás: Lásd a T/4488/36. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Dr. Wiener György képviselő a törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A jogszabály kihirdetésének napja a jogszabályt tartalmazó Magyar Közlöny, illetve a helyi önkormányzat hivatalos lapja megjelenésének napja. Ha a helyi önkormányzatnak nincs hivatalos lapja, az önkormányzati rendelet kihirdetésének napja az a nap, amikor azt a helyben szokásos módon kihirdették."

Indokolás: Lásd a T/4488/52. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

14. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 9. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A jogszabály hatályba lépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy a jogszabály kihirdetése és hatályba lépése között legalább tizenöt naptári nap elteljen. Jelen rendelkezés az önkormányzati rendeletekre nem vonatkozik."

Indokolás: Lásd a T/4488/37. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 11. §-ának az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

11. § [A kihirdetett jogszabályt a hatálybalépése előtt abban az esetben lehet módosítani vagy kiegészíteni (a továbbiakban együtt: módosítani), ha

a) a jogszabály kihirdetésének és hatálybalépésének időpontja között olyan magasabb szintű jogszabály, nemzetközi szerződés, vagy az Európai Közösségek és az Európai Unió olyan jogi aktusa lépett hatályba, amellyel a jogszabály nem áll összhangban,

b) a jogszabály kihirdetésének és hatálybalépésének időpontja között az Alkotmánybíróság olyan döntést hozott, amellyel a jogszabály ellentétes,

c) a jogszabály nyilvánvaló jogszabály-szerkesztési hiba folytán magasabb szintű jogszabályba vagy nemzetközi szerződésbe ütközne,

d) a jogszabály téves szövege helyesbítéssel nem orvosolható.]

Indokolás: Lásd a T/4488/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A jogszabály előírásait a hatályba lépése után induló eljárásokban kell alkalmazni. [Ha azonban ez veszélyeztetné a kívánt joghatás elérését, a] A jogszabály úgy is rendelkezhet, hogy előírásait a hatálybalépése előtt indult eljárásokban is alkalmazni kell, amennyiben az az érintettek számára kedvezőbb."

Indokolás: Lásd a T/4488/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

17. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A jogszabály előírásait a hatályba lépése után induló eljárásokban kell alkalmazni. Ha azonban ez veszélyeztetné a kívánt joghatás elérését, a jogszabály úgy is rendelkezhet, hogy előírásait a hatálybalépése előtt indult és még folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/4488/38. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

18. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 13. §-ának az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

13. § [(1) A jogszabály (jogszabályi rendelkezés) abban az esetben veszti hatályát, ha

a) a jogszabály kifejezetten rendelkezik a hatályvesztésének időpontjáról, rögzítve annak napját, illetőleg valamely jövőbeli esemény vagy feltétel bekövetkeztéhez kötve azt,

b) azt más jogszabály hatályon kívül helyezi, vagy

c) azt az Alkotmánybíróság megsemmisíti.

(2) A hatályukat vesztő jogszabályokat, illetve a jogszabályoknak a hatályukat vesztő rendelkezéseit a hatályon kívül helyező jogszabályban tételesen meg kell jelölni.

(3) Módosított jogszabály hatályon kívül helyezése esetén a módosító rendelkezéseket megállapító jogszabály érintett rendelkezéseit is hatályon kívül kell helyezni. Felhatalmazáson alapuló jogszabály hatályon kívül helyezése esetén - ha végrehajtási jogszabályra a továbbiakban már nincs szükség - gondoskodni kell a felhatalmazó rendelkezés hatályon kívül helyezéséről is.

(4) A felhatalmazást adó jogszabály hatályon kívül helyezése esetén

a) a hatályon kívül helyezésről rendelkező jogszabályban intézkedni kell a végrehajtási jogszabály hatályon kívül helyezéséről, vagy

b) a végrehajtási jogszabályt kiadó jogalkotó külön felhatalmazás nélkül hatályon kívül helyezi a végrehajtási rendeletet.

(5) Ha a jogszabály kizárólag módosító, illetőleg hatályon kívül helyező, illetve átmeneti rendelkezéseket tartalmaz, rendelkezni kell a jogszabálynak a legkésőbb hatályba lépő jogszabályi rendelkezés hatálybalépését követő napon történő hatályvesztéséről. A módosító jogszabály vagy a módosító jogszabályi rendelkezés hatályon kívül helyezése a módosított jogszabály vagy jogszabályi rendelkezés hatályát nem érinti. Átmeneti rendelkezéseket is tartalmazó jogszabály esetén a hatályvesztés időpontjaként - ha az meghatározható - az átmeneti időszak lezárultát követő napot kell megjelölni.

(6) Az (5) bekezdés szerinti esetben, illetőleg, ha a jogszabályt (jogszabályi rendelkezést) más jogszabály hatályon kívül helyezi, e hatályvesztés nem eredményezi a korábban hatályon kívül helyezett jogszabály (jogszabályi rendelkezés) újbóli hatályba lépését.]

Indokolás: Lásd a T/4488/14. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

19. Dr. Wiener György képviselő a törvényjavaslat 17. §-ának a következő módosítását, egyúttal új 18. § felvételét javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"17. § (1) [A jogszabályt - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a Magyar Köztársaság hivatalos lapjában, a Magyar Közlönyben kell kihirdetni.] A köztársasági elnök a törvény aláírását követően azt haladéktalanul megküldi a Magyar Közlöny kiadójának, egyidejűleg tájékoztatja az Országgyűlést a törvény aláírásáról.

(2) A rendelet megalkotását követően

  1. kormányrendelet esetében a Miniszterelnöki Hivatal vezetője,
  2. miniszteri rendelet esetében az azt kiadó miniszter,
  3. a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete esetében a Magyar Nemzeti Bank elnöke

a rendeletet haladéktalanul megküldi a Magyar Közlöny kiadójának.

(3) Az (1)-(2) bekezdés szerint a Magyar Közlöny kiadójának megküldött jogszabályokat haladéktalanul, de legkésőbb a kézhezvételüktől számított három munkanapon belül a Magyar Közlönyben ki kell hirdetni.

[(2)] 18. § A helyi önkormányzat rendeletét az önkormányzat hivatalos lapjában, illetőleg a helyben szokásos - az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában megállapított - módon kell kihirdetni."

Indokolás: Lásd a T/4488/53. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

20. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A helyi önkormányzat rendeletét [az önkormányzat hivatalos lapjában, illetőleg] a helyben szokásos - az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában megállapított - módon kell kihirdetni."

Indokolás: Lásd a T/4488/38. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

21. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"19. § (1) A jogalkotó szervek közül

a) az Országgyűlés törvényt,

b) a Kormány rendeletet,

c) [a Magyar Nemzeti Bank elnöke rendeletet] a miniszterelnök és a miniszter (a továbbiakban együtt: miniszter) rendeletet,

d) [a miniszterelnök és a miniszter (a továbbiakban együtt: miniszter) rendeletet] a helyi önkormányzat rendeletet,

e) [a helyi önkormányzat rendeletet] a Magyar Nemzeti Bank elnöke rendeletet

alkot."

T/4488/18/1-2. és T/4488/19.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 25. és 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/18/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

22. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A jogszabályoknak [nem lehetnek ellentétesek, illetőleg] összeegyeztethetőnek kell lenniük az Európai Közösségek és az Európai Unió jogi aktusaival."

Indokolás: Lásd a T/4488/15. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

23. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 20. §-ának a következő módosítását javasolják:

"20. § (1) Az Országgyűlés[:] törvényt alkot

  1. az Alkotmányban meghatározott törvényalkotási tárgykörökben, valamint
  2. az állam szervezetére, működésére, az állami szervek hatáskörére vonatkozó alapvető rendelkezések,
  3. a piacgazdaság működésének, a vállalkozás jogának és a verseny szabadságának biztosítására vonatkozó szabályok,
  4. a tulajdonviszonyok, a magánszemélyek és a jogi személyek vagyoni viszonyainak, a gazdasági élet szereplőinek, az érdekképviseleti szerveknek és a köztestületeknek szervezetére és működésére vonatkozó szabályai,
  5. az öröklés, a személyhez és a szellemi alkotáshoz fűződő jogok és kötelességek, valamint a házasság és a család intézménye szabályai,
  6. a munkaviszony és a munkavédelem alapvető kérdéseire vonatkozó rendelkezések,
  7. a bűncselekmények, a bűnelkövetők büntetésének meghatározásának és a büntetésvégrehajtás szabályozásának,
  8. a büntető-, a polgári és a közigazgatási eljárás szabályainak meghatározása,
  9. az oktatás és a közművelődés kérdései,
  10. az egészségügyi ellátás és társadalombiztosítás szabályozása,
  11. az állami pénzügyek kezelésének, az adók és más állami bevételek meghatározásának és beszedésének

tárgyában (kizárólagos törvényhozási tárgyak). [törvényalkotási tárgykör) törvényt alkot,]

[b) bármely más tárgykörben törvényt alkothat.]

(2) Az Országgyűlés más kérdésekben is törvényeket alkothat.

[(2)] (3) A kizárólagos törvény[alkotási]hozási tárgykörben alacsonyabb szintű jogszabály csak a törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására alkotható.

[(3)] (4) Az adott tárgykör törvényben történő szabályozása esetén az alapvető jogintézményeket, lényeges garanciákat, a jogosultságot és annak közvetlen és jelentős korlátozását, továbbá a kötelezettséget, valamint az azzal összefüggő kedvezményeket és mentességeket törvényi szinten kell rendezni.

[(4)] (5) Ha a törvény elfogadásához az országgyűlési képviselők vagy a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges, a törvény módosítása, illetve hatályon kívül helyezése ugyanilyen szavazattöbbséget igényel."

Indokolás: Lásd a T/4488/16. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

24. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 20. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) Az adott tárgykör törvényben történő szabályozása esetén az alapvető jogintézményeket, a lényeges [garanciákat] biztosítékokat, a jogosultságot és annak közvetlen és jelentős korlátozását, továbbá a kötelezettséget, valamint az azzal összefüggő kedvezményeket és mentességeket törvényi szinten kell rendezni."

Indokolás: Lásd a T/4488/17. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

25. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 22-24. §-ainak és azok Címeinek a következő módosítását javasolják:

"[A Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete] Miniszteri rendelet

22. § [A Magyar Nemzeti Bank elnöke a külön törvényben meghatározott feladatkörében rendeletet ad ki.] A Kormány tagjai törvényben vagy kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján - feladatuk ellátása körében - rendeletet adnak ki.

[Miniszteri rendelet] Önkormányzati rendelet

23. § [A Kormány tagjai törvényben vagy kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján - feladatuk ellátása körében - rendeletet adnak ki.]

A helyi önkormányzat rendeletet ad ki

a) az Alkotmányban meghatározott feladatkörében külön felhatalmazás nélkül, ha törvényben nem szabályozott helyi társadalmi viszony rendezése szükséges, vagy

b) törvényben kapott felhatalmazás alapján és keretei között a törvény végrehajtása céljából a helyi sajátosságoknak megfelelő részletes szabályok megállapítására.

[Önkormányzati rendelet] A Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete

24. § [A helyi önkormányzat rendeletet ad ki

a) az Alkotmányban meghatározott feladatkörében külön felhatalmazás nélkül, ha törvényben nem szabályozott helyi társadalmi viszony rendezése szükséges, vagy

b) törvényben kapott felhatalmazás alapján és keretei között a törvény végrehajtása céljából a helyi sajátosságoknak megfelelő részletes szabályok megállapítására.]

A Magyar Nemzeti Bank elnöke a külön törvényben meghatározott feladatkörében rendeletet ad ki."

T/4488/18/1-2. és T/4488/19.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 21. és 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/18/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

26. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 23. §-ának a következő módosítását javasolják:

"23. § A [Kormány tagjai] miniszter törvényben vagy kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján - feladat[uk]a ellátása körében - rendeletet ad[nak] ki."

T/4488/18/1-2. és T/4488/19.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 21. és 25. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/19. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

27. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 24. § a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/24. § A helyi önkormányzat rendeletet ad ki /

"a) az Alkotmányban meghatározott feladatkörében külön felhatalmazás nélkül, ha törvényben nem szabályozott helyi társadalmi viszony rendezése szükséges, vagy az ahhoz kapcsolódó önkormányzati tevékenységgel összefüggő kérdések szabályozására,"

Indokolás: Lásd a T/4488/40. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

28. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 26. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott felelősség érvényre juttatása érdekében a szakminiszter

a) a törvényjavaslatok tervezetét az igazságügy-miniszter[rel együtt] véleményezése mellett készíti el, és terjeszti a Kormány elé,

b) a kormányrendelet tervezetét az igazságügy-miniszter[rel egyetértésben] véleményezése mellett terjeszti a Kormány elé,

c) a miniszteri rendeletet - az alkotmányossági, jogharmonizációs és kodifikációs szempontok tekintetében - az igazságügy-miniszter[rel egyetértésben] véleményének megismerése után adja ki."

Indokolás: Lásd a T/4488/20. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

29. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 30. § (2) bekezdése a) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) A program tartalmazza a törvényjavaslatok/

"a) lényegének[, főbb megoldásainak] ismertetését, valamint azt, ha a szabályozás valamely jogalkotási kötelezettségen alapul,"

Indokolás: Lásd a T/4488/21. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

30. Dr. Suchman Tamás, Németh Erika, dr. Simon Gábor, Molnár József, Szászfalvi László, dr. Hargitai János és Láyer József képviselők a törvényjavaslat 36. § (2) bekezdése a) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) A szakminiszter köteles biztosítani, hogy a Kormány elé terjesztendő jogszabály tervezetéről véleményt nyilváníthassanak:/

"a) feladatkörüket érintő szabályozás esetén a köztársasági elnök, az Állami Számvevőszék elnöke, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa [és az egyes állampolgári jogok védelmére választott külön biztosok],"

Indokolás: Lásd a T/4488/58. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

31. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 36. § (2) bekezdése e) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) A szakminiszter köteles biztosítani, hogy a Kormány elé terjesztendő jogszabály tervezetéről véleményt nyilváníthassanak:/

"e) feladatkörüket érintő szabályozás esetén az országos köztestületek, az országos társadalmi és érdekképviseleti szervek, az egyházak."

Indokolás: Lásd a T/4488/22. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

32. Dr. Suchman Tamás, Németh Erika, dr. Simon Gábor, Molnár József, Szászfalvi László, dr. Hargitai János és Láyer József képviselők a törvényjavaslat 36. § (2) bekezdését a következő új f) ponttal javasolják kiegészíteni:

/(2) A szakminiszter köteles biztosítani, hogy a Kormány elé terjesztendő jogszabály tervezetéről véleményt nyilváníthassanak:/

"f) a nemzeti és etnikai kisebbségek egyéni és közösségi jogait, illetve jogos érdekeit érintő szabályozás esetében a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek országos önkormányzatai,"

Indokolás: Lásd a T/4488/56. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

33. Dr. Suchman Tamás, Németh Erika, dr. Simon Gábor, Molnár József, Szászfalvi László, dr. Hargitai János és Láyer József képviselők a törvényjavaslat 36. § (2) bekezdését a következő új g) ponttal javasolják kiegészíteni:

/(2) A szakminiszter köteles biztosítani, hogy a Kormány elé terjesztendő jogszabály tervezetéről véleményt nyilváníthassanak:/

"g) az adatkezelést és a közérdekű adatok nyilvánosságát érintő szabályozás esetében az adatvédelmi biztos."

Indokolás: Lásd a T/4488/57. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője

a Gazdasági biz. ülésén nem ért egyet,

az Alkotmányügyi biz. ülésén egyetért

34. Dr. Suchman Tamás, Németh Erika, dr. Simon Gábor, Molnár József, Szászfalvi László, dr. Hargitai János és Láyer József képviselők a törvényjavaslat 36. §-át a következő új (5) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(5) Az (1)-(4) bekezdésekben előírt véleményezés megtörténtéig a Kormány a jogszabály tervezetét és a kapcsolódó előterjesztést nem tárgyalja meg, a miniszter rendelete pedig nem hirdethető ki."

Indokolás: Lásd a T/4488/59. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

35. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 38. §-ának a következő módosítását javasolja:

"38. § (1) A 36-37. §-ok alapján véleményezésre bocsátott jogszabálytervezeteket, valamint az azokhoz kapcsolódó előterjesztéseket vagy szakmai indokolásokat közzé kell tenni a jogszabályt előkészítő minisztérium honlapján.

(2) Ha az (1) bekezdés szerint közzétett törvénytervezet más törvény rendelkezései legalább egynegyedének módosítására irányul, a módosítani kívánt törvényt a honlapon a tervezett módosításokkal egységes szerkezetben is közzé kell tenni.

(3) A jogszabályok előkészítése során - a jogi szabályozás sokoldalú megalapozása és ezzel összefüggésben az önkéntes jogkövetés elősegítése érdekében - a jogszabály előkészítője a [(2)] (4) bekezdés szerint biztosítja, hogy bárki véleményt nyilváníthasson, illetve javaslatokat tehessen azon jogszabályok tervezetével kapcsolatban, amelyek őt, valamint az általa képviselt és védett érdekeket, illetőleg társadalmi viszonyokat és csoportokat [közvetlenül] érintik.

[(2)] (4) A [jogszabálytervezetek szövegét közzé kell tenni a] jogszabályt előkészítő minisztérium honlapját[n, a honlapot] a vélemények, javaslatok fogadására alkalmassá kell tenni, továbbá meg kell jelölni a véleményadásra nyitva álló határidőt.

[(3)] (5) A jogszabály tervezetével egyidejűleg a minisztérium honlapján közzé kell tenni a végrehajtási jogszabály koncepcióját is."

Indokolás: Lásd a T/4488/47. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

36. Dr. Avarkeszi Dezső és dr. Csákabonyi Balázs képviselők a törvényjavaslat 38. §-át a következő új (1) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"38. § (1) A törvénytervezetek közérdekű adatnak minősülnek."

Indokolás: Lásd a T/4488/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

37. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 38. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"38. § (1) A jogszabályok előkészítése során - a jogi szabályozás sokoldalú megalapozása és ezzel összefüggésben az önkéntes jogkövetés elősegítése érdekében - a jogszabály előkészítője a (2) bekezdés szerint biztosítja, hogy bárki véleményt nyilváníthasson, illetve javaslatokat tehessen [azon] a jogszabályok tervezetével kapcsolatban[, amelyek őt, valamint az általa képviselt és védett érdekeket, illetőleg társadalmi viszonyokat és csoportokat közvetlenül érintik]."

Indokolás: Lásd a T/4488/63. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

38. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 38. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A jogszabálytervezetek közérdekű adatnak minősülnek, azok szövegét közzé kell tenni a jogszabályt előkészítő minisztérium honlapján, a honlapot a vélemények, javaslatok fogadására alkalmassá kell tenni, továbbá meg kell jelölni a véleményadásra nyitva álló határidőt."

Indokolás: Lásd a T/4488/64. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

39. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 38. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A jogszabálytervezetek szövegét közzé kell tenni a jogszabályt előkészítő minisztérium honlapján, a honlapot a vélemények, javaslatok fogadására alkalmassá kell tenni, továbbá meg kell jelölni a véleményadásra nyitva álló határidőt. A közléssel kapcsolatban felmerült költség mértékéig terjedő költségtérítés ellenében - kérelemre - biztosítani kell a jogszabálytervezet postai úton történő megküldését is."

Indokolás: Lásd a T/4488/62. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

40. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 39. § (3)-(6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A véleményezési határidő - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a tervezet megküldésétől (közzétételétől) számított [legalább tizenöt nap, testületi szerv esetében, valamint átfogó vagy nagy terjedelmű jogszabály esetén] legalább harminc nap.

(4) Kivételesen indokolt esetben a Miniszterelnöki Hivatal vezetője engedélyezheti, hogy a jogszabály előkészítője rövidebb véleményezési határidőt is megállapítson[hat], ennek időtartama azonban nem lehet kevesebb öt munkanapnál, [testületi szerv, valamint] átfogó vagy nagy terjedelmű jogszabály esetén pedig tíz munkanapnál.

(5) A jogszabály előkészítője mérlegeli a véleményező észrevételeit, és az [elfogadott] észrevételekről, valamint az elutasított észrevételek esetében - a nyilvánvalóan alaptalan észrevételek kivételével - az elutasítás indokairól [pedig] a honlapján összefoglaló jelleggel tájékoztatást ad.

[(6) A jogszabály előkészítője a jogalkotót a beérkezett koncepcionális észrevételekről és azok hasznosításáról összefoglaló jelleggel tájékoztatja.]"

Indokolás: Lásd a T/4488/48. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

41. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 39. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(6) A jogszabály előkészítője a jogalkotót a beérkezett koncepcionális észrevételekről és azok hasznosításáról összefoglaló jelleggel tájékoztatja. A tájékoztatót közzé kell tenni a jogszabály előkészítőjének honlapján."

Indokolás: Lásd a T/4488/60. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

42. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 39. §-át a következő (7) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(7) Ha a jogszabály előkészítésére vagy a jogalkotási eljárásra vonatkozó szabályt megszegték, intézkedés végett a véleményezésre jogosult a Kormányhoz fordulhat."

Indokolás: Lásd a T/4488/61. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

43. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 41. §-ának és azt megelőző Címének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

[A jogszabálytervezetek egyeztetése az Európai Bizottsággal, az Európai Központi Bankkal
és az Európai Unió tagállamaival

41. §

(1) A jogszabály tervezetét - az európai közösségi jog által rögzített körben - az Európai Bizottságnak, az Európai Központi Banknak és az Európai Unió tagállamainak is meg kell küldeni véleményezésre.

(2) Az (1) bekezdés szerinti egyeztetési eljárás részletes szabályait külön jogszabály állapítja meg.]

T/4488/23/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 66. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/23/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

44. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 43. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Ha a törvényjavaslat az Európai Közösségek vagy az Európai Unió jogi aktusaiból fakadó jogalkotási kötelezettséget érint, az indokolásban részletes tájékoztatást kell adni arról is, hogy a javasolt szabályozás összeegyeztethető-e az említett jogi aktusokkal. [E kérdések tekintetében - ha nem a Kormány az előterjesztő - a Kormány véleményét is ismertetni kell.]"

Indokolás: Lásd a T/4488/24. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

45. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 44. §-ának a következő módosítását javasolják:

"44. § A Kormány által kezdeményezett [törvényre vonatkozó] törvényjavaslatot a Kormány terjeszti az Országgyűlés elé. A törvényalkotási eljárás során a Kormány nevében az általa kijelölt miniszter jár el."

Indokolás: Lásd a T/4488/25. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

46. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 44. §-ának a következő módosítását javasolják:

"44. § A Kormány által kezdeményezett törvényre vonatkozó törvényjavaslatot a Kormány terjeszti az Országgyűlés elé. A törvényalkotási eljárás során a Kormány nevében az általa kijelölt miniszter jár el. Átfogó jellegű szabályozás esetén az érdemi véleményt előterjesztő társadalmi szervezetek képviselői meghívást kapnak az Országgyűlés által az ügy előkészítésére kijelölt bizottság ülésére."

Indokolás: Lásd a T/4488/65. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

47. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 44. §-át a következő (2) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):

"(2) Az Országgyűlés nyilvános plenáris és bizottsági üléseinek jegyzőkönyvét az Országgyűlés honlapján nyilvánosságra kell hozni."

Indokolás: Lásd a T/4488/67. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

48. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslatot új 45. §-sal javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"45. § Az Országgyűlés honlapján közzé kell tenni az Országgyűlésnek vagy annak bizottságainak a törvényjavaslattal kapcsolatos üléseiről készült jegyzőkönyveket."

Indokolás: Lásd a T/4488/46. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

49. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 46. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"46. § (1) Az önkormányzati rendelet előkészítésének és megalkotásának [e törvényben nem rendezett] szabályait a helyi önkormányzatokról szóló törvény és az önkormányzat képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzata tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/4488/41. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

50. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 46. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Az önkormányzati rendelet [tervezetét a] javaslatának megismerését helyben [szokásos módon közzé] lehetővé kell tenni. A [tervezetről és a kapcsolódó előterjesztésről] javaslatról véleményt nyilváníthatnak az érintett helyi társadalmi szervezetek, érdek-képviseleti szervek, valamint a szabályozás által közvetlenül érintett más helyi önkormányzatok."

Indokolás: Lásd a T/4488/26. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

51. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 46. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az önkormányzati rendelet tervezetét - ha az önkormányzat által megalkotott szervezeti és működési szabályzat, vagy a képviselő-testület saját programtervében ezt kötelezővé teszi - a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A tervezetről és a kapcsolódó előterjesztésről véleményt nyilváníthatnak az érintett helyi társadalmi szervezetek, érdek-képviseleti szervek, valamint a szabályozás által közvetlenül érintett más helyi önkormányzatok."

Indokolás: Lásd a T/4488/42. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

52. Dr. Fodor Gábor, Gusztos Péter és dr. Eörsi Mátyás képviselők a törvényjavaslat 47. §-át a következő (1) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a § eredeti szövege a (2) bekezdés jelölést kapja):

"47. § (1) A jogszabályok egyeztetése és véleményezése során a Köztársasági Elnök által benyújtott törvényjavaslat esetében a Köztársasági Elnöki Hivatal, a képviselő vagy országgyűlési bizottság által benyújtott törvényjavaslat esetében az Országgyűlés Hivatala jár el az előterjesztőre a 36. §, valamint a 38-39. § szerint vonatkozó szabályok értelemszerű alkalmazásával."

Indokolás: Lásd a T/4488/66. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

53. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 47. §-ának a következő módosítását javasolják:

"47. § Ha e törvény vagy más törvény eltérően nem rendelkezik, a nem kormányzati szervek által lefolytatott jogszabály-előkészítési eljárás során megfelelően alkalmazni kell a kormányzati jogszabály-előkészítésre irányadó rendelkezések közül az előzetes hatásvizsgálatra[, valamint a jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal, az Európai Központi Bankkal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetésére] vonatkozó szabályokat."

Indokolás: Lásd a T/4488/27. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

54. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 47. §-ának a következő módosítását javasolja:

"47. § Ha e törvény vagy más törvény eltérően nem rendelkezik, a nem kormányzati szervek által lefolytatott jogszabály-előkészítési eljárás során megfelelően alkalmazni kell a kormányzati jogszabály-előkészítésre irányadó rendelkezések közül az előzetes hatásvizsgálatra, valamint a jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal, az Európai Központi Bankkal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetésére vonatkozó szabályokat. A helyi önkormányzatokra - kivétel a fővárosi és a megyei önkormányzatok - jelen szabályozás nem vonatkozik."

Indokolás: Lásd a T/4488/43. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

55. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 48. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A vizsgálat eredményeként feltárt elavult, nem hatályosuló, magasabb vagy azonos szintű jogszabályokkal ellentétben álló jogszabályokat (jogszabályi rendelkezéseket) hatályon kívül kell helyezni

[a)] a tárgykört érintő új jogi szabályozások vagy módosítások megalkotása során[, ennek hiányában

b) évente egyszer a jogszabályok rendezése céljából kiadott jogszabály keretében]."

Indokolás: Lásd a T/4488/28. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

56. Dr. Wiener György képviselő a törvényjavaslat 50. §-ának a következő módosítását javasolja:

"50. § (1) Az Országgyűlés[,] és a Kormány [és a helyi önkormányzatok] határozatban szabályozzák az általuk irányított szervek feladatait, a saját működésüket, és állapítják meg a feladatkörükbe tartozó programokat.

(2) A helyi önkormányzatok határozatban szabályozzák az általuk irányított szervek feladatait, és állapítják meg a feladatkörükbe tartozó programokat.

[(2)] (3) E rendelkezés nem érinti az (1)-(2) bekezdésben felsorolt szerveknek az egyedi határozat meghozatalára vonatkozó jogát."

Indokolás: Lásd a T/4488/54. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője
a Gazdasági biz. és az Alkotmányügyi biz. ülésén egyetért,
az Önkormányzati biz. ülésén nem ért egyet.

57. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 50. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"50. § (1) Az Országgyűlés, a Kormány [és a helyi önkormányzatok] határozatban szabályozzák az általuk irányított szervek feladatait, [a saját működésüket] és állapítják meg a feladatkörükbe tartozó programokat."

Indokolás: Lásd a T/4488/44. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

58. Dr. Mester László képviselő a törvényjavaslat 52. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A helyi önkormányzatok a határozataikat a hivatalos lapjukban, illetve a helyben szokásos módon tehetik közzé. A közzététel alkalmával az elektronikus informatikai eszközök felhasználatók."

Indokolás: Lásd a T/4488/45. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

59. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 54. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"54. § (1) A kizárólag statisztikai fogalmat, módszert, osztályozást, névjegyzéket és számjelet tartalmazó kötelező rendelkezést a Központi Statisztikai Hivatal elnöke statisztikai közleményként adja ki, amelyet a [Magyar Közlönyben] Központi Statisztikai Hivatal hivatalos lapjában kell közzétenni."

Indokolás: Lásd a T/4488/29. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

60. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 55. § (3)-(6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A Magyar Közlöny [nyomtatott és elektronikus változatának] szerkesztéséről, kiadásáról és terjesztéséről a Miniszterelnöki Hivatal gondoskodik. [Az elektronikus változatot a nyomtatott változat megjelenésével egyidejűleg közzé kell tenni.]

(4) A Magyar Közlönyt megjelenésével egyidejűleg az erre a célra fenntartott honlapon bárki számára ingyenesen hozzáférhető módon közzé kell tenni.

[(4)] (5) Ha az (1) bekezdésben meghatározott jogszabályoknak, határozatoknak és statisztikai közleményeknek a Magyar Közlöny nyomtatott és [elektronikus] az interneten közzétett változatában megjelent szövege eltér, a nyomtatott változatban szereplő szöveget kell hitelesnek tekinteni.

[(5) A Magyar Közlöny elektronikus változata nem üzleti célú felhasználásra bárki számára ingyenesen hozzáférhető.]

(6) [A Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabály utánközlését tartalmazó, bármilyen technikai eszközzel készült kiadványban a forrás megjelölése kötelező.] A Magyar Közlöny interneten közzétett változatának üzleti célú felhasználását kormányrendelet díjfizetéshez kötheti."

T/4488/50/1-5.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 61., 62., 65. és 67. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/50/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

61. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 56. § (2)-(3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatalos lapokat [elektronikus formában,] a nyomtatott változat megjelenésével egyidejűleg az adott szerv honlapján bárki számára ingyenesen hozzáférhető módon közzé kell tenni.

(3) [Az elektronikus változat nem üzleti célú felhasználásra bárki számára ingyenesen hozzáférhető.] Az (1) bekezdésben meghatározott hivatalos lap interneten közzétett változatának üzleti célú felhasználását kormányrendelet díjfizetéshez kötheti."

T/4488/50/1-5.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 60., 62., 65. és 67. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/50/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

62. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 57. §-át a következő (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):

"(2) Ha a helyi önkormányzat saját honlapot tart fenn, rendeleteit bárki számára ingyenesen hozzáférhető módon azon is közzé kell tenni."

T/4488/50/1-5.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 60., 61., 65. és 67. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/50/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

63. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 58. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Kormányrendelet és miniszteri rendelet esetében a helyesbítéshez az igazságügy-miniszter [egyetértése] véleménye szükséges. Az igazságügy-miniszter a helyesbítés megengedhetőségének kérdésében soron kívül, de legfeljebb három munkanapon belül állást foglal. [Ha az igazságügy-miniszter határidőn belül nem nyilatkozik, az egyetértést megadottnak kell tekinteni.]"

Indokolás: Lásd a T/4488/30. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

64. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 59. §-ának a következő módosítását javasolják:

"59. § (1) Az igazságügy-miniszter és a Miniszterelnöki Hivatal vezetője gondoskodik arról, hogy

[a)] a Törvények és Rendeletek Hivatalos Gyűjteményét évenként,

[b)] a Hatályos Jogszabályok Gyűjteményét pedig a változások átvezetésével folyamatosan

[elektronikus formában] közzétegyék.

(2) Az (1) bekezdésben említett jogszabálygyűjtemények nyomtatott és elektronikus változata egyaránt hivatalos.

[(2)] (3) Ha az (1) bekezdésben említett jogszabálygyűjtemény szövege nem egyezik a Magyar Közlöny nyomtatott változatában kihirdetett vagy közzétett szöveggel, a Magyar Közlöny nyomtatott változata tekintendő hitelesnek."

Indokolás: Lásd a T/4488/31. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

65. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 59. § (1) bekezdésének a módosítását és a következő új (2) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"59. § (1) Az igazságügy-miniszter és a Miniszterelnöki Hivatal vezetője gondoskodik arról, hogy

a) a Törvények és Rendeletek Hivatalos Gyűjteményét évenként,

b) a Hatályos Jogszabályok Gyűjteményét a változások haladéktalan átvezetésével folyamatosan

[elektronikus formában] az erre a célra fenntartott honlapon bárki számára ingyenesen hozzáférhető módon közzétegyék.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogszabálygyűjtemények interneten közzétett változatának üzleti célú felhasználását kormányrendelet díjfizetéshez kötheti."

T/4488/50/1-5.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 60., 61., 62. és 67. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/50/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

66. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 64. § (1) bekezdése a) pontjának az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok betűjelzése értelemszerűen változik):

/64. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza/

[a) a jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetésének rendjét,]

T/4488/23/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 43. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/23/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

67. Fogarasiné Deák Valéria képviselő a törvényjavaslat 64. § (1) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/64. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza/

"c) a Magyar Közlöny, [valamint] a Kormány, a minisztérium és az országos hatáskörű szerv hivatalos lapja, a Törvények és Rendeletek Hivatalos Gyűjteménye, valamint a Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye interneten közzétett [nyomtatott és elektronikus] változata [kiadásának részletes] üzleti célú felhasználásáért fizetendő díj mértékét és a díjfizetés szabályait."

T/4488/50/1-5.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 60., 61., 62. és 65. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4488/50/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

68. Dr. Salamon László és dr. Szentgyörgyvölgyi Péter képviselők a törvényjavaslat 64. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

[(2) Felhatalmazást kap az igazságügy-miniszter, hogy a jogszabályszerkesztés, illetőleg a jogharmonizációs eljárás részletes szabályait rendeletben határozza meg.]

Indokolás: Lásd a T/4488/32. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

69. Dr. Wiener György képviselő a törvényjavaslat 65. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a hatályban lévő államtitkári rendelkezések, tájékoztatók, országgyűlési irányelvek és elvi állásfoglalások, [valamint] a Kormány irányelvei és elvi állásfoglalásai, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó ármegállapítások, szabványok és bankfelügyeleti rendelkezések e törvény erejénél fogva hatályukat vesztik."

Indokolás: Lásd a T/4488/55. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. november 24.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke

Fogarasiné Deák Valéria s.k.,
a Társadalmi szervezetek bizottságának elnöke