A MAGYAR ORSZÁGGYŰLÉS Önkormányzati bizottsága
T/3560/83.
Bizottsági módosító javaslat
Dr. Szili Katalin asszonynak,
az Országgyűlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése, valamint a 102. § (1) bekezdése alapján a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény, a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény, valamint egyéb törvények módosításáról szóló T/3560. számú törvényjavaslathoz az Önkormányzati bizottság a következő
bizottsági módosító javaslatot
terjeszti elő:
1. A törvényjavaslat 38.§-ának (1) bekezdését az alábbiak szerint javasoljuk módosítani:
"38. §
(1) A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Ptv.) 2. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, a 2. § új (6) és (7) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (6) bekezdés számozása (8) bekezdésre változik, s helyébe a következő rendelkezés lép:
["(5) A polgármestert, ha e tisztségét legalább két évig betöltötte és foglalkoztatási jogviszonya az (1) bekezdés a), d)-e) pontja alapján szűnt meg - az a) pont esetén akkor is, ha a választáson nem volt polgármesterjelölt - végkielégítésként három havi illetményének megfelelő összegű juttatás illeti meg; továbbá részére az új képviselő-testület további három havi illetménynek megfelelő juttatást adhat. Ez a juttatás nem illeti meg, ha országgyűlési képviselő, alpolgármesteri foglalkoztatási vagy más önkormányzatnál polgármesteri jogviszonyt létesít."]
(5) A foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármestert, ha megbízatása az (1) bekezdés a), d), e) pontja alapján szűnt meg - az (1) bekezdés a) pontja esetén akkor is, ha a választáson nem volt polgármesterjelölt - és e tisztségét
a) legalább két évig betöltötte három havi,
b) két választási ciklus során - de legalább hét évig - betöltötte hat havi,
c) három választási ciklus során - de legalább nyolc évig - betöltötte kilenc havi, illetve
d) négy vagy több választási ciklus során - de legalább tizenegy évig - betöltötte tizenkettő havi
illetményének megfelelő összeg végkielégítésként illeti meg. A végkielégítés nem illeti meg, ha országgyűlési képviselő, alpolgármesteri foglalkoztatási, vagy más önkormányzatnál polgármesteri jogviszonyt létesít.
(6) A társadalmi megbízatású polgármesterre az (5) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy őt végkielégítés helyett a tiszteletdíjának megfelelő juttatás illeti meg. A társadalmi megbízatású alpolgármester e juttatásra nem jogosult.
(7) Hatnál több havi illetményének megfelelő összegű végkielégítés, illetve juttatás a polgármestert - az (5) és (6) bekezdésben foglaltakon túl - akkor sem illeti meg, ha a tisztség megszűnésekor közszolgálati járadékban vagy öregségi nyugdíjban részesül. A végkielégítés összegének megállapításakor a korábban már kapott végkielégítés, illetve juttatás alapjául szolgáló időtartamot figyelmen kívül kell hagyni.
(8) Ha a foglalkoztatási jogviszonyban álló alpolgármestert a képviselő-testület az alakuló ülésén nem választja meg alpolgármesternek, de az azt követő három hónapon belül megválasztják, akkor az (5) bekezdés szerinti végkielégítés időarányos részét vissza kell fizetnie, és a kiesett időtartam közszolgálati jogviszonyban töltött időnek számít."
2. A törvényjavaslat 38.§-ának (2) bekezdését az alábbiak szerint javasoljuk módosítani:
"38. §
(2) A Ptv. 3. §-a (2) bekezdése [bekezdésének első mondata] helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A képviselő-testület a polgármester illetményét a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 43. §-ának (1) [42.§ (3)] bekezdése szerint [megalkotott önkormányzati rendeletben] megállapított illetményalap és az alábbi keretek között meghatározott szorzószám szorzataként, összegszerűen állapítja meg:
szorzószám |
||
1000-nél kevesebb állandó lakosú település esetén |
[3-5] |
7,0-9,0 |
1000-2999 állandó lakosú település esetén |
[5-6,5] |
8,5-11,0 |
3000 - 10.000 állandó lakosú település esetén |
[6,5-8] |
11,0-12,5 |
10.000-nél több állandó lakosú település, valamint körzetközponti feladatot ellátó önkormányzat esetén |
[8-10] |
12,5-13, 5 |
a fővárosi kerületi önkormányzat esetén |
[9,5-11] |
13,5-14,5 |
a megyei jogú városi önkormányzat és megyei önkormányzat esetén |
[11-13] |
14,0-15,0 |
[a megyei önkormányzat és] a fővárosi önkormányzat esetén |
[11-13] |
15,0-16,5." |
3. A törvényjavaslat 38.§-ának (4) bekezdését az alábbiak szerint javasoljuk kiegészíteni:
"38. §
(4) A Ptv. 4. §-ának (1) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) A társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíját a képviselő-testület összegszerűen állapítja meg az alakuló, illetve a polgármester megválasztását követő ülésén a 3. § (2) bekezdésében megállapított illetményalap és az alábbi keretek között meghatározott szorzószám szorzataként:
- 1000-nél kevesebb állandó lakosú település esetén 2,5-4,5
- 1000-2999 állandó lakosú település esetén 4,5-6,5.
(4) A tiszteletdíj emeléséről a képviselő-testület dönt. [A tiszteletdíj összege az (1) bekezdésben meghatározott mértéket legfeljebb 5 %-al haladhatja meg.] A polgármester illetménye, tiszteletdíja és egyéb juttatása közérdekű adat."
4. A törvényjavaslat 38.§-ának (6) bekezdését az alábbiak szerint javasoljuk kiegészíteni:
"38. §
(6) A Ptv. 13/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
13/A. § (1) Öregségi nyugdíjra jogosult az a polgármester - az egyéb jogosultsági feltételek [fennállása] esetén -, akinek a [foglalkoztatási jogviszonya] megbízatása a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerint szűnik meg, feltéve, hogy [folyamatosan]
a) folyamatosan legalább három éve polgármesteri tisztséget tölt be, és a [foglalkoztatási jogviszonyának] tisztségének megszűnését követő [második] harmadik naptári év végéig a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (továbbiakban: Tny.) 7. §-ának (1), (4) és (5) bekezdésében meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó korhatárt eléri,
b) két választási ciklus - de legalább hét év - során [legalább tizenkét éve] polgármesteri, vagy alpolgármesteri tisztséget tölt be, és a [foglalkoztatási jogviszonyának] tisztségének megszűnését követő ötödik naptári év végéig az a) pontban meghatározott [társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 7. §-ának (1), (4) és (5) bekezdésében meghatározott] öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó korhatárt eléri[.],
c) három vagy ennél több választási ciklus - de legalább tizenegy év - során polgármesteri, vagy alpolgármesteri tisztséget tölt be, és a tisztségének megszűnését követő hetedik naptári év végéig az a) pontban meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó korhatárt eléri.
[(2)](3) Az (1) bekezdés [a) pontja] szerinti nyugdíjkorhatár eléréséig a polgármester nyugdíjának megfelelő összeget a központi költségvetés biztosítja.
[(3)](2) [Az (1) bekezdés b) pontja szerinti nyugdíjkorhatár eléréséig a polgármester nyugdíjának megfelelő összeg 70 %-át a központi költségvetés - eltérő megállapodás hiányában - 20 %-át az önkormányzat, 10 %-át pedig az érintett polgármester biztosítja.] Az (1) bekezdésben foglalt jogosultság igénybevételéről a polgármester a tisztségének megszűnésétől számított három hónapon belül dönthet."
5. A törvényjavaslat 38.§-a új (7) bekezdéssel egészül ki, az utána következő bekezdések értelemszerűen változnak:
"38. §
(7) A Ptv. a következő 13/B. §-sal egészül ki:
13/B (1) Közszolgálati járadékra jogosult az a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester, akinek a megbízatása a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerint szűnik meg, feltéve, hogy legalább három választási ciklus során - de legalább tizenegy év - foglalkoztatási jogviszonyban polgármesteri, vagy foglalkoztatási jogviszonyban alpolgármesteri tisztséget tölt be, és a foglalkoztatási jogviszonyának megszűnését követő tizenkettedik naptári év végéig a Tny. 7. §. (1) , (4) és (5) bekezdésében meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó korhatárt eléri, s megfelel a Tny. egyéb jogosultsági feltételeinek.
(2) A közszolgálati járadék összege:
a) három választási ciklust - de legalább tizenegy évet - követően a polgármesternek kiszámítható öregségi nyugdíj 50 %-a,
b) négy választási ciklust - de legalább tizenöt évet - követően a polgármesternek kiszámítható öregségi nyugdíj 60 %-a,
c) öt, vagy ennél több választási ciklust - de legalább tizenkilenc évet - követően a polgármesternek kiszámítható öregségi nyugdíj 70 %-a.
(3) A közszolgálati járadék a személyi jövedelemadó, valamint a társadalombiztosítási járulékok és hozzájárulások szempontjából az öregségi nyugdíjjal esik egy tekintet alá.
(4) A közszolgálati járadéktól elesik a volt polgármester abban az esetben, ha bármilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesít, vagy öregségi nyugdíjra lesz jogosult.
(5) Az (1) bekezdésben foglalt jogosultság igénybevételéről a polgármester a tisztségének megszűnésétől számított három hónapon belül dönthet.
(6) A közszolgálati járadék összegét a központi költségvetés biztosítja."
6. A törvényjavaslat 38.§-a új (6) bekezdéssel egészül ki, az utána következő bekezdések értelemszerűen változnak:
"38. §
(6) A Ptv. 13. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, valamint új (3) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (3) és (4) bekezdés számozása (4) és (5) bekezdésre változik:
(2) A társadalmi megbízatású polgármester nem jogosult jubileumi jutalomra, napidíjra, közszolgálati járadékra, valamint a 2.§ (6) bekezdésében meghatározott juttatás kivételével egyéb juttatásokra.
(3) A társadalmi megbízatású alpolgármester - a (2) bekezdésben foglaltakon túl - nem jogosult végkielégítésre."
7. A törvényjavaslat 38.§-a új (7) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (7) bekezdés (8) bekezdésre változik:
"38.§
(7) A Ptv. 15. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
15. § (1) A képviselő havi tiszteletdíja (alapdíj) nem haladhatja meg a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 43.§-ának (1) bekezdése szerint megállapított illetményalap, és az alább meghatározott szorzószám szorzatát:
- 1000-nél kevesebb állandó lakosú település esetén |
1,2 |
- 1000-2999 állandó lakosú település esetén |
1,6 |
- 3000-10000 állandó lakosú település esetén |
2,2 |
- 10000-nél több állandó lakosú település, valamint körzetközponti feladatot ellátó önkormányzat esetén |
2,8 |
- fővárosi kerületi önkormányzat esetén |
3,4 |
- megyei jogú városi önkormányzat és megyei önkormányzat esetén |
3,5 |
- fővárosi önkormányzat esetén |
3,8." |
8. A törvényjavaslat 38.§-ának (8) bekezdését az alábbiak szerint javasoljuk módosítani:
"38. §
(8) A Ptv. 18. §-a helyébe a következő rendelkezés[sel egészül ki] lép:
(1) A polgármesternek a polgármesteri tisztsége ellátásával összefüggő, a képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységgel összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi. [A képviselő-testület a polgármester költségtérítését - alapul véve legalább fél év igazolt és szükséges költségeit - átalányként is megállapíthatja az érintett kérésére. Ebben az esetben a polgármester költségátalánya illetményének 30%-át, tiszteletdíjának 50%-át nem haladhatja meg.]
(2) A polgármestert választása szerint - az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően - költségátalány illeti meg. A költségátalány mértéke - a képviselőtestület döntése alapján - a polgármester illetménye, illetve tiszteletdíja 20-30%-ának megfelelő összeg. Az alpolgármester esetében a költségátalány mértéke az illetménye, illetve tiszteletdíja 10-20 %-ának megfelelő összeg."
(3) Ha a polgármester kéri a költségátalány megállapítását, annak mértékéről a képviselőtestület a következő ülésén köteles határozni. Ha a képviselőtestület bármely okból nem hoz határozatot, a polgármestert a képviselőtestület ülésének napjától a határozat meghozataláig a költségátalány (2) bekezdésben meghatározott minimális összege illeti meg.
9. A törvényjavaslat 127.§-a új (8) bekezdéssel egészül ki:
"127. §
(8) Az e törvényben szereplő Ptv. módosítások végkielégítésre, költségtérítésre, díjazásra és közszolgálati járadékra vonatkozó rendelkezéseit 2004. január 1. napjától kell kötelezően alkalmazni, az önkormányzatok azonban a képviselőtestület határozatával a rendelkezéseket e törvény hatályba lépésének napjától is alkalmazhatják."
10. A törvényjavaslat Átmeneti rendelkezések része új 139.§-sal egészül ki:
"139.§
(1) Öregségi nyugdíjra jogosult az a polgármester - az egyéb jogosultsági feltételek esetén - akinek a megbízatása a 2002. október 20.-ai polgármesteri választások során a 2.§ (1) bekezdés a) pontja szerint szűnt meg, feltéve, hogy legalább három választási ciklus során - de legalább tizenegy évig - foglalkoztatási jogviszonyban polgármesteri, vagy alpolgármesteri tisztséget töltött be, és a tisztségének megszűnését követő hetedik naptári év végéig a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXI. törvény 7.§-ának (1), (4) és (5) bekezdésében meghatározott öregségi nyugdíjkorhatárt, illetve a korkedvezménnyel csökkentett, reá irányadó korhatárt elérte.
(2) Az (1) bekezdés hatálya nem terjed ki arra a társadalmi megbízatású polgármesterre, foglalkoztatási jogviszonyban álló, vagy társadalmi megbízatású alpolgármesterre, akinek a megbízatása a 2002. október 20.-ai polgármesteri választások során szűnt meg.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt jogosultság igénybevételéről a polgármester e törvény hatálybalépésétől számított három hónapon belül dönthet.
Indokolás
A módosító javaslat biztosítja, hogy egyfelől a polgármesterek anyagi megbecsülése kifejezze az önkormányzati működésben elfoglalt vezető szerepüket, másfelől biztosítható legyen, hogy - főként hosszabb időn át tartó szolgálat után - a polgármesteri megbízatás megszűnése ne okozzon feloldhatatlan egzisztenciális problémákat a volt választott vezető számára.
A módosító javaslat öt elemmel számol - végkielégítés, költségtérítés, díjazás, nyugdíj, közszolgálati járadék -, melyeket egymásra tekintettel, egymást kiegészítve kell szabályozni. Önmagukban vizsgálva az egyes elemek esetében a polgármesterek számára még kedvezőbb szabályok is elképzelhetőek lennének, de a javaslat az öt jogintézmény együttes változásától várja a megfelelő eredményt.
A javaslat a szükségesnek vélt eltérésekkel a foglalkoztatási jogviszony keretében működő polgármesterekre és társadalmi megbízatású kollégáikra egyaránt tekintettel van.
1. A végkielégítés
A módosító javaslat biztosítja, hogy a végkielégítés valóban végkielégítés legyen. Egy ciklus után - a jelenlegi szabályt követve - 3 havi illetmény járna, két ciklus után 6 havi, három ciklus után 9 havi, e fölött pedig 12 havi illetmény. A hat havi végkielégítés fölötti rész csak akkor járna, ha a volt polgármester nem lesz közszolgálati járulékra, vagy nyugdíjra jogosult. A végkielégítés kifejezést a javaslat csak a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester esetén alkalmazza, a társadalmi megbízatású polgármestereket a végkielégítéssel azonos mértékű juttatás illeti meg. E disztinkció felel meg az eltérő alkalmazási jogviszonyoknak.
2. A költségtérítés
A javaslat a költségtérítés terén a polgármesterek számára választási lehetőséget kínál.
A javaslat abból indul ki, hogy sok polgármester számára a számlák gyűjtése, a költségek igazolása, az adminisztráció indokolatlan teherként jelentkezik. Ezért a javaslat megengedi a polgármesternek, hogy két lehetőség közül válasszon. Az egyik lehetőség azok számára lenne nyitott, akik vállalják a számlával való elszámolás terhét. Ők választhatják a jelenleg hatályos megoldást, tehát igényelhetik igazolt, szükséges költségeik megtérítését
A polgármesterek azonban azt a lehetőséget is választhatják, hogy számlagyűjtés és igazolás nélkül kapjanak költségtérítés-átalányt havonta a polgármesteri tisztség ellátásával összefüggő kiadásaik fedezésére. A javaslat szerint ez az átalány az illetmény, illetve tiszteletdíj 20-30 %-a, a két érték között a képviselő-testület állapíthatja meg a konkrét mértéket.
Az alpolgármesterek általában kevesebb reprezentációs és egyéb, költségekkel járó feladatokkal rendelkeznek, mint a polgármesterek. Így esetükben a második megoldásnál a javaslat az illetmény, illetve a tiszteletdíj 10-20 %-át állapítja meg költségtérítés-átalányként.
A javaslat számít arra a lehetőségre, hogy bizonyos képviselő-testületek - bármilyen okból, de - nem döntenek az átalány mértékéről, a polgármester (alpolgármester) kérésekor. Ezért a módosító javaslat azt indítványozza, hogy a polgármester kérésére a testület a következő ülésén köteles dönteni, és mindaddig, amíg a határozat nem születik meg, a polgármester legalább a törvényi minimumot kapja költségátalányként.
3. A díjazás
A javaslat díjazással kapcsolatos változtatásának kiindulási alapja, hogy jelenlegi önkormányzati rendszerünkben az első számú közszolgálati ember a polgármester. Ugyanakkor az önkormányzatok jelentős részénél ez a díjazásban nem fejeződik ki, a polgármesternél a jegyző, a körjegyző, s esetenként a nagyobb intézményvezető is többet keres. A javaslat nem akar radikális változásokat bevezetni, alapelvként elfogadja a jelenlegi rendszert. Továbbra is a köztisztviselőkre irányadó illetményalapból indul ki, és szorzószámok alkalmazásával állapítja meg a polgármester díjazását.
A szorzószámok biztosítják, hogy a polgármester illetménye elérje, illetve haladja meg a jegyzőét.
4. A nyugdíj (és a közszolgálati járadék)
A javaslat az öregségi nyugdíjra való jogosultság terén a jelenleginél nagyobb kedvezményt kíván biztosítani a volt polgármesternek, ugyanakkor szigorúbb feltételek mellett. A javaslat egymásra épít két jogintézményt, nevezetesen a kedvezményes nyugdíjat és a közszolgálati járadékot.
Jelentős számú polgármester kerülhet olyan helyzetbe, hogy - bár legalább három ciklusban töltött be tisztséget s az öregségi nyugdíjjogosultsághoz szükséges szolgálati idővel is rendelkezik - életkorára tekintettel nem kaphat kedvezményes nyugdíjat tisztségre megszűnésekor.
Ez főként a már idősebb, betölthető álláslehetőséggel nem rendelkező településen élő polgármestereknek okozhat jelentős gondot. Számukra vezeti be a javaslat a közszolgálati járadék intézményét, segítve a volt tisztségviselőt a kedvezményes nyugdíj igénybevételének lehetőségéig.
Hatálybalépés, átmeneti rendelkezések
A módosító javaslat a végkielégítésre, a költségtérítésre, és a díjazásra vonatkozó szabályokat kötelező módon 2004. január 1. napjától vezeti be azzal, hogy az önkormányzatok anyagi teherbíró képességüktől függően e normákat a törvény hatályba lépésének napjától is alkalmazhatják.
A korengedményes nyugdíj és a közszolgálati járadék hatálybalépésének időpontja 2003. július 1., de a három vagy több ciklust letöltő polgármesterek - és csak polgármesterek - számára visszamenőleges hatályú rendelkezést tartalmaz.
Budapest, 2003. május 14.
Dr. Bóka István
elnök