5. A JOGALKOTÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉG

492

A címzett válasza

Javaslatok elfogadta elutasította

a válaszra

nyitva álló

határidő még

nem telt le

Összesen

%

Jogszabály-módosításra:

törvény 142 68 8 218 23,0

kormányrendelet 63 37 10 110 11,6

miniszteri rendelet 90 22 0 112 11,8

települési önkormány-

zat rendelete 74 25 2 101 10,7

fővárosi közgyűlés

rendelete 3 6 0 9 1,0

az állami irányítás

egyéb jogi eszköze 27 7 1 35 3,7

Jogszabály hatályon kívül helyezésére:

törvény 2 0 0 2 0,2

kormányrendelet 4 1 0 5 0,5

települési önkormány-

zat rendelete 3 0 0 3 0,3

az állami irányítás

egyéb jogi eszköze 5 2 0 7 0,7

összesen: 644 264 39 947 100,0

% 68,0 27,9 4,1 100

5.1. A korábbi években tett és a beszámolási időszakban teljesült

ajánlások

5.1.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó ajánlások

1. Javaslat az Országgyűlésnek az életüktől és szabadságuktól politikai okból

jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 2.§-ának

(1) bekezdése alapján járó egyösszegű kárpótlás mértékét meghatározó törvény

megalkotására. A javaslat teljesült a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről

szóló 2002. évi LXII. törvényben.

2. Az OBH 6704/1997. és az OBH 3081/2000.: A vízgazdálkodásról szóló

1995. évi LVII. módosításának kezdeményezése a közlekedési és vízügyi miniszternél.

A törvény átfogó felülvizsgálata folyamatban van.

3. Az OBH 3041/1998.: Javaslat az Országgyűlésnek, hogy még az új büntetés-

végrehajtásról szóló törvény megalkotását és hatálybalépését megelőzően

493

vizsgálja meg az egészségügyről szóló törvény hatálya alá tartozó (beteg) fogva

tartott személyek alkotmányos jogaival összefüggő sérelmek felszámolásának

lehetőségét. A javaslat teljesült az egészségügyi szakellátási kötelezettségről,

továbbá egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2001. évi

XXXIV. törvényben, mely 2001. július 12-én lépett hatályba.

4. Az OBH 4184/1999.: Ajánlás a szociális és családügyi miniszternek, hogy

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény

a gyermekek átmeneti otthona gondozási forma mellett a hetes otthoni

ellátást is nevesítse. Az ajánlás részben teljesült a 2003. január 1-jén hatályba

lépett 2002. évi IX. törvényben.

5. Az OBH 5701/1999.: Javaslat a pénzügyminiszternek a Magyar Könyvvizsgálói

Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény

módosítására. A javaslat elérte célját, ugyanis 2002. január 1-jén hatályba lépett

a pénzügyeket szabályozó egyes jogszabályok módosításáról szóló 2001. évi

LXXIV. törvény, melynek 135. §-a tartalmazza a javaslatnak megfelelő rendelkezést.

6. Az OBH 4360/2000.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek, hogy

kezdeményezze a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló

1997. évi XXXI. törvény adatkezelésre vonatkozó szabályainak kiegészítését.

Ez a javaslat is teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 2002. évi IX. törvényben.

7. Az OBH 5115/2000. és az OBH 2121/2001.: Javaslatok a Miniszterelnöki

Hivatalt vezető miniszternek és a belügyminiszternek arra, hogy az egységes

közigazgatási eljárásról szóló törvény tervezetének készítésekor milyen tényezőkre

legyenek figyelemmel. A javaslatot a miniszterek elfogadták. A jogszabály-

koncepcióját a biztosok már véleményezték.

8. Az OBH 5314/2000. és az OBH 4892/2001.: Javaslat a szociális és családügyi

miniszternek a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük

biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosítására. A javaslat teljesült az

egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól 2003. évi IV. törvényben,

melynek vonatkozó rendelkezései 2003. március 1-jétől hatályosak, továbbá

a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági

támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) kormányrendelet

módosításáról szóló 42/2002. (III. 21.) kormányrendeletben, mely

2002. március 29-én lépett hatályba.

9. Az OBH 4130/2001.: Javaslat az Országgyűlés elnökének a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 78. §-ának módosítására.

A javaslat teljesült a 2003. február 12-én hatályba lépett 2003. évi IV. törvényben,

amely az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól.

5.1.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 6109/1997.: Javaslat az egészségügyi miniszternek a közalkalmazottak

jogállásáról szóló törvény végrehajtására kiadott 113/1992. (VIII. 14.)

494

kormányrendelet 18. § (2) bekezdésének módosítására. A javaslat 2002. januárjában

teljesült az Országos Vérellátó Szolgálat Kollektív Szerződésében.

2. Az OBH 3256/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a közbiztonságra különösen

veszélyes eszközökről szóló 124/1993. (IX. 22.) kormányrendelet módosítására.

A javaslat teljesült a 2002. május 30-án hatályba lépett 123/2002.

(V. 15.) kormányrendeletben.

3. Az OBH 3330/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a bűnügyek rendőrségi

nyomozásáról szóló 40/1987. számú BM Utasítás "Külföldi állampolgárságú

személyeket érintő eljárási szabályok" című, XI. fejezetének a külföldiek beutazásáról,

magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi

LXXXVI. törvény végrehajtására kiadott 64/1994. (IV. 30.) kormányrendelet azonos

témakört érintő szabályával való összehangolására. A jogszabálymódosítási

javaslattal kapcsolatos kormányrendelet-tervezet kidolgozása folyamatban

van.

4. Az OBH 3336/2001.: Javaslat a pénzügyminiszternek a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtására kiadott 168/

1997. (X. 6.) kormányrendelet módosítására. A javaslat teljesült a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényt módosító, 2002. június

29-én hatályba lépett 2002. évi XV. törvényben.

5. Az OBH 3857/2001.: A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek szóló

kezdeményezés a vis maior károk helyreállítására vonatkozó eljárási szabályok

kormányrendeletben való kiadására. A kezdeményezés megvalósítása ágazati

(belügy-) miniszteri szinten folyamatban van.

6. Az OBH 4876/2001.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek a súlyos

mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 164/

1995. (XII. 27.) kormányrendelet módosítására. A közlekedési kedvezményekre

vonatkozó új jogszabályi koncepció kidolgozása 2003-ban kezdődött el és jelenleg

folyamatban van.

7. Az OBH 6389/2001.: Javaslat a Diákhitel Központ Rt. vezérigazgatójának

a diákhitelről szóló 119/2002. (VI. 30.) kormányrendelet módosítására. A javaslat

teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 258/2002. (XII. 17.) kormányrendelettel.

5.1.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 7393/1998.: Javaslat a belügyminiszternek a Rendőrség Fogdaszolgálati

Szabályzatának nyílt jogszabályban (miniszteri rendeletben) való kiadására.

A javaslat teljesült azzal, hogy a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatának

kiadásáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú országos rendőrfőkapitányi

utasítást közzétették a Belügyi Közlöny 2002. május 14-én megjelent 9. számában.

2. Az OBH 1431/2001.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a szabadságvesztés

és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996.

(VII. 12.) IM rendelet módosítására. A javaslat teljesült a rendeletet módosító

18/2002. (XI. 30.) IM rendeletben, amely 2003. január 1-jétől hatályos.

495

5.1.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló

javaslatok

1. Az OBH 2683/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Gyula Város Önkormányzata Képviselő-testülete települési szilárd hulladékkal

kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 33/1998. (XII. 18.) számú rendelete

módosítására. A képviselő-testület a rendeletet módosította a 31/2002. (VI. 28.)

számú rendeletével.

2. Az OBH 2869/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal

és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 18/1996.

(V. 9.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a 2001. december

21-i ülésén elfogadta a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési

helyi közszolgáltatásról szóló 50/2001. (XII. 21.) számú rendeletét, mely

2002. január 1-jén lépett hatályba. Az új rendeletben a javaslat teljesült.

3. Az OBH 5032/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Sopronkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete

köztisztaságról és a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről

szóló 14/1996. (XII. 5.) számú rendelet módosítására. A javaslat teljesült

a képviselő-testületnek a tárgykörben hozott 9/2002. (XII. 13.) számú rendeletében.

4. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Pilisvörösvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal,

a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő tevékenységről, a szervezett

köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/ 1996.

(VII. 4.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte

a 23/2002. (12. 03.) számú rendeletében.

5.1.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására

vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 1192/2000.: A HM Vezérkari Főnökének felkérése a NATO-pályázatok

feltételrendszerével kapcsolatos 56/1998. számú HMVK intézkedés módosítására.

A javaslat teljesült a hivatásos katonák jogállásáról szóló 2001. évi

XCV. törvény és az annak végrehajtására kiadott, a Honvédelmi Minisztérium és

a Magyar Honvédség tartós vagy ideiglenes külföldi szolgálatot teljesítő, valamint

külföldi tanulmányokat folytató tagjai ellátásáról szóló 25/2002. (IV. 12.) HM

rendeletben, valamint a külföldi szolgálatba vezényeltekkel kapcsolatos személyügyi

feladatokról és jogállásuk egyes kérdéseiről szóló 25/2002. (IV. 12.)

HM rendeletben. A HM rendeletek 2002. június 1-jén léptek hatályba.

2. Az OBH 5274/2000.: Javaslat a honvédelmi miniszternek a Magyar Honvédség

MÜ/31. Tűzszerész Szakutasítása módosítására. A javaslat teljesült az

53/2002. számú Hadműveleti Csoportfőnöki Intézkedésben, amely a Honvédségi

Közlöny 2002. évi 19. számában jelent meg.

496

5.2. A korábbi években tett, eddig nem teljesült, fenntartott javaslatok

5.2.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok

1. A tisztességes eljáráshoz fűződő garanciák hatékony biztosítása, az összeférhetetlenség

megszüntetése és a jogbiztonság követelménye érvényesítése

érdekében sürgetjük, hogy a rendőrségtől vonják el a rendőrségi fogdában fogva

tartott személy rendkívüli halála, valamint a rendőr lőfegyverhasználata kivizsgálásának

hatáskörét.

2. A kártérítéshez való joggal, valamint a jogállamiság és az abból fakadó

jogbiztonság követelményével összefüggésben - tekintettel arra, hogy a tárgykörben

folyó Alkotmánybírósági eljárás eredménye még nem ismert - fenntartjuk

a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvénynek a kártalanítás lehetőségét

szűkítő rendelkezései módosítását úgy, hogy a törvény biztosítsa annak az

ártatlanul fogva tartott vagy elítélt személy kártalanításának a lehetőségét, aki

az alapügyben nem fellebbezett előzetes letartóztatásának elrendelése, illetve

az ügyet jogerősen befejező ítélet ellen.

3. A nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangja, a jogbiztonság

követelménye, továbbá a tulajdonhoz és az örökléshez való jogok biztosítása

érdekében sürgetjük, hogy - figyelemmel az 1947. évi XVIII. törvényben

kihirdetett párizsi békeszerződés 29. cikkely 3. pontja, valamint 32. cikkely

2. pontja, továbbá az 1946. évi XV. törvénnyel becikkelyezett magyar-csehszlovák

lakosságcsere egyezmény, és az 1964. február 3-án aláírt magyar-

csehszlovák vagyonjogi egyezmény rendelkezéseire - az Országgyűlés mielőbb

teljesítse a nemzetközi szerződésekkel okozott károk kárpótlásáról szóló törvény

megalkotására irányuló kötelezettségét.

4. A diszkrimináció tilalma, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét

képező jogbiztonság követelményének fokozott biztosítása érdekében fenntartjuk

a rendőrségi fogdában, a katonai fogdában és a bv. intézetben elhelyezett

előzetes letartóztatottra vonatkozó fogva tartási szabályoknak az új büntetésvégrehajtásról

szóló törvénybe való beiktatását.

5. A Magyar Honvédség hivatásos állományú tagjainak jogállásáról szóló,

2002. január 1-jén hatályba lépett 2001. évi XCV. törvény kiadására tekintettel

részben fenntartjuk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati

viszonyáról szóló törvény módosítására irányuló azon kezdeményezést, miszerint

- figyelemmel az ártatlanság vélelmére - a törvény egyenlő feltételekkel

biztosítsa a hivatásos állomány tagjai részére a fegyelmi, a kártérítési és a szolgálat

ellátásával összefüggő büntető eljárásokban a jogi védelem költségeit,

illetve a jogi védelem hivatalból történő ellátásának lehetőségét, továbbá a hivatásos

állomány külszolgálatának díjazása a törvényben fogalmazódjék meg

általános szabályként.

6. Fenntartjuk a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény

olyan tartalmú módosítását, amely - a gyermeki jogok, a diszkrimináció

tilalma és a jogegyenlőség, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét

497

képező jogbiztonság követelményének megfelelően - lehetővé teszi a gyermektartásdíj

megelőlegezését olyan esetben, amikor a díj fizetésére kötelezett ismeretlen

helyen - akár külföldön is - tartózkodik.

7. Fenntartjuk a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvény módosítására

irányuló javaslatot.

8. Fenntartjuk az országos településrendezési és építési követelményekről

szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet kiegészítésére vonatkozó javaslatot.

5.2.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslat

Fenntartjuk a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. végrehajtásáról szóló 33/

1976. (IX. 5.) MT rendelet módosítására vonatkozó javaslatot.

5.2.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok

1. A gyermekeket megillető fokozott gondoskodás maradéktalan biztosítása

érdekében - a szóban forgó intézmények létszámnormáira vonatkozó javaslat

kivételével - részben fenntartjuk a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti,

gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és

működésük feltételeiről szóló rendelet mellékletének olyan módosítására irányuló

ajánlást, hogy az intézményi átalakulásra nyitva álló meghosszabbított

átmeneti időszakban is legyen kötelező minden - nemcsak a speciális - gyermekotthonokban

a pszichológusi és a gyógypedagógusi szolgálat.

2. Az egészséges környezethez, a lehető legmagasabb színtű testi és lelki

egészséghez való jog, továbbá a jogbiztonság követelménye biztosítása érdekében

sürgetjük az egyéb létesítmények, illetve készülékek által kibocsátott

elektromágneses sugárzás egészségügyi határértékeinek miniszteri rendeletben

való szabályozását.

3. Sürgetjük az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi

LXXVIII. törvény 30.§-a (Kártalanítási szabályok) végrehajtási rendelkezéseinek

megalkotását.

4. Fenntartjuk az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel

kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló

46/1997. (XII. 29.) KTM rendelet módosítására vonatkozó kezdeményezést.

5. Fenntartjuk a kézi lőfegyverekről, lőszerekről, gáz- és riasztófegyverekről,

légfegyverekről, és a lőterekről szóló 115/1991. (IX. 10.) kormányrendelet végrehajtásáról

szóló 14/1991. (X. 31.) BM rendelet módosítására irányuló javaslatot.

498

5.2.4. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására

vonatkozó javaslatok

1. Fenntartjuk a fegyvertartással kapcsolatos ügyintézésre vonatkozó 174-29/

1997. számú Módszertani Útmutató VI. Fejezetének módosítására az országos

rendőrfőkapitánynak címzett felkérést.

2. Fenntartjuk a büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról

szóló 117/1984. (IK 12.) IM-BM-PM-LÜ együttes utasítás korszerűsítésére

és nyílt jogszabályban való kiadására vonatkozóan a legfőbb ügyésznek

címzett javaslatot.

5.3. A korábbi években tett, nem teljesült jogalkotással összefüggő

javaslatok

5.3.1. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslat

Nem tartjuk fenn az iskolai-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM

rendelet módosítására a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek címzett

javaslatot. A kezdeményezéssel a miniszter nem értett egyet, elegendőnek tartotta

a jelenlegi szabályozást, amit tudomásul vettünk.

5.3.2. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló

javaslat

Nem tartjuk fenn a Budapest XII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének

az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek

bérbeadásának feltételeiről szóló 24/1993. (XII. 23.) számú rendelete

módosítására vonatkozó javaslatot, mivel a panaszos nem fogadta el az önkormányzattal

való megegyezés lehetőségét.

5.4. A tárgyévben tett javaslatok

5.4.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról

szóló 1997. évi CLVII. törvény módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta,

a törvény módosítás előkészítése folyamatban van.

2. Az OBH 2612/2000.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a büntetések és

intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. módosítására. A miniszter

a javaslattal egyetértett, 2003-ban kezdődik a módosítás előkészítése.

3. Az OBH 1212/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a Polgári Törvénykönyv

551. §-a módosítására. A miniszter a javaslattal egyetértett, de még

nem valósult meg.

499

4. Az OBH 2829/2002.: Javaslat az igazságügyi, valamint az egészségügyi,

szociális és családügyi miniszternek az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV.

törvény módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, a jogszabály

felülvizsgálata elkezdődött.

5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról

szóló 1997. évi CLVII. törvény felülvizsgálatára. A miniszter a javaslatot támogatja,

de azt hatáskör hiánya miatt áttette a belügyminiszterhez. Ez utóbbi miniszter

véleménye még nem ismert.

6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a környezetvédelmi és vízügyi miniszternek

a környezetvédelemmel kapcsolatos törvények felülvizsgálatára és annak eredményétől

függő módosítására. A miniszter a javaslatot jelenleg nem tartotta

indokoltnak teljesíteni, szerinte a hatályos jogszabályok megfelelőek. A választ

tudomásul vettük.

7. Az OBH 4289/2002.: Javaslat a földművelésügyi és városfejlesztési miniszternek

a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény

módosítására. A javaslat teljesült a 2003. január 1-jétől hatályos 2002. évi LXII.

törvényben.

5.4.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek az

üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről

szóló 4/1997. (I. 22.) kormányrendelet módosítására. A javaslatot a miniszter

részben elfogadta, de még nem teljesült.

2. Az OBH 1439/2000. és az OBH 2148/2000.: Javaslat a földművelésügyi és

városfejlesztési miniszternek a fák védelméről szóló 21/1970. (VI. 21.) kormányrendelet

módosítására. A miniszter a javaslatot nem fogadta el az Alkotmánybíróságon

folyamatban lévő eljárásra tekintettel. A választ tudomásul vettük.

3. Az OBH 1615/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a közforgalmú személyszállítási

utazási kedvezményekről szóló 287/1997. (XII. 29.) kormányrendelet

módosítására. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett, utasította az ágazati

minisztereket a jogszabály felülvizsgálatára, melynek befejezési határideje 2003.

január 31.

4. Az OBH 1989/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a termőföldre vonatkozó

elővásárlási és elő-haszonbérleti jog gyakorlásának részletes szabályairól szóló

16/2002. (II. 18.) kormányrendelet 8. § második fordulatának hatályon kívül

helyezésére. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett. A Kormány a szóban

forgó jogszabályi rendelkezést a 2002. június 25-én hatályba lépett 137/2002.

(VI. 25.) rendeletében hatályon kívül helyezte.

5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek

a telepengedély alapján gyakorolható ipari és szolgáltató tevékenységekről,

valamint a telepengedélyezés rendjéről szóló 80/1999. (VI. 11.) kormányrendelet

módosítására. A miniszter a javaslatot elfogadta, a jogszabály módosítása folyamatban

van.

500

6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az országos településrendezési

és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 29.) kormányrendelet

módosítására. A miniszter a javaslattal nem értett egyet, de a Kormány

2003 évi jogalkotási programjában szerepel a norma felülvizsgálata.

7. Az OBH 3498/2002.: Javaslat az oktatási miniszternek a diákigazolványról

szóló 30/1999. (II. 15.) kormányrendelet módosítására. A válaszadás határideje

még nem járt le.

5.4.3. Miniszteri rendeletalkotásra és -módosításra vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 1444/2000.: Javaslat az oktatási és a belügyminiszternek az egyes

szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM

rendelet módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, de még nem

teljesült.

2. Az OBH 5581/2001.: Javaslat a Nemzeti Kulturális Örökség miniszterhez

egyes ingatlanok védetté nyilvánításáról szóló norma kiadására. A miniszter a

javaslatot elfogadta. 2003. január 1-jén hatályba lépett az egyes ingatlanok védetté

nyilvánításáról szóló 24/2002. (XII. 25.) NKÖM rendelet.

3. Az OBH 6673/2001. és az 1075/2002: Javaslat az egészségügyi, szociális

és családügyi, a pénzügy- valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek

a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális

ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosítására.

A módosított norma várhatóan 2003. február 15-én hatályba lép.

4. Az OBH 1757/2002.: Javaslat az egészségügyi-, szociális- és családügyi

miniszternek az egészségügyi dolgozók rendtartásáról szóló 11/1972. (VI. 30.)

EüM rendelet módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta, de még nem

teljesült.

5. Az OBH 2672/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az egészségügyről

szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról,

valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról szóló

34/1999. (IX. 24.) BM-EszCsM-IM rendelet módosítására. A javaslatot a címzett

elfogadta, a jogszabálytervezetet véleményeztük, de még nem teljesült.

6. Az OBH 3875/2002.: Javaslat a belügyminiszternek a közigazgatási eljárásokban

való költségmentesség engedélyezésének feltételeiről szóló jogszabály

kiadására. A miniszter a javaslatot elfogadta. A javaslatot a közigazgatási hatósági

eljárás általános szabályainak felülvizsgálata során látta megvalósíthatónak.

5.4.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló

javaslatok

1. Az OBH 5816/2000.: Javaslat Ózd Város Önkormányzata képviselő-testületének,

hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször

módosított 26/1997. (XII. 23. ) számú rendeletének a kiegészítő családi pótlék

folyósítására vonatkozó szabályozását hozza összhangba a Gyvt. előírásával.

501

Javaslat továbbá Szikszó Város Önkormányzata képviselő-testületének, hogy

a 16/1997. (XI. 14.) számú rendelete 2. § (5) bekezdését módosítsa úgy, hogy

a kiegészítő családi pótlékot a jövőben elsősorban pénzben folyósítsák. A javaslatok

teljesültek. A módosítást az ózdi képviselő-testület a 6/2002. (VII. 25.),

a szikszói képviselő-testület pedig a 15/2002. (XI. 13.) számú rendeletével elvégezte.

2. Az OBH 5838/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Kaszaper Község Önkormányzata települési hulladékszállításról szóló

3/1996. (V. 28.) számú rendeletének a módosítására. A rendeletet módosította

a 6/2002. (VI. 1.) számú rendelet.

3. Az OBH 6015/2000.: Javaslat a Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal

vezetőjének Alsóörs Község Önkormányzata a szervezett köztisztasági szolgáltatás

kötelező igénybevételéről szóló 8/1999. (XI. 26.) számú rendelete módosítására.

A képviselő-testület rendeletét az 5/2002. (IV. 17.) számú rendeletével

módosította.

4. Az OBH 6158/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Mihályi Község Önkormányzata köztisztaságról és a szervezett

köztisztasági szolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 5/1997. (V. 6.)

számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület a rendeletet a 7/2002.

(VI. 28.) számú rendeletével módosította.

5. Az OBH 1430/2001.: Javaslat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Nyírbátor Város Önkormányzata képviselő-testülete

a közterületek, a zöldterületek védelméről, köztisztaságáról, a települési szilárd

és folyékony hulladék gyűjtéséről, szállításáról, tárolásáról, kezeléséről szóló

5/1998. (III. 3.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. március

6-i ülésén a módosítást elvégezte.

6. Az OBH 3768/2001.: Javaslat Dombóvár város polgármesterének, hogy az

önkormányzat képviselő-testülete a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

szóló rendeletét hozza összhangba a Gyvt. illetékességi szabályaival. A módosítást

a testület elvégezte. A gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló többször

módosított 15/1998. ( IV. 30. ) számú rendeletét 2002. január 30-án módosította

a testület.

7. Az OBH 4594/2001.: Javaslat a Nógrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata települési szilárd hulladékkal

kapcsolatos hulladékkezelési szolgáltatásról szóló 42/2001. (XII. 17.), valamint

a lakásbérlemények lakbéréről és a lakbértámogatásokról szóló 9/1995.

(III. 27.) számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület az előzőt 2001.

december 27-én, utóbbit 2002. júniusában módosította.

8. Az OBH 4871/2001.: Javaslat a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Pécs Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd hulladék öszszegyűjtésével,

elszállításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos

közszolgáltatókról és annak kötelező igénybevételéről szóló 1996. évi 56. számú

rendeletének a módosítására. A testület a rendeletét 2002. június 27-én módosította.

502

9. Az OBH 5150/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Gyál Város Önkormányzata települési szilárd hulladékra vonatkozó helyi

közszolgáltatásról szóló 3/2000. (II. 15.) számú rendelete módosítására. A képviselő-

testület a módosítást elvégezte. A módosítás 2003. január 1-jén hatályba

lépett.

10. Az OBH 5230/2001.: Javaslat Mogyoród Község képviselő-testületének

a Forma 1. Magyar Nagydíj és a Hungaroringen rendezendő egyéb versenyek

idején jelentkező idegenforgalmi, vendéglátási feladatok ellátásáról szóló 15/

2000. (VII. 13.) számú rendelet módosítására. A javaslatot a polgármester elfogadta,

várhatóan 2003. elején tárgyalja a testület a módosítás tervezetet.

11. Az OBH 6207/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének

Fót Nagyközség Önkormányzata települési környezet védelméről szóló

25/1999. (XII. 10.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület

a módosítást elvégezte és 2002. október 03-án hatályba lépett a módosított rendelkezés.

12. Az OBH 6291/2001.: Javaslat a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal

vezetőjének Asotthalom Község Önkormányzata települési szilárd hulladékkal

kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 1/2000. (I. 20.)

számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte

és 2003. január 1-jén hatályba lépett a módosított rendelkezés.

13. Az OBH 6439/2001.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd

hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 40/1996. (XII. 31.) számú

rendeletének a módosítására. A képviselő-testület még nem módosította rendeletét.

14. Az OBH 6553/2001.: Javaslat a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal

vezetőjének Kelebia Község Önkormányzata környezetvédelemről szóló

5/1999. (X. 01.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület

a módosítást elvégezte, és 2002. november 15-én hatályba lépett a módosított

rendelkezés.

15. Az OBH 1190/2002.: Javaslat Csépa Község képviselő-testületének, hogy

vizsgálja felül a szociális rászorultságtól függő pénzben és természetben nyújtott

támogatásokról, valamint a személyes gondoskodásról szóló 6/2000. (IV. 13.)

számú rendeletét, továbbá az 524/2001. (XI. 29.) számú határozatát és azokat

a törvényi rendelkezéseknek megfelelően módosítsa. A kezdeményezésre válasz

még nem érkezett.

16. Az OBH 1341/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Jásztelek Község Önkormányzata képviselő-testülete

települési köztisztasággal, a zöldterület és parkfenntartással, a települési szilárd

és folyékony hulladékkal összefüggő feladatok végrehajtásáról szóló 5/2001.

(VI. 29.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. december 12-i

ülésén a módosítást elvégezte.

17. Az OBH 1357/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Tiszainoka Község Önkormányzata képviselő-tes-

503

tülete köztisztaságról és a környezetvédelemről szóló 7/1999. (XII. 30.) számú

rendeletének a módosítására. A javaslatot a címzett elfogadta, de még nem

teljesült.

18. Az OBH 1566/2002.: Javaslat a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Tállya Község Önkormányzata képviselő-testülete

települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 23/2001. (XII. 28.) számú rendeletének

a módosítására. A válaszadás határideje még nem járt le.

19. Az OBH 3347/2002.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási

Hivatal vezetőjének Szerecsény Község Önkormányzata képviselő-testülete

települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 6/1998. (IV.

16.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület 2003. január 6-i

ülésén új rendeletet alkotott a helyi környezet védelméről, a közterületek és az

ingatlanok rendjéről és a települési tisztaságról.

5.4.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására

vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 3613/1999.: Javaslat az országos rendőrfőkapitánynak a Rendőrség

Fogdaszolgálati Szabályzatáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú ORFK utasítás

módosítására. A javaslat teljesült az országos főkapitány 2002. március 26-i

hatállyal módosította utasítását.

2. Az OBH 5067/2001.: Javaslat a Kormánynak a mezőgazdasági szövetkezeti

üzletrészek felvásárlása kiterjesztésének szabályozására. A javaslat teljesült

a mezőgazdasági szövetkezeti üzletrész felvásárlásához kapcsolódó további

intézkedésekről szóló 2357/2002. (XI. 28.) Korm. határozat kiadásával.

5.5. Jogszabály-véleményezési tevékenység

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese nem rendelkezik

törvényben biztosított feladatkörrel a jogszabálytervezetek véleményezésére,

illetve észrevételezésére. Egyes jogszabályok tervezeteit mégis megkapták

annak bizonyítékaként, hogy a címzettek az ajánlásnak eleget tettek. Ezeket

a tervezeteket az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese általában

abból a szempontból vizsgálta, hogy vizsgálatuk eredményeként tett javaslatuk

alapján született normaszöveg alkalmas lehet-e a feltárt alkotmányos joggal

összefüggő visszásság orvoslására és jövőbeni megelőzésére.

Volt példa arra is, hogy olyan jogszabály tervezetet kaptak a biztosok, amelyek

egyes alkotmányos jogok gyakorlati megvalósulását szabályozták és a jogalanyok

széles körét érintették.

A jogszabály-tervezetek véleményezésekor az országgyűlési biztos és általános

helyettese - a vizsgálataik során szerzett jogalkalmazási tapasztalataikra

támaszkodva - a normaszövegben rejlő esetleges alkotmányos jogokkal kapcsolatos

visszásságok veszélyére hívták fel a kodifikációt végzők figyelmét.

504

Azon jogszabály-tervezetek esetében, amelyekről vizsgálati tapasztalatokkal

nem rendelkeztek, nem tettek észrevételeket.

5.5.1. Törvényalkotással és -módosítással kapcsolatos tervezetek

1. Gy 355/2002.: Az igazságügyi szakértői tevékenységről szóló törvény koncepciójáról

szóló tervezetet az Igazságügyi Minisztérium küldte meg véleményezésre

az országgyűlési biztosnak. Az országgyűlési biztos egyetértett azzal,

hogy a szakterületeket és a hozzájuk rendelt szakképesítést minél pontosabban

meg kell határozni. Fontosnak tartotta a rendszeres szakmai továbbképzést is,

ezért javasolta a vizsgakötelezettség előírását, és azt, hogy az újonnan névjegyzékbe

vett szakértők a korábbi képzések ismereteit kötelesek legyenek elsajátítani.

Egyetértett az országgyűlési biztos továbbá azzal, hogy a szakértővé válás

egyik feltétele legyen, hogy a jelölt jogi vizsgával rendelkezzen.

Az országgyűlési biztos kiemelte a közigazgatás szakértői szükségletéből

adódó sajátos problémákat. Rámutatott arra, hogy a jogszabály előkészítése

során meg kell vizsgálni, hogy milyen megoldások erősíthetnék a szakértői vélemény

objektivitását. Kérte azt is, hogy a jogalkotó legyen figyelemmel a közigazgatási

eljárások szakértői szükségletére és a peres eljárástól eltérő szabályaira

is. A jogszabály még nem lépett hatályba.

2. A Gy 389/2002.: Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló

törvény koncepcióját is véleményezték a biztosok.

Az országgyűlési biztos egyetértett azzal, hogy a tervezet tárgyát képező kérdésben

nincs szükség az Alkotmány módosítására, és az Emberi Jogok Európai

Egyezménye sem kötelezi Magyarországot konkrét jogalkotásra. Támogatta egy

olyan kerettörvény megalkotását, amely egyfelől - az Alkotmányhoz képest -

részletesebben írja körül a diszkrimináció tilalmát, továbbá az egyenlő bánásmód

és esélyegyenlőség követelményét, másfelől biztosítja az általános és egységes

értékrendet mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás számára.

Az országgyűlési biztosnak elsősorban a tervezet tárgyát képező szabályozás

gyakorlati alkalmazásával kapcsolatosban voltak aggályai, illetve kritikai észrevételei.

A tervezetben szereplő Egyenlő Bánásmód Bizottság feladatait illetően

jelezte az országgyűlési biztos, hogy az nem illeszkedik a jogállami struktúrába.

Amennyiben az Egyenlő Bánásmód Bizottság egy hatóság, akkor indokolt lenne,

ha döntései ellen az országgyűlési biztosokhoz, illetve bírósághoz lehetne fordulni,

amennyiben jogvitát eldöntő szerv, akkor az igazságszolgáltatás rendszerébe

kell integrálni. Az országgyűlési biztos felhívta a figyelmet arra is, hogy az

Alkotmánybíróság megsemmisítette a Polgári Perrendtartásnak azt a szabályát,

amely egyéni jogsérelem esetén keresetindításra feljogosította az ügyészt.

A jogszabály még nem lépett hatályba.

3. A Gy 380/2002.: A büntető jogszabályok és a hozzájuk kapcsolódó egyes

törvények módosításáról szóló törvénytervezetet is véleményezték az országgyűlési

biztosok. Közös véleményükben a biztosok emlékeztettek arra, hogy az

OBH 3583/1997. sz. jelentésében a korábbi országgyűlési biztos már rámutatott

505

arra, hogy az ártatlanul fogva tartottak vagy elítéltek kártalanítási igénye kapcsán

a büntető eljárási törvény olyan szabályokat is tartalmaz, melyek a kártalanítás

érvényesítésének lehetőségét kizárják. Az Igazságügyi Minisztérium akkor

hivatalban volt helyettes államtitkára az ajánlásra adott válaszában ígéretet tett

arra, hogy az ajánlásban foglaltakat az új büntető eljárási törvény megalkotása

során a tárca figyelembe veszi. Az országgyűlési biztos és általános helyettese

sajnálattal észlelték, hogy a 2003. július 1-jén hatályba lépő büntető eljárási

törvény sem tartalmaz olyan rendelkezéseket, melyek az említett ajánlásnak

megfelelnek.

Az országgyűlési biztos és általános helyettese támoga azt a jogalkotói szándékot,

hogy szűnjön meg a törvény szerinti azon különbség, ami a kirendelt

védőt megillető díjazásban attól függően mutatkozik, hogy egy adott eljárási

cselekményen a védő idézésre, vagy értesítésre jelenik-e meg.

4. A Gy 380/2002.: A büntetőeljárás során keletkezett iratokból másolat adásáról

szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetéről ugyancsak közös véleményt

adtak a biztosok. Az OBH 6564/1996. számú jelentésében kezdeményezte

az előző országgyűlési biztos a büntetőeljárás során kirendelt védő díjáról

és költségeiről szóló 1/1974. (II. 15) IM rendelet, valamint a bűnügyi költségek

előlegezéséről, az államot illető bűnügyi költségek behajtásáról és elszámolásáról

szóló 120/1973. számú IM utasítás módosítását. Ezen javaslat teljesült az

1998. évi XIX. törvény 74. § (3) bekezdésében, amely a büntetőeljárás során

kirendelt védő készkiadásainak állam általi viselésére, valamint a költségmentességre

vonatkozó szabályokat tartalmaz. A tervezet összhangban áll az Alkotmányban

deklarált védelemhez való joggal, illetve az ombudsman szóban

forgó jogszabály-módosítási ajánlásával. Az említett okból az országgyűlési

biztos és általános helyettese egyetértettek a tervezet kiadásával.

5. A Gy 346/2002.: Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló törvény

tervezetével kapcsolatban az országgyűlési biztos és általános helyettese

egyetértett azzal a koncepcióval, amely szerint az APEH területi szervei a jövőben

önálló jogi személyiséggel rendelkezzenek. A jogi személyiség elnyerésével

gyorsabbá és egyszerűbbé válhatnak az igazgatóság egyes eljárásai, a polgári

jog alanyaivá válva, jogalanyisággal rendelkeznek, perelhetnek, illetve perelhetők.

Garanciális szempontokat szem előtt tartva támogatták azt a törekvést is,

amely szerint a jövőben e törvény rögzítené az APEH vezetők kinevezésének

szakmai feltételeit, illetve annak időtartamát, csak úgy mint azt a javaslatot,

amelynek értelmében megszűnik az a gyakorlat, amely az államháztartás alrendszere

bevételi előirányzatainak túlteljesítésétől tette függővé, hogy az adóhatóság

a költségvetésből személyi juttatások címén többletforrásokhoz jusson.

Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló 2002. LXV. törvény 2003. január

1-jén hatályba lépett.

6. A Gy 346/2002.: A Pénzügyi Nyomozó Hivatalról szóló törvény tervezetéről

az országgyűlési biztos és általános helyettese hangsúlyozták, hogy a Pénzügyi

Nyomozó Hivatal tervezet szerinti létrehozása nem alkotmányos, illetve emberi

joggal összefüggő kérdés. A jogalkotásról szóló törvény vonatkozó rendelkezé-

506

seit szem előtt tartva úgy gondolták, hogy annak megítélése, miszerint a parlament

- az APEH Bűnügyi Igazgatóságának, illetve az APEH nyomozó hatóságának

jogutódjaként - létre kíván hozni egy szervezetet, és annak meghatározza

alapvető feladatát is, nem tartozik hatáskörükbe. Ezért magának az intézménynek

a létrehozásáról (átszervezéséről), továbbá a feladatok "telepítéséről"

nem kívántak véleményt alkotni. Az adatkezeléssel, adatnyilvántartással öszszefüggő

rendelkezésekről - ugyancsak hatáskör hiánya miatt - mellőzték az

állásfoglalást.

Felhívták viszont több tényezőre a figyelmet. A tervezet szerint a bírói engedélyhez

nem kötött titkos információgyűjtés alkalmazását az igazgató, az igazgató

helyettese vagy a területi nyomozó hivatal vezetője engedélyezi. A titkos

információgyűjtésnek azon eszközei tehát, melyek az Rtv. szerint sem bírói,

sem ügyészi engedélyhez nem kötöttek, belső engedély alapján lennének alkalmazhatóak.

Ennek bevezetését nem kifogásolták. Igen tágnak tartották

azonban az engedélyező személyek körét még akkor is, ha a területi nyomozó

hivatal vezetője által kiadott engedélyt utólag az igazgató vagy az igazgató helyettese

felülvizsgálja. Ha ugyanis az igazgató és annak helyettese, sőt, a területi

nyomozó hivatal vezetője is engedélyezheti a titkos információgyűjtés szóban

forgó teljes eszközeinek alkalmazását, nem látták garanciáját annak, hogy

az állampolgári jogok ne sérüljenek az eszközöknek az adónyomozó, mint köztisztviselő

alkalmazása miatt. Véleményük szerint a területi nyomozó hivatal

vezetőjét nem kellene feljogosítani - legalábbis nem az Rtv. 64. §-ában szabályozott

valamennyi eszközre vonatkozóan - a külső engedélyhez nem kötött

titkos információgyűjtés eszközeinek alkalmazása engedélyezésére.

A jogbiztonság követelménye és a jogorvoslathoz való jog alkotmányos biztosítása

érdekében ugyancsak javasolták újragondolni a tervezet jogorvoslatra

vonatkozó szabályait. Ezt arra alapozták, hogy a tervezet szerint az adónyomozói

intézkedések, kényszerítő eszközök alkalmazása elleni jogorvoslatra az

államigazgatási eljárás szabályai az irányadók. Úgy gondolták, hogy a törvényben

vagy arra kellene utalni, hogy "... a jogorvoslatra az államigazgatási eljárás

szabályai, a következő eltéréssel irányadók", vagy ebben a törvényben kellene

pontosan meghatározni a szóban forgó jogorvoslat részletes szabályait. Megjegyezték,

hogy a jogorvoslat körében nem tartják helyes szóhasználatnak a "sérelem

bekövetkezése" kifejezést sem, mivel nem életszerű az, hogy az adónyomozó

által intézkedés alá vont személy "csak sérelmes" intézkedés ellen fog

jogorvoslattal élni. Helyesebbnek ítélték meg a következő alkalmazását: "a panaszt

az intézkedést követő naptól ... lehet benyújtani".

A tervezet egyéb olyan ellentmondást is tartalmazott, amely magában hordozta

a jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelménye sérelmének közvetlen

veszélyét. Azokra is felhívták a jogalkotó figyelmét. Nem tartották a jogállamiság

és a jogbiztonság követelményével összeegyeztethetőnek például azt,

hogy az adónyomozó csak az intézkedés befejezését követően köteles nevét és

azonosító jelvényének számát közölni az intézkedés alá vont személy kérésére.

507

Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Bűnügyi Igazgatósága megszüntetéséről

szóló 2002. évi LXVI. törvény 2003. január 1-jén hatályba lépett.

5.5.2. kormányrendelet alkotásával és módosításával kapcsolatos normatervezetek

1. A Gy 342/2002.: A mozgásában korlátozott fogyatékos személy parkolási

igazolványáról szóló kormányrendelet tervezetére reagálva az országgyűlési

biztos utalt arra, hogy 2001-ben nagy számú olyan beadványt kapott, amelyek a

jelenleg használatos parkolási engedélyek használatát, illetve ennek ellenőrzését

érintették. A parkolási engedélyek ellenőrzésének budapesti gyakorlatával

összefüggésben folytatott vizsgálata során az országgyűlési biztos megállapította,

hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságok jövőbeli megelőzése

érdekében fontos lenne megteremteni annak lehetőségét, hogy az okmányok

valódiságát és használatuk jogosságát a parkolási társaságok munkatársai

ellenőrizni tudják. Az említett cél érdekében elengedhetetlen egy új típusú új

parkolási igazolvány bevezetése. Az országgyűlési biztos javasolta, hogy az

igazolványt parkolásra jogosult személy bemutatni és ne átadni legyen köteles.

A jogszabály még nem lépett hatályba.

2. A Gy 380/2002.: A bírósági ügyintéző által a büntető ügyekben ellátható

feladatokról szóló kormányrendelet tervezetéről is közösen foglaltak állást az

ombudsmanok. A tervezet szerint a nyomozási bíró utasítása alapján a bírósági

ügyintéző elkészítheti a különösen védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv

kivonatát. Közismert, a különösen védett tanú intézményének célja, hogy

az ilyen személyt ne lehessen azonosítani, tehát minél szűkebb körben ismerjék.

Ezért az országgyűlési biztos és általános helyettese a tervezet 3. § (3)

bekezdésének pontosítását javasolták, mégpedig úgy, hogy a bírósági ügyintéző

csak akkor készíthetné el a védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv kivonatát,

amennyiben ő volt a jegyzőkönyvvezető, hiszen ő előtte úgy is ismert

a védett tanú. Garanciális jelentőséget tulajdonítottak a biztosok annak is, ha

a szóban forgó jegyzőkönyv kivonatát a bíró ellenőrizné és aláírná. Az országgyűlési

biztos és általános helyettese a tervezet 13. § (2) és (3) bekezdésének

újragondolását is javasolták, melyek a bírósági ügyintézőt feljogosítják arra,

hogy indítvány tételre felhívja az ügyészt. Az ombudsmani észrevételeket a jogalkotó

részben figyelembe vette.

5.5.3. Miniszteri rendelet alkotásával és módosításával összefüggő

normatervezetek

1. A Gy 275/2002.: A szerzett immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása

érdekében szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálatok elrendeléséről

szóló egészségügyi szociális és családügyi miniszteri rendelet tervezetét

közösen véleményezték a biztosok. Az országgyűlési biztos és általános helyettese

jelezték, hogy indokolt lenne, ha a tervezet 8. § (2) bekezdésének szö-

508

vegében nagyobb hangsúlyt kapna, hogy itt az "adományozott" ivarsejtek, illetőleg

az "adományozott" embrió felhasználásának eseteiről van szó, hiszen az

egészségügyről szóló törvény, és a reprodukciós eljárásokkal kapcsolatos jogszabályok

is ezeket a kifejezéséket használják. A javaslatot elfogadták. A 18/

2002 (XII. 28.) ESZCSM számú rendelet 2003. jan. 1-jén hatályba lépett.

2. A Gy 378/2002.: Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek

a szerv- és szövetátültetésre, valamint -tárolására és egyes kórszövettani vizsgálatokra

vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 18/1998. (XII. 27.)

egészségügyi miniszteri rendelet módosításártól szóló egészségügyi, szociális

és családügyi miniszteri rendelet tervezetével összefüggésben az országgyűlési

biztos és általános helyettese kifejtette, hogy indokolt lenne, ha a szerv és szövet

eltávolítását megtiltó nyilatkozatot a tervezetben szereplő három munkanap

helyett, haladéktalanul kellene felvenni Országos Transzplantációs Nyilvántartásba.

Jogszabály még nem lépett hatályba.

3. A Gy 360/2002.: Az egészségügyről szóló törvénynek a halottakkal kapcsolatos

rendelkezései végrehajtásáról szóló belügyminiszteri-egészségügyi,

szociális és családügyi-, valamint igazságügy-miniszteri együttes rendelet tervezetéről

az országgyűlési biztos úgy nyilatkozott, hogy a tervezet által előírt határidőkkel

behatárolt eljárási cselekmények alkalmasak annak megelőzésére,

hogy a halál beálltát követően csak több év elteltével kerül sor a köztemetésre.

Jogszabály még nem lépett hatályba.

4. A Gy 318/2002.: A büntetőeljárásban való személyes költségmentesség

alkalmazásáról szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetét ugyancsak véleményezték

az ombudsmanok. Közös véleményükben az országgyűlési biztos és

általános helyettese támogatta a jogszabály kiadását, hiszen az a korábbi

ombudsman ajánlásának megfelelt. A szóban forgó ajánlás a 2003. július 1-jén

hatályba lépő büntető eljárási törvény 74. §-ában valósult meg.

5. A Gy 380/2002.: A házi őrizet végrehajtásáról szóló IM-BM együttes rendelet-

tervezetére ugyancsak tettek észrevételt az országgyűlési biztosok. Véleményükben

rámutattak arra, hogy mivel a házi őrizet végrehajtását nem lehet

függetleníteni a büntetés-végrehajtási ügyész tevékenységétől, javasolták, hogy

a tervezet az ügyész értesítését is tegye kötelezővé.

5.6. Javaslatok az Országgyűlésnek

Az Obtv. 26.§ (1) bekezdése alapján az országgyűlési biztos és általános helyettese

éves parlamenti beszámolójukban az Országgyűlés elé terjesztik azokat

a kirívóan súlyos, illetve az állampolgárok nagyobb csoportját érintő alkotmányos

jogokkal összefüggő visszásságokat, amelyeket vizsgálataik során feltártak.

A 2002. évi tevékenységükről szóló beszámoló keretében az országgyűlési

biztos és általános helyettese a következőket terjesztik elő:

509

5.6.1. Megismételt javaslatok

1. A diszkrimináció tilalma, továbbá a munkához, a munka és a foglalkozás

szabad megválasztásához való jog érvényesülése érdekében fenntartjuk, hogy

az Országgyűlés vizsgálja felül a létszámcsökkentéssel kapcsolatos végkielégítés

kifizetésének költségvetési támogatására a pénzügyminiszter által a közmédiumok

részére (a Magyar Rádió Rt. és a Magyar Televízió Rt.) javasolt

megállapodási ajánlatnak azt a részét, amely az öt évre szóló újrafoglalkoztatási

tilalmat írja elő.

2. A közérdekű adatok megismeréséhez és a diszkriminációmentes elbánáshoz

való jog, valamint az esélyegyenlőség állami célkitűzései megvalósítása

érdekében továbbra is kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja meg a rádiózásról

és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény olyan tartalmú módosításának lehetőségét,

ami egyes fontosabb műsorokra kiterjedően kötelezővé teszi a siketeknek

szóló jelnyelvi tolmácsolást és feliratozást.

5.6.2. A 2002. év tapasztalatai alapján kialakított javaslat

A jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelménye, valamint a tulajdonhoz

való jog érvényesülése érdekében kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja

meg az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az ezzel összefüggő törvénymódosításról

szóló 1996. évi LIX. törvény olyan módosításának lehetőségét,

mellyel összhangba kerülne az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az

ezzel összefüggő törvénymódosításokról szóló 1996. évi LIX. törvény 7. § (2)

bekezdése, valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi

LXXXI. törvény 101. § (4) bekezdése.

Budapest, 2003. március 31.

Dr. Takács Albert Dr. Lenkovics Barnabás

állampolgári jogok országgyűlési állampolgári jogok országgyűlési

biztosának általános helyettese biztosa

510

511

Az ombudsman-intézmények, sikeres tevékenységük eredményeképpen, világszerte

egyre szélesebb körben válnak ismertté. Az egyes országok gyakorlatában

felmerülő panaszok gyakran hasonlóak, ezért megoldásukban nagy segítséget

nyújthatnak a nemzetközi szervezetek és a határokon túlnyúló tapasztalatcserék.

Ebben a megközelítésben különösen hasznosnak bizonyulnak a Nemzetközi

, valamint az Európai Ombudsman Szervezetek konferenciái.

2002-ben fontos európai regionális konferenciákon vettek részt és tartottak

beszámolót a magyar országgyűlési biztosok: Lenkovics Barnabás áprilisban

Görögországban, májusban Ausztriában, decemberben Szlovéniában, Takács

Albert áprilisban Litvániában, májusban Krakkóban.

Az emberi jogok védelmével foglalkozó egyéb szervezetek közül az ENOC

(gyermeki jogok védelmével foglalkozó európai ombudsman szövetség) éves közgyűlésén

októberben Belgiumban és az Európa Tanács kerekasztal rendezvényén

novemberben Írországban Takács Albert képviselte az OBH-t.

A kétoldalú tapasztalatcserék és a tapasztalatok közvetlen átadása segítséget

nyújt az újonnan alakult intézményeknek, ugyanakkor mindkét fél munkáját

is segíti. Ezen meggondolásból vett részt az országgyűlési biztos májusban

a libanoni Ombudsman Hivatal megalakulása céljából rendezett konferencián,

és fogadták el az általános helyettessel együtt a kínai Ellenőrzési Minisztérium

meghívását augusztusban.

Az országgyűlési biztosokat alkalmanként az egyes szakterületekkel foglalkozó

munkatársak is elkísérték.

Azonos cél, és a sikeres együttműködés kilátása vezette az ENSZ Menekültügyi

Főbiztosság képviselőjét, a spanyol és svéd nagykövetet, a perui követség

tanácsosát, valamint a CIVITAS Egyesület vezetőjét, akik az év folyamán látogatást

tettek az Országgyűlési Biztos Hivatalában.

A biztosok és munkatársaik igen fontosnak tekintik mind a szakmán belüli,

mind a lakosság körében történő ismeretterjesztést szolgáló hazai rendezvényeket.

Ezt a meggyőződésüket tükrözi, hogy 2002-ben 10 magyarországi rendezvényen

tartottak előadást.

1. SZÁMÚ MELLÉKLET

SZAKMAI KAPCSOLATOK, ELŐADÁSOK, PUBLIKÁCIÓK

512

Lenkovics Barnabás előadásai az "Alapjogok és alapértékek az új Polgári

Törvénykönyvben", valamint az "Állampolgári jogok" témakörében:

- VII. Budapesti Nyári Egyetem, 2002. július 7-15.

- III. Márton Áron Nyári Egyetem, Budapest, 2002. augusztus 19-29.

- Tihanyi Mathias Corvinus Collegium, 2002. szeptember 14-15.

- Magyar Jogászegylet Nógrád Megyei Szervezete, Salgótarján, 2002. október

11.

- Zala Megyei Deák Ferenc Jogásznap, Zalaegerszeg, 2002. november 22.

- Kegyeleti Konferencia, Budapest, 2002. november 28.

Takács Albert előadásai:

- A gyermekek alkotmányos jogai és a média. Budapest, 2002. október 16.

Magyar Újságírók Országos Szövetsége

- A szólásszabadság, a gyűlöletbeszéd és az alkotmányos jogok. Budapest,

2002. február 7. Friedrich Ebert Alapítvány

- Az emberi jogok fejlődése és az Európai Unió. Debrecen, 2002. január 24.

Megyei Jogászegylet

- A közigazgatás törvényességének új követelményei. Győr, 2002. szeptember

25. Jegyzők megyei értekezlete.

Az OBH munkatársai szakmai és tudományos tevékenységük eredményeit az

előadásokon kívül folyóiratokban megjelent dolgozatokban ismertették.

• Lenkovics Barnabás: Egy "humán reprodukciós" jogeset. In: Liber Amicorum

Studia E. Weiss Dedicate. ELTE ÁJK PJ. TSZK. Budapest, 2002. 179-190.

o.

• Bíró György-Lenkovics Barnabás: Magyar polgári jog. Általános tanok. 3.,

átdolgozott kiadás. Miskolc, Novotni Kiadó, 2002. 212. o.

• Takács Albert: Az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság fogalma és

jelentősége a közigazgatás jogsértéseinek orvoslásában. In: Ünnepi tanulmányok.

VII. kötet. Kalas Tibor professzor 60. születésnapjára (szerk.: Torma

András). Miskolc, Bíbor Kiadó, 2002. 255-265. o.

• Takács Albert: Euthanasia from the Perspective of the Constitution. In:

Health Care and Human Rights (ed.: Judit Fridli). Budapest: Hungarian Civil

Liberties Union Publ. pp. 60-65.

• Takács Albert: A fogva tartottak alkotmányos jogai az ombudsman szemszögéből.

Börtönügyi Szemle, 2002. évi 3. szám, 9-18. o.

• Takács Albert: A szociális jogok és a munkához való jog. In: Emberi jogi

kézikönyv (szerk.: Halmai Gábor-Tóth Gábor Attila). Budapest, Osiris, 2002.

310-368. o.

• Fogarassy Edit: A normatív-jogi felelősség kialakulása és differenciálódása.

Miskolci Doktoranduszok Jogtudományi Tanulmányai. Tomus 1/1. Miskolc,

Bíbor Kiadó, 2002. 221-242. o.

• Fogarassy Edit: A büntető törvények visszaható hatályáról. Tanulmányok

Horváth Tibor Professzor Emeritus 75. születésnapjára. Bűnügyi Tudományos

Közlemények 3. Miskolc, Bíbor Kiadó, 2002. 25-39. o.

513

• Fogarassy Edit: Sortűzperek Magyarországon. Publica Liones Universitatis

Miskolciensis, Sectio Juridica et Politica. Tomus XIX. pp. 85-99. 2002.

• Hajas Barnabás: In: Kilényi Géza: Fejezetek az Alkotmányjog köréből

(egyetemi jegyzet, 2002. X. fejezet: A Bíróság, XI. fejezet: Az Ügyészség.

Budapest, Szent István Társulat.

Az országgyűlési biztosok és munkatársaik folytatták korábbi oktatói tevékenységüket:

egyetemi, illetve főiskolai tanárként vagy oktatóként tanítanak az ELTE

és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán, az

ELTE Jogi Továbbképző Intézetében, a budapesti Közgazdaságtudományi

Egyetem Államigazgatási Karán, az Államigazgatási Főiskola Továbbképző

Intézetében, a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetem műemlékvédelmi szakmérnöki

karán, és részt vesznek a Ph.D.-képzésben is.

514

515

Az ügyek tárgyszavai iktatószám(ok)

adó 3700/2000., 5409/2001., 1213/2002.

állampolgárság 3148/1999.

bevándorlás, menekült 3497/1999., 5134/1999., 1997/2000., 5638/2001.,

6501/2001., 1103/2002.

birtokvédelem 1337/2000., 4190/2000., 2576/2001., 2881/2001.,

3772/2001., 3977/2001., 5149/2001., 5897/2001.,

6478/2001., 1463/2002., 1504/2002.

biztosítás 1212/2002.

büntetőügy 2080/2002.

diákhitel 6501/2001.

diszkrimináció 5494/1999., 3003/2002., 3875/2002.

egészségügy 489/2000., 1476/2000., 2925/2000., 2246/2001.,

4476/2001., 1213/2002., 1757/2002., 1857/2002.,

2672/2002., 2836/2002., 3820/2002., 4292/2002.

egészségbiztosítás 2909/2002., 4517/2002.

építés 334/2000., 2416/2000., 4234/2000., 4680/2000.,

6064/2000., 6187/2000., 1535/2001., 1906/2001.,

4723/2001., 6478/2001.

felsőoktatás 5074/2001., 5867/2001.

fogva tartás 3613/1999., 4842/1999., 611/2000., 2144/2000.,

2612/2000., 2552/2001., 2576/2001., 2783/2001.,

3042/2001., 4315/2001., 4458/2001., 1211/2002.,

1425/2002., 2511/2002., 2836/2002., 3305/2002.,

3819/2002., 4315/2002., 4355/2002.

fogyatékos 1615/2002., 1632/2002.

föld 1021/2002., 1989/2002., 2333/2002., 2931/2002.,

4289/2002., 4290/2002.

gondozás 6375/2001., 1106/2002., 2236/2002., 2272/2002.,

2376/2002., 2729/2002., 2868/2002., 4230/2002.,

4292/2002.

2. SZÁMÚ MELLÉKLET

TÁRGYMUTATÓ A PÉLDATÁRHOZ

516

gyermek, fiatalkorú 3472/2000., 5816/2000., 2783/2001., 2875/2001.,

3768/2001., 1071/2002., 1106/2002., 1188/2002.,

1210/2002., 1213/2002., 1425/2002., 1609/2002.,

1757/2002., 2236/2002., 2273/2002., 2376/2002.,

2539/2002., 2642/2002., 2760/2002.

gyülekezés 5205/2002.

hajléktalan 6235/2000., 3010/2001., 3311/2001., 6246/2001.,

3875/2002.

hivatásos állomány 4355/2002.

honvédség 3681/2002.

hulladékgazdálkodás, -szállítás 2869/2000., 5838/2000., 5977/2000., 6158/2000.,

1357/2001., 4594/2001., 5150/2001., 6166/2001.

kamara 2631/2000., 6643/2001., 1083/2002., 1105/2002.

kárpótlás, -térítés, -enyhítés 1513/1999., 2333/2002., 2611/2002., 2835/2002.,

3399/2002., 3411/2002.

kegyeleti jog, temetkezés 3613/1999., 3433/2000., 2246/2001., 5284/2001.,

1857/2002., 2672/2002.

konzuli 3374/2000.

környezet- és természetvédelem 1377/1999., 1439/6/2000., 2416/2000., 3067/2000.,

4190/2000., 6362/2000., 1725/2001., 2881/2001.,

3977/2001., 4091/2001., 5216/2001., 6166/2001.,

6395/2001., 1067/2002., 1692/2002., 3375/2002.

közigazgatási hivatal 4510/2001., 5409/2001., 2729/2002., 2868/2002.

közlekedés 6267/2001., 1615/2002., 1692/2002., 2173/2002.

közműfejlesztés 4515/1999.

közoktatás, felsőoktatás 6362/2000., 3731/2001., 5867/2001., 5074/2001.,

2471/2002., 2760/2002., 3498/2002.

közszolgáltató 4383/2000., 4876/2000., 1832/2001., 4510/2001.,

4573/2001., 4594/2001., 5150/2001., 5583/2001.,

6062/2001., 6670/2001., 1261/2002., 4113/2002.

lakás 2288/2002., 3983/2002.

mozgássérült 4356/2000., 5249/2001., 6267/2001., 1190/2002.

munka 433/2000., 1444/2000., 6580/2001., 3502/2002.,

4420/2002.

nyugdíj-, társadalombiztosítás 2339/2001., 4138/2001., 6673/2001., 1075/2002.,

1233/2002., 1609/2002., 1632/2002., 1652/2002.,

4517/2002.

okmányiroda 5354/2001., 1463/2002., 3875/2002., 4311/2002.

polgármesteri hivatal, önkormányzat

1377/1999., 3148/1999., 4515/1999., 334/2000.,

1439/6/2000., 2869/2000., 3067/2000., 3147/2000.,

5838/2000., 5977/2000., 6064/2000., 6158/2000.,

6187/2000., 6362/2000., 1119/2001., 1357/2001.,

1535/2001., 1725/2001., 1906/2001., 2408/2001.,

2881/2001., 3731/2001., 3768/2001., 3772/2001.,

3977/2001., 4091/2001., 4239/2001., 4509/2001.,

4594/2001., 4723/2001., 5149/2001., 5150/2001.,

5216/2001., 5284/2001., 5593/2001., 5897/2001.,

517

polgármesteri hivatal, önkormányzat

5921/2001., 6166/2001., 6246/2001., 6267/2001.,

6395/2001., 6478/2001., 6670/2001., 1071/2002.,

1190/2002., 1210/2002., 1463/2002., 1504/2002.,

1692/2002., 2152/2002., 2173/2002., 2273/2002.,

2288/2002., 2539/2002., 2642/2002., 2760/2002.,

2835/2002., 2909/2002., 3098/2002., 3227/2002.,

3375/2002., 3681/2002., 3983/2002., 4311/2002.

rendőri intézkedés 4842/1999., 5494/1999., 611/2000., 1102/2000.,

1965/2000., 1076/2001., 1990/2001., 2552/2001.,

2576/2001., 2875/2001., 3311/2001., 4195/2001.,

4315/2001., 4458/2001., 5897/2001., 6147/2001.,

2080/2002., 2152/2002., 2511/2002., 2940/2002.,

3003/2002., 3819/2002., 5205/2002.

rendőrség hivatásos állománya 4315/2002.

szociális ellátás 5816/2000., 2339/2001., 2408/2001., 3010/2001.,

4138/2001., 6673/2001., 1075/2002., 1190/2002.,

1210/2002., 1233/2002., 1425/2002., 1609/2002.,

1615/2002., 1632/2002., 1652/2002., 2539/2002.,

2868/2002., 2909/2002., 3227/2002., 4230/2002.

szövetkezeti üzletrész 5067/2001.

telepengedélyezés 3375/2002.

tulajdonjog 2183/2000., 5581/2001., 6478/2001., 6670/2001.,

1021/2002., 1463/2002., 1504/2002., 1989/2002.,

2729/2002., 2835/2002., 2931/2002., 4113/2002.,

4289/2002., 4290/2002.

tűzoltóság 1067/2002., 1955/2002.

utca elnevezés 3098/2002.

ügyészségi nyomozás 1965/2000., 3700/2000., 1076/2001., 6147/2001.,

3819/2002.

vám 4307/2000., 2487/2002.

vállalkozás 433/2000., 1444/2000.

végrehajtás 6641/2001., 6642/2001., 1188/2002.

víz 2528/2000., 3147/2000., 4383/2000., 4884/2000.,

5394/2000., 6064/2000., 1725/2001., 1832/2001.,

4509/2001., 4510/2001., 5430/2001., 5921/2001.,

1083/2002., 1212/2002., 2611/2002.

zajkibocsátás 1377/1999.,1337/2000., 2196/2000., 3067/2000.,

6362/2000., 3977/2001., 4091/2001., 5216/2001.,

6395/2001., 1067/2002., 1504/2002., 1692/2002.,

3375/2002.

518

519

Bencsik Károly

Bihari Istvánné dr.

Dr. Borza Beáta

Dr. Bódis Cecília

Dr. Déry Kinga

Dzielszky Károly

Faragóné dr. Endrődi Zsuzsanna

Dr. Fogarassy Edit

Dr. Garamvári Miklós

Dr. Gál Attila

Dr. Gáspárné dr. Pere Katalin

Dr. Győrffy Zsuzsanna

Dr. Hajas Barnabás

Dr. Haraszti Katalin

Dr. Izafé Éva

Kasztovszkyné dr. Szűcs Éva

Dr. Kántor Ferenc

Dr. Kiss Anikó

Dr. Kiss László

Dr. Kovács Zsolt

Dr. Kökény Lászlóné

Dr. Kristó Annamária

Dr. Kunné dr. Simonyi Anna

Magyar Gizella

Dr. Nagy Réka

Nagy Tiborné

Dr. Pajcsicsné dr. Csóré Erika

Dr. Pásztor Imre

Radványiné Kecskés Katalin

Rendes Imréné

Dr. Somosi György

Dr. Szántó Eszter

Dr. Szécsi Mária

Dr. Szilágyi Julianna

Tóth Andrásné

Dr. Várady Eszter

Dr. Zséger Barbara

3. SZÁMÚ MELLÉKLET

AZ ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA

ÉS ÁLTALÁNOS HELYETTESE IRODÁJÁNAK MUNKATÁRSAI

2002. ÉVBEN

520

Andrásné dr. Bognár Ildikó

Balogh Mihályné

Dr. Balsai Józsefné

Bogáti Irén

Boldizsár Márta

Csákiné Varga Klára

Csécsi Benjámin

Duris Imréné

Festő Hegedűs Illésné

Franta Mária Terézia

Dr. Gáspár István

Hajnal Kálmánné

Hanser Ágota

Dr. Harsányi Ágnes

Hegedűs Botond

Juhász Zoltán

Kajdócsi Anikó

Kaluser Sándorné

Kanyó Sándor

Kámány Éva

Kelemen Gyuláné

Kincses Irén

Komlósy Szilvia

Korda Katalin

Kovács Attila

Kovács Erika

Kővári Árpádné

Listárné Nagy Éva

Dr. Maléth Anett

Marikné dr. Budai Andrea

Medvegyné dr. Kertész Éva

Müller Zsolt

Dr. Nagy Erzsébet

Némethné Mészáros Erzsébet

Novákné Száraz Margit

Pákolicz Csaba

Pálmai István

Petri Istvánné

Rózsás István

Dr. Scheilinger László

Dr. Sipos Beáta

Szabó Ilona

Szabó Károlyné

Dr. Szabó Zoltán

Dr. Szathmári Réka

Széles Lászlóné

Szűcsné Tóth Rozália

Táncos Mihályné

Tomolák Katalin

Tordai Miklósné

Dr. Varga Tamásné

Vargáné Kapa Veronika

Vargáné Szigeti-Tar Anita

Váczy Ernőné dr.

Dr. Wolf Erzsébet

Zámbó Jenőné dr.

AZ ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSOK KÖZÖS HIVATALÁNAK

MUNKATÁRSAI 2002.