5. A JOGALKOTÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉG
492
A címzett válasza
Javaslatok elfogadta elutasította
a válaszra
nyitva álló
határidő még
nem telt le
Összesen
%
Jogszabály-módosításra:
törvény 142 68 8 218 23,0
kormányrendelet 63 37 10 110 11,6
miniszteri rendelet 90 22 0 112 11,8
települési önkormány-
zat rendelete 74 25 2 101 10,7
fővárosi közgyűlés
rendelete 3 6 0 9 1,0
az állami irányítás
egyéb jogi eszköze 27 7 1 35 3,7
Jogszabály hatályon kívül helyezésére:
törvény 2 0 0 2 0,2
kormányrendelet 4 1 0 5 0,5
települési önkormány-
zat rendelete 3 0 0 3 0,3
az állami irányítás
egyéb jogi eszköze 5 2 0 7 0,7
összesen: 644 264 39 947 100,0
% 68,0 27,9 4,1 100
5.1. A korábbi években tett és a beszámolási időszakban teljesült
ajánlások
5.1.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó ajánlások
1. Javaslat az Országgyűlésnek az életüktől és szabadságuktól politikai okból
jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 2.§-ának
(1) bekezdése alapján járó egyösszegű kárpótlás mértékét meghatározó törvény
megalkotására. A javaslat teljesült a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről
szóló 2002. évi LXII. törvényben.
2. Az OBH 6704/1997. és az OBH 3081/2000.: A vízgazdálkodásról szóló
1995. évi LVII. módosításának kezdeményezése a közlekedési és vízügyi miniszternél.
A törvény átfogó felülvizsgálata folyamatban van.
3. Az OBH 3041/1998.: Javaslat az Országgyűlésnek, hogy még az új büntetés-
végrehajtásról szóló törvény megalkotását és hatálybalépését megelőzően
493
vizsgálja meg az egészségügyről szóló törvény hatálya alá tartozó (beteg) fogva
tartott személyek alkotmányos jogaival összefüggő sérelmek felszámolásának
lehetőségét. A javaslat teljesült az egészségügyi szakellátási kötelezettségről,
továbbá egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2001. évi
XXXIV. törvényben, mely 2001. július 12-én lépett hatályba.
4. Az OBH 4184/1999.: Ajánlás a szociális és családügyi miniszternek, hogy
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény
a gyermekek átmeneti otthona gondozási forma mellett a hetes otthoni
ellátást is nevesítse. Az ajánlás részben teljesült a 2003. január 1-jén hatályba
lépett 2002. évi IX. törvényben.
5. Az OBH 5701/1999.: Javaslat a pénzügyminiszternek a Magyar Könyvvizsgálói
Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény
módosítására. A javaslat elérte célját, ugyanis 2002. január 1-jén hatályba lépett
a pénzügyeket szabályozó egyes jogszabályok módosításáról szóló 2001. évi
LXXIV. törvény, melynek 135. §-a tartalmazza a javaslatnak megfelelő rendelkezést.
6. Az OBH 4360/2000.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek, hogy
kezdeményezze a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló
1997. évi XXXI. törvény adatkezelésre vonatkozó szabályainak kiegészítését.
Ez a javaslat is teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 2002. évi IX. törvényben.
7. Az OBH 5115/2000. és az OBH 2121/2001.: Javaslatok a Miniszterelnöki
Hivatalt vezető miniszternek és a belügyminiszternek arra, hogy az egységes
közigazgatási eljárásról szóló törvény tervezetének készítésekor milyen tényezőkre
legyenek figyelemmel. A javaslatot a miniszterek elfogadták. A jogszabály-
koncepcióját a biztosok már véleményezték.
8. Az OBH 5314/2000. és az OBH 4892/2001.: Javaslat a szociális és családügyi
miniszternek a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük
biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosítására. A javaslat teljesült az
egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól 2003. évi IV. törvényben,
melynek vonatkozó rendelkezései 2003. március 1-jétől hatályosak, továbbá
a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági
támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) kormányrendelet
módosításáról szóló 42/2002. (III. 21.) kormányrendeletben, mely
2002. március 29-én lépett hatályba.
9. Az OBH 4130/2001.: Javaslat az Országgyűlés elnökének a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 78. §-ának módosítására.
A javaslat teljesült a 2003. február 12-én hatályba lépett 2003. évi IV. törvényben,
amely az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól.
5.1.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 6109/1997.: Javaslat az egészségügyi miniszternek a közalkalmazottak
jogállásáról szóló törvény végrehajtására kiadott 113/1992. (VIII. 14.)
494
kormányrendelet 18. § (2) bekezdésének módosítására. A javaslat 2002. januárjában
teljesült az Országos Vérellátó Szolgálat Kollektív Szerződésében.
2. Az OBH 3256/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a közbiztonságra különösen
veszélyes eszközökről szóló 124/1993. (IX. 22.) kormányrendelet módosítására.
A javaslat teljesült a 2002. május 30-án hatályba lépett 123/2002.
(V. 15.) kormányrendeletben.
3. Az OBH 3330/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a bűnügyek rendőrségi
nyomozásáról szóló 40/1987. számú BM Utasítás "Külföldi állampolgárságú
személyeket érintő eljárási szabályok" című, XI. fejezetének a külföldiek beutazásáról,
magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi
LXXXVI. törvény végrehajtására kiadott 64/1994. (IV. 30.) kormányrendelet azonos
témakört érintő szabályával való összehangolására. A jogszabálymódosítási
javaslattal kapcsolatos kormányrendelet-tervezet kidolgozása folyamatban
van.
4. Az OBH 3336/2001.: Javaslat a pénzügyminiszternek a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtására kiadott 168/
1997. (X. 6.) kormányrendelet módosítására. A javaslat teljesült a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényt módosító, 2002. június
29-én hatályba lépett 2002. évi XV. törvényben.
5. Az OBH 3857/2001.: A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek szóló
kezdeményezés a vis maior károk helyreállítására vonatkozó eljárási szabályok
kormányrendeletben való kiadására. A kezdeményezés megvalósítása ágazati
(belügy-) miniszteri szinten folyamatban van.
6. Az OBH 4876/2001.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek a súlyos
mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 164/
1995. (XII. 27.) kormányrendelet módosítására. A közlekedési kedvezményekre
vonatkozó új jogszabályi koncepció kidolgozása 2003-ban kezdődött el és jelenleg
folyamatban van.
7. Az OBH 6389/2001.: Javaslat a Diákhitel Központ Rt. vezérigazgatójának
a diákhitelről szóló 119/2002. (VI. 30.) kormányrendelet módosítására. A javaslat
teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 258/2002. (XII. 17.) kormányrendelettel.
5.1.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 7393/1998.: Javaslat a belügyminiszternek a Rendőrség Fogdaszolgálati
Szabályzatának nyílt jogszabályban (miniszteri rendeletben) való kiadására.
A javaslat teljesült azzal, hogy a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatának
kiadásáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú országos rendőrfőkapitányi
utasítást közzétették a Belügyi Közlöny 2002. május 14-én megjelent 9. számában.
2. Az OBH 1431/2001.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a szabadságvesztés
és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996.
(VII. 12.) IM rendelet módosítására. A javaslat teljesült a rendeletet módosító
18/2002. (XI. 30.) IM rendeletben, amely 2003. január 1-jétől hatályos.
495
5.1.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló
javaslatok
1. Az OBH 2683/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Gyula Város Önkormányzata Képviselő-testülete települési szilárd hulladékkal
kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 33/1998. (XII. 18.) számú rendelete
módosítására. A képviselő-testület a rendeletet módosította a 31/2002. (VI. 28.)
számú rendeletével.
2. Az OBH 2869/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal
és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 18/1996.
(V. 9.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a 2001. december
21-i ülésén elfogadta a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési
helyi közszolgáltatásról szóló 50/2001. (XII. 21.) számú rendeletét, mely
2002. január 1-jén lépett hatályba. Az új rendeletben a javaslat teljesült.
3. Az OBH 5032/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Sopronkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete
köztisztaságról és a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről
szóló 14/1996. (XII. 5.) számú rendelet módosítására. A javaslat teljesült
a képviselő-testületnek a tárgykörben hozott 9/2002. (XII. 13.) számú rendeletében.
4. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Pilisvörösvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal,
a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő tevékenységről, a szervezett
köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/ 1996.
(VII. 4.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte
a 23/2002. (12. 03.) számú rendeletében.
5.1.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására
vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1192/2000.: A HM Vezérkari Főnökének felkérése a NATO-pályázatok
feltételrendszerével kapcsolatos 56/1998. számú HMVK intézkedés módosítására.
A javaslat teljesült a hivatásos katonák jogállásáról szóló 2001. évi
XCV. törvény és az annak végrehajtására kiadott, a Honvédelmi Minisztérium és
a Magyar Honvédség tartós vagy ideiglenes külföldi szolgálatot teljesítő, valamint
külföldi tanulmányokat folytató tagjai ellátásáról szóló 25/2002. (IV. 12.) HM
rendeletben, valamint a külföldi szolgálatba vezényeltekkel kapcsolatos személyügyi
feladatokról és jogállásuk egyes kérdéseiről szóló 25/2002. (IV. 12.)
HM rendeletben. A HM rendeletek 2002. június 1-jén léptek hatályba.
2. Az OBH 5274/2000.: Javaslat a honvédelmi miniszternek a Magyar Honvédség
MÜ/31. Tűzszerész Szakutasítása módosítására. A javaslat teljesült az
53/2002. számú Hadműveleti Csoportfőnöki Intézkedésben, amely a Honvédségi
Közlöny 2002. évi 19. számában jelent meg.
496
5.2. A korábbi években tett, eddig nem teljesült, fenntartott javaslatok
5.2.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok
1. A tisztességes eljáráshoz fűződő garanciák hatékony biztosítása, az összeférhetetlenség
megszüntetése és a jogbiztonság követelménye érvényesítése
érdekében sürgetjük, hogy a rendőrségtől vonják el a rendőrségi fogdában fogva
tartott személy rendkívüli halála, valamint a rendőr lőfegyverhasználata kivizsgálásának
hatáskörét.
2. A kártérítéshez való joggal, valamint a jogállamiság és az abból fakadó
jogbiztonság követelményével összefüggésben - tekintettel arra, hogy a tárgykörben
folyó Alkotmánybírósági eljárás eredménye még nem ismert - fenntartjuk
a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvénynek a kártalanítás lehetőségét
szűkítő rendelkezései módosítását úgy, hogy a törvény biztosítsa annak az
ártatlanul fogva tartott vagy elítélt személy kártalanításának a lehetőségét, aki
az alapügyben nem fellebbezett előzetes letartóztatásának elrendelése, illetve
az ügyet jogerősen befejező ítélet ellen.
3. A nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangja, a jogbiztonság
követelménye, továbbá a tulajdonhoz és az örökléshez való jogok biztosítása
érdekében sürgetjük, hogy - figyelemmel az 1947. évi XVIII. törvényben
kihirdetett párizsi békeszerződés 29. cikkely 3. pontja, valamint 32. cikkely
2. pontja, továbbá az 1946. évi XV. törvénnyel becikkelyezett magyar-csehszlovák
lakosságcsere egyezmény, és az 1964. február 3-án aláírt magyar-
csehszlovák vagyonjogi egyezmény rendelkezéseire - az Országgyűlés mielőbb
teljesítse a nemzetközi szerződésekkel okozott károk kárpótlásáról szóló törvény
megalkotására irányuló kötelezettségét.
4. A diszkrimináció tilalma, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét
képező jogbiztonság követelményének fokozott biztosítása érdekében fenntartjuk
a rendőrségi fogdában, a katonai fogdában és a bv. intézetben elhelyezett
előzetes letartóztatottra vonatkozó fogva tartási szabályoknak az új büntetésvégrehajtásról
szóló törvénybe való beiktatását.
5. A Magyar Honvédség hivatásos állományú tagjainak jogállásáról szóló,
2002. január 1-jén hatályba lépett 2001. évi XCV. törvény kiadására tekintettel
részben fenntartjuk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati
viszonyáról szóló törvény módosítására irányuló azon kezdeményezést, miszerint
- figyelemmel az ártatlanság vélelmére - a törvény egyenlő feltételekkel
biztosítsa a hivatásos állomány tagjai részére a fegyelmi, a kártérítési és a szolgálat
ellátásával összefüggő büntető eljárásokban a jogi védelem költségeit,
illetve a jogi védelem hivatalból történő ellátásának lehetőségét, továbbá a hivatásos
állomány külszolgálatának díjazása a törvényben fogalmazódjék meg
általános szabályként.
6. Fenntartjuk a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény
olyan tartalmú módosítását, amely - a gyermeki jogok, a diszkrimináció
tilalma és a jogegyenlőség, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét
497
képező jogbiztonság követelményének megfelelően - lehetővé teszi a gyermektartásdíj
megelőlegezését olyan esetben, amikor a díj fizetésére kötelezett ismeretlen
helyen - akár külföldön is - tartózkodik.
7. Fenntartjuk a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvény módosítására
irányuló javaslatot.
8. Fenntartjuk az országos településrendezési és építési követelményekről
szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet kiegészítésére vonatkozó javaslatot.
5.2.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslat
Fenntartjuk a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. végrehajtásáról szóló 33/
1976. (IX. 5.) MT rendelet módosítására vonatkozó javaslatot.
5.2.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. A gyermekeket megillető fokozott gondoskodás maradéktalan biztosítása
érdekében - a szóban forgó intézmények létszámnormáira vonatkozó javaslat
kivételével - részben fenntartjuk a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti,
gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és
működésük feltételeiről szóló rendelet mellékletének olyan módosítására irányuló
ajánlást, hogy az intézményi átalakulásra nyitva álló meghosszabbított
átmeneti időszakban is legyen kötelező minden - nemcsak a speciális - gyermekotthonokban
a pszichológusi és a gyógypedagógusi szolgálat.
2. Az egészséges környezethez, a lehető legmagasabb színtű testi és lelki
egészséghez való jog, továbbá a jogbiztonság követelménye biztosítása érdekében
sürgetjük az egyéb létesítmények, illetve készülékek által kibocsátott
elektromágneses sugárzás egészségügyi határértékeinek miniszteri rendeletben
való szabályozását.
3. Sürgetjük az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi
LXXVIII. törvény 30.§-a (Kártalanítási szabályok) végrehajtási rendelkezéseinek
megalkotását.
4. Fenntartjuk az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel
kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló
46/1997. (XII. 29.) KTM rendelet módosítására vonatkozó kezdeményezést.
5. Fenntartjuk a kézi lőfegyverekről, lőszerekről, gáz- és riasztófegyverekről,
légfegyverekről, és a lőterekről szóló 115/1991. (IX. 10.) kormányrendelet végrehajtásáról
szóló 14/1991. (X. 31.) BM rendelet módosítására irányuló javaslatot.
498
5.2.4. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására
vonatkozó javaslatok
1. Fenntartjuk a fegyvertartással kapcsolatos ügyintézésre vonatkozó 174-29/
1997. számú Módszertani Útmutató VI. Fejezetének módosítására az országos
rendőrfőkapitánynak címzett felkérést.
2. Fenntartjuk a büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról
szóló 117/1984. (IK 12.) IM-BM-PM-LÜ együttes utasítás korszerűsítésére
és nyílt jogszabályban való kiadására vonatkozóan a legfőbb ügyésznek
címzett javaslatot.
5.3. A korábbi években tett, nem teljesült jogalkotással összefüggő
javaslatok
5.3.1. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslat
Nem tartjuk fenn az iskolai-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM
rendelet módosítására a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek címzett
javaslatot. A kezdeményezéssel a miniszter nem értett egyet, elegendőnek tartotta
a jelenlegi szabályozást, amit tudomásul vettünk.
5.3.2. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló
javaslat
Nem tartjuk fenn a Budapest XII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének
az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek
bérbeadásának feltételeiről szóló 24/1993. (XII. 23.) számú rendelete
módosítására vonatkozó javaslatot, mivel a panaszos nem fogadta el az önkormányzattal
való megegyezés lehetőségét.
5.4. A tárgyévben tett javaslatok
5.4.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról
szóló 1997. évi CLVII. törvény módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta,
a törvény módosítás előkészítése folyamatban van.
2. Az OBH 2612/2000.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a büntetések és
intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. módosítására. A miniszter
a javaslattal egyetértett, 2003-ban kezdődik a módosítás előkészítése.
3. Az OBH 1212/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a Polgári Törvénykönyv
551. §-a módosítására. A miniszter a javaslattal egyetértett, de még
nem valósult meg.
499
4. Az OBH 2829/2002.: Javaslat az igazságügyi, valamint az egészségügyi,
szociális és családügyi miniszternek az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV.
törvény módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, a jogszabály
felülvizsgálata elkezdődött.
5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról
szóló 1997. évi CLVII. törvény felülvizsgálatára. A miniszter a javaslatot támogatja,
de azt hatáskör hiánya miatt áttette a belügyminiszterhez. Ez utóbbi miniszter
véleménye még nem ismert.
6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a környezetvédelmi és vízügyi miniszternek
a környezetvédelemmel kapcsolatos törvények felülvizsgálatára és annak eredményétől
függő módosítására. A miniszter a javaslatot jelenleg nem tartotta
indokoltnak teljesíteni, szerinte a hatályos jogszabályok megfelelőek. A választ
tudomásul vettük.
7. Az OBH 4289/2002.: Javaslat a földművelésügyi és városfejlesztési miniszternek
a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény
módosítására. A javaslat teljesült a 2003. január 1-jétől hatályos 2002. évi LXII.
törvényben.
5.4.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek az
üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről
szóló 4/1997. (I. 22.) kormányrendelet módosítására. A javaslatot a miniszter
részben elfogadta, de még nem teljesült.
2. Az OBH 1439/2000. és az OBH 2148/2000.: Javaslat a földművelésügyi és
városfejlesztési miniszternek a fák védelméről szóló 21/1970. (VI. 21.) kormányrendelet
módosítására. A miniszter a javaslatot nem fogadta el az Alkotmánybíróságon
folyamatban lévő eljárásra tekintettel. A választ tudomásul vettük.
3. Az OBH 1615/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a közforgalmú személyszállítási
utazási kedvezményekről szóló 287/1997. (XII. 29.) kormányrendelet
módosítására. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett, utasította az ágazati
minisztereket a jogszabály felülvizsgálatára, melynek befejezési határideje 2003.
január 31.
4. Az OBH 1989/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a termőföldre vonatkozó
elővásárlási és elő-haszonbérleti jog gyakorlásának részletes szabályairól szóló
16/2002. (II. 18.) kormányrendelet 8. § második fordulatának hatályon kívül
helyezésére. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett. A Kormány a szóban
forgó jogszabályi rendelkezést a 2002. június 25-én hatályba lépett 137/2002.
(VI. 25.) rendeletében hatályon kívül helyezte.
5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek
a telepengedély alapján gyakorolható ipari és szolgáltató tevékenységekről,
valamint a telepengedélyezés rendjéről szóló 80/1999. (VI. 11.) kormányrendelet
módosítására. A miniszter a javaslatot elfogadta, a jogszabály módosítása folyamatban
van.
500
6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az országos településrendezési
és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 29.) kormányrendelet
módosítására. A miniszter a javaslattal nem értett egyet, de a Kormány
2003 évi jogalkotási programjában szerepel a norma felülvizsgálata.
7. Az OBH 3498/2002.: Javaslat az oktatási miniszternek a diákigazolványról
szóló 30/1999. (II. 15.) kormányrendelet módosítására. A válaszadás határideje
még nem járt le.
5.4.3. Miniszteri rendeletalkotásra és -módosításra vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1444/2000.: Javaslat az oktatási és a belügyminiszternek az egyes
szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM
rendelet módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, de még nem
teljesült.
2. Az OBH 5581/2001.: Javaslat a Nemzeti Kulturális Örökség miniszterhez
egyes ingatlanok védetté nyilvánításáról szóló norma kiadására. A miniszter a
javaslatot elfogadta. 2003. január 1-jén hatályba lépett az egyes ingatlanok védetté
nyilvánításáról szóló 24/2002. (XII. 25.) NKÖM rendelet.
3. Az OBH 6673/2001. és az 1075/2002: Javaslat az egészségügyi, szociális
és családügyi, a pénzügy- valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek
a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális
ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosítására.
A módosított norma várhatóan 2003. február 15-én hatályba lép.
4. Az OBH 1757/2002.: Javaslat az egészségügyi-, szociális- és családügyi
miniszternek az egészségügyi dolgozók rendtartásáról szóló 11/1972. (VI. 30.)
EüM rendelet módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta, de még nem
teljesült.
5. Az OBH 2672/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az egészségügyről
szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról,
valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról szóló
34/1999. (IX. 24.) BM-EszCsM-IM rendelet módosítására. A javaslatot a címzett
elfogadta, a jogszabálytervezetet véleményeztük, de még nem teljesült.
6. Az OBH 3875/2002.: Javaslat a belügyminiszternek a közigazgatási eljárásokban
való költségmentesség engedélyezésének feltételeiről szóló jogszabály
kiadására. A miniszter a javaslatot elfogadta. A javaslatot a közigazgatási hatósági
eljárás általános szabályainak felülvizsgálata során látta megvalósíthatónak.
5.4.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló
javaslatok
1. Az OBH 5816/2000.: Javaslat Ózd Város Önkormányzata képviselő-testületének,
hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször
módosított 26/1997. (XII. 23. ) számú rendeletének a kiegészítő családi pótlék
folyósítására vonatkozó szabályozását hozza összhangba a Gyvt. előírásával.
501
Javaslat továbbá Szikszó Város Önkormányzata képviselő-testületének, hogy
a 16/1997. (XI. 14.) számú rendelete 2. § (5) bekezdését módosítsa úgy, hogy
a kiegészítő családi pótlékot a jövőben elsősorban pénzben folyósítsák. A javaslatok
teljesültek. A módosítást az ózdi képviselő-testület a 6/2002. (VII. 25.),
a szikszói képviselő-testület pedig a 15/2002. (XI. 13.) számú rendeletével elvégezte.
2. Az OBH 5838/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Kaszaper Község Önkormányzata települési hulladékszállításról szóló
3/1996. (V. 28.) számú rendeletének a módosítására. A rendeletet módosította
a 6/2002. (VI. 1.) számú rendelet.
3. Az OBH 6015/2000.: Javaslat a Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal
vezetőjének Alsóörs Község Önkormányzata a szervezett köztisztasági szolgáltatás
kötelező igénybevételéről szóló 8/1999. (XI. 26.) számú rendelete módosítására.
A képviselő-testület rendeletét az 5/2002. (IV. 17.) számú rendeletével
módosította.
4. Az OBH 6158/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Mihályi Község Önkormányzata köztisztaságról és a szervezett
köztisztasági szolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 5/1997. (V. 6.)
számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület a rendeletet a 7/2002.
(VI. 28.) számú rendeletével módosította.
5. Az OBH 1430/2001.: Javaslat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Nyírbátor Város Önkormányzata képviselő-testülete
a közterületek, a zöldterületek védelméről, köztisztaságáról, a települési szilárd
és folyékony hulladék gyűjtéséről, szállításáról, tárolásáról, kezeléséről szóló
5/1998. (III. 3.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. március
6-i ülésén a módosítást elvégezte.
6. Az OBH 3768/2001.: Javaslat Dombóvár város polgármesterének, hogy az
önkormányzat képviselő-testülete a gyermekvédelem helyi szabályozásáról
szóló rendeletét hozza összhangba a Gyvt. illetékességi szabályaival. A módosítást
a testület elvégezte. A gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló többször
módosított 15/1998. ( IV. 30. ) számú rendeletét 2002. január 30-án módosította
a testület.
7. Az OBH 4594/2001.: Javaslat a Nógrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata települési szilárd hulladékkal
kapcsolatos hulladékkezelési szolgáltatásról szóló 42/2001. (XII. 17.), valamint
a lakásbérlemények lakbéréről és a lakbértámogatásokról szóló 9/1995.
(III. 27.) számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület az előzőt 2001.
december 27-én, utóbbit 2002. júniusában módosította.
8. Az OBH 4871/2001.: Javaslat a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Pécs Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd hulladék öszszegyűjtésével,
elszállításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos
közszolgáltatókról és annak kötelező igénybevételéről szóló 1996. évi 56. számú
rendeletének a módosítására. A testület a rendeletét 2002. június 27-én módosította.
502
9. Az OBH 5150/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Gyál Város Önkormányzata települési szilárd hulladékra vonatkozó helyi
közszolgáltatásról szóló 3/2000. (II. 15.) számú rendelete módosítására. A képviselő-
testület a módosítást elvégezte. A módosítás 2003. január 1-jén hatályba
lépett.
10. Az OBH 5230/2001.: Javaslat Mogyoród Község képviselő-testületének
a Forma 1. Magyar Nagydíj és a Hungaroringen rendezendő egyéb versenyek
idején jelentkező idegenforgalmi, vendéglátási feladatok ellátásáról szóló 15/
2000. (VII. 13.) számú rendelet módosítására. A javaslatot a polgármester elfogadta,
várhatóan 2003. elején tárgyalja a testület a módosítás tervezetet.
11. Az OBH 6207/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének
Fót Nagyközség Önkormányzata települési környezet védelméről szóló
25/1999. (XII. 10.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület
a módosítást elvégezte és 2002. október 03-án hatályba lépett a módosított rendelkezés.
12. Az OBH 6291/2001.: Javaslat a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal
vezetőjének Asotthalom Község Önkormányzata települési szilárd hulladékkal
kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 1/2000. (I. 20.)
számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte
és 2003. január 1-jén hatályba lépett a módosított rendelkezés.
13. Az OBH 6439/2001.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd
hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 40/1996. (XII. 31.) számú
rendeletének a módosítására. A képviselő-testület még nem módosította rendeletét.
14. Az OBH 6553/2001.: Javaslat a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal
vezetőjének Kelebia Község Önkormányzata környezetvédelemről szóló
5/1999. (X. 01.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület
a módosítást elvégezte, és 2002. november 15-én hatályba lépett a módosított
rendelkezés.
15. Az OBH 1190/2002.: Javaslat Csépa Község képviselő-testületének, hogy
vizsgálja felül a szociális rászorultságtól függő pénzben és természetben nyújtott
támogatásokról, valamint a személyes gondoskodásról szóló 6/2000. (IV. 13.)
számú rendeletét, továbbá az 524/2001. (XI. 29.) számú határozatát és azokat
a törvényi rendelkezéseknek megfelelően módosítsa. A kezdeményezésre válasz
még nem érkezett.
16. Az OBH 1341/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Jásztelek Község Önkormányzata képviselő-testülete
települési köztisztasággal, a zöldterület és parkfenntartással, a települési szilárd
és folyékony hulladékkal összefüggő feladatok végrehajtásáról szóló 5/2001.
(VI. 29.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. december 12-i
ülésén a módosítást elvégezte.
17. Az OBH 1357/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Tiszainoka Község Önkormányzata képviselő-tes-
503
tülete köztisztaságról és a környezetvédelemről szóló 7/1999. (XII. 30.) számú
rendeletének a módosítására. A javaslatot a címzett elfogadta, de még nem
teljesült.
18. Az OBH 1566/2002.: Javaslat a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Tállya Község Önkormányzata képviselő-testülete
települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 23/2001. (XII. 28.) számú rendeletének
a módosítására. A válaszadás határideje még nem járt le.
19. Az OBH 3347/2002.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének Szerecsény Község Önkormányzata képviselő-testülete
települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 6/1998. (IV.
16.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület 2003. január 6-i
ülésén új rendeletet alkotott a helyi környezet védelméről, a közterületek és az
ingatlanok rendjéről és a települési tisztaságról.
5.4.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására
vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 3613/1999.: Javaslat az országos rendőrfőkapitánynak a Rendőrség
Fogdaszolgálati Szabályzatáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú ORFK utasítás
módosítására. A javaslat teljesült az országos főkapitány 2002. március 26-i
hatállyal módosította utasítását.
2. Az OBH 5067/2001.: Javaslat a Kormánynak a mezőgazdasági szövetkezeti
üzletrészek felvásárlása kiterjesztésének szabályozására. A javaslat teljesült
a mezőgazdasági szövetkezeti üzletrész felvásárlásához kapcsolódó további
intézkedésekről szóló 2357/2002. (XI. 28.) Korm. határozat kiadásával.
5.5. Jogszabály-véleményezési tevékenység
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese nem rendelkezik
törvényben biztosított feladatkörrel a jogszabálytervezetek véleményezésére,
illetve észrevételezésére. Egyes jogszabályok tervezeteit mégis megkapták
annak bizonyítékaként, hogy a címzettek az ajánlásnak eleget tettek. Ezeket
a tervezeteket az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese általában
abból a szempontból vizsgálta, hogy vizsgálatuk eredményeként tett javaslatuk
alapján született normaszöveg alkalmas lehet-e a feltárt alkotmányos joggal
összefüggő visszásság orvoslására és jövőbeni megelőzésére.
Volt példa arra is, hogy olyan jogszabály tervezetet kaptak a biztosok, amelyek
egyes alkotmányos jogok gyakorlati megvalósulását szabályozták és a jogalanyok
széles körét érintették.
A jogszabály-tervezetek véleményezésekor az országgyűlési biztos és általános
helyettese - a vizsgálataik során szerzett jogalkalmazási tapasztalataikra
támaszkodva - a normaszövegben rejlő esetleges alkotmányos jogokkal kapcsolatos
visszásságok veszélyére hívták fel a kodifikációt végzők figyelmét.
504
Azon jogszabály-tervezetek esetében, amelyekről vizsgálati tapasztalatokkal
nem rendelkeztek, nem tettek észrevételeket.
5.5.1. Törvényalkotással és -módosítással kapcsolatos tervezetek
1. Gy 355/2002.: Az igazságügyi szakértői tevékenységről szóló törvény koncepciójáról
szóló tervezetet az Igazságügyi Minisztérium küldte meg véleményezésre
az országgyűlési biztosnak. Az országgyűlési biztos egyetértett azzal,
hogy a szakterületeket és a hozzájuk rendelt szakképesítést minél pontosabban
meg kell határozni. Fontosnak tartotta a rendszeres szakmai továbbképzést is,
ezért javasolta a vizsgakötelezettség előírását, és azt, hogy az újonnan névjegyzékbe
vett szakértők a korábbi képzések ismereteit kötelesek legyenek elsajátítani.
Egyetértett az országgyűlési biztos továbbá azzal, hogy a szakértővé válás
egyik feltétele legyen, hogy a jelölt jogi vizsgával rendelkezzen.
Az országgyűlési biztos kiemelte a közigazgatás szakértői szükségletéből
adódó sajátos problémákat. Rámutatott arra, hogy a jogszabály előkészítése
során meg kell vizsgálni, hogy milyen megoldások erősíthetnék a szakértői vélemény
objektivitását. Kérte azt is, hogy a jogalkotó legyen figyelemmel a közigazgatási
eljárások szakértői szükségletére és a peres eljárástól eltérő szabályaira
is. A jogszabály még nem lépett hatályba.
2. A Gy 389/2002.: Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló
törvény koncepcióját is véleményezték a biztosok.
Az országgyűlési biztos egyetértett azzal, hogy a tervezet tárgyát képező kérdésben
nincs szükség az Alkotmány módosítására, és az Emberi Jogok Európai
Egyezménye sem kötelezi Magyarországot konkrét jogalkotásra. Támogatta egy
olyan kerettörvény megalkotását, amely egyfelől - az Alkotmányhoz képest -
részletesebben írja körül a diszkrimináció tilalmát, továbbá az egyenlő bánásmód
és esélyegyenlőség követelményét, másfelől biztosítja az általános és egységes
értékrendet mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás számára.
Az országgyűlési biztosnak elsősorban a tervezet tárgyát képező szabályozás
gyakorlati alkalmazásával kapcsolatosban voltak aggályai, illetve kritikai észrevételei.
A tervezetben szereplő Egyenlő Bánásmód Bizottság feladatait illetően
jelezte az országgyűlési biztos, hogy az nem illeszkedik a jogállami struktúrába.
Amennyiben az Egyenlő Bánásmód Bizottság egy hatóság, akkor indokolt lenne,
ha döntései ellen az országgyűlési biztosokhoz, illetve bírósághoz lehetne fordulni,
amennyiben jogvitát eldöntő szerv, akkor az igazságszolgáltatás rendszerébe
kell integrálni. Az országgyűlési biztos felhívta a figyelmet arra is, hogy az
Alkotmánybíróság megsemmisítette a Polgári Perrendtartásnak azt a szabályát,
amely egyéni jogsérelem esetén keresetindításra feljogosította az ügyészt.
A jogszabály még nem lépett hatályba.
3. A Gy 380/2002.: A büntető jogszabályok és a hozzájuk kapcsolódó egyes
törvények módosításáról szóló törvénytervezetet is véleményezték az országgyűlési
biztosok. Közös véleményükben a biztosok emlékeztettek arra, hogy az
OBH 3583/1997. sz. jelentésében a korábbi országgyűlési biztos már rámutatott
505
arra, hogy az ártatlanul fogva tartottak vagy elítéltek kártalanítási igénye kapcsán
a büntető eljárási törvény olyan szabályokat is tartalmaz, melyek a kártalanítás
érvényesítésének lehetőségét kizárják. Az Igazságügyi Minisztérium akkor
hivatalban volt helyettes államtitkára az ajánlásra adott válaszában ígéretet tett
arra, hogy az ajánlásban foglaltakat az új büntető eljárási törvény megalkotása
során a tárca figyelembe veszi. Az országgyűlési biztos és általános helyettese
sajnálattal észlelték, hogy a 2003. július 1-jén hatályba lépő büntető eljárási
törvény sem tartalmaz olyan rendelkezéseket, melyek az említett ajánlásnak
megfelelnek.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese támoga azt a jogalkotói szándékot,
hogy szűnjön meg a törvény szerinti azon különbség, ami a kirendelt
védőt megillető díjazásban attól függően mutatkozik, hogy egy adott eljárási
cselekményen a védő idézésre, vagy értesítésre jelenik-e meg.
4. A Gy 380/2002.: A büntetőeljárás során keletkezett iratokból másolat adásáról
szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetéről ugyancsak közös véleményt
adtak a biztosok. Az OBH 6564/1996. számú jelentésében kezdeményezte
az előző országgyűlési biztos a büntetőeljárás során kirendelt védő díjáról
és költségeiről szóló 1/1974. (II. 15) IM rendelet, valamint a bűnügyi költségek
előlegezéséről, az államot illető bűnügyi költségek behajtásáról és elszámolásáról
szóló 120/1973. számú IM utasítás módosítását. Ezen javaslat teljesült az
1998. évi XIX. törvény 74. § (3) bekezdésében, amely a büntetőeljárás során
kirendelt védő készkiadásainak állam általi viselésére, valamint a költségmentességre
vonatkozó szabályokat tartalmaz. A tervezet összhangban áll az Alkotmányban
deklarált védelemhez való joggal, illetve az ombudsman szóban
forgó jogszabály-módosítási ajánlásával. Az említett okból az országgyűlési
biztos és általános helyettese egyetértettek a tervezet kiadásával.
5. A Gy 346/2002.: Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló törvény
tervezetével kapcsolatban az országgyűlési biztos és általános helyettese
egyetértett azzal a koncepcióval, amely szerint az APEH területi szervei a jövőben
önálló jogi személyiséggel rendelkezzenek. A jogi személyiség elnyerésével
gyorsabbá és egyszerűbbé válhatnak az igazgatóság egyes eljárásai, a polgári
jog alanyaivá válva, jogalanyisággal rendelkeznek, perelhetnek, illetve perelhetők.
Garanciális szempontokat szem előtt tartva támogatták azt a törekvést is,
amely szerint a jövőben e törvény rögzítené az APEH vezetők kinevezésének
szakmai feltételeit, illetve annak időtartamát, csak úgy mint azt a javaslatot,
amelynek értelmében megszűnik az a gyakorlat, amely az államháztartás alrendszere
bevételi előirányzatainak túlteljesítésétől tette függővé, hogy az adóhatóság
a költségvetésből személyi juttatások címén többletforrásokhoz jusson.
Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló 2002. LXV. törvény 2003. január
1-jén hatályba lépett.
6. A Gy 346/2002.: A Pénzügyi Nyomozó Hivatalról szóló törvény tervezetéről
az országgyűlési biztos és általános helyettese hangsúlyozták, hogy a Pénzügyi
Nyomozó Hivatal tervezet szerinti létrehozása nem alkotmányos, illetve emberi
joggal összefüggő kérdés. A jogalkotásról szóló törvény vonatkozó rendelkezé-
506
seit szem előtt tartva úgy gondolták, hogy annak megítélése, miszerint a parlament
- az APEH Bűnügyi Igazgatóságának, illetve az APEH nyomozó hatóságának
jogutódjaként - létre kíván hozni egy szervezetet, és annak meghatározza
alapvető feladatát is, nem tartozik hatáskörükbe. Ezért magának az intézménynek
a létrehozásáról (átszervezéséről), továbbá a feladatok "telepítéséről"
nem kívántak véleményt alkotni. Az adatkezeléssel, adatnyilvántartással öszszefüggő
rendelkezésekről - ugyancsak hatáskör hiánya miatt - mellőzték az
állásfoglalást.
Felhívták viszont több tényezőre a figyelmet. A tervezet szerint a bírói engedélyhez
nem kötött titkos információgyűjtés alkalmazását az igazgató, az igazgató
helyettese vagy a területi nyomozó hivatal vezetője engedélyezi. A titkos
információgyűjtésnek azon eszközei tehát, melyek az Rtv. szerint sem bírói,
sem ügyészi engedélyhez nem kötöttek, belső engedély alapján lennének alkalmazhatóak.
Ennek bevezetését nem kifogásolták. Igen tágnak tartották
azonban az engedélyező személyek körét még akkor is, ha a területi nyomozó
hivatal vezetője által kiadott engedélyt utólag az igazgató vagy az igazgató helyettese
felülvizsgálja. Ha ugyanis az igazgató és annak helyettese, sőt, a területi
nyomozó hivatal vezetője is engedélyezheti a titkos információgyűjtés szóban
forgó teljes eszközeinek alkalmazását, nem látták garanciáját annak, hogy
az állampolgári jogok ne sérüljenek az eszközöknek az adónyomozó, mint köztisztviselő
alkalmazása miatt. Véleményük szerint a területi nyomozó hivatal
vezetőjét nem kellene feljogosítani - legalábbis nem az Rtv. 64. §-ában szabályozott
valamennyi eszközre vonatkozóan - a külső engedélyhez nem kötött
titkos információgyűjtés eszközeinek alkalmazása engedélyezésére.
A jogbiztonság követelménye és a jogorvoslathoz való jog alkotmányos biztosítása
érdekében ugyancsak javasolták újragondolni a tervezet jogorvoslatra
vonatkozó szabályait. Ezt arra alapozták, hogy a tervezet szerint az adónyomozói
intézkedések, kényszerítő eszközök alkalmazása elleni jogorvoslatra az
államigazgatási eljárás szabályai az irányadók. Úgy gondolták, hogy a törvényben
vagy arra kellene utalni, hogy "... a jogorvoslatra az államigazgatási eljárás
szabályai, a következő eltéréssel irányadók", vagy ebben a törvényben kellene
pontosan meghatározni a szóban forgó jogorvoslat részletes szabályait. Megjegyezték,
hogy a jogorvoslat körében nem tartják helyes szóhasználatnak a "sérelem
bekövetkezése" kifejezést sem, mivel nem életszerű az, hogy az adónyomozó
által intézkedés alá vont személy "csak sérelmes" intézkedés ellen fog
jogorvoslattal élni. Helyesebbnek ítélték meg a következő alkalmazását: "a panaszt
az intézkedést követő naptól ... lehet benyújtani".
A tervezet egyéb olyan ellentmondást is tartalmazott, amely magában hordozta
a jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelménye sérelmének közvetlen
veszélyét. Azokra is felhívták a jogalkotó figyelmét. Nem tartották a jogállamiság
és a jogbiztonság követelményével összeegyeztethetőnek például azt,
hogy az adónyomozó csak az intézkedés befejezését követően köteles nevét és
azonosító jelvényének számát közölni az intézkedés alá vont személy kérésére.
507
Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Bűnügyi Igazgatósága megszüntetéséről
szóló 2002. évi LXVI. törvény 2003. január 1-jén hatályba lépett.
5.5.2. kormányrendelet alkotásával és módosításával kapcsolatos normatervezetek
1. A Gy 342/2002.: A mozgásában korlátozott fogyatékos személy parkolási
igazolványáról szóló kormányrendelet tervezetére reagálva az országgyűlési
biztos utalt arra, hogy 2001-ben nagy számú olyan beadványt kapott, amelyek a
jelenleg használatos parkolási engedélyek használatát, illetve ennek ellenőrzését
érintették. A parkolási engedélyek ellenőrzésének budapesti gyakorlatával
összefüggésben folytatott vizsgálata során az országgyűlési biztos megállapította,
hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságok jövőbeli megelőzése
érdekében fontos lenne megteremteni annak lehetőségét, hogy az okmányok
valódiságát és használatuk jogosságát a parkolási társaságok munkatársai
ellenőrizni tudják. Az említett cél érdekében elengedhetetlen egy új típusú új
parkolási igazolvány bevezetése. Az országgyűlési biztos javasolta, hogy az
igazolványt parkolásra jogosult személy bemutatni és ne átadni legyen köteles.
A jogszabály még nem lépett hatályba.
2. A Gy 380/2002.: A bírósági ügyintéző által a büntető ügyekben ellátható
feladatokról szóló kormányrendelet tervezetéről is közösen foglaltak állást az
ombudsmanok. A tervezet szerint a nyomozási bíró utasítása alapján a bírósági
ügyintéző elkészítheti a különösen védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv
kivonatát. Közismert, a különösen védett tanú intézményének célja, hogy
az ilyen személyt ne lehessen azonosítani, tehát minél szűkebb körben ismerjék.
Ezért az országgyűlési biztos és általános helyettese a tervezet 3. § (3)
bekezdésének pontosítását javasolták, mégpedig úgy, hogy a bírósági ügyintéző
csak akkor készíthetné el a védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv kivonatát,
amennyiben ő volt a jegyzőkönyvvezető, hiszen ő előtte úgy is ismert
a védett tanú. Garanciális jelentőséget tulajdonítottak a biztosok annak is, ha
a szóban forgó jegyzőkönyv kivonatát a bíró ellenőrizné és aláírná. Az országgyűlési
biztos és általános helyettese a tervezet 13. § (2) és (3) bekezdésének
újragondolását is javasolták, melyek a bírósági ügyintézőt feljogosítják arra,
hogy indítvány tételre felhívja az ügyészt. Az ombudsmani észrevételeket a jogalkotó
részben figyelembe vette.
5.5.3. Miniszteri rendelet alkotásával és módosításával összefüggő
normatervezetek
1. A Gy 275/2002.: A szerzett immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása
érdekében szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálatok elrendeléséről
szóló egészségügyi szociális és családügyi miniszteri rendelet tervezetét
közösen véleményezték a biztosok. Az országgyűlési biztos és általános helyettese
jelezték, hogy indokolt lenne, ha a tervezet 8. § (2) bekezdésének szö-
508
vegében nagyobb hangsúlyt kapna, hogy itt az "adományozott" ivarsejtek, illetőleg
az "adományozott" embrió felhasználásának eseteiről van szó, hiszen az
egészségügyről szóló törvény, és a reprodukciós eljárásokkal kapcsolatos jogszabályok
is ezeket a kifejezéséket használják. A javaslatot elfogadták. A 18/
2002 (XII. 28.) ESZCSM számú rendelet 2003. jan. 1-jén hatályba lépett.
2. A Gy 378/2002.: Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek
a szerv- és szövetátültetésre, valamint -tárolására és egyes kórszövettani vizsgálatokra
vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 18/1998. (XII. 27.)
egészségügyi miniszteri rendelet módosításártól szóló egészségügyi, szociális
és családügyi miniszteri rendelet tervezetével összefüggésben az országgyűlési
biztos és általános helyettese kifejtette, hogy indokolt lenne, ha a szerv és szövet
eltávolítását megtiltó nyilatkozatot a tervezetben szereplő három munkanap
helyett, haladéktalanul kellene felvenni Országos Transzplantációs Nyilvántartásba.
Jogszabály még nem lépett hatályba.
3. A Gy 360/2002.: Az egészségügyről szóló törvénynek a halottakkal kapcsolatos
rendelkezései végrehajtásáról szóló belügyminiszteri-egészségügyi,
szociális és családügyi-, valamint igazságügy-miniszteri együttes rendelet tervezetéről
az országgyűlési biztos úgy nyilatkozott, hogy a tervezet által előírt határidőkkel
behatárolt eljárási cselekmények alkalmasak annak megelőzésére,
hogy a halál beálltát követően csak több év elteltével kerül sor a köztemetésre.
Jogszabály még nem lépett hatályba.
4. A Gy 318/2002.: A büntetőeljárásban való személyes költségmentesség
alkalmazásáról szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetét ugyancsak véleményezték
az ombudsmanok. Közös véleményükben az országgyűlési biztos és
általános helyettese támogatta a jogszabály kiadását, hiszen az a korábbi
ombudsman ajánlásának megfelelt. A szóban forgó ajánlás a 2003. július 1-jén
hatályba lépő büntető eljárási törvény 74. §-ában valósult meg.
5. A Gy 380/2002.: A házi őrizet végrehajtásáról szóló IM-BM együttes rendelet-
tervezetére ugyancsak tettek észrevételt az országgyűlési biztosok. Véleményükben
rámutattak arra, hogy mivel a házi őrizet végrehajtását nem lehet
függetleníteni a büntetés-végrehajtási ügyész tevékenységétől, javasolták, hogy
a tervezet az ügyész értesítését is tegye kötelezővé.
5.6. Javaslatok az Országgyűlésnek
Az Obtv. 26.§ (1) bekezdése alapján az országgyűlési biztos és általános helyettese
éves parlamenti beszámolójukban az Országgyűlés elé terjesztik azokat
a kirívóan súlyos, illetve az állampolgárok nagyobb csoportját érintő alkotmányos
jogokkal összefüggő visszásságokat, amelyeket vizsgálataik során feltártak.
A 2002. évi tevékenységükről szóló beszámoló keretében az országgyűlési
biztos és általános helyettese a következőket terjesztik elő:
509
5.6.1. Megismételt javaslatok
1. A diszkrimináció tilalma, továbbá a munkához, a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásához való jog érvényesülése érdekében fenntartjuk, hogy
az Országgyűlés vizsgálja felül a létszámcsökkentéssel kapcsolatos végkielégítés
kifizetésének költségvetési támogatására a pénzügyminiszter által a közmédiumok
részére (a Magyar Rádió Rt. és a Magyar Televízió Rt.) javasolt
megállapodási ajánlatnak azt a részét, amely az öt évre szóló újrafoglalkoztatási
tilalmat írja elő.
2. A közérdekű adatok megismeréséhez és a diszkriminációmentes elbánáshoz
való jog, valamint az esélyegyenlőség állami célkitűzései megvalósítása
érdekében továbbra is kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja meg a rádiózásról
és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény olyan tartalmú módosításának lehetőségét,
ami egyes fontosabb műsorokra kiterjedően kötelezővé teszi a siketeknek
szóló jelnyelvi tolmácsolást és feliratozást.
5.6.2. A 2002. év tapasztalatai alapján kialakított javaslat
A jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelménye, valamint a tulajdonhoz
való jog érvényesülése érdekében kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja
meg az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az ezzel összefüggő törvénymódosításról
szóló 1996. évi LIX. törvény olyan módosításának lehetőségét,
mellyel összhangba kerülne az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az
ezzel összefüggő törvénymódosításokról szóló 1996. évi LIX. törvény 7. § (2)
bekezdése, valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi
LXXXI. törvény 101. § (4) bekezdése.
Budapest, 2003. március 31.
Dr. Takács Albert Dr. Lenkovics Barnabás
állampolgári jogok országgyűlési állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese biztosa
510
511
Az ombudsman-intézmények, sikeres tevékenységük eredményeképpen, világszerte
egyre szélesebb körben válnak ismertté. Az egyes országok gyakorlatában
felmerülő panaszok gyakran hasonlóak, ezért megoldásukban nagy segítséget
nyújthatnak a nemzetközi szervezetek és a határokon túlnyúló tapasztalatcserék.
Ebben a megközelítésben különösen hasznosnak bizonyulnak a Nemzetközi
, valamint az Európai Ombudsman Szervezetek konferenciái.
2002-ben fontos európai regionális konferenciákon vettek részt és tartottak
beszámolót a magyar országgyűlési biztosok: Lenkovics Barnabás áprilisban
Görögországban, májusban Ausztriában, decemberben Szlovéniában, Takács
Albert áprilisban Litvániában, májusban Krakkóban.
Az emberi jogok védelmével foglalkozó egyéb szervezetek közül az ENOC
(gyermeki jogok védelmével foglalkozó európai ombudsman szövetség) éves közgyűlésén
októberben Belgiumban és az Európa Tanács kerekasztal rendezvényén
novemberben Írországban Takács Albert képviselte az OBH-t.
A kétoldalú tapasztalatcserék és a tapasztalatok közvetlen átadása segítséget
nyújt az újonnan alakult intézményeknek, ugyanakkor mindkét fél munkáját
is segíti. Ezen meggondolásból vett részt az országgyűlési biztos májusban
a libanoni Ombudsman Hivatal megalakulása céljából rendezett konferencián,
és fogadták el az általános helyettessel együtt a kínai Ellenőrzési Minisztérium
meghívását augusztusban.
Az országgyűlési biztosokat alkalmanként az egyes szakterületekkel foglalkozó
munkatársak is elkísérték.
Azonos cél, és a sikeres együttműködés kilátása vezette az ENSZ Menekültügyi
Főbiztosság képviselőjét, a spanyol és svéd nagykövetet, a perui követség
tanácsosát, valamint a CIVITAS Egyesület vezetőjét, akik az év folyamán látogatást
tettek az Országgyűlési Biztos Hivatalában.
A biztosok és munkatársaik igen fontosnak tekintik mind a szakmán belüli,
mind a lakosság körében történő ismeretterjesztést szolgáló hazai rendezvényeket.
Ezt a meggyőződésüket tükrözi, hogy 2002-ben 10 magyarországi rendezvényen
tartottak előadást.
1. SZÁMÚ MELLÉKLET
SZAKMAI KAPCSOLATOK, ELŐADÁSOK, PUBLIKÁCIÓK
512
Lenkovics Barnabás előadásai az "Alapjogok és alapértékek az új Polgári
Törvénykönyvben", valamint az "Állampolgári jogok" témakörében:
- VII. Budapesti Nyári Egyetem, 2002. július 7-15.
- III. Márton Áron Nyári Egyetem, Budapest, 2002. augusztus 19-29.
- Tihanyi Mathias Corvinus Collegium, 2002. szeptember 14-15.
- Magyar Jogászegylet Nógrád Megyei Szervezete, Salgótarján, 2002. október
11.
- Zala Megyei Deák Ferenc Jogásznap, Zalaegerszeg, 2002. november 22.
- Kegyeleti Konferencia, Budapest, 2002. november 28.
Takács Albert előadásai:
- A gyermekek alkotmányos jogai és a média. Budapest, 2002. október 16.
Magyar Újságírók Országos Szövetsége
- A szólásszabadság, a gyűlöletbeszéd és az alkotmányos jogok. Budapest,
2002. február 7. Friedrich Ebert Alapítvány
- Az emberi jogok fejlődése és az Európai Unió. Debrecen, 2002. január 24.
Megyei Jogászegylet
- A közigazgatás törvényességének új követelményei. Győr, 2002. szeptember
25. Jegyzők megyei értekezlete.
Az OBH munkatársai szakmai és tudományos tevékenységük eredményeit az
előadásokon kívül folyóiratokban megjelent dolgozatokban ismertették.
• Lenkovics Barnabás: Egy "humán reprodukciós" jogeset. In: Liber Amicorum
Studia E. Weiss Dedicate. ELTE ÁJK PJ. TSZK. Budapest, 2002. 179-190.
o.
• Bíró György-Lenkovics Barnabás: Magyar polgári jog. Általános tanok. 3.,
átdolgozott kiadás. Miskolc, Novotni Kiadó, 2002. 212. o.
• Takács Albert: Az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság fogalma és
jelentősége a közigazgatás jogsértéseinek orvoslásában. In: Ünnepi tanulmányok.
VII. kötet. Kalas Tibor professzor 60. születésnapjára (szerk.: Torma
András). Miskolc, Bíbor Kiadó, 2002. 255-265. o.
• Takács Albert: Euthanasia from the Perspective of the Constitution. In:
Health Care and Human Rights (ed.: Judit Fridli). Budapest: Hungarian Civil
Liberties Union Publ. pp. 60-65.
• Takács Albert: A fogva tartottak alkotmányos jogai az ombudsman szemszögéből.
Börtönügyi Szemle, 2002. évi 3. szám, 9-18. o.
• Takács Albert: A szociális jogok és a munkához való jog. In: Emberi jogi
kézikönyv (szerk.: Halmai Gábor-Tóth Gábor Attila). Budapest, Osiris, 2002.
310-368. o.
• Fogarassy Edit: A normatív-jogi felelősség kialakulása és differenciálódása.
Miskolci Doktoranduszok Jogtudományi Tanulmányai. Tomus 1/1. Miskolc,
Bíbor Kiadó, 2002. 221-242. o.
• Fogarassy Edit: A büntető törvények visszaható hatályáról. Tanulmányok
Horváth Tibor Professzor Emeritus 75. születésnapjára. Bűnügyi Tudományos
Közlemények 3. Miskolc, Bíbor Kiadó, 2002. 25-39. o.
513
• Fogarassy Edit: Sortűzperek Magyarországon. Publica Liones Universitatis
Miskolciensis, Sectio Juridica et Politica. Tomus XIX. pp. 85-99. 2002.
• Hajas Barnabás: In: Kilényi Géza: Fejezetek az Alkotmányjog köréből
(egyetemi jegyzet, 2002. X. fejezet: A Bíróság, XI. fejezet: Az Ügyészség.
Budapest, Szent István Társulat.
Az országgyűlési biztosok és munkatársaik folytatták korábbi oktatói tevékenységüket:
egyetemi, illetve főiskolai tanárként vagy oktatóként tanítanak az ELTE
és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán, az
ELTE Jogi Továbbképző Intézetében, a budapesti Közgazdaságtudományi
Egyetem Államigazgatási Karán, az Államigazgatási Főiskola Továbbképző
Intézetében, a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetem műemlékvédelmi szakmérnöki
karán, és részt vesznek a Ph.D.-képzésben is.
514
515
Az ügyek tárgyszavai iktatószám(ok)
adó 3700/2000., 5409/2001., 1213/2002.
állampolgárság 3148/1999.
bevándorlás, menekült 3497/1999., 5134/1999., 1997/2000., 5638/2001.,
6501/2001., 1103/2002.
birtokvédelem 1337/2000., 4190/2000., 2576/2001., 2881/2001.,
3772/2001., 3977/2001., 5149/2001., 5897/2001.,
6478/2001., 1463/2002., 1504/2002.
biztosítás 1212/2002.
büntetőügy 2080/2002.
diákhitel 6501/2001.
diszkrimináció 5494/1999., 3003/2002., 3875/2002.
egészségügy 489/2000., 1476/2000., 2925/2000., 2246/2001.,
4476/2001., 1213/2002., 1757/2002., 1857/2002.,
2672/2002., 2836/2002., 3820/2002., 4292/2002.
egészségbiztosítás 2909/2002., 4517/2002.
építés 334/2000., 2416/2000., 4234/2000., 4680/2000.,
6064/2000., 6187/2000., 1535/2001., 1906/2001.,
4723/2001., 6478/2001.
felsőoktatás 5074/2001., 5867/2001.
fogva tartás 3613/1999., 4842/1999., 611/2000., 2144/2000.,
2612/2000., 2552/2001., 2576/2001., 2783/2001.,
3042/2001., 4315/2001., 4458/2001., 1211/2002.,
1425/2002., 2511/2002., 2836/2002., 3305/2002.,
3819/2002., 4315/2002., 4355/2002.
fogyatékos 1615/2002., 1632/2002.
föld 1021/2002., 1989/2002., 2333/2002., 2931/2002.,
4289/2002., 4290/2002.
gondozás 6375/2001., 1106/2002., 2236/2002., 2272/2002.,
2376/2002., 2729/2002., 2868/2002., 4230/2002.,
4292/2002.
2. SZÁMÚ MELLÉKLET
TÁRGYMUTATÓ A PÉLDATÁRHOZ
516
gyermek, fiatalkorú 3472/2000., 5816/2000., 2783/2001., 2875/2001.,
3768/2001., 1071/2002., 1106/2002., 1188/2002.,
1210/2002., 1213/2002., 1425/2002., 1609/2002.,
1757/2002., 2236/2002., 2273/2002., 2376/2002.,
2539/2002., 2642/2002., 2760/2002.
gyülekezés 5205/2002.
hajléktalan 6235/2000., 3010/2001., 3311/2001., 6246/2001.,
3875/2002.
hivatásos állomány 4355/2002.
honvédség 3681/2002.
hulladékgazdálkodás, -szállítás 2869/2000., 5838/2000., 5977/2000., 6158/2000.,
1357/2001., 4594/2001., 5150/2001., 6166/2001.
kamara 2631/2000., 6643/2001., 1083/2002., 1105/2002.
kárpótlás, -térítés, -enyhítés 1513/1999., 2333/2002., 2611/2002., 2835/2002.,
3399/2002., 3411/2002.
kegyeleti jog, temetkezés 3613/1999., 3433/2000., 2246/2001., 5284/2001.,
1857/2002., 2672/2002.
konzuli 3374/2000.
környezet- és természetvédelem 1377/1999., 1439/6/2000., 2416/2000., 3067/2000.,
4190/2000., 6362/2000., 1725/2001., 2881/2001.,
3977/2001., 4091/2001., 5216/2001., 6166/2001.,
6395/2001., 1067/2002., 1692/2002., 3375/2002.
közigazgatási hivatal 4510/2001., 5409/2001., 2729/2002., 2868/2002.
közlekedés 6267/2001., 1615/2002., 1692/2002., 2173/2002.
közműfejlesztés 4515/1999.
közoktatás, felsőoktatás 6362/2000., 3731/2001., 5867/2001., 5074/2001.,
2471/2002., 2760/2002., 3498/2002.
közszolgáltató 4383/2000., 4876/2000., 1832/2001., 4510/2001.,
4573/2001., 4594/2001., 5150/2001., 5583/2001.,
6062/2001., 6670/2001., 1261/2002., 4113/2002.
lakás 2288/2002., 3983/2002.
mozgássérült 4356/2000., 5249/2001., 6267/2001., 1190/2002.
munka 433/2000., 1444/2000., 6580/2001., 3502/2002.,
4420/2002.
nyugdíj-, társadalombiztosítás 2339/2001., 4138/2001., 6673/2001., 1075/2002.,
1233/2002., 1609/2002., 1632/2002., 1652/2002.,
4517/2002.
okmányiroda 5354/2001., 1463/2002., 3875/2002., 4311/2002.
polgármesteri hivatal, önkormányzat
1377/1999., 3148/1999., 4515/1999., 334/2000.,
1439/6/2000., 2869/2000., 3067/2000., 3147/2000.,
5838/2000., 5977/2000., 6064/2000., 6158/2000.,
6187/2000., 6362/2000., 1119/2001., 1357/2001.,
1535/2001., 1725/2001., 1906/2001., 2408/2001.,
2881/2001., 3731/2001., 3768/2001., 3772/2001.,
3977/2001., 4091/2001., 4239/2001., 4509/2001.,
4594/2001., 4723/2001., 5149/2001., 5150/2001.,
5216/2001., 5284/2001., 5593/2001., 5897/2001.,
517
polgármesteri hivatal, önkormányzat
5921/2001., 6166/2001., 6246/2001., 6267/2001.,
6395/2001., 6478/2001., 6670/2001., 1071/2002.,
1190/2002., 1210/2002., 1463/2002., 1504/2002.,
1692/2002., 2152/2002., 2173/2002., 2273/2002.,
2288/2002., 2539/2002., 2642/2002., 2760/2002.,
2835/2002., 2909/2002., 3098/2002., 3227/2002.,
3375/2002., 3681/2002., 3983/2002., 4311/2002.
rendőri intézkedés 4842/1999., 5494/1999., 611/2000., 1102/2000.,
1965/2000., 1076/2001., 1990/2001., 2552/2001.,
2576/2001., 2875/2001., 3311/2001., 4195/2001.,
4315/2001., 4458/2001., 5897/2001., 6147/2001.,
2080/2002., 2152/2002., 2511/2002., 2940/2002.,
3003/2002., 3819/2002., 5205/2002.
rendőrség hivatásos állománya 4315/2002.
szociális ellátás 5816/2000., 2339/2001., 2408/2001., 3010/2001.,
4138/2001., 6673/2001., 1075/2002., 1190/2002.,
1210/2002., 1233/2002., 1425/2002., 1609/2002.,
1615/2002., 1632/2002., 1652/2002., 2539/2002.,
2868/2002., 2909/2002., 3227/2002., 4230/2002.
szövetkezeti üzletrész 5067/2001.
telepengedélyezés 3375/2002.
tulajdonjog 2183/2000., 5581/2001., 6478/2001., 6670/2001.,
1021/2002., 1463/2002., 1504/2002., 1989/2002.,
2729/2002., 2835/2002., 2931/2002., 4113/2002.,
4289/2002., 4290/2002.
tűzoltóság 1067/2002., 1955/2002.
utca elnevezés 3098/2002.
ügyészségi nyomozás 1965/2000., 3700/2000., 1076/2001., 6147/2001.,
3819/2002.
vám 4307/2000., 2487/2002.
vállalkozás 433/2000., 1444/2000.
végrehajtás 6641/2001., 6642/2001., 1188/2002.
víz 2528/2000., 3147/2000., 4383/2000., 4884/2000.,
5394/2000., 6064/2000., 1725/2001., 1832/2001.,
4509/2001., 4510/2001., 5430/2001., 5921/2001.,
1083/2002., 1212/2002., 2611/2002.
zajkibocsátás 1377/1999.,1337/2000., 2196/2000., 3067/2000.,
6362/2000., 3977/2001., 4091/2001., 5216/2001.,
6395/2001., 1067/2002., 1504/2002., 1692/2002.,
3375/2002.
518
519
Bencsik Károly
Bihari Istvánné dr.
Dr. Borza Beáta
Dr. Bódis Cecília
Dr. Déry Kinga
Dzielszky Károly
Faragóné dr. Endrődi Zsuzsanna
Dr. Fogarassy Edit
Dr. Garamvári Miklós
Dr. Gál Attila
Dr. Gáspárné dr. Pere Katalin
Dr. Győrffy Zsuzsanna
Dr. Hajas Barnabás
Dr. Haraszti Katalin
Dr. Izafé Éva
Kasztovszkyné dr. Szűcs Éva
Dr. Kántor Ferenc
Dr. Kiss Anikó
Dr. Kiss László
Dr. Kovács Zsolt
Dr. Kökény Lászlóné
Dr. Kristó Annamária
Dr. Kunné dr. Simonyi Anna
Magyar Gizella
Dr. Nagy Réka
Nagy Tiborné
Dr. Pajcsicsné dr. Csóré Erika
Dr. Pásztor Imre
Radványiné Kecskés Katalin
Rendes Imréné
Dr. Somosi György
Dr. Szántó Eszter
Dr. Szécsi Mária
Dr. Szilágyi Julianna
Tóth Andrásné
Dr. Várady Eszter
Dr. Zséger Barbara
3. SZÁMÚ MELLÉKLET
AZ ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
ÉS ÁLTALÁNOS HELYETTESE IRODÁJÁNAK MUNKATÁRSAI
2002. ÉVBEN
520
Andrásné dr. Bognár Ildikó
Balogh Mihályné
Dr. Balsai Józsefné
Bogáti Irén
Boldizsár Márta
Csákiné Varga Klára
Csécsi Benjámin
Duris Imréné
Festő Hegedűs Illésné
Franta Mária Terézia
Dr. Gáspár István
Hajnal Kálmánné
Hanser Ágota
Dr. Harsányi Ágnes
Hegedűs Botond
Juhász Zoltán
Kajdócsi Anikó
Kaluser Sándorné
Kanyó Sándor
Kámány Éva
Kelemen Gyuláné
Kincses Irén
Komlósy Szilvia
Korda Katalin
Kovács Attila
Kovács Erika
Kővári Árpádné
Listárné Nagy Éva
Dr. Maléth Anett
Marikné dr. Budai Andrea
Medvegyné dr. Kertész Éva
Müller Zsolt
Dr. Nagy Erzsébet
Némethné Mészáros Erzsébet
Novákné Száraz Margit
Pákolicz Csaba
Pálmai István
Petri Istvánné
Rózsás István
Dr. Scheilinger László
Dr. Sipos Beáta
Szabó Ilona
Szabó Károlyné
Dr. Szabó Zoltán
Dr. Szathmári Réka
Széles Lászlóné
Szűcsné Tóth Rozália
Táncos Mihályné
Tomolák Katalin
Tordai Miklósné
Dr. Varga Tamásné
Vargáné Kapa Veronika
Vargáné Szigeti-Tar Anita
Váczy Ernőné dr.
Dr. Wolf Erzsébet
Zámbó Jenőné dr.
AZ ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSOK KÖZÖS HIVATALÁNAK
MUNKATÁRSAI 2002.