T/1318/5.

Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján az egyes pénz- és tőkepiaci tárgyú törvények módosításáról szóló T/1318. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elő:

1. A törvényjavaslat 55.§ (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(1) A Hpt. 216. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"216. § (1) Szövetkezeti formában működő pénzügyi vállalkozást legalább tizenöt tag[, szövetkezeti hitelintézetet legalább kétszáz tag ]alapíthat, illetve működtethet."

2. A törvényjavaslat 55.§ (3) bekezdésének az elhagyását javasoljuk:

[(3) A Hpt. 216. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti (3) bekezdésének jelölése (4) bekezdésre változik:

"(3) Szövetkezeti hitelintézet jegyzett tőkéjében egy tulajdonosnak a közvetett és közvetlen tulajdoni hányada (részesedése) - a Magyar Állam, a feladatkörében eljáró önkéntes intézményvédelmi alap, valamint az Országos Betétbiztosítási Alap kivételével - nem lehet több tizenöt százaléknál."]

Indokolás

Az OTSZ koncepcionális és szövegszerű javaslatában megfogalmazott elvektől, kezdeményezések tartalmától eltérően a Kormány 200 főben kívánja meghatározni a szövetkezeti hitelintézetek minimális taglétszámát (a jelenleg hatályos szabályok alapján ez 15 fő), illetve az EU normáknak megfelelően a Hpt. 12. §-ának törlésével megszünteti a pénzügyi intézményekben szerezhető tulajdoni hányadra vonatkozó korlátozást, kizárólag a szövetkezeti hitelintézeteket, ahol a jegyzett tőkében egy tulajdonosnak a közvetett és közvetlen tulajdoni hányada (részesedése) nem lehet több tizenöt százaléknál. A szövetkezeti hitelintézetek működési biztonságának, kiszámítható vagyoni helyzetének megőrzéséhez nélkülözhetetlen szabályok (vagyonnevesítésre szövetkezeti hitelintézet esetében nem kerülhet sor, illetve a részjegy összegének visszafizetése a tagsági viszony megszűnését követő második éves beszámolót megállapító közgyűlés (küldöttgyűlés) napjától számított harmincadik napig meghosszabbodik, amennyiben a tag kilépésével összefüggő elszámolás következtében a szövetkezeti hitelintézet megsérti a prudenciális előírásokat) a törvénytervezet szerint rögzítésre kerülnek. Ezen szabályok bekerülése biztonsági okból sem teszi szükségessé a hatályos szabályozástól eltérő minimális taglétszámra, illetve a tulajdoni hányadra vonatkozó, diszkriminatív korlátozást. A kérdéskörben az integrálódott takarékszövetkezetek egyértelmű többségi álláspontja, hogy a gazdasági folyamatokkal és az EU normákkal ellentétes korlátozó szabályozásra nincs szükség. A törvénytervezetben szereplő ilyen irányú szigorítások versenysemlegességet is sértenének, miután a szövetkezeti hitelintézetek kivételével más pénzügyi intézmény esetében hasonló korlátozást a jogszabályok nem fogalmaznak meg. Az integrálódott takarékszövetkezetek fontosnak ítélik, hogy a minimális taglétszám, illetve a tulajdoni hányad tekintetében tervezett szigorítások nyomán keletkező belső feszültségek okán, akár az Integráció által megteremtett működési biztonság is kárt szenvedhet.

Budapest, 2002.december.3.

Farkas Imre
MSZP

Podolák György
MSZP