T/945/286.

Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

m á s o d i k a j á n l á s a

az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló T/945. számú törvényjavaslat

z á r ó vitájához

(Együtt kezelendő a T/945/280. számú egységes javaslattal és a T/945/283. számú ajánlással)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló, T/945/280. számon beterjesztett egységes javaslathoz benyújtott T/945/284-285. számú módosító javaslatokat.

    1. Tállai András képviselő az egységes javaslat 212. §-ában az Art. 6/A. §-ának a következő módosítását javasolja:
    2. "Az adóhatóságok felügyelete

      6/A. § (1) A pénzügyminiszter

      a) felügyeli az adóztatás törvényességét, ellenőrzi az adóhatóságok irányítását, a törvények és más jogszabályok végrehajtását,

      b) meghatározza az állami adóhatóság fejlesztésének irányait,

      c) előterjeszti a Kormányhoz az adóigazgatás szervezeti rendszerére vonatkozó jogszabályok tervezetét, indítványozza a szervezeti változtatásokat, koordinálja a szervezeti rendszer egyes elemeinek együttműködését, kezdeményezi az ezekre vonatkozó jogszabályok megalkotását,

      d) a törvényesség és szakszerűség ellenőrzése érdekében az adóhatóságok vezetőitől jelentéseket, beszámolókat kérhet, bármely adózó ügyéről tájékoztatást kérhet,

      [e) az adótörvények értelmezése kérdésében az adóhatóság számára kötelező iránymutatást adhat,]

      [f)] e) meghatározza az állami adóhatóság és a vámhatóság feladatai teljesítésének éves követelményeit,

      [g)] f) adóügyben megváltoztatja, megsemmisíti az állami adóhatóság elnökének, a vámhatóság országos parancsnokának és a közigazgatási hivatal vezetőjének jogszabálysértő határozatát, illetőleg a határozathozatal törvénysértő mulasztása esetén az eljárás lefolytatására utasítja,

      [h)] g) az állami adóhatóság elnökének az adóztatás működési feltételeinek kialakítása, szakszerű működtetése tekintetében iránymutatást, szükség esetén utasítást ad.

      (2) A pénzügyminiszter az (1) bekezdés c), e)[, f)] pontjában meghatározott hatáskörét nem ruházhatja át, az (1) bekezdés d) pontja alapján megvizsgált ügyekről nyilvántartást vezet.""

      Megjegyzés: Az indítvány megegyezik a T/945/283. számú ajánlás 6. pontjában szereplő (T/945/282. sz.) módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/945/285. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    3. Vidoven Árpád képviselő az egységes javaslat 305. §-át új (10) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"305. § (1) E törvénynek az Áfat-ot módosító rendelkezései - a (3)-[(10)](11)  bekezdésekben foglaltak figyelembe vételével - 2003. január 1. napján lépnek hatályba, rendelkezéseit azokra az esetekre kell először alkalmazni, melyekben az adófizetési kötelezettség, illetve az adólevonási jogosultság keletkezésének időpontja 2002. december 31. napját követi.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg az Áfat. 7. §-ának (4) és (5) bekezdése, 20. §-ának (6) bekezdése, 30. §-ának (2)-(3) bekezdései, 67. §-a, a 12. §-ának l) pontjából és 71. §-ának (7) bekezdéséből az "illetve a SAPARD" szövegrész, valamint a 30. §-ának (1) bekezdéséből az "- a (3) bekezdésben meghatározott eltérésekkel -" szövegrész hatályát veszti.

(3) Az e törvény 54. §-a szerint meghatározott, a törvény hatályba lépését megelőzően teljesített termékértékesítések esetén a hat hónapot 2003. január 1. napjától kell számolni.

(4) Az Áfat. e törvény 59. §-ával megállapított 20. §-ának (1) és (4) bekezdését annak az adóalanynak, aki (amely) nyilvántartását az egyszeres könyvvezetés szabályai szerint vezeti, vagy csak a bevételeiről köteles nyilvántartást vezetni, a 30 napos határidőt arra a termékértékesítésre és szolgáltatásnyújtásra kell először alkalmazni, amelynél az adófizetési kötelezettség 2002. december 31. napját követően keletkezik.

(5) Az Áfat. e törvény 64. §-ával megállapított 40. § (6) bekezdésének, és az e törvény 67. §-ával megállapított 44. § (5) bekezdésének rendelkezéseit e törvény hatályba lépésekor folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(6) Az Áfat. e törvény 69. §-ával megállapított 48. § (4) bekezdése a)-c) pontjának rendelkezéseit először a 2003. év első adómegállapítási időszakáról adott bevallásnál lehet először figyelembe venni, a 48. § (4) bekezdés d) pontjának rendelkezéseit a jogerős közigazgatási határozattal vagy bírósági ítélettel le nem zárt megszűnésekre is alkalmazni kell.

(7) Az Áfat. e törvény 69. §-ával megállapított 48. § (5) bekezdéseinek rendelkezéseit a 2002. december 31. napja után teljesített beszerzésekre kell alkalmazni.

(8) Az Áfat. e törvény 62. §-ával megállapított 33. § (2) bekezdésének f) pontja 2004. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit azokban az esetekben kell először alkalmazni, melyekben a levonási jog 2003. december 31. napját követően nyílna meg.

(9) Az Áfat. 2002. december 31-én hatályos 2. számú melléklete 14. pontjának az önálló bírósági végrehajtók tevékenységére vonatkozó rendelkezését az önálló bírósági végrehajtókhoz 2003. január 1-jét megelőzően érkezett végrehajtási ügyekben még alkalmazni kell.

(10) Az Áfat. 2002. december 31-én hatályos 2.számú melléklete 15. pontjának a jogi dokumentációs tevékenységre vonatkozó rendelkezéseit a közjegyzői szolgáltatás tekintetében a 2003. január 1-jét megelőzően indult közjegyzői nemperes eljárásokban még alkalmazni kell.

[(10)] (11) Az Áfat. e törvénnyel megállapított 2. számú mellékletének 16. pontja 2003. július 1. napján lép hatályba, azzal, hogy azokra az esetekre, amelynél az adófizetési kötelezettség 2003. július 1. napját megelőzően keletkezik, vagy keletkezne, az Áfat. 2002. december 31. napján hatályos 2. számú mellékletének 21. pontját kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/945/284. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. november 12.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke